Методична розробка уроку на тему: "Рідинна система охолодження ДВЗ вантажного автомобіля"

Про матеріал
Методична розробка уроку "Рідинна система охолодження ДВЗ вантажного автомобіля" включає в себе розширений план уроку та конспект до нього, а також контрольні запитання. Даний урок буде цікавий викладачам та майстрам виробничого навчання предмету Будова і експлуатації вантажного автомобіля та суміжні предмети
Перегляд файлу

Методична

розробка уроку

з предмету:

«Будова і експлуатації

вантажного автомобіля»

 

 

КамАЗ-55102 на IronHorse.ru ©

 

 

Викладач спецдисциплін: Коваленко Сергій Валентинович


Тема уроку: «Рідинна система охолодження ДВЗ вантажного автомобіля».

Мета уроку:

  • Навчальна – систематизація знань учнів з технічного обслуговування системи охолодження, її будови та принципу роботи її агрегатів та охолоджуючих рідин;
  • Виховна прищеплювання учням поваги до праці, виховання сумлінності, відповідальності;
  • Розвивальна розвиток пізнавальної активності й самостійності учнів, логічного мислення;
  • Методична удосконалення методики проведення уроку з використанням інтерактивних методів навчання.

Матеріально-технічне забезпечення: розрізи двигуна, агрегати системи охолодження, мультимедійне забезпечення, макети, плакати.

Методи проведення уроку: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні,  проблемно-повідомлюючі,  частково-пошукові.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форми роботи: бесіда, дискусія, розповідь.

Форма організації навчальної діяльності: групова, індивідуальна.

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент
    • Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку.
    • Перевірка учнів на уроці
  2. Актуалізація опорних знань
    • Що називається автомобілем?
    • Як класифікуються вантажні автомобілі?
    • Яка загальна будова вантажного автомобіля?
    • Яке призначення двигуна, шасі, і кузова?
    • Яка загальна будова карбюраторного двигуна вантажного автомобіля?
    • Яке призначення і будова кривошипно-шатунного механізму двигуна?
    • Із яких механізмів і систем складається двигун внутрішнього згорання?
  3. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу за планом:
    • Загальна будова системи охолодження двигуна вантажного автомобіля;
    • Призначення системи охолодження. Температурний режим двигуна;
    • Призначення, загальна будова і принцип дії агрегатів системи охолодження;
    • Несправності та технічне обслуговування системи охолодження.

  1. Загальна будова системи охолодження двигуна вантажного автомобіля

C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото012.jpg

 

C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото020.jpg


  1. Призначення системи охолодження. Температурний режим двигуна

 

Система охолодження двигуна призначена:

  • Підтримання оптимального температурного режиму двигуна;
  • Відведення надлишкового тепла від деталей кривошипно-шатунного і газорозподільного механізмів.

 

Коментарі:

Температура газів у циліндрах двигуна, що працює, досягає 1800-2000 . Частина теплоти, що виділяється (для карбюраторних двигунів 21…28%, для дизелів 29…42%) перетворюється на корисну роботу, частина (12…17% - для карбюраторних двигунів, 15…25% - для дизелів) відводиться з охолоджуючою рідиною.

 

У разі перегрівання двигуна:

  • Зменшується потужність двигуна;
  • Збільшується витрата палива;
  • Може призвести до заклинювання поршнів, обгоряння головок клапанів, вигоряння масла, виплавляння вкладишів підшипників, руйнування поверхні шийок колінчастого вала;
  • В карбюраторному двигуні може виникнути детонація.

 

У разі переохолодження двигуна:

  • Частина робочої суміші конденсується, змиваючи мастило зі стінок циліндрів;
  • Підвищується корозійне спрацьовування стінок циліндрів внаслідок утворення сірчаних і сірчистих сполук;
  • Падає потужність двигуна.

 

Системи охолодження автомобільних двигунів:

  • Рідина (здебільшого);
  • Повітряна (рідше).

 

Оптимальний температурний режим двигуна:

Температура охолоджуючої рідини, що знаходиться в головці блока циліндрів має становити 80 - 85 . Такий температурний режим найвигідніший, забезпечує нормальну роботу двигуна і не повинен змінюватися від температури навколишнього повітря та навантаження двигуна.

 

  1. Призначення, загальна будова і принцип дії агрегатів системи охолодження

Будову і роботу всіх агрегатів системи рідинного охолодження двигуна вивчаємо по плакатах і з використанням макетів та комплектного двигуна в кабінеті двигунів, а також з використанням схем розрізів агрегатів на великому екрані за допомогою мультимедійного проектора.

C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото021.jpg

 

Радіатор призначений для охолодження рідини, що відводить теплоту від двигуна. Він складається з верхнього на нижнього бичків припаяних до серцевини та заливної горловини з кришкою, яка має паровий і повітряний клапани. Радіатор виготовлений із латуні, серцевина може бути трубчаста або пластинчаста.

 

C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото022.jpg


C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото023.jpg

 

Водяний насос      забезпечує   примусову   циркуляцію   рідини   в   системі охолодження. Він складається з корпуса, в якому запресований сталевий стакан. У стакані розміщено два підшипники з валом. На передньому кінці напресовано маточину вентилятора, на задньому чавунну крильчатку.

 

C:\Documents and Settings\ADMIN\Рабочий стол\Новая папка\Фото024.jpg

Термостат – призначений для прискорення підігрівання двигуна після пуску й автоматичного підтримання найвигіднішого теплового режиму двигуна під час руху автомобіля. Він складається з корпуса в якому розміщено рухоме осердя з основним та перепускними клапанами.

Несправності та технічне обслуговування системи охолодження

Основні несправності системи охолодження двигунів:

Підтікання рідини

Перегрівання двигуна

Переохолодження двигуна


 

Ознаки:

У разі перегрівання двигуна:

  • Зменшується потужність двигуна;
  • Збільшується витрата палива;
  • Може призвести до заклинювання поршнів, обгоряння головок клапанів, вигоряння масла, виплавляння вкладишів підшипників, руйнування поверхні шийок колінчастого вала;
  •              В карбюраторному двигуні може виникнути детонація.
  •              У разі переохолодження двигуна:
  •              Частина робочої суміші конденсується, змиваючи мастило зі стінок циліндрів;
  •              Підвищується корозійне спрацьовування стінок циліндрів внаслідок утворення сірчаних і сірчистих сполук;
  •              Падає потужність двигуна.

                                

  Причини:

  •                   У разі перегрівання двигуна:
  •                   Їзда у спеку на знижених передачах, подолання бездоріжжя, затяжних підйомів;
  •                   Замаслювання, буксування або обрив паса привода водяного насоса та вентилятора;
  •                   Зниження рівня охолоджуючої рідини;
  •                   Заклинювання жалюзі радіатора у закритому положенні;
  •                   Несправність клапана термостату;
  •                   Велике відкладання накипу у сорочці охолодження;
  •                   Порушення встановлення моменту запалювання;
  •                   Їзда при збагаченій або збідненій горючій суміші.
  •                   У разі переохолодження двигуна:
  •                   В холодну пору не утеплений радіатор;
  •                   Відкриті жалюзі радіатора (можливе їх заїдання);
  •                   Несправний термостат або зовсім відсутній.

 

Технічне обслуговування системи охолодження.

         Щ Т О



Перевірити рівень рідини в радіаторі або в розши- рювальному бачку (автомобіль КамАЗ). Рівень рі-


дини в радіаторі має бути на 15...20 мм нижчий від заливальної головки.

   Заповнюючи систему охолодження антифризом, треба заливати його на 6...7 % менше (за об'ємом), ніж води, оскільки під час нагрівання він розширяється більше, ніж вода. В разі випаровування анти  фризу доливають воду, а в разі витікання — антифриз.

  Перевірити, чи немає підтікання рідини в системі охолодження.

 

Т О - 1

   Перевірити, чи не підтікає рідина в усіх з'єднаннях системи охолодження, й, якщо треба, усунути підтікання. Змастити підшипники водяного насоса (за графіком мащення). Мастило нагнітають шприцом через оливницю до появи його в контрольному отворі насоса. Подальше нагнітання мастила може призвести до видавлювання сальників.

 

ТО – 2  

Перевірити герметичність системи охолодження; в разі потреби усунути витікання рідини. Перевірити й, якщо треба, закріпити радіатор, його облицювання та жалюзі. Перевірити кріплення водяного насоса й натяг паса привода вентилятора,  в разі потреби відрегулювати натяг паса й підтягнути кріплення. Перевірити кріплення вентилятора. Змастити підшипник водяного насоса (за графіком). Перевірити дію та герметичність системи опалення, дію жалюзі. У крайньому передньому положенні рукоятки пластини жалюзі мають бути повністю відкриті; поступово закривати їх, переміщуючи рукоятку на себе. Перевірити дію пароповітряного

 клапана пробки радіатора.

 

СТО Двічі на рік промивати систему охолодження. Перевірити стан утеплювального чохла (взимку) й надіійність його кріплення. Готуючи автомобіль до зимової експлуатації, перевірити стан і дію пускового підігрівника та інших допоміжних засобів полегшення пуску двигуна, встановлених на автомобілі, й, якщо треба, усунути несправність. У разі безгаражного зберігання автомобілів у холодну пору року після закінчення роботи потрібно  злити воду із системи охолодження, відкривши краники на блоці та нижньому патрубку радіатора, пробку горловини радіатора та краник системи опалення кузова.

 

  1. Закріплення нових знань
    • Яке призначення системи охолодження двигуна?
    • Назвіть основні агрегати системи охолодження двигуна.
    • Як працює система рідинного охолодження двигуна?
    • Які основні несправності системи охолодження двигуна?
    • Які основні причини виникнення несправностей системи охолодження двигуна?
    • Які роботи необхідно виконати при ТО системи охолодження двигуна: ЩО?, ТО 1?, ТО 2?, сезонне ТО?
  2. Підсумок уроку, виставлення оцінок, їх мотивація.
    • Викладач оцінює рівень знань учнів попереднього матеріалу та ступінь засвоєння ними нового матеріалу, оголошує оцінки.
  3. Домашнє завдання.
    • Опрацювати матеріал підручника за темою, ст.57-64.
    • Повторити вивчений матеріал з попередньої теми.

 

Використана література: В.Ф. Кислов, В.В. Лущик, «Будова й експлуатація автомобілів». Підручник. К. Либідь.2006 р.

 

docx
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку