ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………3
Опис виробів патріотичного спрямування:
Ляльки-оригамі «Дружба народів»…………………………………………...6
Оригамі «Мир в усьому світі»………………………………………………...7
Мозаїка «Слава Україні»………………………………………………………8
Кусудама «Червоний цвіт – душа України»………………………………….9
Висновки………………………………………………………………………..10
Додатки:
Додаток №1……………………………………………………………………..11
Додаток №2……………………………………………………………………..22
Додаток №3……………………………………………………………………..26
Додаток №4……………………………………………………………………..28
Список використаної літератури………………………………………………32
Вступ
Виховання у молодого покоління почуття гордості за свою країну, готовності бути гідним громадянином України, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції нині визнано проблемою загальнодержавного масштабу.
Патріотизм покликаний дати новий поштовх для розвитку духовності нації. Це є нагальною потребою і держави, і суспільства, і особистості. Державі необхідно, щоб всі діти виросли національно свідомими громадянами. Суспільство зацікавлене в тому, щоб розвиток особистості здійснювався на моральній основі. А особистість, віддаючи свою любов Батьківщині, прагне досягти взаємності. Реалізація заявлених викликів забезпечить країні гідне місце у цивілізованому світі.
Формування патріотизму насамперед пов'язане з вихованням важливих моральних цінностей, які визначають патріотичну поведінку особистості, а саме таких як совість, чесність, правдивість, свобода, рівність, справедливість, повага, толерантність, гідність, працелюбність, відповідальність та інші.
Неможливо уявити справжнього громадянина-патріота, який би не проявляв любові до рідного краю, не шанував батька-матері, не знав свого родоводу, національних традицій, не відчував єдності з природою, не турбувався про її охорону та примноження багатств.
Тому, темою моєї самоосвітньої роботи є - «Формування патріотичного виховання на заняттях гуртка з паперопластики.
Головна моя мета:
•ознайомити дітей з різними видами паперопластики, такими як: витинанка, оригамі, кусудамі, аплікація, квілінг;
•сприяти гармонійному розвитку дітей, формуванню творчої особистості;
•формувати здатність бачити прекрасне і бажання відтворити його своїми руками;
•виховання особистості з високим почуттям патріотизму.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
-пізнавальної: оволодіння знаннями про папір, його виробництво, види, властивості, способи конструювання з паперу;
- практичної: формування вмінь і навичок роботи з папером; виготов лення поробок у різних техніках, застосування основних прийомів роботи;
- творчої:формування творчої особистості, емоційний, фізичний та інтелектуальний розвиток; задоволення потреби особистості у творчій самореалізації;
- соціальної:виховання культури праці; формування дружніх стосунків у колективі; відчуття відповідальності, колективізму, взаємодопомоги.
Саме досягненню цієї мети та завдань, а також визнанню пріоритетності виховання та розвитку особистості під час занять, створенню системи виховної роботи і підпорядкована вся моя діяльність.
Мої методи навчання та виховання є доступними, відповідають віковим та індивідуальним особливостям вихованців, рівню їх підготовки. У виборі змісту виховання я керуюся такими принципами: ідейна спрямованість змісту, зв'язок з наукою і життям, відображення сучасних та перспективних тенденцій суспільного розвитку.
Паперова пластика, це велика, яскрава, захоплююча країна у Всесвіті мистецтв яка поєднує чіткість, точність, однозначність математики, об’ємність, різноманітність форм та стислість геометрії, та феєричність, змістовність та корисність прикладного мистецтва. До паперової пластики входять дуже багато традиційних мистецтв створення образів з паперу. Це і оригамі з усім його різноманіттям, і паперова аплікація і т.д.
Давно помічено, що паперопластика навчає виконувати послідовні дії, читати креслення, концентрувати увагу, поліпшує просторову уяву, розвиває дрібну моторику, впевненість в собі, творчі здібності і дослідницькі навички, стимулює розвиток пам’яті, навіть поліпшує почерк.
У позашкільній діяльності дитина, не просто відтворює те, що засвоює. Завдяки своїй унікальності та неповторності, вона розвиває, доповнює знання й навички, вдосконалює їх, а разом і себе. Саме у цьому полягає закон творчої поведінки і особливість методики позашкільного педагогічного процесу, яка відбувається на обов'язковому заохоченні різнобічного творчого самовиявлення дитини, багатстві вражень, створенні оптимальних особистісних стосунків, котрі є джерелом продуктивної творчої діяльності дітей.
