|
|
Використання інформаційних технологій на уроках математики |
|
|
|
|
ЗМІСТ
ВСТУП |
3 |
РОЗДІЛ 1. Основна частина |
|
1.1. Використання комп'ютеру на уроках математики . |
5 |
1.2. Переваги використання мультимедійних презентацій. |
10 |
1.3. Використання інтерактивної дошки на уроках математики. 1.4. Використання ресурсів мережі Інтернет |
12 14 |
ВИСНОВКИ |
85 |
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ |
|
ДОДАТКИ. Розробки уроків |
|
1. Тема уроку: « Додатні і від'ємні числа.» |
19 |
2. Тема уроку: «Подорож у країну Десяткових Дробів на математичному потязі»
|
29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вступ.
Предмет математики в курсі середньої школи є досить складним, і, зрозуміло, завдання кожного вчителя полягає в найбільш повному освоєнні його учнями основ цього предмета. Перед учителем постає питання про вибір засобів і методів навчання з метою забезпечення максимальної ефективність навчання математики
Ефективне використання інформаційних технологій на різних етапах уроку математики сприяє підвищенню мотивації навчально-пізнавальної діяльності учнів, дозволяє учням глибше пізнати, міцніше засвоїти сутність теоретичних і практичних знань, краще оперувати поняттями і застосовувати отримані знання у практичній діяльності. [1:24]
Враховуючи психологічні, вікові особливості школярів, на уроці повинні використовуватися різноманітні за формою і змістом вправи та завдання, які супроводжуються ілюстраціями. Уроки із застосуванням інформаційних технологій дозволяють ініціювати:
• активність в оперуванні набутими знаннями;
• прагнення поділитися інформацією з однокласниками;
• емоційно благополучний фон пізнавальної діяльності;
• вольовий прояв: зосередженість уваги, прагнення подолати виникаючі труднощі й до кінця уроку позитивна реакція на дзвінок;
• вільний вибір пізнавальної діяльності.
ІКТ зручно використовувати на всіх етапах уроку, відповідно до цілей і завдань уроку. І, насамперед, не як засіб наочності, а як засіб для відпрацювання необхідних умінь і навичок.
Наочність прикрашає урок навіть у момент напруженого опитування учнів і робить урок цікавим та різноманітним.
Відразу скажу про переваги даного методу роботи. Це викликає великий інтерес в учнів. Яка б складна й нудна не була б тема уроку, її неможливо прослухати або переглянути, якщо все це зроблено у всіх фарбах, зі звуком і багатьма іншими ефектами. У дітях вже є любов до комп'ютерів, тому якщо цю любов правильно використовувати і перекласти на свій предмет, ми всі від цього тільки виграємо.
Застосування комп'ютера в навчанні - це, насамперед, засіб управління навчальною діяльністю школярів: воно забезпечує індивідуалізацію навчання "в масовому порядку"; допомагає створити проблемну ситуацію; дає можливість учневі виступати в ролі користувача сучасної обчислювальної техніки, отримати доступ до самої різної інформації, зробивши її засобом діяльності; використовуючи колір, мультиплікацію і т.п., підсилює наочність навчального матеріалу; сприяє активізації учнів. .[3:16]
Ефективне використання інформаційних технологій у загальноосвітніх предметах може бути досягнуто за умови: а) оволодіння вчителями-предметниками основами комп'ютерної грамотності; б) тісної взаємодії з вчителями інформатики.
Величезні можливості комп'ютерної техніки, різноманіття культурної інформації, яку представляють мультімедіабібліотеки і всесвітня мережа Інтернет, сьогодні знаходяться в глибокій суперечності з існуючою системою навчання, що спирається на обмежене стандартами зміст і традиційну класно-урочну технологію.
Існують два шляхи подолання цього протиріччя:
- Радикальна зміна змісту і методів освіти, відмова від уроку на користь самоосвіти, організація вільного культурно-освітньої подорожі в інформаційному просторі;
- Пристосування нових інформаційних можливостей до рамок традиційного уроку.
Перший сьогодні можливий тільки в позакласній, позаурочної діяльності учнів, другий, який одержує все більшого поширення, здійснюється у вигляді комп'ютерного уроку.[8:4]
Використання комп'ютеру на уроках математики .
Комп'ютерним уроком називається будь-який урок із застосуванням комп'ютера як навчального засобу.
Варіант комп'ютерного уроку залежить від:
- Загальної дидактичної структури уроку;
- Варіантів використання засобів ІКТ;
- Обсягу делегованих комп'ютеру функцій учителя;
- Виду використовуваних комп'ютерних засобів
Сам же урок як дидактична одиниця будь-якої педагогічної технології виконує свою функцію, вплетеними в систему цієї технології. Застосування комп'ютера є проникаючої технологією, що підкоряється, накладається, що супроводжує логіку основної технології і підтримуючої, підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу. .[5:74]
Найбільш ефективно використання комп'ютера при:
• мотивації введення поняття;
• навчанні (подачі матеріалу);
• демонстрації;
• моделюванні;
• відпрацювання певних навичок і вмінь;
• контролі знань;
• організації дослідницької діяльності учнів;
• інтегруванні предметів природничо-математичного циклу. [7:30]
Вивчення (пояснення) нового матеріалу.
Учитель координує, спрямовує, керує і організовує навчальний процес, виховує. А «розкривати» матеріал замість нього може комп'ютер. Звичну чорну дошку заміняє електронний екран. На екрані відбувається «подорож по часу і простору». Багатство змістовної підтримки робить урок не тільки значно більш засвоюваним, а й незмірно більш захоплюючим.
Початкове ознайомлення з новим матеріалом відбувається фронтально, без комп'ютера або з комп'ютером. Індивідуальне спілкування з комп'ютером має ту перевагу, що є інтерактивним. Взаємодія здійснюється одночасно по всіх каналах сприйняття «текст-звук-відео-колір».
Закріплення.
Використання комп'ютера дозволяє або застосувати індивідуальне програмування, або організувати групову диференціацію у класі. Зазвичай клас ділиться на три групи, кожна група працює за своїм варіантом, по закріпленню матеріалу за своєю програмою. Одна або дві групи сідають за комп'ютер, з третьою займається вчитель (потім відбувається зміна груп). Частина учнів може працювати за індивідуальними освітніми програмами.
Комп'ютер дозволяє провести експрес-діагностику засвоєння і залежно від її результатів провести відповідну корекцію.
Повторення.
Актуалізує повторення, в першій частині уроку в комп'ютерному варіанті може бути представлено у будь-якому форматі (текст-звук-зображення). У результаті всі учні проявляються,тому готові до сприйняття нового. Ступінь самостійності регулюється в широких межах: повна, часткова, самостійний пошук інформації, творча робота, виведення формули, побудова доказів, вільна подорож.
Контроль знань.
Комп'ютерний контроль знань у порівнянні з традиційним має істотні переваги, які полягають у наступному:
- Здійснюється індивідуалізація контролю знань;
- Підвищується об'єктивність оцінки;
- Учень бачить детальну картину власних недоліків;
- Оцінка може видаватися не тільки після закінчення роботи, а й після кожного питання;
- На процедуру оцінювання затрачається мінімальну кількість часу.
Форми контролю: завдання, задачі, тести, самоконтроль, взаємоконтроль, завдання на репродукцію, застосування, творче застосування, рейтинговий контроль.
Комп'ютер допомагає педагогу в управлінні навчальним процесом, видає результати виконання учнями контрольних завдань з урахуванням допущених у темі помилок і витраченого часу; порівнює показники різних учнів за розв'язанням одних і тих же завдань або показники одного учня за певний проміжок часу.
Всі ці фактори визначають багатовимірну структуру особливостей комп'ютерного уроку.
Мультимедійні технології можуть бути використані:
1. Для оголошення теми
Тема уроку представлена на слайдах, в яких коротко викладено ключові моменти основного питання на уроці.
2. Як супровід пояснення вчителя
У своїй практиці я використовую створені спеціально для конкретних уроків мультимедійні конспекти-презентації, що містять короткий текст, основні формули, схеми, малюнки, відеофрагменти. При використанні мультимедіа-презентацій в процесі пояснення нової теми досить лінійної послідовності слайдів, в якій можуть бути показані основні моменти теми. На екрані можуть також з'являтися визначення, схеми, які діти записують в зошит
3. Як інформаційно-навчальний посібник
У навчанні особливий акцент ставиться сьогодні на власну діяльність дитини з пошуку, усвідомленню і переробці нових знань. Учитель в цьому випадку виступає як організатор процесу вчення, керівник самостійної діяльності учнів, який надає їм потрібну допомогу і підтримку. [2:52]
Такі посібники зручно використовувати в тих випадках, коли учень з якоїсь причини не встиг виконати завдання під час уроку або якщо він пропустив тему через хворобу. У цьому випадку учні можуть прийти в кабінет інформатики після уроків і доопрацювати матеріал. І, навпаки, учні, які встигають за урок виконати всі запропоновані по темі завдання, можуть, не чекаючи інших, переходити до наступного розділу теми або виконувати творче завдання по вивченій темі. Таким чином, завдяки індивідуальному режиму роботи кожного учня, всі досягають позитивного результату.
