Методична розробка практичного заняття на тему: "Перетворення електричного струму"

Про матеріал
Методична розробка практичного занаття з дисципліни "Фізика і астрономія" на тему "Перетворення електричного струму"
Перегляд файлу

КЗ «Нікопольський фаховий медичний коледж» ДОР»

 

Методична розробка практичного заняття

 

Дисципліна Фізика і астрономія

Тема: «Перетворення електричної енергії»

 

І. Актуальність теми.

 В природі  існують електричні заряди, які взаємодіють між собою. Внаслідок руху цих зарядів виникає електричний струм. Електричний струм має велике значення в повсякденному житті людини, в природі, в наукових дослідженнях. Знання законів електрики дає можливість подальшого вивчення медичних дисциплін пов’язаних  з фізикою.

 

ІІ. Мета заняття.

Навчальна:

  • розширити та поглибити знання студентів про електричний струм;
  • та електричне коло; розширити зміст поняття сили струму на основі електронних уявлень; акцентувати їх увагу на дотриманні  правил техніки безпеки під час роботи з електричними колами та електричними пристроями; навчити студентів пояснювати природні явища на основі набутих знань.

Методична:

  • вдосконалювати використання сучасних методів навчання.

Виховна:

  • виховувати у студентів логіку мислення;
  • сприяти розвитку пізнавальних інтересів,
  • мотивувати необхідність вивчення теми для професійного навчання.

 

Студенти повинні знати:

  • умови існування електричного струму;
  • дію електричного струму;
  • джерела електричного струму.

 

Студенти повинні вміти:   

  • розв’язувати задачі за формулами;
  • розуміти сутність закону Джоуля-Ленца.

 

ІІІ. Зміст теми:

1. Робота електричного струму.

2. Закон Джоуля-Ленца.

3. Потужність електричного струму.

 

ІV. План та організаційна структура заняття

 

 

п/п

Основні етапи заняття, їх функція та зміст

 

Методи контролю і навчання

Матеріали методичного забезпечення: контролю, наочності, інструкції, обладнання тощо

Розподіл часу

       Підготовчий етап                                                                                                         10 хв.                                                                                                                                                              

1.

Організація заняття

 

 

2 хв.

2.

Постановка навчальних цілей та мотивація

 

НМК

3 хв.

3.

Контроль вихідного рівня знань, навичок, умінь

Фронтальне опитування

 

Питання,  структурно-логічні схеми, тести

5 хв.

Основний етап

 

 

65 хв.

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

Опрацювання нового матеріалу:

- вступ;

- запис основних визначень і формул;

- виконання малюнків і розв’язування задач.

 

Узагальнення вивченого матеріалу

 

Демонстрація роботи електричного струму

 

 

 

Індивідуальний контроль, розв’язок задач

НМК

Таблиці,

Лабораторні прилади

 

Збірник задач

Римкевич А.А.,

№ 902, 921

 

Підручник

«Фізика, 11 кл.». Питання §11,12

 

 

Заключний етап

 

 

5 хв.

6.

 

Підведення підсумків заняття

Запис основних означень та формул

НМК

 

7.

 

Оцінювання студентів

Аналіз та оцінка результатів роботи

Журнал

 

8.

Домашнє завдання:

 

Обмін враженнями

Підручник  «Фізика, 11 кл.»

 

 

 

 


V. Матеріали методичного забезпечення заняття

 

1. Робота електричного струму.

 Розглянемо довільну ділянку кола, наприклад нитку розжарення електричної лампи. Нехай за час t через поперечний переріз провідника проходить заряд q. Тоді електричне поле виконає роботу A = qU. Оскільки q = It, то ця робота дорівнює:

A = UIt.

 За одиницю роботи електричного струму в СІ прийнято джоуль. Джоуль дорівнює роботі, виконуваній електричним струмом силою 1 А за напруги               1 В за 1 с:

http://www.subject.com.ua/lesson/physics/11klas_1/11klas_1.files/image198.jpg

 В електротехніці використовують позасистемну одиницю роботи — кіловат-година (кВт · година): 1 кВт · год. = 3,6 · 106 Дж.

 Прилади, що служать для вимірювання роботи струму, називають лічильниками електричної енергії.

 2. Закон Джоуля-Ленца.

 Якщо на ділянці кола, у якому тече струм, не відбувається механічна робота й не відбуваються хімічні реакції, то робота електричного струму призводить тільки до нагрівання провідника. Нагрітий провідник шляхом теплопередачі віддає отриману енергію навколишнім тілам. Отже, у цьому випадку відповідно до закону збереження енергії кількість виділеної теплоти Q має дорівнювати роботі A струму: Q = A.

 Оскільки A = UIt, а U = IR, одержуємо: Q = I2Rt. Остання формула є математичним записом закону Джоуля-Ленца:

 Кількість теплоти, що виділилася в провіднику, дорівнює добутку квадрата сили струму на опір провідника й час проходження струму.

 Формулою  Q = I2Rt для обчислення кількості теплоти, що виділяється в процесі проходження струму на ділянці кола, можна користуватися завжди. А от іншими модифікаціями цієї формули - 

 

http://www.subject.com.ua/lesson/physics/11klas_1/11klas_1.files/image199.jpg

 - послуговуються тільки в тому випадку, коли вся електрична енергія йде на нагрівання.

 3. Потужність електричного струму.

 Будь-який електричний прилад розрахований на споживання певної енергії в одиницю часу. Тому, крім роботи струму, дуже важливе значення має поняття потужності струму.

 У Потужність електричного струму, P — фізична величина, що характеризує швидкість виконання струмом роботи й дорівнює відношенню роботи A струму до проміжку часу t, протягом якого ця робота була виконана:

P = A/t.

 Оскільки A = UIt, одержуємо: P = UI.

 Потужність струму вимірюють у системі СІ у ватах (Вт). Потужність дорівнює 1 Вт, якщо за 1 с відбувається робота 1 Дж.

[P] = 1 A · 1 B = 1 Вт.

 Використовуючи закон Ома для ділянки кола, можна записати три еквівалентні формули для потужності: 

http://www.subject.com.ua/lesson/physics/11klas_1/11klas_1.files/image200.jpg

 Для вимірювання потужності струму використовують спеціальні прилади - ватметри.

 

 Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу:

 

Перший рівень

 

1. Що розуміють під механічною роботою? потужністю?

2. Які явища показують, що електричний струм може виконувати роботу?

3. Які перетворення енергії відбуваються в зовнішній ділянці електричного кола?

4. Наведіть приклади потужностей різних електроприладів.

 

Другий рівень

 

1. Як на практиці можна визначити роботу електричного струму в колі? Які для цього потрібні прилади?

2. Якими приладами і як можна виміряти потужність електричного струму на якій-небудь ділянці кола?

3. За яких умов робота струму в провіднику дорівнює кількості теплоти, що виділяється при цьому в провіднику?

 

Закріплення вивченого матеріалу

 

1) Якісні питання:

1. Збільшиться чи зменшиться споживана ялинковою гірляндою потужність, якщо зменшити кількість лампочок на одну?

2. Мідний й алюмінієвий проводи однакових розмірів увімкнені паралельно. У якому з них виділяється більша кількість теплоти за той самий час? У скільки разів?

3. Два провідники опором 1 і 2 Ом з’єднані паралельно. У якому провіднику виділиться більша потужність, коли по них іде струм? У скільки разів більша?

2) Навчаємося розв'язувати задачі:

1. Дві лампи, що мають потужності 90 і 40 Вт, з’єднані паралельно й підключені до джерела струму, що має напругу 220 В. Визначте силу струму, що протікає через кожну лампу, і опір кожної лампи.

2. На двох електричних лампочках написано «220 В, 60 Вт» і «220 В, 40 Вт». У якій із них буде менше потужність струму, якщо обидві лампи увімкнені послідовно?

 Розв'язання. Користуватися формулою P = U2/R для порівняння потужностей за послідовного увімкнення лампочок недоцільно: адже напруга на лампочках у цьому випадку різна. За послідовного з’єднання однакова сила струму в обох лампочках, тому краще скористатися формулою P = I2R, з якої випливає: менша потужність струму за послідовного з’єднання буде в тій лампі, у якої опір менше (тобто він розрахованій на потужність 60 Вт).

3. Резистори опорами 60 і 20 Ом вмикають у мережу напругою 120 В. Знайдіть сумарну потужність струму в резисторах, якщо вони з’єднані: а) послідовно; б) паралельно.

4. Електродвигун трамвая працює за сили струму 110 А і напруги 550 В. Із якою швидкістю рухається трамвай, якщо двигун створює силу тяги 3,5 кН, а його ККД дорівнює 70 %?

 

 Що ми дізналися на уроці:

 

  • Робота електричного струму на ділянці кола дорівнює:

A = UIt.

  • Закон Джоуля-Ленца: кількість теплоти, що виділилася в провіднику, дорівнює добутку квадрата сили струму на опір провідника й час проходження струму.

Q = I2Rt.

  • Потужність електричного струму, P — фізична величина, що характеризує швидкість виконання струмом роботи й дорівнює відношенню роботи  A струму до проміжку часу t, протягом якого ця робота була виконана:

http://www.subject.com.ua/lesson/physics/11klas_1/11klas_1.files/image201.jpg

 

 

 Завдання для самостійної роботи:

 

1. Через провідник, до кінців якого прикладена напруга 12 В, за                               5 хв. пройшов заряд 60 Кл. Визначте опір провідника.

2. Визначте напругу на кінцях ніхромового проводу завдовжки 200 м і перерізом 0,5 мм2, якщо сила струму в ньому 5 А.

3. Якою повинна бути довжина ніхромового проводу із площею поперечного перерізу 0,2 мм2, щоб під час проходження через нього струму силою               0,4 А напруга на його кінцях становила 4,4 В? Питомий опір ніхрому 1,1 · 108 Ом · м.

4. Визначте внутрішній опір джерела струму, якщо його ЕРС становить 1,2 В, а при зовнішньому опорі 5 Ом сила струму в електричному колі дорівнює 0,2 А.

5. Під час проходження електричного струму через електролітичну ванну з опором 20 мОм  в ній за 3 хвилини виділилося 90 кДж теплоти. Визначте силу струму у ванні.

 

VI. Література:

 

  1. Коршак Е.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф. Фізика 10 клас.  - Київ, «Генеза», 2011. -  191 с.
  2. Божинова Ф.Я., Каплун С.В., Кірюхіна О.О.Лабораторні работи 10 клас. -  Харків, «Ранок», 2014. - 48с.
  3. Гончаренко С.У. Фізика: Підручник  для 9 класів середньої  загальноосвітньої  школи - К.: Освіта, 2002. 
  4. Римкевич А.П., Римкевич П.А. Збірник задач 9-11кл. – Київ, 2011. - 176 с.
  5. Жданов Л.С., Жданов Г.Л. Фізика. Підручник для середніх спеціальних навчальних закладів. – К.: Высшая школа, 1983.

   

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
1 червня 2021
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку