Методична розробка з основ здоров,я. 9 клас

Про матеріал
Методична розробка містить добірку матеріалів та методів з даної теми. Структурований за вимогами та містить додатковий матеріал. Кожен учитель зможе знайти матеріал, що його зацікавить.
Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку з теми:

29.04.2022

Негативні наслідки ранніх статевих стосунків. Запобігання захворювань, які передаються статевим шляхом. Засоби контрацепції. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я. Профілактика вроджених вад.

 

 

Федько Оксана Володимирівна

[Введите название документа]

 

Тема:   Негативні наслідки ранніх статевих стосунків. Запобігання захворювань, які передаються статевим шляхом. Засоби контрацепції. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я. Профілактика вроджених вад. 

Мета:  створювати умови для формування основних життєвих компетентностей, продовжувати формувати поняття про стан репродуктивного здоров'я молоді в Україні та негативні наслідки ранніх статевих стосунків, продовжити  розвивати в  учнів поняття про вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я та  вроджені  вади, ознайомити учнів із  засобами контрацепції; сформувати практичні вміння самостійно досліджувати ці впливи,  вміти відпрацювати навички роботи з підручником, біологічним словником та іншим додатковим матеріалом; виховувати культуру спілкування в співпраці.

Обладнання й матеріали:    підручник «Основи здоров’я для 9 класу» (автор Бойченко Т.Є.)  папір (А4, А3, А2), маркери, фломастери, стікери, старі журнали з рекламою товарів і послуг для немовлят, заготовка для мозкового штурму «Немовля». Наклеїти в центрі плаката картинку з немовлям.

Тип  уроку:  урок  формування  компетентностей.

Очікувані  результати:  Знаннєвий компонент: учні називають: ознаки міцної родини, чинники ризику для репродуктивного здоров’я молоді в Україні,  установи, що надають соціально-психологічні та медичні послуги для молоді, наводять приклади  негативних наслідків ранніх статевих стосунків. Діяльнісний компонент: учні  уміють:  ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки.  Ціннісний компонент: учні пояснюють:   роль родини у задоволені потреб людини;  вплив    психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я;   значення моральних цінностей у протидії епідемії ВІЛ-інфекції/СНІДу.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І   Орієнтація, мотивація діяльності

Вітання. Коротке налаштування   на   роботу.

Учитель пропонує учням  визначити власну готовність до уроку,  нагадує  про необхідність бути    активними,  уважними, дієвими.

   Привітання

Інтерактивний прийом «Доброго дня тим, хто» - учитель вимовляє, додаючи фрази, що стосуються теми уроку «…ніколи не сперечався з кращим другом; не конфліктував протягом тижня;сказав приємні слова іншій людині;   у  доброму гуморі;   хоче спілкуватися;     радіє весні; вміє відстоювати свою думку, не ображаючи інших; хто вміє пробачати; хто вміє вибачатись» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, сідають.

 

ІІ       Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

      Учитель акцентує увагу на оголошенні  теми уроку( написана на дошці)

Проблемне питання

 - Чи потрібні знання з даної теми у повсякденному житті?

           Визначення очікуваних результатів.

На  цьому  уроці ви  дізнаєтесь про небезпеку підліткової вагітності, аборту, обговорите наслідки ранніх  статевих стосунків для  дівчат, хлопців, обох статей..

 

ІІІ      Актуалізація опорних знань

  «Мозкова  атака»

Чому  важливо  набувати життєвих  навичок, сприятливих для  здоров'я? Яку  людину  можна  назвати  зрілою?

У віці 15—17 років завершується період статевого дозрівання і молоді люди починають відчувати увагу до себе протилежної статі. У цей час фор­мується й особливе відчуття - статевий потяг (лібідо).

Інтимні статеві стосунки — частина повноцінного життя більшості дорос­лих людей. Вони дають змогу виконати найвище призначення людини — стати батьком або матір’ю, подарувати життя іншій людині. Та іноді ці стосунки при­зводять до негативних наслідків: пси­хічних травм, осуду з боку інших людей, небажаної вагітності, інфекцій, що передаються статевим шляхом.

Статеву поведінку, яка може мати такі наслідки, називають ризикованою. Приклади такої поведінки — ранній початок статевого життя, часта зміна статевих партнерів, інтимні стосунки у стані сп’яніння.