Гурткова робота дає дитині шанс на самовияв, на прояв своїх ініціатив з подальшим впровадженням їх у практику. Чому було обрано саме роботу з папером? Універсальність паперу важко переоцінити. Папір знаходить примінення майже у всіх областях діяльності людини. Творчість - не виключення. Папір - дуже виразний та піддатливий матеріал. З нього можна створити цілий світ.
Паперопластика виступає одним із джерел, яке дозволяє зрозуміти особливості національно-патріотичного виховання, збагнути особливості сприйняття та осмислення своєрідності свого буття. Вона відзначається багатством художніх засобів, за допомогою яких втілюються певні ідеї відродження об'єктивного життя народу. Паперопластика є вищою формою естетичних смаків, художніх оцінок, уявлень, поглядів та ідей, які стихійно склалися в народному середовищі на рівні буденної свідомості, масової психології.
Завдання патріотичного виховання та громадянських компетентностей на заняттях гуртка «Паперопластики» полягають у вихованні позитивного та поважного ставлення до власного народу, його культури, любові до Батьківщини й рідної мови та віри в світле майбутнє своєї країни.
Ляльки - оригамі «Дружба народів»
Чи буває дитинство без іграшок? У дитинстві дівчаток завжди улюбленими іграшками є ляльки. Дівчатка полюбляють мати іграшку – ляльку, якої ні у кого немає. Це може бути власна іграшка – подружка, зроблена своїми руками.
Оригамі – це дивовижне мистецтво складання різноманітних фігурок з паперу. Окремим напрямком у мистецтві оригамі виділяється модульне оригамі, що являє собою особливу техніку створення об’ємних фігур з паперу.
Щоб зробити модульне оригамі, потрібно запастися папером і терпінням: оскільки фігури в техніці модульного оригамі зазвичай виконуються в досить великих розмірах, то модулів може знадобитися багато. Для виготовлення модулів не потрібен клей, досить мати при собі папір і ножиці, або ж канцелярський ніж (додаток №1).
Матеріали та інструменти:
Підвісна конструкція «Мир в усьому світі»
В Японії є давня традиція робити паперових журавлів. Подарований паперовий журавлик був священним. Вважалося, що він приносить людині щастя і довголіття.
Журавель в Японії є символом жінки, з зовнішнього вигляду нібито слабкої, ніжної і тендітної, але внутрішньо дуже сильної.
З паперовим журавликом пов'язана також одна сумна історія-легенда, яка надала йому додаткове значення, і яка перетворила його у священну птицю миру.
Маленька дівчинка Садако Сасакі після атомного бомбардування міста Хіросіми вирішила заради миру в усьому світі зробити 1000 журавликів, але так і не встигла. Діти і дорослі різних країн світу досі надсилають до підніжжя її пам'ятника все нові і нові фігурки (додаток №2).
Дуже актуальною ця легенда стала для нашого народу в даний час. Адже кожналюдина мріє, щоб на території нашої України припинилася війна і усі татусі, сини, брати, чоловіки повернулися у свої сім'ї і зажили щасливо в мирній і незалежній державі.
Матеріали та інструменти:
Мозаїка з оригамі «Слава Україні»
Мозаїка із оригамі цікава тим, що при очевидній простоті виготовлення кожної деталі різноманітних готових композицій дуже велика. Навіть невелике змінення у виконанні, або з’єднанні елементів між собою відкриває зовсім нові можливості.
Вибрати малюнки для мозаїки не складно. Це можуть бути схеми для вишивки хрестиком (додаток №3).
Матеріали та інструменти:
Кусудама «Червоний цвіт – душа України»
Кусуда́ма – один з найдавніших декоративних традиційних японських виробів у техніці оригамі. «Кусурі» японською мовою означає «ліки», «тама» – «куля». Отже, слово «кусудама» можна перекласти як «лікарська куля». Разом з тим, так називаються декоративні кулясті конструкції, зібрані з паперових квіток, розеток або модулів іншої форми. Кусудами нерідко підвішували в кімнаті хворого. Одержавши в подарунок подібну роботу, як правило, зроблену кількома людьми, людина, що занедужала, сприймала її як символ побажання якнайшвидшого одужання – своєрідний знак загальної уваги й турботи. Існує кілька варіантів класичних паперових кусудам, разом з тим, з'являється все більше й більше авторських розробок.