При організації самостійної роботи на уроці важливо передбачити наявність додаткового матеріалу для учнів, які успішно справляються з обов'язковим рівнем навчання. Наявність мультимедійного забезпечення дозволяє компенсувати недостатність лабораторної бази, завдяки можливості моделювання процесів і явищ природи, що особливо актуально для проведення уроків.
4. Для контролю знань.
Використання комп'ютерного тестування підвищує ефективність навчального процесу, активізує пізнавальну діяльність школярів. При створенні тесту з вибором відповіді на комп'ютері, можна організувати виведення інформації про правильність (чи неправильність) зробленого вибору або без зазначення правильності зробленого вибору. Можна передбачити можливість повторного вибору відповіді. Такі тести повинні передбачати виведення результатів про кількість правильних і не правильних відповідей. За результатами таких тестів можна судити про ступінь готовності і бажанні учнів вивчати даний розділ.
Особливої уваги потребує питання спільного використання мультимедійних презентацій і робочих зошитів. На мій погляд, не слід спиратися тільки на можливості комп'ютера, хоча він надає чудові засоби для наочного і барвистого представлення інформації з досліджуваної теми, тексти основних визначень і інші основоположні відомості все ж таки повинні залишитися в учнів у вигляді "паперової копії". [8:8]
Виділяють два типи комп'ютерного навчання:
а) безпосередню взаємодію учнів з комп'ютером (навчання без вчителя),
б) взаємодія учнів з комп'ютером через педагога, - зазвичай тоді, коли не можна забезпечити комп'ютером кожного учня.
В обох, випадках необхідно враховувати, які саме функції вчителя і учня при цьому автоматизуються і передаються комп'ютеру.
Методика використання мультимедіа технологій припускає:
• вдосконалення системи управління навчанням на різних етапах уроку;
• посилення мотивації навчання;
• поліпшення якості навчання і виховання, що підвищить інформаційну культуру учнів;
• підвищення рівня підготовки учнів в галузі сучасних інформаційних технологій;
• демонстрацію можливостей комп'ютера, не тільки як засобу для гри.
Можна виділити різні типи навчальних комп'ютерних програм:
1. Програми, орієнтовані на засвоєння нового матеріалу в режимі програмованого навчання;
2. Програми, що реалізують проблемне навчання, що враховують не тільки результат, але і стратегію вивчення матеріалу;
3. Програми, призначені для закріплення умінь і навичок (тренажери);
4. Демонстраційні і ілюстраційні програми, що моделюють і аналізують конкретні ситуації;
5. Навчальні ігрові програми, що одержали широке поширення через свою привабливість;
6. Контролюючі програми;
7. Інформаційні програми.
Математикам комп'ютер може допомагати безпосередньо, як і всім іншим: він допомагає провести обчислювальний експеримент з математичною моделлю, сприяє візуалізації абстракцій і динамізації математичних об'єктів, вихованню базових здібностей і вмінь, систематизації математичної теорії, розширенню математичної практики, пробудженню первинного інтересу.
Однак у силу специфіки цілей навчання математики - не стільки передати інформацію, скільки навчити розв'язувати певні класи завдань і розвивати мислення учнів - застосування комп'ютера тут викликає певні труднощі.
Переваги використання мультимедійних презентацій.
Учнів приваблює новизна проведення мультимедійних уроків. У класі під час таких уроків створюється обстановка реального спілкування, при якій учні прагнуть висловити думки "своїми словами", вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до досліджуваного матеріалу, в учнів пропадає страх перед комп'ютером. Учні вчаться самостійно працювати з навчальною, довідковою та іншою літературою з предмета. В учнів з'являється зацікавленість в отриманні більш високого результату, готовність і бажання виконувати додаткові завдання. При виконанні практичних дій проявляється самоконтроль.
У своїй роботі використовую таку інформаційну технологію, як комп'ютерні презентації, розроблені в середовищі Power Point, які сприяють розв'язанню розвиваючих і виховних цілей, які я ставлю на уроках математики.
Наочність матеріалу підвищує його засвоєння, тому задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроці.
Дітям цікава новизна проведення уроків з комп'ютерними презентаціями, так як це акцентує увагу учнів на головних моментах викладається інформації, концентрує візуальне увагу на особливо значимих моментах навчальної роботи, економить час, додає можливості для демонстрації великого обсягу інформації. При використанні комп'ютерних презентацій структура уроку принципово не змінюється.
Комп'ютерні презентації - це зручний і ефектний спосіб представлення інформації за допомогою комп'ютерних програм. Поєднання динаміки, звуку і зображення - фактори, які найбільш довго утримують увагу дитини. Одночасний вплив на два найважливіших органу сприйняття (слух і зір) дозволяють досягти набагато більшого ефекту. Полегшення процесу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих образів - основа будь-якої сучасної презентації. Більш того, презентація дає можливість скомпонувати навчальний матеріал, виходячи з особливостей конкретного класу, теми, предмета, що дозволяє побудувати урок так, щоб домогтися максимального навчального ефекту. [5:24]
Я використовую презентацію і для систематичної перевірки правильності виконання домашнього завдання всіма учнями класу. При перевірці домашнього завдання зазвичай дуже багато часу йде на відтворення креслень на дошці, пояснення тих фрагментів, які викликали труднощі.
Широко використовую презентацію так само для усних вправ. Робота по готовому кресленню сприяє розвитку конструктивних здібностей, відпрацювання навичок культури мови, логіці і послідовності міркувань, вчить складанню усних планів розв'язання завдань різної складності.
Таким чином, при проведенні уроку з використанням комп'ютерних презентацій дотримується основний принцип дидактики - наочність, тобто забезпечення оптимального засвоєння матеріалу учнями, підвищення емоційного сприйняття і розвиток всіх видів мислення у дітей.
Використовувати ІКТ на уроках математики можна по-різному:
Використовувати відеопроектор і екран, при цьому це можна зробити в будь-якому доступному редакторі набагато вишуканішим, крупніше, наочніше, адже ми не обмежені у використанні кольорів, і нам нічого не треба економити, ми не витрачаємо папір і фарби. Найбільш доступна і проста для створення таких уроків програма PowerPoint. Слайди, створені в цій програмі повинні відображати основні етапи уроку. Наприклад, тексти завдань, домашнє завдання, історична довідка, основні формули, схеми, таблиці та інше. Якщо коротко, то ми заготовляємо електронні плакати. Це звільняє вчителя від малювання якогось креслення безпосередньо на уроці, що дуже економить час, і потім креслення на екрані - це зовсім інше, ніж щось намальоване в поспіху крейдою на дошці. Це крупно, рівно, барвисто, яскраво. Тим більше, якщо в школі функціонує не тільки кабінет інформатики, а й комп'ютерний кабінет, обладнаний комп'ютером і відеопроектором, інтерактивною дошкою.
У моїй роботі, останнім часом все більшою популярністю користуються комп'ютерні мультимедійні навчальні програми і використання інтерактивної дошки і відеоуроків. Крім того, я використовую матеріали дисків окремо від програм для різних цілей. Це - озвучення відеофрагментів, фотографії, моделі, тексти, які можуть бути використані для презентацій, доповідей, рефератів та інших творчих робіт вчителя і учня. При підготовці до уроків я також використовую Інтернет ресурси.[8:12]
Використання інтерактивної дошки на уроках математики.
Серед технічних новинок, що приходять сьогодні в школу, особливе місце займають інтерактивні дошки - комплекс обладнання, що дозволяє педагогу зробити процес навчання яскравим, наочним, динамічним, варіювати приватні рішення з опорою на наявні готові «шаблони», а також більш ефективно здійснювати зворотний зв'язок з учнем .
Я перерахую наступні види освітньої діяльності, які я застосовую при роботі з електронною інтерактивною дошкою:
• робота з текстом і зображеннями;
• створення заміток за допомогою маркерів;
• збереження зроблених заміток для подальшого перегляду, порівняння або виведення на друк;
• створення за допомогою шаблонів і зображень власних завдань для занять;
• демонстрація і нанесення заміток поверх освітніх відеокліпів;
• використання вбудованого в програмне забезпечення інтерактивної дошки презентаційного інструментарію для збагачення дидактичного матеріалу;
• демонстрація презентацій, створених вчителем і учнями.
