Методичне забезпечення підготовки вчителів математики та інформатики до роботи з обдарованими дітьми

Про матеріал
Дана робота містить рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми. Підготовлені методичні матеріали будуть корисними керівникам закладів загальної середньої освіти та вчителям у роботі з обдарованими дітьми.
Перегляд файлу

Відділ освіти Маневицької райдержадміністрації

Методичний кабінет

Маневицького району Волинської області

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Методичне забезпечення підготовки

вчителів математики та інформатики

до роботи з обдарованими учнями

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Автор розробки:

                                                                В.Лукашук

 

 

 

 

 

 

Маневичі – 2019

Назва навчального (навчально-методичного)видання.

 Методичне забезпечення підготовки вчителів математики

та інформатики до роботи з обдарованими учнями

 

Тип навчально-методичного видання. Навчальний посібник.

Повна назва навчального закладу. Методичний кабінет відділу освіти Маневицької районної державної адміністрації.

Кількість сторінок: 30

Анотація.

Дана робота містить рекомендації щодо організації роботи з обдарованими дітьми.

Підготовлені методичні матеріали будуть  корисними керівникам закладів загальної середньої освіти та  вчителям у роботі з обдарованими дітьми.

Розробник

Лукашук Володимир Лук’янович - методист відділу освіти.

 

Рецензенти:

Пацаманюк Світлана Василівна – завідувач методичним кабінетом відділу освіти Маневицької райдержадміністрації

Навчально-методичне видання затверджене радою методичного кабінету Маневицького району

Протокол № 4   від 07.02. 2019 року

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ   ................................................................……..4-6

 

Розділ  1. Творча особистість та її характерні риси

      1.1 Характерні риси обдарованих дітей   ………………………..7-9

           1.2 Інтегративні показники творчої обдарованості…………..…10-11

 

Розділ 2.   Методи роботи з обдарованими дітьми

           2.1.Рекомендації щодо форм та методів роботи з обдарованими         

            школярами……………………………………………………………....12-17

                    2.2 Організація роботи з обдарованими дітьми на уроках

                         інформатики та в позаурочний час……………………………………18-21              

 

Висновки…………………………………………………………………………22-23

Список використаних джерел……………………………………………………24

Додатки………………………………………………………………………….25-30
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Найважливіше завдання школи –

                                                                розкрити творчі здібності,

обдарування, таланти всіх вихованців.

                                                                                                          В.Сухомлинський

 Останніми роками в Україні склалася непроста ситуація з поповненням національної науки молодими кадрами, що вже сьогодні негативно позначається на інноваційно-технологічному розвитку нашої держави. Неефективно використовується інтелектуальний і творчий потенціал обдарованих учнів і студентів. Відсутні сприятливі умови для реалізації їх здібностей. Крім того, інтеграція України в загальноєвропейський простір потребує розроблення нових напрямів роботи з обдарованими учнями і студентами .

 Проблема обдарованості стає все більш актуальною.  Це значною мірою пов’язано із потребою суспільства в творчих неординарних особистостях. Суспільство сьогодні вимагає від людини не тільки високої активності, але і її здатності до нестандартного мислення. Саме обдарованій особистості притаманна самостійна тяга до творчого пошуку, до нестандартного розв’язання проблемних ситуацій .

  Перебудовні процеси в Україні обумовили нові тенденції щодо розвитку освіти. З'явилася нагальна потреба суспільства у творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах. Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики.

В Законі України «Про освіту»  відмічено, що для розвитку здібностей, обдарувань і талантів дітей створюються профільні класи (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки), спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних комплексів, об'єднань.

На вістрі цих проблем відбувся бурхливий ріст таких навчальних закладів як ліцеї, гімназії, спеціальні заклади для обдарованих дітей, школи-комплекси, приватні, недільні школи, авторські, пілотні школи тощо.

Центром концепції розвитку навчальних закладів нового типу є творча осо­бистість, індивідуальна робота з обдарованими дітьми, які вирізняються насампе­ред підвищеним рівнем розумового розвитку. Вони різко виділяються в середо­вищі ровесників високим інтелектом, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання.

В Національній доктрині розвитку освіти  відмічається, що держава повинна забезпечувати: формування в дітей та молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти та самореалізації особистості; створення умов для розвитку обдарованих дітей та молоді.

Обдарованості, й зокрема обдарованості дітей і підлітків, присвячено чимало наукових публікацій. Особливо цінними є практичні статті М.П.Гузика.

Що ж таке "обдарованість" і як вона проявляється в дітях?

ОБДАРОВАНІСТЬ — це сукупність здібностей, які дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності і давати суспільству користь. Ця якість формується і проявляється в діяльності.

Обдарованість багатостороння і в  основному визначається трьома взаємопов'язаними параметрами: випереджувальним розвитком пізнання, психологічним розвитком і фізичними даними.

Проте, як показує аналіз освітньої практики, в організації роботи з обдарованими дітьми ще мають місце суттєві недоліки. Наразі в освітній практиці має місце протиріччя між соціально-педагогічною потребою у розв’язанні проблеми розвитку здібностей і обдарувань учнів та відсутністю цілеспрямованої підготовки педагога до цієї роботи на етапі його навчання у вищому навчальному закладі.

Усі ці фактори зумовили вибір теми роботи, провідна ідея якої - організувати роботу з обдарованою дитиною, розробити стратегію пошуку, підтримки, навчання й виховання таких дітей у закладах загальної середньої освіти району.

Об'єкт дослідження - обдарована дитина і науково-методичні принципи роботи з такими дітьми.