Кусудами зазвичай збирають із шести однакових модулів, які є сторонами кубу, і підвішують на тонку кольорову мотузочку до стелі або лампи. Знизу для прикраси зазвичай прикріплюють зроблену з ниток китицю (додаток №4).
Матеріали та інструменти:
Висновки
Знайомлячись з чарівним мистецтвом паперової пластики, можна не тільки навчитись виготовляти чудові та неповторні речі, а й пізнати оточуючий світ, розвинути чутливість пальців, поліпшити власне здоров’я, принести радість в дім друзів та родичів, розвинути творчість, отримати натхнення.
Мистецтво паперопластики допомагало людям розказати про свої почуття, поділитися щастям, пережити горе.
Даний посібник можуть використовувати вчителі трудового навчання, образотворчого мистецтва, початкових класів, керівники гуртків, батьки та учні.
Додатки
Додаток 1
Технологія виготовлення ляльок - оригамі
Українка
Щоб виготовити українку потрібно квадрати паперу червоного кольору розміром: 1 – 28х28 см, 7 – 10х10 см, 2 – 7х7 см. Білі квадрати розміром: 1 – 25х25 см і 2 – 10х10 см. Потім скласти з них модулі№1, а на рукава модулі №2. Послідовно склеїти: спочатку склеїти сарафан, потім рукава. З’єднати рукава з сарафаном. Зшити модулі для віночка, вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Далі зробити волосся та приклеїти віночок. Намалювати очі та ротик. Зробити намисто та оздобити стрічкою низ сарафана.
Китайка
Щоб виготовити китайку потрібно квадрат паперу червоного кольору розміром: 1 – 28х28 см. Кольорові квадрати розміром: 5 – 16х16 см, 2 – 20х20 см,1 – 14х14 см та 1 білий розміром 8х8 см. Потім скласти з них модуль №1. Спочатку з’єднати між собою рукава. Далі склеїти верх і низ ляльки. Потім з’єднати рукава з основою. Вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Потім зробити волосся та прикрасити його бантиком. Намалювати очі та ротик. Вставити в руку парасольку.
Іспанка
Щоб виготовити іспанку потрібно кольорові квадрати паперу розміром: 1- 25х25 см, 1 – 15х15 см, 2 – 10х10 см. Зелених квадратів розміром: 8 – 10х10 см, 12 – 5х5 см. Потім скласти з них модуль №1.
Спочатку з’єднати між собою рукава. Далі склеїти верхній шар сукні з нижнім, а потім приклеїти до сукні рукава. Вставити з низу 8 модулів для того, щоб сукня знизу була пишною. Вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Потім зробити волосся та прикрасити його квіточкою. Намалювати очі та ротик.
Росіянка
Щоб виготовити росіянку потрібно квадрати паперу блакитного кольору розміром: 1 – 28х28 см, 2 – 7х7 см. Білі квадрати розміром: 1 – 25х25 см і 2 – 10х10 см. Потім скласти з них модулі№1, а на рукава модулі №2. Послідовно склеїти: спочатку склеїти сарафан, потім рукава. З’єднати рукава з сарафаном. Виготовити кокошник, вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Далі зробити волосся та приклеїти кокошник. Намалювати очі та ротик та оздобити стрічкою низ сарафана.
Африканка
Щоб виготовити африканку потрібно квадрати паперу чорного кольору розміром: 1 – 29х29 см, 2 – 12х12 см. Кольорові квадрати розміром: 1 – 27х27 см, 2 – 12х12 см, 4 – 10х10 см і 1 – 7х7 см. Потім скласти з них модуль №1.Спочатку з’єднати між собою рукава. Далі склеїти верхній шар сукні з нижнім, а потім приклеїти до сукні рукава. Приклеїти з переду і ззаду пелерину. Потім пофарбувати голову в чорний колір.
Вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Далі приклеїти хустинку та квітку на голову ляльки. Намалювати очі та ротик.