Електронні інтерактивні дошки збагачують можливості комп'ютерних технологій, надаючи великий екран для роботи з мультимедійними матеріалами. Цей екран, який можуть бачити всі учні в класі, виводить взаємодію учнів з викладачем на новий рівень. Інтерактивна сутність електронної дошки і можливості , які є в комплекті програмного забезпечення дозволяють влаштовувати в класі заходи, в яких беруть участь усі присутні. Електронні інтерактивні дошки підтримують в класі атмосферу жвавого спілкування й викликають дискусії - це істотно допомагає при ознайомленні учнів з новим матеріалом. За допомогою інтерактивної дошки я можу цілком заволодіти увагою учнів на всіх етапах уроку і отримати можливість спілкуватися з класом, продовжуючи працювати з матеріалом. Наочні матеріали у формі взаємопов'язаних об'єктів і картинок, відеофрагменти, можливості виділення тексту рамками будь-якого кольору і форми забезпечують загальну увагу. Першою реакцією учнів на можливість роботи в ході занять з електронною інтерактивною дошкою був яскраво виражений ентузіазм - зміни від одного дотику виглядали дуже ефектно. Відразу стало очевидним перевага нової технології перед усталеною практикою роботи. Наступна перевага інтерактивної дошки перед індивідуальною роботою було пов'язано з тим, що деякі учні не мали достатньої комп'ютерної грамотності, але освоїти інтерактивну дошку для них не склало великих труднощів. Навіть одного побаченого всім класом зображення достатньо, щоб почалася дискусія. Інтерактивні дошки дозволяють прискорити темп уроку і залучити до нього весь клас, це набагато більш дохідливий спосіб викладання. Усі учні (незалежно від успішності) з появою інтерактивної дошки почали проявляти активність на уроках. Відповіді учнів перед електронною інтерактивною дошкою дозволяють вчителю налагодити з класом зворотний зв'язок. Діти і батьки стверджують, що освітній процес став більш веселим, цікавим і захоплюючим. Учні обожнюють працювати з електронною інтерактивною дошкою! Їм подобається працювати з інструментом, для управління яким достатньо декілька дотиків. Вони самі часом напрошуються на перевірку знань, щоб зайвий раз попрацювати з дошкою. Все це наповнює клас подоланням ентузіазмом. За моїми спостереженнями, при використанні електронної дошки учні більш уважні, захоплені і зацікавлені, ніж при роботі на звичайній дошці.[8:20]
Використання ресурсів мережі Інтернет.
Вибуховий розвиток Інтернету стимулює розвиток нових освітніх технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання при цьому наступне: сформувати у вчителя Інтернет - орієнтований спосіб мислення, навчити використовувати інформацію для самоосвіти, підвищення кваліфікаційного рівня, вирішення вірогідних шкільних проблем і завдань. Щоб вирішувати такі завдання необхідно визначити для себе: як можна використовувати Інтернет в освітніх цілях: при організації уроків, для підвищення мотивації учнів до навчання, для професійного розвитку вчителів?
Насамперед визначимо користь використання ресурсів Інтернет в освітній установі:
- Доступ до всіх ресурсів (як до інструменту для створення уроків).
- Доступ до дослідження ресурсів (для досягнення освітніх цілей).
- Регулярний характер сприяння навчанню.
- Вдосконалення спілкування і інтелектуального обміну.
- Забезпечення існуючим світовим досвідом і навиками.
- Інтернет — як захоплююче, цікаве навчання (ігровий елемент).
Значення освітніх Інтернет-ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання планів уроків, online курсів, Web-сайтів, співпраця з іншими вчителями, обмін інформацією з колегами і експертами з інших країн, об'єднання професійних ресурсів для вирішення спільних завдань.
Монополія школи на передачу учням знань з різних областей, в тому числі і з математики, змінилася багатоплановою взаємодією учнів з програмними продуктами, публікаціями в Інтернеті. Це необхідно використовувати в роботі вчителя математики, використовуючи потенціал інформаційних технологій.
Перспективи:
• залучення учнів до свідомої діяльністі ( самостійне виготовлення презентацій за допомогою комп'ютерних засобів та засобів мультимедіа);
• використання різних програмних засобів тестового контролю на уроках математики (програми з пакету Microsoft Office (тести в Excel, PowerPoint), спеціальні редактори тестів);
• використання Інтернет ресурсів (при виконанні творчих завдань, при написанні рефератів, при пошуку необхідної інформації тощо) не тільки педагогом, але й учнями.
При використанні на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому як і раніше зберігаються всі основні етапи, зміняться, можливо, тільки їх тимчасові характеристики. Необхідно відзначити, що етап мотивації в даному випадку збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішності навчання, оскільки без інтересу до поповнення відсутніх знань, без уяви і емоцій немислима творча діяльність учня.
Впровадження комп'ютерних технологій не тільки збагатило навчально-виховний процес, воно відіграло і неоціненну роль у тому, що учні стали дивитися на комп'ютер не як на дорогу іграшку, вони побачили в ньому друга, який допомагає їм вчитися, пізнавати світ, мислити і творити. Вивчення комп'ютерних технологій в позаурочний час дозволяє розвивати в учнів алгоритмічне та логічне мислення, уяву, бажання самоствердитися, отримати кінцевий результат.
Психологічна готовність до життя в інформаційному суспільстві, початкова комп'ютерна грамотність, культура використання персонального комп'ютера як засобу розв'язання практичних завдань стають зараз необхідними кожній людині незалежно від професії. Все це пред'являє якісно нові вимоги до загальної освіти, мета якої - закласти потенціал збагаченого розвитку особистості. [4:65]
Висновок.