 

ІV Актуалізація й корекція опорних знань.

https://www.youtube.com/watch?v=9LjHcksCmlA

Перегляньте  запропоноване відео та  дайте  відповідь на  питання:

  • Чи  серйозно відносяться до раннього сексу  особи  обох статей?
  • Хто має  вплив на  формування репродуктивної поведінки у  обох  статей?

Дедалі більше молодих людей роблять вибір на користь утримання від статевих стосунків до шлюбу. Адже, вступаючи у інтимні стосунки, дівчина ризикує завагітніти, хоча ще не готова до цього ні фізично, ні морально, ні матеріально.

Більшість вагітних дівчат-підлітків просто не вірять у те, що з ними стало­ся. Вони, мовляв, не можуть мати дітей, бо самі ще діти. Однак те, що людина психологічно не готова до вагітності, не означає, що її організм не здатний до зачаття.

Статистика свідчить, що 40% дівчат вагітніють протягом перших двох міся­ців після початку статевого життя. Чимало з них — після єдиного статево­го контакту.

Якщо дівчина надто молода, її організм може бути не готовий до вино­шування здорової дитини. Дівчата - підлітки часто народжують ослаблених дітей. Синдром раптової смерті серед таких дітей трапляється утричі частіше, ніж у немовлят, народжених дорослими жінками.

Вагітність, пологи, психічні та фі­зичні навантаження — тяжке випробу­вання і для організму матері, адже він ще розвивається. Під час пологів рівень смертності підлітків на 60% вищий, ніж дорослих жінок.

А далі — батьківство. Багато хто думає, що це дуже весело — мати дити­ну. Це наче те саме, що гратися ляль­ками. Якщо ви так вважаєте, то глибоко помиляєтесь. Батьківство — величезна відповідальність і тяжка праця щонай­менше для двох дорослих і матеріально забезпечених людей. Сон, розваги? Можете забути про них на найближчі п’ять років. Клопо­ти, витрати, хвилювання? їх вистачить на все ваше подальше життя.

   «Мозковий штурм»  про потреби новонародженої дитини.

Об'єднайтесь у три групи і поміркуйте, що потребує дитина у перший рік свого життя:

група 1: матеріальне забезпечення (колиска, багато одягу, підгузки, спеціальне харчування...);

група 2: фізична праця (не спати вночі, купати, міняти підгузки, пра­ти, возити до лікаря...);

група 3: емоційне піклування (розмовляти, розповідати казки, вкла­дати у ліжечко...).

Оцініть (у відсотках) свою готовність стати матір’ю або батьком на цьому етапі свого життя і зробіть позначку на шкалі готовності

 

Фізкультхвилинка - гра «Чапля»

Хід вправи: оголошується конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомо­га вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.

Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди дуже смішить дітей.

Учитель.  Торкнемося медичної сторони фізіологічних наслідків позашлюбних і дошлюбних ста­тевих зв'язків.

Прийом «АЖУРНА  ПИЛКА» 

1 група – Інфекції, що передаються  статевим шляхом

2 група – Засоби контрацепції

3 група - вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я.

 

V Закріплення знань і способів дій

Робота в групах

 Розв’язання ситуаційних задач (моделювання різних шляхів виходу).

 Об'єднайтесь у чотири групи. Обговоріть наслідки різних варіантів розвитку подій.

Наведіть аргументи на користь збереження життя дитини.

Віталій (17 років) і Зоряна (16 років) навчаються в одному училищі. Вони почали зустрічатися кілька місяців тому. Через деякий час Віталій став наполегливо пропонувати Зоряні інтимні стосунки і казати, що вона, напевно, не любить його, якщо відмовляється. Щоб довести своє кохання, дівчина поступилася, а коли поїхала на канікули додому, то відчула, що нездужає. У лікарні з'ясувалося, що вона вагітна.Повернувшись з канікул, дівчина дізнається, що Віталій уже зустрічається з іншою...

1. Под тиском батьків молоді люди погоджуються одружитись?

 Які психологічні і матеріальні проблеми постануть перед ними?

 Чи готові вони розв’язувати їх?

 Чи вдасться їм продовжити навчання?

 Чи великі шанси зберегти цей шлюб?

2.  Зоряна вирішує народити дитину, не виходячи заміж:

 Які можливі наслідки для здоров’я її та дитини?

 З якими труднощами зіткнеться Зоряна, бажаючи продовжити навчання?

 Які наслідки цього рішення для Віталія?

3. Зоряна вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення:

 Як почуватиметься дівчина у подальшому житті?

 Як це може вплинути на її майбутній шлюб?

 Як це може позначитися на долі її дитини?

