Методична розробка загальношкільного заходу до «тижня фізики»
Тема: Великий винахідник Нікола Тесла
Мета заходу:
Узагальнити та корегувати знання учнів 11 класу з теми «Електромагнітні коливання та хвилі». Підсилити інтерес до даної теми не тільки 11 класників, але викликати інтерес до фізики і учнів 9-10 класів.
Дидактична мета заходу:
Узагальнення та корекція знань з теми «Електромагнітні коливання»
Виховна мета:
Формування матеріалістичного світогляду через розкриття причино-наслідкових зв’язків в темі «Електромагнітні коливання та хвилі».
Розвиваюча мета:
Розвиток понять електромагнітних полів; розвиток логічного та науково-мисленого; формування наукового світогляду.
Захід проведено з учнями 11 класу на заході були запрошені учні 9-10 класу.
В змаганнях цього заходу беруть участь 2 команди, які:
-
Готують відповіді на питання з електромагнетизму.
-
Готують доповіді, пов’язані з діяльністю Н. Тесла.
-
Готують демонстрації, пов’язані з трансформатором Тесла.
І. Список питань, відповіді на які повинні знати учні, які змагаються.
-
Що ви знаєте про електромагнітне поле?
-
Яке призначення трансформатора?
-
Чому трансформатор при роботі гудить?
-
Як передається енергія з первинної на вторинну обмотку трансформатора?
-
Чому осердя трансформатора(ярмо) виготовляють не з суцільного куска, а з окремих пластин?
-
Хто винайшов трансформатор?
-
Які вам відомі трансформатори?
-
Від чого залежить коефіцієнт корисної дії трансформатора?
-
Що таке коефіцієнт трансформації?
-
Яке явище лежить в основі принципу дії трансформатора?
Відповіді які повинні дати учні.
-
Електромагнітне поле - фундаментальне фізичне поле, що взаємодіє з електрично зарядженими тілами, представлене як сукупність електричного і магнітного полів, які можуть за певних умов породжувати один одного. Електромагнітне поле (і його зміна з часом) описується в електродинаміки в класичному наближенні за допомогою системи рівнянь Максвелла. При переході від однієї інерціальної системи відліку до іншої електричне і магнітне поле в новій системі відліку - кожне залежить від обох - електричного і магнітного - в старій, і це ще одна з причин, що змушує розглядати електричне і магнітне поле як прояви єдиного електромагнітного поля.
-
Трансформатор призначений для перетворення за допомогою електромагнітної індукції однієї або кількох систем (напруг) змінного струму в одну або декілька інших систем (напруг) змінного струму без зміни частоти системи (напруги) змінного струму.
-
Трансформатор гуде від того що електромагнітне поле яке в ньому створюється деформує сердечник трансформатора (сердечник не з цільного металу а зібраний з пластин)Це і викликає звуковий ефект.
-
Електрична енергія передається за допомогою змінного магнітного поля з первинної обмотки трансформатора на вторинну.
-
Для зменшення вихрових струмів і відповідно зменшення магнітних втрат (втрат холостого ходу).
-
30 листопада 1876, дата отримання патенту Яблочкова Павлом Миколайовичем, вважається датою народження першого трансформатора змінного струму. Це був трансформатор з розімкненим сердечником, який представляв собою стрижень, на який намотувалися обмотки.
-
РНШ, ЛАТЕР, автотрансформатор, трансформатор Тесла.
-
1) Від габаритів і форми магнітної системи; 2) від компакность обмоток; 3) від габаритів і форми обмоток; 4) від щільності прилягання сталевих пластин магнітної системи; 5) від діаметра провідників. А при експлуатації: 1) від навантаження; 2) від середовища використовуваної в якості діелектрика; 3) від рівномірності завантаження; 4) від температури трансформаторного масла; 5) від температури обмоток і магнітопровода.
-
Коефіцієнт трансформації трансформатора - це величина, що виражає масштабується (перетворювальну) характеристику трансформатора відносно якого-небудь параметра електричного кола (напруги, струму, опору і т. д.).
-
Електромагнітна індукція - явище виникнення електричного струму в замкнутому контурі при зміні магнітного потоку, що проходить через нього.
Кожна правильна відповідь дає максимум 5 балів.
ІІ. Від кожної команди по одному учневі з доповіддю про Ніколя Тесла та його винаходи (максимум 10 балів).
-
Цікаві факти з біографії Ніколи Тесла.
-
Винаходи Ніколи Тесла.
ІІІ. По черзі з кожної команди демонстрація:
-
Будова та принцип дії трансформатора Тесли.
-
Бездротова передача електроенергії.
-
Реактивний рух (стікання зарядів при коронному розряді).
-
Детективи (робота з банкнотами).
-
Коронний розряд розділений на малі розряди (дерево-плазма).
-
Тліючий розряд.
-
Плавлення металів.
-
Екранування електроенергії.
IV. Підбиття підсумків та підрахунок балів та визначення переможців.
Питання які задавали учні після закінчення заходу, що свідчить про інтерес заходу та бажання розібратися.
-
Тунгуський метеорит що пов'язаний з діяльністю Н. Тесла?
-
Чи використовують зараз бездротову передачу електроенергії?
-
Чому в демонстрації з сегнеровим колесом при стіканні зарядів від коронного розряду здається, що пристрій нерухомий?
-
Як одержують джерело ультрафіолетового випромінювання?
-
Чи лампа розжарення дає ультрафіолет?
-
Яка напруга у вторинному колі?
-
Чому вчитель не боїться коли в такої високої напруги і доторкується оголеною рукою?
Ці питання свідчать про те що тема «трансформатор Тесла» викликала інтерес у всіх учнів, та бажання набратися побільше знань, щоб самому стати винахідником.