Предмет дослідження – особливості навчально-виховної взаємодії з обдарованими дітьми, добір форм і методів роботи з обдарованими дітьми.

Мета дослідження – вивчити прояви обдарованості, обґрунтувати вибір методів для роботи з обдарованими дітьми.

Обєкт, предмет і мета дослідження обумовили такі завдання:

  1.              Розкрити в повному обсязі поняття «обдарованість».
  2.              Описати форми та методи роботи з обдарованими дітьми.


РОЗДІЛ І

Творча особистість та її характерні риси

  1.       Характерні риси обдарованих дітей

Завдяки певним особливостям поведінки, вмінню абстрагувати, ставити цікаві запитання, робити висновки, обдаровані учні привертають до себе увагу науковців, учителів, психологів, друзів, батьків.

У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:

-мають хорошу пам'ять, добре розвинуте абстрактне мислення;

-як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;

    -ставлять високі вимоги до себе, боляче сприймають суспільну несправедливість, у них гостро розвинуте почуття справедливості;

-наполегливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить; для них характерний творчий пошук;

-хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів, що дає їм задоволення;

-завдяки численним умінням (класифікувати, категоризувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, планувати й прогнозувати, робити висновки) здатні краще за інших займатися самостійною діяльністю, особливо в галузі літератури, математики, проведенні дослідів, фенологічних спостережень;

-уміють фантазувати, критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути до суті речей і явищ;

-ставлять багато запитань і зацікавлені в позитивних відповідях на них;

-урок  для   них  дуже  цікавий  тоді,   коли   використовується  дослідницький метод;

-проявляють інтерес до читання, мають великий словниковий запас;

-із задоволенням виконують складні й довготривалі завдання;

-завдяки частому звертанню до засобів масової інформації, у більшості випадків, уміють швидко виділяти найбільш значимі відомості, самостійно знайти важливі джерела інформації;

-порівняно зі своїми ровесниками краще вміють розкривати взаємозв'яз­ки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно мислити, здійснювати логічні операції;

-чимало з них ставлять перед собою завдання, виконання яких вимагає багато часу;

-їм притаманне почуття гумору,

    них    перебільшене    почуття    страху,    емоційна    залежність,    емоційна незбалансованість порівняно з їхніми однолітками.

Психолог М.С.Лейтес виділяє три категорії обдарованих дітей:

  1.   Учні з ранньою розумовою реалізацією.
  2.   Учні з прискореним розумовим розвитком.

    3.Учні з окремими ознаками нестандартних здібностей.

  Учні з ранньою розумовою реалізацією — це учні, в яких при звичайному рівні інтелекту спостерігається особливе „тяжіння", інтерес до будь-якого окремого навчального предмета (галузі науки чи техніки). Такий учень (часто, починаючи з середніх класів) захоплюється математикою, фізикою, біологією чи мовою, літературою, історією, своїм предметом. Він може виділятись, значно випереджаючи ровесників легкістю засвоєння специфіки матеріалу, поглибленістю інтересу до нього. Уроки з інших предметів можуть його обтяжувати.

      Учні з прискореним розумовим розвитком— це учні, які за однакових умов різко виділяються високим рівнем інтелекту, особливо вони бувають помітні в молодших класах. За даними психологів, прискорений розвиток інтелекту завжди пов'язаний з великою розумовою активністю та пізнавальною потребою.

     Учні з окремими ознаками нестандартних здібностей не виділяються розумовими особливостями, не випереджають ровесників у загальному розвитку інтелекту та не проявляють яскравих успіхів з того чи іншого навчального предмета, але вирізняються особливими якостями окремих психологічних процесів (надзвичайна пам'ять на якісь об'єкти, багатство уяви або здатність до спостереження). Серед таких школярів зустрічаються учні з нелегким характером: незалежні, вперті, недостатньо контактні.

Розрізняють шість сфер обдарованості дітей:

1. Інтелектуальна сфера. Обдарована дитина вирізняється гарною пам'яттю, жвавим мисленням, допитливістю, добре розв'язує різні задачі, зв'язно викладає свої думки, може мати здібності до практичного застосування знань.

2. Сфера академічних досягнень. Це успіхи з читання, математики, природознавства та інших навчальних предметів.

3. Творчість (креативність). Дитина дуже допитлива, виявляє незалежність і оригінальність мислення, висловлює оригінальні ідеї.

4. Спілкування. Добре пристосовується до нових ситуацій, легко спілкується з дорослими та дітьми, виявляє лідерство в іграх і заняттях з дітьми, ініціативна, бере на себе відповідальність за свої дії.

5.  Сфера художньої  діяльності. Дитина захоплюється художніми заняттями, її роботи вирізняються оригінальністю. Виявляє інтерес до музики, легко відтворює мелодію. Із задоволенням співає, намагається створювати музику,

6.Рухова сфера. Тонка і точна моторика, чітка зорово-моторна координація, широкий діапазон рухів, високий рівень розвитку основних рухових навичок.

Важливою проблемою для педагогічних працівників є виявлення, розпізнавання великих потенційних можливостей розвитку дитини а майбутньому. Це дозволило б дати кожному такому учневі поради, вказівки, які сприяли б розвитку його здібностей.

 


  1.       Інтегративні показники творчої обдарованості

      Про наявність творчої обдарованості роблять висновки на підставі результатів діяльності людини. Тому дослідники насамперед звертають увагу на інтелек­туальні та творчі здібності.