4.  Дівчина зважується на аборт — штучне переривання вагітності:

 Як це вплине на її фізичне здоров’я?

 Як це вплине на психічний стан Зоряни і Віталія?

Як можуть поставитися до цього їхні батьки, родичі, знайо­мі, дізнавшись про все?

 VІІ   Рефлексійно – оцінюючий

Розумна людина завжди по­водиться обережно. Вона боїться заподіяти шкоду собі й своїм май­бутнім дітям. Якщо організми та психіка подружжя підірвані різ­ними хворобами й психологічни­ми комплексами, то шанс зачати й народити здорову дитину не­великий. У цьому сенсі життєва настанова на «безпечний секс» і «вільне кохання» приховує непе­редбачені результати.

   -Контроль і самоперевірка

  Закінчіть, будь ласка, ці речення так, як вважаєте за потрібне. 

Основне, чому я навчився (навчилася) __________________________

Я зрозумів (зрозуміла)__________________________

Найбільше мені запам'яталося..._____________________

Мені не дуже сподобалося, що ...__________________

Я буду керуватися у житті ________________________

Мені найбільше сподобалося, що .._____.______

 

- Підведення підсумків уроку

Мета: отримати   від   кожного учасника інформацію про враження від  тренінгу.
Хід вправи: На       столі   лежать   два  види паперу різного кольору (наприклад: жовтого   і червоного)    вирізані у формі яблук.
Тренер дає інструкцію:
Ви бачите на столі аркуші. Вони     знадобляться   нам      для підведення підсумку заняття. На аркушах червоного  кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу, а на аркушах жовтого кольору – побажання   щодо  поліпшення    нашої роботи або те, що сьогодні вам не сподобалось і чому.

 

 

 - Інформування про домашнє завдання

Обговоріть з батьками та близькими людьми подану інформацію та дізнайтеся про їхнє ставлення з обговорених питань.

Шукаємо інформацію до наступного уроку

Підготуйте повідомлення про епідемію ВІЛ/СНІДу у світі.

 

 

 

Додаток  1

На сьогодні відомо понад 30 захворювань, що передаються статевим шляхом. Серед них — венеричні хвороби, гепатит В і С, ВІЛ-інфекція й заключна її стадія — СНІД. Тією чи ін­шою мірою вони небезпечні для здоров'я чоловіка, жінки та їхніх дітей. Цікаво, що корінь слова «венеричні» (мабуть, як і самі ці хвороби) веде свій початок від культу богині кохання й краси Венери. Вона не цуралася ні роз­пусти, ні подружніх зрад. Дійсно, є про що задуматися...

Відомо, що в нормі жіночі ста­теві шляхи містять багато мікро­організмів. Частина з них типова для всіх жінок, інша частина ста­новить індивідуальний фон. Бак­терії, властиві здоровим жінкам, підтримують потрібний ступінь кислотності піхви. Це захищає від інфекцій і забезпечує виживання сперматозоїдів. За нерозбірливих інтимних зв'язків в організм потрапляють чужорідні мікроорга­нізми (віруси, грибки, бактерії). Якщо якихось мікроорганізмів стає більше або, навпаки, менше, то крихка рівновага порушуєть­ся. Наприклад, зниження загаль­ної кількості бактерій сприяє по­силеному розмноженню грибків і розвитку важких форм грибкових захворювань. Бактеріальний вагіноз (дисбаланс мікрофлори піх­ви) знижує ступінь кислотності й створює лужне середовище. У майбутньому це стає причиною викиднів, передчасних пологів і безплідності. Сильно змінюється й індивідуальна жіноча мікро­флора. Бактеріям доводиться зви­кати, перебудовуватися, присто­совуватися до нової мікрофлори. Але поступово їхня здатність до адаптації висихає, втрачається. У статевих шляхах починають роз­множуватися чужі, зазвичай па­тогенні, хвороботворні мікроби. Це призводить до важких, затяж­них інфекцій.

Жінці, що мала більше ніж сім статевих партнерів, хай вона на­віть і не заразилася від них яко­юсь інфекцією, гінекологи прак­тично відразу ставлять діагноз хронічного запалення придатків. Звідси — ризик позаматкової вагітності, безплідності й інших хронічних захворювань.

Чим ще небезпечна часта зміна партнерів? Чужорідні мі­кроорганізми руйнують ціліс­ність слизових оболонок сечо­статевих органів. Тим самим у них створюються вогнища ура­ження і послабляється імунітет. А збої на рівні імунної системи, особливо на фоні спадкоємної схильності, «запускають» онко­логічні процеси.