Таким чином, підводячи підсумок, хочеться сказати, що необхідно замислитися над проблемою використання інформаційних технологій в сучасній школі, так як це реальна потреба часу, яка необхідна всім тим, хто зацікавлений у формуванні універсальних і ключових компетентностей в учнів. Виходячи з позитивного досвіду роботи, можна зробити висновок, що педагогічну технологію навчання в інформаційному середовищі для формування пізнавального інтересу можуть використовувати вчителі всіх предметів, стосовно до учнів будь-якого віку.
Система уроків з використанням інформаційних технологій є необхідною дидактичним умовою оптимізації процесу навчання учнів, такі уроки сприяють підвищенню якості формування понять, умінь і навичок, рівня їх знань, формують пізнавальний інтерес до предмета.
Проводячи уроки з використанням інформаційних технологій, переконуюся, що творчість учнів активізується навіть у період підготовки уроку. Матеріал засвоюється глибше, оскільки встановлюються зв'язки між досліджуваними процесами і явищами. Знання набувають усвідомленість, гнучкість. Розвиваються дослідницькі навички, учні вчаться приймати самостійні рішення, беруть активну участь в обговоренні проблеми.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- М.: Баласс, 2003. — 368 с.
8.www.osvita ua.com/wp-content/uploads/…/20160115.doc
Тема. ДОДАТНІ І ВІД´ЄМНІ ЧИСЛА.
Цілі уроку:
навчальна: Сформувати поняття Дати учням перші уявлення про від´ємні числа, ввести поняття додатні числа, недодатні числа, невід´ємні числа, а також виробити вміння відрізняти ці види чисел і виконувати прості вправи, що передбачають таку класифікацію.
Розвивати логічне мислення, творчі здібності, інтерес до вивчення математики. Виховувати взаємодопомогу та підтримку у виконанні групових завдань, зацікавленість в успіхові товариша, дисциплінованість.
розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення учнів;
розвивати вміння міркувати, порівнювати, осмислювати матеріал;
розвивати в учнів уміння аналізу умови задачі перед вибором способу її розв'язання;
розвивати навички дослідницької діяльності;
вчити бачити задачу цілком логічно мислити при переході від приватного до загального;
розвивати навички узагальнення.
виховна:виховання пізнавального інтересу, елементів культури спілкування;
спонукання учнів до подолання труднощів у процесі розумової діяльності;
виховання в учнів впевненості в собі, віри в свої сили у нестандартній ситуації.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання: картки для роботи в групах, таблиці «Невід´ємні числа», «Недодатні числа», ППЗ «Математика 6 клас», малюнки-загадки, презентація «Сторінками історії».
Методи, прийоми, форми роботи: слово вчителя, випереджувальні завдання, усні вправи, вправа «ланцюжок», групова робота
Епіграф уроку: «Чим більше я знаю , тим більше я вмію»
Хід уроку.
І. Мотиваційний етап.
1. Емоційно підготовити учнів до уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні, діти, ми з вами починаємо вивчати новий розділ «Раціональні числа». На вивчення даного розділу нам відведено 64 години. Тому його розділено на три підтеми.
Матеріал, який ми вивчаємо в 6-му класі є для нас дуже важливим і разом з тим не завжди простим. Адже математика складна наука. І для того, щоб її добре знати, потрібно крок за кроком долати сходинки до вершин математичної країни. Чи готові ви сьогодні подолати чергові випробування на цьому шляху? Тоді посміхніться сусідові за партою, посміхніться всім однокласникам, посміхніться мені. Побажайте один одному успіхів і вирушаємо в дорогу.
2. Актуалізація опорних знань .
Слово вчителя.
Як ви думаєте, діти, а хто є жителями нашої математичної країни? Так,звичайно, це числа. А які ж з них нам вже знайомі? Давайте пригадаємо. (натуральні, дробові, десяткові дроби, звичайні дроби )
Та чи всі числа – жителі математичної країни ми вже знаємо?
ІІ. Організаційний момент.
Щоб дізнатися про це, нам потрібно визначити, яку ж тему ми сьогодні будемо вивчати. А це ви зараз зробите самі. А я впродовж уроку, діти , буду спостерігати за вашою активністю і на вкінці зможу оцінити всі ваші старання.
Для цього виконаєте завдання в групах.
- Знайдіть закономірність, за якою числа, записані на ваших картках можна розділити на групи.
Картка №1
Картка №2
(на звороті дошки заготовлено запис: 1) 3; 11; +4; + 0 -4; -5,3;
2) 5; 12; +7; 0 -6; -3,5; -.)
Представники груп дають відповідь на питання усно. Після чого діти перевіряють правильність виконання завдання за записами зробленими на дошці.
Як ви думаєте, діти, чим відрізняються числа, записані в різних стовпцях? (відповіді учнів, з´ясовують тему уроку)
Запишемо тему уроку в зошитах.
(вчитель узагальнює відповіді учнів та оголошує тему і мету уроку).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Сьогодні, діти, нам знову хочуть допомогти вивчати тему наші давні знайомі, ваші однолітки та печерний чоловічок Угу. Справа в тому, що подорожуючи по давніх печерах вони зустрілися з цікавими записами на стінах печер і хочуть розібратися в них. То ж, давайте звернемось до них.
(Вчитель вмикає ППЗ «Математика 6 клас», п. «Додатні числа»-1)
Означення : Додатніми числами називають числа більші від нуля.
Твердження «число а – додатнє число» і «число а більше від нуля» є рівнозначними. а > 0
b > 0, «число b більше від 0», «число b – додатне».
Наведемо приклади додатних чисел: +4 і 4; +1,2 і 1,2; +100 і 100; +54 і 54.
(Діти записують приклади в зошити)
(Вчитель вмикає ППЗ «Математика 6 клас», п. «Від´ємні числа»-2)
Від’ємними числами називають числа, менші від нуля.
Твердження „число а – від’ємне” і „число а – менше від нуля” є рівнозначними.
Якщо а – від’ємне число, то символічно записують так: а < 0.
Цей запис a < 0 можна прочитати як «число a менше від нуля» і як «число a – від’ємне число». Перед цифровим записом від’ємного числа пишуть знак «-». Від’ємні числа утворюють із додатніх.
Якщо перед цифровим записом додатнього числа, записаного без знака «+», поставити знак «-», то утвориться від’ємне число.
Запишемо приклади від´ємних чисел: -1; -100; -5,6; -15,(3).
(Діти записують приклади в зошити)
А яким же є число нуль? Від’ємним чи додатним? Слово нуль походить від латинського nullus, що означає - ніякий, ніщо.
Додатні |
0 (nullus) ні додатне, ні від´ємне |
Від´ємні |
Число 0 розділяє, розмежовує додатні і від’ємні числа.
А ще , діти, існують невід´ємні та недодатні числа.
Усі додатні разом з нулем 0; 2; 4,5; 34; |
Невід´ємні числа |
Усі від´ємні разом з нулем -34; -4,5; -2; 0 |
Недодатні числа |
Тепер давайте перевіримо, як же ви зрозуміли, які числа називаються додатніми, а які від´ємними. Для цього виконаємо усні вправи. Відкрийте підручник на сторінці 159-160.
Розглянемо вправу № 920, 921,922 (вправи виконуються «ланцюжком»)
Діти, а де ви вже зустрічалися з додатніми і від´ємними числами?
А наші давні знайомі теж зустрілися з такими числами на своєму шляху. Давайте подивимось, що ж з ними трапилося.
(Вчитель вмикає ППЗ «Математика 6 клас», п. «Використання додатних і від´ємних чисел»-1)
Приклад1. Прилад показує, що температура становить -100.
Десять градусів морозу?! Ой!
Додатні і від’ємні числа використовують для запису значень величин, які можуть бути більшими або меншими від нуля.
Наприклад, якщо стовпчик термометра піднявся вище відмітки 0, наприклад, на 15 поділок, то кажуть, що температура 150 тепла або +150 чи просто 150. Це так, як у нас зараз.
Якщо стовпчик термометра опустився нижче 0 на 10 поділок, то кажуть, що температура 100 морозу або -100.
Отже, додатні і від´ємні числа використовують для вимірювання температури повітря.
А чи не розглядали ви ці числа на інших уроках?
Приклад 2.
Висоту точок земної поверхні виражають відносно рівня води в океані, позначаючи цей рівень числом 0. Положення точки земної поверхні, яка знаходиться вище рівня води в океані, записують додатним числом, а точки, які знаходиться нижче від рівня океану, - від’ємним числом.
Отже, цими числами ви будете користуватися і на уроках природознавства та географії.
Розглянемо вправу № 929(усно).
Приклад 3.
Додатні і від’ємні числа використовують для запису зміни величин. Якщо величина збільшується, то зміни записують від’ємним числом.
Якщо температура підвищилась на 50, то записують, що зміна температури дорівнює +50 або 50. Якщо ж температура знизилась на 80, то записують: зміна температури -80.
Отже, якщо зміна температури становить 60, то температура підвищилась на 60.
Якщо зміна температури становить -70 – означає, що температура знизилась на 70.
Ці збільшення-зменшення використовують лише для позначення змін температури?
Звичайно, ні.
Якщо зміна довжини пружини становить +4 сантиметри – це означає, що пружину розтягнули на 4 см порівняно з початковим положенням.
Якщо зміна довжини пружини становить -3 сантиметри – це означає, що пружину стиснули на 3 сантиметри.
Вправа №934 (всі учні записують в зошиті).
Картка №1
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+300 |
2 |
-250 |
3 |
-200 |
4 |
+700 |
5 |
-400 |
Яка відбулась зміна? |
|
Картка №2
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+200 |
2 |
-350 |
3 |
-100 |
4 |
+500 |
5 |
-600 |
Яка відбулась зміна? |
|
Картка №3
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+300 |
2 |
-250 |
3 |
-200 |
4 |
+700 |
5 |
-400 |
Яка відбулась зміна? |
|
Картка №4
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+200 |
2 |
-350 |
3 |
-100 |
4 |
+500 |
5 |
-600 |
Яка відбулась зміна? |
|
Картка №5
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+300 |
2 |
-250 |
3 |
-200 |
4 |
+700 |
5 |
-400 |
Яка відбулась зміна? |
|
Картка №6
Гроші, які вкладник вносить до банку касир записує зі знаком «+», а які бере з банку – зі знаком «-». Як змінилась сума грошей в касі після того, як касир обслужив 5 вкладників?
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+200 |
2 |
-350 |
3 |
-100 |
4 |
+500 |
5 |
-600 |
Яка відбулась зміна? |
|
ІV. Рефлексія.
А тепер ще одне цікаве завдання. Після його виконання ми всі побачимо, чи зрозуміли ви тему сьогоднішнього уроку. На дошці прикріплені малюнки. Вам потрібно відгадати яке число, додатне чи від´ємне сховано за кожним з них.
А звідки ж взялися від´ємні числа і чи справді вони такі важливі в нашому житті? Хочете дізнатися? Тоді прогуляємося сторінками історії.
Вчитель вмикає презентацію «Сторінками історії»
V. Домашнє завдання
П.21, №926,928, 933, 936( по бажанню).
Тема:
Подорож у країну Десяткових Дробів на математичному потязі
Цілі уроку:
навчальна: узагальнити знання про десятковий дріб, удосконалити вміння порівнювати, додавати і віднімати десяткові дроби, навички запису іменованих чисел за допомогою десяткових дробів;
розвивати пізнавальну активність, культуру мови, сприяти формуванню умінь переносу знань у нову ситуацію;
виховувати відповідальність, акуратність і самостійність, організованість;
коригувати довгострокову пам’ять, увагу.
розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення учнів;
розвивати вміння міркувати, порівнювати, осмислювати матеріал;
розвивати в учнів уміння аналізу умови задачі перед вибором способу її розв'язання;
розвивати навички дослідницької діяльності;
вчити бачити задачу цілком логічно мислити при переході від приватного до загального;
розвивати навички узагальнення.
виховна:виховання пізнавального інтересу, елементів культури спілкування;
спонукання учнів до подолання труднощів у процесі розумової діяльності;
виховання в учнів впевненості в собі, віри в свої сили у нестандартній ситуації.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок
Обладнання: засоби мультимедіа, слайдові презентація до уроку, наочний матеріал, картки з завданнями.
Епіграф уроку: Вчитися можна тільки весело…
Щоб перетравлювати знання потрібно поглинати їх з апетитом.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Вчитися можна тільки весело…
Щоб перетравлювати знання потрібно поглинати їх з апетитом.
ІІ. Нервово-психологічна підготовка до уроку (активізація уваги, сприймання, мислення) (слайд № 2)
1 2
Вправа «Дзеркальне малювання»
(для розвитку синхронної дії правої і лівої півкуль)
(Під час одночасної роботи обох півкуль головного мозку покращується ефективність роботи всього мозку)
IIІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
3
4 5
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку. (слайд № 6,7)
6 7
V. Пропедевтична практика (актуалізація знань, встановлення зв’язків між старим і новим)
8 9
11
12 13
14
VІ. Основна частина.
Зупинка перша «Відгадай цифру» (слайд №15)
1516
17 18
Зупинка друга «Магічна» (слайд №19)
19 20
21
Зупинка третя «Пошукова» (слайд №22)
22
23 24
26
Фізкультхвилинка
Зупинка четверта «Спортивна» (слайд № 27)
27 28
Зупинка п’ята «Пізнавальна» (слайд № 29)
2930
31 32
Зупинка шоста «Задачна» (слайд № 33)
33
34
35 36
37
VIІ. Підведення підсумків (рефлексія) (слайд № 38)
38
VIIІ. Пояснення домашнього завдання(слайд № 39, 40)
39 40
ІХ. Приведення організму у спокійний стан. (слайд №41)
41
42
X. Приведення у порядок робочого місця
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- М.: Баласс, 2003. — 368 с.