      Останнім часом намітилася тенденція розглядати обдарованість як явище, що не лише враховує здібності, а й цілісно охоплює всі структурні компоненти особистості. Добре відомо, що рівень мотивації, емоційні стани можуть впливати на рівень прояву здібностей.

     Творча обдарованість, так само як і інтелектуальна, має свою структуру, в якій є системоутворюючі, інтегруючі, головні та похідні компоненти.

У психологічній науці поширена точка зору, відповідно до якої творчі здібності ототожнюються переважно із здібностями мислення.

Розвиток творчих здібностей необхідно розпочинати з ранніх років, використовуючи наявний нахил дитини до праці.

Чим раніше починається розвиток здібностей і талантів, тим більше шансів на їхнє розкриття. На жаль, популярна фраза «талант себе проявить» не відповідає дійсності. Спостереження показують, що в ранньому віці діти часто приховують свої здібності, якщо дорослі не оцінюють їх належним чином.

При проведенні практичних досліджень необхідно враховувати, що виявлення обдарованих і талановитих дітей — тривалий процес.

Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель підтримає її творчість. Процес творчості посилюється в умовах відсутності критики, оцінок,стресових ситуацій.

У дитячому віці людина більше здібна до творчості, ніж у зрілому. На неї не впливають різного виду стереотипи. Вона вільна у своїх творчих проявах, творить тому, що їй подобається сам процес творчості.

У вільній (наприклад, ігровій) обстановці, досягаючи досить високого рівня оперування абстрактними символами, математичними зна­ками, словами тощо, дитина насолоджується діяльністю, що приносить їй радість відкриття. Іншими словами, для дітей, на відміну від дорослих, творчість є самометою.

Дитяча творчість у більшості випадків має неусвідомлений характер, вона най­частіше виникає спонтанно. Природа наділяє маленьку людину багатими мож­ливостями розвитку.

Позитивні результати у вирішенні даної проблеми можуть бути досягнуті лише тоді, коли буде створено умови для реалізації творчого потенціалу кожної дитини.

Важливо допомогти дитині пізнати себе, свої здібності, нахили, допомогти їй накреслити індивідуальну програму свого розвитку на перспективу з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей.

Робота має здійснюватися так, щоб кожна дитина мала можливість не лише вдосконалити власну майстерність у тій чи іншій сфері творчої діяльності, айв разі потреби могла набути хоча б елементарних навичок, адже це необхідно для розвитку загальної обдарованості дітей і молоді, підвищення інтелектуального потенціалу творчої особистості.

Доцільно запровадити в повсякденну практику дошкільних, шкільних, по­зашкільних установ форми творчо організованого дозвілля дітей, молоді — як через традиційні клуби, гуртки, студії, так і через пошук нових оригінальних форм, — створити нові дитячі організації, центри, групи, які займатимуться розв'язуванням посильних творчих завдань, пов'язаних з удосконаленням навколишнього світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ

Методи роботи з обдарованими дітьми

2.1. Рекомендації щодо форм та методів роботи з обдарованими школярами

У дидактичних дослідженнях проблема навчання обдарованих дітей розглядалася в основному з позицій удосконалення форм, методів і засобів організації навчальної роботи школярів в трьох аспектах:

  •    з позицій організації навчального процесу, акцентуючи увагу на доборі форм, методів і засобів навчання, що грунтуються на диференціації навчання і сприяють підвищенню ефективності навчальної діяльності школярів;
  •    з позицій змісту навчання, припускаючи складання індивідуальних навчальних планів і програм, добір спеціальних завдань, що відображають сферу пізнавальних здібностей обдарованих дітей, видання відповідної навчальної і методичної літератури;
  •    з позицій побудови шкільної системи освіти, з огляду на організаційно-управлінські питання створення селективних класів і шкіл, що дозволяли б реалізувати творчий потенціал і розвиток здібностей обдарованих дітей.

           Удосконалити навчально-виховний процес з обдарованими дітьми,

дати їм ґрунтовні, міцні знання, озброїти їх практичним розумінням основ наук допомагає, насамперед, періодичність проведення олімпіад з основ наук,

конкурсів-захистів науково-дослідницьких робіт, КВК, турнірів, конкурсів знавців, вікторин, інтелектуальних аукціонів, змагань, ігрових тренінгів, ігор, бізнес-шоу, телерадіовікторин, міжшкільних, міжрайонних факультативів, семінарів, проведення творчих інтелектуальних марафонів тощо.

У кожному закладі загальної середньої освіти слід розробити концепцію розвитку творчої обдарованості. Провести разом з психологом діагностику учнів за параметрами моделі творчої обдарованості. Створити клуб інтелектуалів для обдарованої моло­ді або центр інтелектуального розвитку.

Доцільно започаткувати втілення та розробку програми „Інтелект", „Обдарованість", „Здоров'я", „Пошук", „Творчість" та інші. На їхній основі скласти програми індивідуального розвитку та саморозвитку творчої обдарованості. На базі закладів нового типу організувати роботу районних семінарів, гурт­ків, факультативів, заочних форм навчання й надавати індивідуальні консультації та проводити навчання за індивідуальними планами для обдарованих учнів та їхніх учителів. Організувати роботу учнівського наукового товариства , розробити його положення, залучити обдарованих учнів до написання та захисту наукових робіт.

Рекомендуємо проводити в школах конкурси на кращого учня школи;

кращого учня напряму; кращого учня класу.

         У деяких закладах загальної середньої освіти практикуються такі нові форми економічної підготовки, як ділові ігри. Гра ставить школярів у активну суб'єктивну позицію. Школярі — дійові особи ділової гри, від них залежить результат, їм приймати остаточне рішення в нестан­дартних ситуаціях.