Інфекції, що передаються статевим шляхом.

ІПСШ раніше називали вене­ричними хворобами. Щороку ми чуємо все нові й нові назви цих хвороб, і може видатися, що всі ці хвороби  з'явилися нещодавно. Насправді нові назви з'являються тоді, коли сучасна діагностика точно визна­чає, який збудник спричинив за­хворювання. На сьогодні виявлено понад 40 мікробів і вірусів, що спричи­няють статеві інфекції.

Усі захворювання із групи ІПСШ передаються переважно статевим шляхом. Крім того, тією чи іншою мі­рою всі ці хвороби можуть пере­даватися від матері до дитини, а деякі з них — і через кров.

Майже всі збудники цих за­хворювань швидко гинуть поза людським організмом, однак за­раження в побуті відбувається (дуже рідко й зазвичай тільки в дітей). Зараження не завжди й не відразу проявляється.

  Кожне захворювання має свою тривалість «прихованого періоду», а часто взагалі може не проявлятися. У цьому разі людина не знає про захворюван­ня, веде звичний спосіб життя й може бути джерелом зараження.

Навіть якщо захворювання все-таки проявляється, ознаки можуть бути не дуже чіткими або швидко зникнути. При цьому треба знати, що самолікування ІПСШ може бути недостатнім і здатне призвести до розвитку хронічних інфекцій.

Лікування, призначене лікарем-дерматовенерологом і по­чате вчасно, здебільшого дає хороші результати.  Але якщо з якихось причин хворобу за­пущено, можуть виникнути ускладнення, наприклад: імпо­тенція (фригідність), запалення статевих органів, сечового мі­хура, нирок, безплідність (сьо­годні в Україні близько 40 % молодих сімейних пар страждає на безплідність) і патології в розвитку плода.

Найпоширенішими є сифіліс, гонорея, трихомоноз,  хламідіоз, уреаплазмоз, кандидоз, вірусні статеві інфекції. Ці хвороби досить легко передаються від од­нієї людини до іншої під час ста­тевого контакту.

Лікуванням ІПСШ може за­йматися лікар з фаховою освітою (дерматовенеролог, гінеколог, уролог).

Зникнення проявів захворю­вання на фоні лікування або без нього не завжди означає виду­жання. Для лікування традицій­них ІПСШ не завжди достатньо одного курсу лікування, тому що в збудників інфекції досить швидко розвивається звикання до найдосконаліших лікарських препаратів.

 

 

Додаток 2

 

Про контрацептиви

   А чи знаєте ви, що практично всі  ПС є абортив­ними, тобто вбивають плід на ранніх стадіях вагітності? До неабортивних ПС належать пре­зервативи, перерваний статевий акт, календарний метод. Вони не руйнують ембріона, а запобіга­ють зачаттю.

Часто за бездумне викорис­тання контрацептивів (за бажан­ня не допустити або перервати вагітність) жінка розплачується докорами совісті й різними за­хворюваннями.

Так, гормональні контрацеп­тиви мають низку серйозних не­гативних ефектів:

  • Закупорюють   кровоносні судини (погіршується, якщо жін­ка курить).
  • Порушують   менструаль­ний цикл.
  • Підвищують масу тіла.
  • Можуть спричинити: біль голови,  нудоту,  блювоту,   піг­ментні плями, виростання зайвого волосся на тілі.

Один зі знайомих гінеколо­гів розповідав, що утроба 18— 20-літньої молодої дівчини, яка користується гормональними контрацептивами близько року, схожа на утробу жінки 70-80 років.

Є й інші ПС. Наприклад... спі­ралі. Механізм їхньої дії такий, що вони механічно подразнюють слизову оболонку матки й таким чином ембріон не може зачепи­тися тут, щоб розвиватися. (її, спіраль у матці, можна порівняти зі скабкою на пальці. Організм всіма силами відриває, виштов­хує скабку гноєм. Те ж саме від­бувається в утробі жінки.) Такі експерименти над своїм організ­мом дурно не минаються.

  Увесь світ знає, що презерва­тиви не захищають від СНІДу, хіба що трохи знижують імовір­ність зараження. Пори латексу презерватива мають розміри від 5 до 50 мікронів, а це від 50 до 500 разів більше за розміри вірусу СНІДу, що можна порівня­ти з кулаком і дверним отвором. Навіть наклейки на автоматах, що торгують презервативами, в США містять напис: «Попере­дження! Презервативи не захи­щають від СНІДу...».