Француженка
Щоб виготовити француженку потрібно кольорові квадрати паперу розміром: 1- 29х29 см, 17 – 7х7 см, 9 – 10х10 см. Потім скласти з них модуль №1. Зшити 7 модулів для капелюшка та 9 модулів для коміра. Приклеїти комір до основи ляльки, а до коміра приклеїти рукава. Вставити шпажку в тенісну кульку і вставити її в основу ляльки. Потім зробити волосся приклеїти на нього фатин, а потім капелюшок. Намалювати очі та ротик.
Збірка модуля №1
1.Складаємо наш аркуш навпіл по діагоналях.
2.Далі складаємо навпіл уздовж.
3.Тепер необхідно увігнуті два протилежних кута всередину, щоб утворилася «жаба».
4.Перевертаємо. Тепер нам потрібно приплюснути кути.
5.Робимо так з кожним куточком.
6.Повертаємо наш виріб так, щоб куточки були єдиним цілим.
7.Загинаємо протилежні куточки до згину в центрі.
8.Також з іншого боку.
9. Перевертаємо куточки, щоб знову перед нами був єдиний кут. Загинаємо так всі куточки.
10. Відгинаємо помаранчеві куточки вниз.
11. Робимо це з кожним куточком.
12. Вигинаємо наш листочок навиворіт (не перевертаємо, а саме вигинаємо). Далі будемо збирати наш модуль всередину. Модуль повинен бути схожий на той, що ми розібрали, тільки у вивернутому положенні. Тому за всіма наявними згину ми просто збираємо його навиворіт.
13. Так з кожним великим кутом. З цим не повинно виникнути проблем.
14. Залишилося найскладніше в цьому модулі - останній куточок. Саме з-за цього згину ми брали листочок більшого розміру і з одного кольоровою стороною. Після того як ви зрозумієте, як складати цей згин на великому модулі, ви з легкістю складіть його і в меншому розмірі.
15.Загинаємо і цей куточок всередину.
Збірка модуля №2
2. Скласти квадрат наполовину.
3. Розгорнути квадрат і знову скласти квадрат наполовину, тільки вже на другу сторону.
4. Розвернути квадрат та скласти по діагоналі.
5.Потім аналогічно скласти по другій діагоналі.
6. Далі скласти квадрат по лініям згину, отриманні при складанні квадрата наполовину. Вийшла базова форма «Подвійний квадрат».
7. Загорнути вузьку частину 1-ої пелюстки так, щоб її краї знаходились по лінії згину подвійного квадрата.
8. З другої сторони зробити аналогічно скласти вузьку частину сусідньої 2-ої пелюстки подвійного квадрата.
9. Перевернути подвійний квадрат і так само скласти вузькі частини 3-ої і
4-ої пелюстки.
10. Скласти широку частину 3-ої пелюстки таким чином, щоб краї знаходилися вздовж лінії згину подвійного квадрату.
11. Далі з другої сторони лінії згину аналогічно скласти широку частину сусідньої, 4-ої пелюстки подвійного квадрата.
12. Перевернути квадрат і так само скласти широкі частини 1-ої і 2-ої пелюстки.
13. відігнути широку частину 1-ої пелюстки подвійного квадрата на 90 градусів, розправити її з середини за допомогою олівця і притиснути посередині.
14. Аналогічно виконати всі інші пелюстки.
Додаток 2
Технологія виготовлення підвісної конструкції
1.Береться квадратний аркуш паперу.
2. Складається по діагоналі. Розгорнувши аркуш, знову складаємо, але по іншій діагоналі. Потім аркуш потрібно розгорнути і скласти навпіл. Після цього знову розгорнути і скласти навпіл, але за іншою стороною. Розгорнути. У результаті виходить розмітка.
3. Береться квадрат за серединку і там, де всі згини перетинаються, складаємо, отримавши з двох сторін базову форму «подвійний квадрат».
4.Далі слід загнути куточки.
5.Куточки загинають, і з іншого боку.
6.Далі загинається верхній трикутник.
7.Всі три кута розгортають. Потім один шар паперу підводиться з найбільш гострого кінчика.
8.Тепер він укладається «човником».
9. Заготівля перевертається, і трикутник відгинається вниз.
10. Як у позиціях 6 і 7 розгортають всі три загнутих кута.
11. Журавлик практично зроблено. Верхні трикутники є крилами. Нижні - шиєю і хвостом. Їх слід робити тонше. Нижні трикутники складаємо вздовж навпіл з одного боку
12. Потім з іншого боку.
13.Нижні частини відгинаються в різні сторони (намічаючи згини) - це майбутні хвіст і голова.
14. Тепер непростий момент, і треба проявити особливу увагу. Потрібно вивернути вузьку смужку, а потім заправити її між крилами.
15. Таким же чином вивертається і заправляється смужка з іншого боку.
16. Згинається кінець вузької смужки - це голівка журавля.
17. Нарешті, остання дія. Потрібно акуратно тягнути за кінчики крил. При цьому спинка в середині розправляється.
18. Тепер зроблені журавлики нанизуємо на нитки різної довжини і закріплюємо на дерев’яний каркас.
Додаток 3
Технологія виготовлення мозаїки
1.Модуль для складання мозаїки виготовляється дуже просто. Взяти паперовий квадратик 3х3 см, намітити діагоналі і найти центр центр.
2.Всі чотири кута квадрата скласти до центру заготовки. У нас вийде базова форма оригами "млинець".
3.Всі чотири кута від центру відігнути до середини сторін квадратної заготовки. Лінії чітко обробляєм. Модуль готов!
4.При складанні мозаїки модулі повинні щільно приклеїтись один до одного. Важливо,щоб ряди мозаїки були горизонтальні і вертикальні. Для цього розкреслити основу майбутньої мозаїки на клітинки розміром 5-6 см.
Додаток 4
Технологія виготовлення кусудами
1.Квітка складається з 5 елементів . Один модуль " лілія" зеленого кольору , папір розміром 10см.Два модулі червоного кольору розміром 9см .Серединка складається з двох модулів зроблених як модуль " супер куля ". Одна чорного кольору ( 5см) і жовтого кольору ( 4см ). Для сердцевинки робимо модулі як для " супер кулі , тільки в скороченому варіанті - не розгортаючи модуль всередину.
2.Кусудама складається з 16 квіточок і 14 бутончиків.
3. Ось такі модулі для сердцевинки квітки. Жовтий модуль вставляємо всередину чорного. Зверніть увагу - в чорному модулі я гостренькі кінчики не загинати , а в жовтому загнути (так правдоподібніше виходить).
4.Квадратик згинаємо по діагоналі з двох сторін
5. Потім перевернути і зігнути. Повинні вийти " гори" і " долини" опуклості і западинки. Робимо базовий модуль "подвійний квадрат".
6. Потім загнути куточки до серединки з чотирьох сторін.
7. Далі відкриваємо і загинаємо всередину отримані кишеньки.
8. Відкриваємо і пальцем вминаємо всередину. Вийде заготівля , схожа на ромбик .
9. Ось такий ромбик. Тепер перевернемо.
10. Далі потрібно намітити кордон і ширину пелюстки - загнемо куточки на 2 міліметри, залишаючи якомога ширшою майбутню пелюстку.
11. Намічаємо на око або ручкою згин пелюстки і відрізаємо ножицями.
12. Притримуючи пальцями бічні загини відтягаємо кишеньку і придавлюємо серединку. Повторюємо так з 4 сторін .
13. Перегортаємо заготовку.
14. Підгинаємо краєчки якомога тонше. Робимо так з 4 сторін .
15. Для порівняння - внизу класична лілія з гостренькими пелюсточками, а вгорі модернізований під мак пелюстка .
16. Розкриваємо обидва модулі і ось яка різниця вийшла .
17. Обидві половинки квітки і зелену частину склеюємо. Оформляємо квітку з серединкою, підкручуємо внутрішні листочки всередину, а зовнішні назовні.
Використана література:
1.Антонович Є. А. Декоративно-прикладне мистецтво: навч. посіб. / Захарчук-Чугай Р.В., Станкевич М.Є. - Львів: Світ, 1993.
2.Афонькін С.Ю. Уроки орігамі в школі і вдома. Експериментальний підручник для початкової школи. М, «Яким», 1995.
3.Афонькин С., Афонькина Е. Все об оригами. Энциклопедическое издание. М., «Кристалл», 2005.
4.Лосюк П. В. Декоративно-прикладне мистецтво в школі. / П. В. Лосюк.-К.: Радянська школа, 1979.
1