         У роботі з обдарованими дітьми можуть бути використані такі форми навчання: індивідуальні, фронтальні, групові. Фронтальні заняття — дискусії, семінари, дебати, організаційно-діяльнісні ігри, рольові ігри. Групові заняття —парні, постійні групи зі зміною функцій учасників, груповий поділ класу з однаковим завданням, з різним завданням, із загальним звітом кожної групи перед усім класом. Для обдарованих дітей з успіхом можна використовувати  організаційні форми: «Поле чудес», заняття клубу «Що? Де? Коли?», індивідуалізовані програми навчання.

         У конкурсі «Обдарованість» можуть брати участь обдаровані діти, призери шкільних олімпіад, науково-практичних конференцій, музичних конкурсів. Рекомендуємо проводити турніри знавців наук. Особливою популярністю серед обдарованих дітей користуються дискусійні форми (симпозіуми, дебати, «круглі столи», невеликі сесії, ділові бесіди типу інтерв'ю, шкільні лекції, семінарські заняття, інтелектуальні ігри).

Серед засобів навчання важливе місце займає дидактичний матеріал який учитель використовує для залучення учнів до роботи з книжкою, іншими джерелами знань, для організації самостійних робіт на уроці та вдома, а також для оперативного контролю за засвоєнням знань.

Не потрібно забувати про використовування кросвордів, розв'язування яких викликає дітей жвавий інтерес і стимулює їхню розумову діяльність.

Ефективність проведення самостійної роботи учнів залежить від дотримування багатьох умов: посильності завдання; інструктажу вчителя про порядок виконання, відповідність відведеного часу щодо обсягу та ступеня складності завдань; диференційований підбір завдань з вищою складністю для здібних учнів; чіткої організації навчальної діяльності; диференційованої допомоги учням у виконанні завдання (але без підказування та опіки); підготовки вчителем списку додаткової науково-популярної літератури для виконання індивідуальних складніших завдань; підбору таких завдань, які при самостійній роботі з підручником, довідковою літературою, вимагають від учнів осмисленого перетворення тексту даного параграфа; письмово-графічного оформлення результатів самостійної роботи; завершення результатів самостійної роботи самоконтролем і контролем з боку вчителя поєднання індивідуальної, групової і загально класної форм організації навчальної діяльності.

Методи навчання обдарованих дітей мають відповідати:

-своїм основним завданням — наданню допомоги обдарованим учням в отриманні знань;

-рівню інтелектуального та соціального розвитку дитини, різним вимогам і можливостям, аби виявляти основний та послідовний варі­анти розвитку здібностей дитини;

-переходу від перцептивного рівня пізнання до вищих понятійних рівнів.

 Творчі методи під час викладання спрямовані на:

-визнання раніше невизнаних або невикористаних можливостей;

-повагу до бажання дітей самостійно працювати;

-уміння стримуватися від втручання у процес творчої діяльності;

-надання дитині свободи вибору;

-індивідуалізацію навчальної програми залежно від особливос­тей учня;

-створення умов для конкретного втілення творчої ідеї;

-заохочення роботи над проектами, пропозиціями самих учнів;

-уникання будь-якого тиску на дітей;

-підкреслення позитивного значення індивідуальних відмінностей;

-схвалення результатів діяльності дітей;

-надання можливості загального внеску в роботу групи;

-повагу до потенційних можливостей учнів, які мають низький ' рівень   навчальних досягнень;

-демонстрацію ентузіазму;

-надання авторитетної допомоги дітям, які висловлюють іншу думку;

-організацію безпосереднього спілкування звичайних дітей із обдарованими; і

-отримання максимальної користі від захоплення дітей;

-терпимість (хоча б тимчасову) до безладдя;

      -здібність до самоаналізу.

Для роботи з обдарованими дітьми можна використати такі прийоми:

1.Найважчий перший крок.

Його суть полягає в тому, що учням дозволяється розв´язувати з усього переліку завдань декілька (три-чотири) найважчих. Якщо вправи виконано правильно, то виставляється найвища оцінка і дозволяється час, що залишився, витратити на задоволення своїх потреб (заняття тим видом діяльності, який для учня є цікавим, захоплюючим).

2. Ущільнення навчальної програми.

Обдаровані діти здатні засвоїти зміст навчальної програми за короткий термін. З огляду на це, їм дозволяється скорочення часу на вивчення певних тем курсу. Учитель визначає цей термін спираючись на можливості учнів у здійсненні тих операцій, які необхідно навчитись виконувати для успішного засвоєння курсу. Час, що звільняється, може бути витрачений на поглиблене вивчення предмета або перенесений на вивчення тієї теми дисципліни, яка дається важче.

3. Навчальні контракти.

Більш досконалим прийомом організації ущільненого вивчення предмета є навчальні контракти. Їх технологія передбачає укладання угоди  між учнем і учителем про зобов´язання, які бере на себе учень, у зв´язку з індивідуальним підходом до опанування матеріалу, і вчитель. Учитель передбачає форми звітності учня про виконану роботу, графік звітування і консультацій, обсяг робіт на той рівень, якого повинен досягти учень. Але перед переходом на таку форму роботи, учень має бути готовим працювати самостійно, отримати консультацію з приводу вимог, які висуваються перед ним, що звітуються на тому рівні, який обрано.

4. Таксономія мислення.

Одним з видів мислення, який повинні опанувати обдаровані діти, є критичне. Показником його сформованості є вміння оцінювати об´єкт чи дію. Досягти значних результатів у цьому напрямі допомагає система амариканського вченого Б.Блума. згідно його системи розвиток мислення має відбуватися в навчальній діяльності у певній послідовності: від простих рівнів засвоєння знань до більш складних. Ієрархія рівнів мислення має вигляд: розпізнання – знання - розуміння - аналіз - синтез - оцінка.

Для того, щоб учні могли скористатися такою моделлю розумової діяльності, перед переходом на таку систему учитель розтлумачує учневі зміст кожної операції та перелік тих дій, які він має виконати на кожному із зазначених рівнів.

5. Тренінг творчих здібностей.

Цей прийом має на меті навчити учнів виконувати ті дії, з яких може складатися творча діяльність. Засвоєння операцій дозволить учням компетентно підходити до розв’язання творчих задач.

Отже, як і у змісті шкільного курсу предметів, так і в позакласній роботі закладено неабиякі можливості для розвитку інтелектуальних задатків школярів. У зв'язку з цим важливо систематично орієнтувати учнів на вміння правильно користуватися цим інтелектуальним багатством.

Заслужений вчитель України, вчитель математики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня № 10 міста Ковеля Мазурик Тетяна Олександрівна у своїй педагогічній діяльності  керується ідеями видатного педагога сучасності В.О. Сухомлинського: «навчання стає працею за тієї умови, коли учень самостійно здобуває знання». Тому й працює над проблемою розвитку самостійності й творчості учнів. Вона твердо переконана, що творчість тією чи іншою мірою притаманна всім людям, а с особливо дітям. На кожному уроці, в кожному учневі вона прагне пробудити бажання творити, пізнавати нове, осмислювати його. Звідси і постійний неспокій учителя, пошук нових методів і прийомів, які б дали бажаний результат.

Вчителька ефективно використовує інтерактивні технології, втілює ідеї розвивального навчання, бо вірить: чим багатогранніший життєвий досвід дитинства, тим цікавішою зростає людина, тим більше планів у неї стати не просто трудівником, а творцем.

  Вона бачить перед собою не просто клас, а кожну дитину, її інтереси і можливості, спонукає школяра мислити, поважає його особистість.За високою результативністю педагога криється постійний пошук нового і клопітка праця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Організація роботи з обдарованими дітьми на уроках інформатики та в позаурочний час

 Учитель інформатики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 імені Героя України Андрія Снітка смт Маневичі Метенчук Валерій Іванович вважає, що робота з талановитими школярами є одним із важливих напрямів сучасної освіти. Його учні мають хороші результати.

Предметні олімпіади з інформатики та інформаційних технологій (2005-2018р.)
Районнний рівень: І місце – 18 учнів, ІІ місце – 26 учнів, ІІІ місце – 25 учнів
Обласний рівень: І місце – 2 учні, ІІ місце – 3 учні, ІІІ місце – 4 учні
2. Конкурси

Обласний рівень: І місце – 1 учень, ІІ місце – 2 учні, ІІІ місце – 0 учнів
Всеукраїнський  рівень: І місце – 1 учень, ІІ місце – 0 учнів, ІІІ місце – 0 учнів

Робота з обдарованими дітьми на уроках інформатики

Педагог стверджує,  що дійсно обдаровані діти на уроках інформатики зустрічаються доволі часто, але в умовах, коли інформатика викладається лише 1 годину на тиждень, дуже важко організувати роботу з ними. На  початковому етапі роботи з обдарованими дітьми вчитель прагне зробити все, щоб у школярів були сформовані вміння самостійно здобувати знання з різних джерел, аналізувати факти, формулювати висновки й узагальнення, аргументувати свою відповідь. Моделювання подібних ситуацій на уроці сприяє тому, що кожна обдарована дитина, так чи інакше виявить творчий потенціал, розкриє в собі нові здібності. Тож перший етап у роботі з обдарованими дітьми – надання творчому учневі максимальної самостійності.

Повністю зосередити роботу з обдарованими дітьми на уроці на розв’язуванні практичних завдань, подібних до тих, що зустрічаються на олімпіадах з інформатики, неможливо, тому що потрібно реалізовувати програму, приділяти увагу всьому класу. Але в даному разі можна скористатися ознаками талановитості, і якщо учень дійсно має великі здібності до інформатики, то йому не потрібно до кінця все роз’яснювати. Якщо в класі є обдаровані діти, то при поясненні нового матеріалу, познайомивши із суттю проблеми й не вникаючи в деталі, можна запропонувати їм продовжити роботу самостійно, відшукавши свій шлях вирішення задачі, а вчитель у цей час може продовжити роботу з іншою частиною класу. Під час практичної роботи можна запропонувати обдарованим учням самостійно знайти рішення поставленої задачі, а основній частині класу пояснити основні аспекти виконання завдання. Обдарованій дитині дуже важливо само реалізуватися. Якщо приділяти їй таку ж увагу, як й іншим учням класу, не давати максимальної свободи в досягненні поставленої мети, можна тільки зробити гірше й змарнувати здібності учня. Коли обдарований учень усвідомлює, що він всього досяг самостійно й учитель тільки спрямовував його, він буде й далі виявляти самостійність та ініціативність в опануванні предметом та додатковими знаннями й уміннями, унаслідок чого досягатиме максимальних успіхів на предметних олімпіадах та конкурсах. 

У роботі з обдарованими учнями на уроці педагог використовує диференційовані, індивідуальні завдання та групові форми роботи. Талановитим учням на уроці дає для розв’язання завдання підвищеної складності, а потім вони можуть приєднатися до вчителя в експертній діяльності при перевірці завдань решти класу. Часто на уроках пропонує всім дітям роботу із створення колективного проекту, під час якого учні працюють в групах. На початку уроку розподіляю школярів по групах за рівнем ІТ компетентності, а обдаровані учні, які зазвичай вже опрацювали цю тему самостійно в позаурочний час, допомагають вчителеві  корегувати роботу груп, поєднують усе в єдиний проект і самостійно оцінюють роботу кожного.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             У шкільній програмі багато часу приділяється роботі з офісними пакетом програм. Обдаровані діти, на відміну від решти учнів, цей матеріал опрацьовують набагато раніше в позаурочний час. Тому педагог  пропонує їм на уроці самостійно виконати одне із завдань районної або обласної олімпіади з інформаційних технологій, саме в тій офісній програмі, яка вивчається на уроці, а потім у кінці уроку ознайомити решту класу з алгоритмом виконання роботи. Таким чином, під час уроків обдаровані учні виконують практично всі завдання попередніх районних, обласних та всеукраїнських олімпіад з інформаційних технологій.

                      Робота з обдарованими дітьми в позаурочний час

 Основну частину роботи з обдарованими в галузі ІКТ дітьми вчитель проводить в позаурочний час: спецкурси, гуртки, факультативи. Саме тут відбувається підготовка дітей до участі у різноманітних інтелектуальних і предметних олімпіадах, творчих конкурсах, проектах, що дає можливість обдарованій дитині розкрити творчі задатки та реалізовувати інтереси, що виходять за межі шкільної програми.               Позакласна робота забирає дуже багато вільного часу, але виявляється, що й цього часу не вистачає для повноцінної підготовки переможців олімпіад і конкурсів з інформатики. Тому педагог вважає, що основна мета позакласної роботи з обдарованими дітьми – не навчити учня, а навчити його вчитися самостійно. Тому педагог дає основу теоретичних і практичних знань, а в подальшому корегує та спрямовує самостійну роботу учня, проводить для нього індивідуальні консультації. Тож основним методом в організації позакласної роботи з обдарованими учнями залишаються індивідуальні заняття з акцентом на самостійну роботу з матеріалом. 
 Проводити підготовку учня до олімпіади з програмування можна тільки в позаурочний час і тільки за умов максимальної зацікавленості та самостійності в роботі учня. Сьогодні дуже велику допомогу вчителю в підготовці до олімпіади з програмування надають системи автоматизованої перевірки задач, за допомогою яких проводиться навчання та тренування учнів з використанням засобів дистанційної форми навчання, проведенням олімпіад. На таких інтернет-ресурсах реалізовані всі умови, необхідні для роботи обдарованих учнів з програмування. А найголовніше, це рейтингова система оцінки майстерності користувачів цього ресурсу, серед яких учні та вчителі шкіл, студенти університетів та їхні викладачі, учасники олімпіад з програмування різних рівнів. Пропонуємо не тільки учням, а й учителям інформатики скористатися цими ресурсами та систематично розв’язувати представлені на них завдання для підвищення своєї професійної компетентності.

Найяскравіші досягнення учнів треба постійно пропагувати на уроках як приклад, що неможливого не існує і навіть учень, який на початку навчання не виділявся серед однокласників, може досягти найвищих висот з предмета.
 Кожен учитель користується власними формами й методами роботи з обдарованими учнями. Однак незаперечним залишається факт: найголовнішим у досягненні результату є ставлення педагога до прояву творчості обдарованої дитини. 
 Робота з обдарованими учнями - одне з пріоритетних завдань модернізації освіти України. Вона може здійснюватися відповідно до запропонованої системи розвитку інформаційних технологій обдарованого учня на основі диференційованого та індивідуального підходу в навчанні інформатики на уроці та в позаурочний час. Обов’язок учителя полягає в тому, щоб створити умови, у яких учень міг би виявити себе, показати школяру шлях самореалізації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

           У нових соціально-економічних умовах розбудови незалежної держави постає проблема формування інтелектуальної та соціально компетентної, духовно багатої творчої особистості, яка у вік інформаційних технологій здатна знайти своє місце в суспільстві та спроможна виконувати покладені на неї функції.

Щоб виховати талановиту особистість, необхідно, насамперед, уміти виявляти обдарованих дітей, виховувати їх так, щоб максимально розвивати їхні творчі здібності.

У педагогів і психологів існує, як мінімум, дві точки зору на навчання обдарованих дітей.  За однією з них, для навчання дітей необхідно створювати спеціальні класи та спеціальні освітні заклади. Згідно з іншою, обдаровані діти повинні навчатися разом з іншими, інакше вони на вмітимуть жити серед «нормальних» людей, спілкуватися і працювати з ними.

   Доки немає комплексної діагностики, що дозволяє визначити загальну й специфічну обдарованість, схильність дитини до того чи іншого виду творчості. Обдарованість виявляється тільки тоді, коли їй якимось чином вдалося проявитися й закріпитися. Ще не цілком враховується той факт, що в силу особистісних особливостей обдаровані діти найбільш чутливі до неадекватних оцінок, несправедливих та негативних впливів. У цій області наявний дефіцит знань про особливості поведінки та мислення обдарованих дітей, їхній особистісний розвиток та виховання. Практична реальність висвітлює й те, що школа відчуває особливі потреби в  підручниках і програмах, де враховувалися б індивідуальні запити та інтереси обдарованих дітей. У програмах не закладені альтернативні шляхи просування дитини за межі курсу.

   Необхідно нагадати, що робота з обдарованими дітьми — складний процес. Він вимагає від учителя та вихователя особистісного зростання, міцних знань в області психології та навчання обдарованих дітей, а також тісної співпраці з психологами, іншими вчителями, адміністрацією та обовязково з батьками. Він вимагає постійного росту майстерності, педагогічної  гнучкості, вміння відмовитися від того, що ще сьогодні здавалося творчою знахідкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Закон України від 05.09.2017 №2145 Про освіту»

2. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021роки

3.Галузінська М.Г. Самостійна навчальна діяльність учнів – перший крок до творчості // Обдарована дити­на. - 2005.- №10.

   4.Голуб Т. Виховуємо обдарованих дітей // Завуч. - 2004. - № 22- 47-53 с.

5.Климчук С. З досвіду роботи з обдарованими дітьми // Директор школи.- 2003. - №42.

6.Кульчицька О.І. Специфіка дитячої обдарованості // Обдарована дити­на.- 2001.- №1.

7.Липова Л., Морозова Л.,  Ренський С. Концепція обдарованості та її види. // Рідна школа.- 2003. - №4.- 10-12 с.             

8.Липова Л., Морозова Л., Луценко Л. Специфіка навчання обдарованих дітей // Рідна школа.- 2003.- №7- 8-11с.

9.Настенко Н. Рекомендації щодо форм та методів роботи з обдарованими школярами // Завуч.- 2000.-№ 6.

10.Овчаренко К. Організація роботи з обдарованими дітьми // Психолог.- 2004. - №37. – 12-17 с.

11.Пшеничка П. Розвиток творчих здібностей учнів.// Шлях освіти.- 1999.-№1.- 24-27 с.

12.Сорич І. Організація роботи з обдарованими дітьми у навчальних закладах.// Психолог.- 2006.-№25-28- 26-29с.

13.Лейтес М.С.Обдаровані діти. -2010.с.46

    14.Гузик М. Освіта та розвиток обдарованої особистості № 4 (35) /04/2015

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

                                                                                                         Додаток 1

РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ПРОПОЗИЦІЇ

щодо організації роботи з обдарованими дітьми з математики

 

1.Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів передбачити і здійснити систему управлінських дій, яка допомагає виявляти і підтримувати інтелектуально обдарованих дітей:

  1.     Постійно забезпечувати:
    1.       Раннє виявлення школярів, які мають творчі здібності, прагнуть до поглибленого вивчення певної навчальної дисципліни або освітньої галузі.
    2.       Проведення шкільних предметних тижнів з метою підвищення інтересу учнів до вивчення предмета або циклу предметів, розвитку пізнавальної та творчої активності учнів.
    3.       Формування знань, умінь і навичок в предметних областях пізнавального і особистісного розвитку учнів з урахуванням їх обдарування.
    4.       Розвиток індивідуальності обдарованого учня, виявлення та розкриття самобутності індивідуальної своєрідності його можливостей через наставництво вчителів-предметників, систему додаткової освіти, організацію і участь в інтелектуальних іграх, творчих конкурсах, предметних олімпіадах, забезпечення максимально широкої участі в різних конкурсах, інтелектуальних іграх, предметних олімпіадах.
    5.       Неперервний розвиток професійного рівня вчителів, які працюють з обдарованими дітьми. Належні умови для самозростання, розвитку творчого потенціалу вчителів та їхнього саморозвитку.
  2.     До 01 вересня 2019 року за результатами проведених моніторингових досліджень роботи з обдарованими учнями:
    1.       Визначити невикористані резерви, недоліки і конкретні проблеми в роботі з обдарованими учнями.
    2.       Виявити тенденції в розвитку освітніх процесів у  закладах загальної середньої освіти.
    3.       Надати педагогам науково-обґрунтовані рекомендації щодо підвищення ефективності роботи з обдарованими учнями.
    4.       Розробити (оновити, доповнити) програми розвитку дитини.
  3.     Подбати за розширення  технічних, матеріальних  можливостей  навчального закладу для збільшення кількості гуртків, факультативів, спецкурсів, курсів за вибором, позашкільних творчо-розвивальних заходів, а також для здійснення допрофільної підготовки в основній школі та запровадження профільного навчання в старшій школі.
  4.     Сприяти створенню та організації роботи учнівських наукових товариств.
    1.  Популяризувати здобутки обдарованих дітей через сайт закладу загальної середньої освіти.
  5.     Сприяти моральному та матеріальному заохоченню роботи педагогів, які забезпечують високу результативність роботи з обдарованими дітьми.
    1.  Надавати методичну та організаційну допомогу педагогічним працівникам закладу загальної середньої освіти з питань організації роботи з обдарованими учнями.
  6.     Створити умови для ефективної співпраці учнів, педагогів і батьків обдарованих дітей.
  7.     Для забезпечення особистісного розвитку батьків та розширення їхнього інформаційного поля з питань обдарованості:

1.9.1. Запровадити систематичне проведення бесід, лекцій, консультацій, семінарів і т. ін.

1.9.2. Створити базу інформаційно-методичних матеріалів  з цього питання.

 

 

Додаток 2

РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ПРОПОЗИЦІЇ

щодо організації роботи з обдарованими дітьми вчителям математики, інформатики

 

  1. Учителям математики,інформатики:
    1.     Створити та постійно вдосконалювати методичну систему роботи з обдарованими дітьми.
      1.       Додержуватися принципів роботи з обдарованими дітьми:  принципу диференціації та індивідуалізації навчання, принципу максимальної різноманітності наданих можливостей, принципу зростання ролі позаурочної діяльності обдарованих дітей, принципу посилення уваги до проблеми міжпредметних зв’язків в індивідуальній роботі з учнями, принципу створення умов для спільної роботи учнів при мінімальній ролі вчителя.
      2.       Чітко визначити основні напрями роботи з обдарованими учнями: забезпечення різнорівневого підходу в навчанні, навчання самостійній пізнавальній діяльності, навчання дослідницькій діяльності.
      3.       Урізноманітнити і вдосконалити форми і методи роботи з математично обдарованою молоддю.
      4.       Активізувати (Організувати) дослідницьку діяльність учнів з математики.
      5.       Використовувати різноманітні засоби і технології навчання здібних і обдарованих дітей: технологію комунікативно діяльнісного і особистісно орієнтованого навчання, проектну технологію, технологію розвитку творчої особистості, технологію організації групової навчальної діяльності, проблемно-пошукову технологію і т. ін.
      6.       Використовувати в науково-методичній діяльності інноваційні форми індивідуальної роботи: приділити належну увагу підготовці науково-практичних посібників, презентації творчих доробків.

                                                                            Додаток 3

Критерії для виявлення обдарованості дитини

Отже, якщо у Вашому класі є дитина, що:

-швидко схоплює суть питання;

-має великий запас знань загального характеру;

-охоче вчиться;

-процес її навчання йде швидкими темпами;

-свою роботу виконує самостійно;

-надає перевагу індивідуальним видам діяльності;

-із задоволенням займається різними видами творчої діяльності;

-значно випереджає однолітків за кількістю умінь і навичок і загальним роз­витком,

 радійте, у вашому класі вчиться дитина з високим рівнем загальних здібностей.

Якщо Ви помітили, що ваш учень:

-виявляє явні задатки лідера, намагається бути керівником; і • відрізняється широтою і різнобічністю інтересів;

 -може мислити абстрактно, ставить собі завдання і після ретельного аналізу шу­кає шляхи його рішення;

-мислить творчо;

-пропонує нові ідеї і нестандартні варіанти рішень;

Вам пощастило і у Вас з'явилась «права рука», помічник, організатор, натхненник. Ваша задача — отримати кредит довіри. За умілої організації навчально-виховного процесу ви виховаєте майбутнього президента!

А якщо Ваш учень:

-вразливий і артистичний;

-дуже діяльний і енергійний;

-прагне практично реалізувати свої плани, ідеї, проекти;

-володіє в досконалості для свого віку технікою гри на музичних інструментах;

-відмінно малює;

-має артистичні схильності;

-добре володіє мовою;

-має великий словниковий запас, правильно будує фрази, виразно читає,

у вашому класі вчиться майбутній учитель, актор, композитор чи інша знамени­тість у мистецтві.

У вашому класі є учень, що:

-багато читає не з примусу;

-може довго і зосереджено працювати над вирішенням якої-небудь цікавої проб­леми;

-швидко вирішує математичні задачі;

-намагається швидко схопити суть питання і зробити загальні висновки;

-прагне впорядкувати слова, числа і т.д., звести їх у єдину систему;

-при відповіді на запитання враховує ступінь його важливості;

-має гнучке мислення;

-виявляє цікавість до техніки і не властиві для його віку навички й уміння при конструюванні;

це означає, що у дитини високий інтелектуальний потенціал, у неї високий рівень розумової працездатності.

Якщо дитина:

-чимось глибоко зацікавившись, намагається зрозуміти суть питання, намагаєть­ся обґрунтувати його, знайти логічне рішення, дати розумну відповідь;

-має «критичну жилку»

-виявляє здатність до вдосконалювання

-може розумно висловитись із великого кола питань,

перед вами обдарована дитина і їй потрібна Ваша підтримка!

 

 

 

 

 

 

    Додаток 4

ФОРМИ  І МЕТОДИ  РОБОТИ  З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ  

  1.                Виявлення обдарованості учнів.
  2.                           Психолого-педагогічний супровід обдарованої дитини.
  3.                           Використання варіативної складової робочого навчального плану для розвитку здібностей та роботи з обдарованими дітьми (факультативи, групові та індивідуальні заняття).
  4.                           Профільне навчання та допрофільна підготовка.
  5.                           Участь в учнівських олімпіадах різного рівня з базових дисциплін та інтелектуальних і творчих конкурсах.
  6.                           Діяльність МАН.
  7.                           Участь у конкурсах «Кенгуру», «Левеня», «Колосок», «Бобер» тощо.
  8.                           Використання масових форм  роботи з обдарованими та здібними дітьми, а саме:  КВК, ігрові тренінги, турніри кмітливих, знавців наук, брейн-ринги, різноманітні  конкурси , спортивні змагання тощо.
  9.                           Участь у просвітницьких конкурсах, виставках, олімпіадах, які проводять організації, фонди, редакції, вищі навчальні заклади тощо.
  10.                       Навчання в очно-заочних школах (з біології, математики, економіки, ін.), літніх таборах для обдарованих дітей.
  11.                       Комплектування бібліо- та відеотеки матеріалів для роботи з обдарованими дітьми.
  12.                       Співробітництво з позашкіллям: ЦДЮТ, ДЮСШ, бібліотеками тощо.
  13.                       Пропаганда  результативності роботи із здібними  учнями  серед освітян та громадськості  через різні  форми роботи: фестивалі, конкурси, конференції, засоби масової інформації (зокрема на сайті закладу).
  14.                       Участь у районному святі обдарованих дітей.

 

1

 

doc
Додано
25 березня 2019
Переглядів
1754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку