Методична
розробка уроку
з предмету:
«Будова і експлуатації
вантажного автомобіля»
Викладач спецдисциплін: Коваленко Сергій Валентинович
Тема уроку: «Рідинна система охолодження ДВЗ вантажного автомобіля».
Мета уроку:
Матеріально-технічне забезпечення: розрізи двигуна, агрегати системи охолодження, мультимедійне забезпечення, макети, плакати.
Методи проведення уроку: пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемно-повідомлюючі, частково-пошукові.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: бесіда, дискусія, розповідь.
Форма організації навчальної діяльності: групова, індивідуальна.
Хід уроку
Система охолодження двигуна призначена:
Коментарі:
Температура газів у циліндрах двигуна, що працює, досягає 1800-2000 . Частина теплоти, що виділяється (для карбюраторних двигунів – 21…28%, для дизелів – 29…42%) перетворюється на корисну роботу, частина (12…17% - для карбюраторних двигунів, 15…25% - для дизелів) відводиться з охолоджуючою рідиною.
У разі перегрівання двигуна:
У разі переохолодження двигуна:
Системи охолодження автомобільних двигунів:
Оптимальний температурний режим двигуна:
Температура охолоджуючої рідини, що знаходиться в головці блока циліндрів має становити 80 - 85 . Такий температурний режим найвигідніший, забезпечує нормальну роботу двигуна і не повинен змінюватися від температури навколишнього повітря та навантаження двигуна.
Будову і роботу всіх агрегатів системи рідинного охолодження двигуна вивчаємо по плакатах і з використанням макетів та комплектного двигуна в кабінеті двигунів, а також з використанням схем розрізів агрегатів на великому екрані за допомогою мультимедійного проектора.
Радіатор – призначений для охолодження рідини, що відводить теплоту від двигуна. Він складається з верхнього на нижнього бичків припаяних до серцевини та заливної горловини з кришкою, яка має паровий і повітряний клапани. Радіатор виготовлений із латуні, серцевина може бути трубчаста або пластинчаста.
Водяний насос – забезпечує примусову циркуляцію рідини в системі охолодження. Він складається з корпуса, в якому запресований сталевий стакан. У стакані розміщено два підшипники з валом. На передньому кінці напресовано маточину вентилятора, на задньому чавунну крильчатку.
Термостат – призначений для прискорення підігрівання двигуна після пуску й автоматичного підтримання найвигіднішого теплового режиму двигуна під час руху автомобіля. Він складається з корпуса в якому розміщено рухоме осердя з основним та перепускними клапанами.
Несправності та технічне обслуговування системи охолодження
Основні несправності системи охолодження двигунів:
Підтікання рідини
Перегрівання двигуна
Переохолодження двигуна
Ознаки:
У разі перегрівання двигуна:
Причини:
Технічне обслуговування системи охолодження.
Щ Т О
Перевірити рівень рідини в радіаторі або в розши- рювальному бачку (автомобіль КамАЗ). Рівень рі-
дини в радіаторі має бути на 15...20 мм нижчий від заливальної головки.
Заповнюючи систему охолодження антифризом, треба заливати його на 6...7 % менше (за об'ємом), ніж води, оскільки під час нагрівання він розширяється більше, ніж вода. В разі випаровування анти фризу доливають воду, а в разі витікання — антифриз.
Перевірити, чи немає підтікання рідини в системі охолодження.
Т О - 1
Перевірити, чи не підтікає рідина в усіх з'єднаннях системи охолодження, й, якщо треба, усунути підтікання. Змастити підшипники водяного насоса (за графіком мащення). Мастило нагнітають шприцом через оливницю до появи його в контрольному отворі насоса. Подальше нагнітання мастила може призвести до видавлювання сальників.
ТО – 2
Перевірити герметичність системи охолодження; в разі потреби усунути витікання рідини. Перевірити й, якщо треба, закріпити радіатор, його облицювання та жалюзі. Перевірити кріплення водяного насоса й натяг паса привода вентилятора, в разі потреби відрегулювати натяг паса й підтягнути кріплення. Перевірити кріплення вентилятора. Змастити підшипник водяного насоса (за графіком). Перевірити дію та герметичність системи опалення, дію жалюзі. У крайньому передньому положенні рукоятки пластини жалюзі мають бути повністю відкриті; поступово закривати їх, переміщуючи рукоятку на себе. Перевірити дію пароповітряного
клапана пробки радіатора.
СТО Двічі на рік промивати систему охолодження. Перевірити стан утеплювального чохла (взимку) й надіійність його кріплення. Готуючи автомобіль до зимової експлуатації, перевірити стан і дію пускового підігрівника та інших допоміжних засобів полегшення пуску двигуна, встановлених на автомобілі, й, якщо треба, усунути несправність. У разі безгаражного зберігання автомобілів у холодну пору року після закінчення роботи потрібно злити воду із системи охолодження, відкривши краники на блоці та нижньому патрубку радіатора, пробку горловини радіатора та краник системи опалення кузова.
Використана література: В.Ф. Кислов, В.В. Лущик, «Будова й експлуатація автомобілів». Підручник. К. Либідь.2006 р.