А ті, хто поширює неправду про захисну дію презервативів, — злочинці, зацікавлені в отриман­ні прибутку.

Загальновідомо, що ніякі контрацептиви   не   запобігають вагітності абсолютно й ідеально. Коли очікування не виправдову­ються, справа, на жаль, звичайно закінчується абортом або абор­тивною контрацепцією (просто вбивством), із усіма наслідками, що випливають звідси, — крово­течами, травмами, запальними процесами, онкологічними про­цесами в матці, яєчниках, піхві, перитонітом, безплідністю, важ­кою психічною травмою.

Ризик ускладнень зростає у разі безладних, ненормованих статевих контактів і безконтроль­ного застосування контрацеп­тивів.

Іноді ускладнення після контрацепції й абортів помилко­во вважають самостійним захво­рюванням, і жінка дивується, у чому причина бід, що звалилися на неї...

Жінці, що підірвала здоров'я зловживанням контрацептивів, нелегко благополучно зачати й виносити свою дитину.

 

 

Додаток  3

 

Що таке психоактивні речовини. Психоактивною (наркотичною) речовиною вважається будь - яка хімічна речовина, здатна при одноразовому застосуванні змінювати настрій, фізичний стан, самопочуття, а при систематичному прийомі — викликати залежність.

Учені розрізняють три категорії цих речовин:

• речовини, які здійснюють седативну (заспокійливу) дію на активність центральної нервової системи — алкоголь, опіати й седативні засоби;

• наркотики, які стимулюють активність центральної нервової системи — кофеїн, кокаїн, амфетамін, нікотин;

• галюциногени, тобто препарати, що змінюють свідомість, — ЛСД, РСР (читається «пі - сі - пі») тощо.

Пригадаймо деякі з них, які людина вживає в повсякденному житті. Це насамперед кофеїн, який міститься в каві, чаї та тонізуючих напоях (наприклад, у кока - колі) і є м’яким стимулюючим засобом. Незважаючи на це, до нього легко звикнути. Нікотин — ще один засіб, який стимулює активність центральної нервової системи.  Для багатьох, на їхню думку, він допомагає подолати стрес, розслабитися. Дійсно, посилюючи секрецію деяких хімічних речовин, нікотин послаблює активність мозкових клітин, що викликає почуття умиротворення. На жаль, ця дія триває всього лише декілька хвилин, після чого курцеві хочеться все почати спочатку. Амфетаміни є синтезовані — це хімічні речовини, які мають стимулюючий вплив на нервову систему. Їм властиві серйозні побічні ефекти, зокрема психологічне звикання та неспокійна поведін ка. Стимулятори випускають легально, але часто їх поширюють нелегально. До ступність амфетамінів — причина високого рівня зловживання ними.

Алкоголь належить до легальних наркотиків, тобто його вживання та купівля не заборонені законом. Він викликає зміну психічного стану людини — навколишній світ сприймається спотворено та неадекватно. За постійного вживання алкоголь руйнує особистість, викликає психічну й фізичну залежність.

Небезпека психоактивних речовин для здоров’я людини. Пригадаймо, що психоактивні речовини мають наркотичну й токсичну дії. Наркотична дія виявляється в тому, що вони роблять людину психічно, а потім ще й фізично залежною. Токсична дія зумовлена отруйними властивостями речовин, що входять до складу наркотиків.

Наркоманія — важка хвороба психіки й усього організму, яка без лікування призводить до де градації особистості, інвалідизації та передчасної смерті в молодому віці. Однак це захворювання, на відміну від багатьох інших, людина провокує сама, стаючи заручником власної слабкості й необережності. У попередніх класах ви вивчали, що навіть одноразове застосування якої - небудь речовини з наркотичною дією небезпечне для здоров’я.

Ви вже знаєте, що наркотик впливає на обмінні процеси організму. Немає жодного органа, жодної системи органів, жодної сфери біологічної та соціальної життєдіяльності людини, які не зазнавали б його згубної дії, не страждали б від нього, руйнуючись певною мірою.

Унаслідок дії наркотичних отрут гинуть мільярди клітин, порушується вза ємодія всіх систем організму. Якщо наркотичне отруєння починається з юності, то патологічні процеси, що відбуваються в організмі, стають незворотними. Це пояснюється інтенсивнішим обміном речовин у молодому організмі, приско реним кровообігом, високою проникненістю тканин та іншими властивостями, що полегшують наркотичним речовинам шлях до клітин, призводять до розладу здоров’я, до раннього й важкого перебігу ускладнень.

Кожна токсична речовина вибірково діє на той чи інший орган, має різну міру вираженості руйнівного впливу на весь організм. Але серед наркотиків немає жодного нешкідливого — вони всі отруйні.

Негативний вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я.

Уживання психоактивних речовин особливо небезпечне в підлітковому та юнацькому віці (період росту й формування організму). Якщо людина застосовує наркотики ще з юності, то вони впливають на її природну здатність бути чо ловіком і батьком, дружиною і матір’ю. Потрапляючи з кров’ю до статевих залоз, наркотики й токсичні речовини порушують їхню функцію. Деякі сильнодіючі наркотики впливають на внутрішньоклітинні структури, що відповідають в організмі за спадковість. Так, у чоловіків розвивається статеве безсилля, у жінок — розлади менструального циклу, викидні, передчасні пологи.

У дитини, народженої від матері, яка вживає психоактивні речовини, з перших годин життя виявляють ознаки наркоманії. Її організм потребує тих наркотиків, які вона отримувала з кров’ю від матері. Позбавляючись наркотику після народження, дитина відчуває неймовірні страждання, бо перебуває в стані абстиненції, або «ломки».  Навіть нетривале застосування наркотичних засобів обома батьками або одним із них позначиться на здоров’ї  їхніх майбутніх дітей. Часто ці діти народжуються з фізичними вадами або психічними відхиленнями, у них спостерігають затримку психічного розвитку, аж до вираженого недоумства.

Наркоманія й токсикоманія — дуже важкі захворювання, які руйнують увесь організм і призводять до різкого скорочення тривалості життя.

За даними ВООЗ, наркотичні засоби вийшли на перше місце у світі серед винуватців передчасної смерті людей, випередивши захворювання серцево судин ної системи й злоякісні пухлини.

Профілактика вроджених вад. Важкохвора дитина в сім’ї — велика відповідальність і значні проблеми як для батьків, так і для самої дитини та суспільства. Деякі вроджені вади взагалі не сумісні з життям, багато з них спричиняють повну інвалідизацію дитини.

Запам'ятайте!

Уроджені вади — результат порушення внутрішньоутробного розвитку плода. Ризик виникнення деяких вад можна знизити. Для цього потрібно знати причини, що призводять до них. А от генетична аномалія успадковується дитиною від батьків.

Уроджені вади формуються в разі порушення нормального онтогенезу (пригадайте курс біології) під впливом шкідливих чинників. Це може стосуватися одного органа, цілої системи або всього організму. Для формування аномалії має значення не тільки сам чинник, а й тривалість та інтенсивність його впливу.

До найважливіших вад розвитку належать уроджені вади серця, цент ральної нервової системи, органів травлення, вади розвитку нирок, уроджені вади обличчя тощо. Частота вроджених вад розвитку серед новонароджених становить 0,6-2,9 %. Основними причинами, що призводять до них, є такі:

• нестача кисню;

• вірусна інфекція в матері (кір, краснуха, вітряна віспа або токсоплазмоз) у перші 2-3 місяці вагітності;

• психотропні речовини;

• неповноцінне або недостатнє харчування матері, дефіцит вітамінів і мікро -елементів;

• лікарські препарати.

Уживання психоактивних речовин молоддю та вагітними жінками — одна з актуальних і драматичних проблем сучасного суспільства. Швидке зростання частоти цієї патології ставить під загрозу фізичний і соціальний добробут майбутніх поколінь.

В останні роки в Україні зростає кількість дітей, народжених від матерів, хворих на наркоманію. Наркотики, як і деякі інші лікарські препарати, викликають біохімічні, імунологічні й ендокринні порушення, що призводять до певних аномалій розвитку, різноманітних уроджених вад, захворювань, зниження пристосувальних реакцій. Новоутворений організм проходить складний розвиток в організмі матері — від стадії клітин до високоорганізованого організму. На кожному етапі йому потрібні особливі умови існування. Якщо дитина отримує від мами нікотин, алкоголь та інші психоактивні речовини замість вітамінів і поживних речовин, у неї порушується формування органів, виникають патології, що спричиняють хвороби в дитинстві й проблеми із здоров’ям у дорослому житті. Тому майбутні батьки повинні думати не тільки про своє здоров’я, а й про здоров’я свого малюка.

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Поліщук Н.М.)
Додано
7 квітня 2023
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку