Матеріали
І етапу Всеукраїнської олімпіади
з дисципліни «Фізика і астрономія»
2021
ВСТУП
XXI століття — це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому рівень освіченості і культури всього населення набуває вирішального значення для соціального та економічного розвитку країни. За таких умов освіта України потребує радикальних змін, що спонукають до пошуку нових та удосконалення існуючих педагогічних систем і методик, в основі яких — всебічний розвиток особистості.
Науково-технічний прогрес, потреба у висококваліфікованих спеціалістах у галузі природничих наук стимулюють розвиток різноманітних форм роботи зі студентами. Однією з них є предметні олімпіади, що проводяться в Україні і за рубежем уже кілька десятиліть.
Досвід організації та проведення предметних олімпіад студентів засвідчує, що ця форма позакласної роботи в умовах сучасної школи стає дієвим засобом формування мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань, підтримки і стимулювання творчо обдарованої студентської молоді, створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу України.
Мета олімпіади – виявляти рівень фізичних здібностей і математичної підготовки студентів, рівень їх логічної культури, зокрема, володіння правилами логіки. Результати олімпіадних змагань значною мірою залежать від розвитку комбінаційних умінь і швидкості знаходження способу розв'язування нестандартних задач.
Досвід організації та проведення предметних олімпіад студентів засвідчує, що ця форма позакласної роботи в умовах сучасної школи стає дієвим засобом формування мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань, підтримки і стимулювання творчо обдарованої учнівської молоді, створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу України.
Завдання
для олімпіади з дисципліни «Фізика і астрономія»
Варіант І
І (1 бал)
Одна вірна відповідь
Г) молекули мають температуру.
Кілька вірних відповідей
ІІ (3 бали)
8. Дрібні
морські рибки ходять зграйкою, зовнішня форма якої нагадує краплю . Чому утворюється така форма зграйки?
9. Чому аромат квітів
ми відчуваємо на відстані?
10. Чому при прополці бур'яни не слід висмикувати із
дуже різко навіть у тому випадку, коли вони слабо утримуються в грунті?
11. Чому в лазні
нам здається жаркішим, ніж в кімнаті, де повітря нагріте до такої ж температури?
12. На якому фізичному явищі ґрунтується засолка
помідорів, огірків, капусти і інших овочів?
ІІІ (4 бали)
13. Діаметр передніх коліс трактора в 2 рази менший, ніж задніх. Порівняйте частоти обертання коліс під час руху трактора.
Завдання
для олімпіади з дисципліни «Фізика і астрономія»
Варіант ІІ
І (1 бал)
Одна вірна відповідь
Кілька вірних відповідей
ІІ (3 бали)
8. Чому не можна твердо стояти на одній нозі?
9. Чому навіть в похмурі, але
не дощові дні трава, скошена на лугу, висихає швидше, ніж трава, скошена в лісі?
10. Чому солоний оселедець, після того, як її залишили на деякий час у воді, робиться
менш солоним?
11. Чому при ходьбі люди розмахують руками?
12. Для чого розрізають на частини
картоплю, яблука і інші овочі і фрукти, призначені для сушки?
ІІІ (4 бали)
13. Визначити об’єм зображеної на рисунку пластинки, якщо її товщина дорівнює h.
ВІДПОВІДІ НА ЗАВДАННЯ ОЛІМПІАДИ
Варіант 1
І
ІІ
8. Дрібні
морські рибки ходять зграйкою, зовнішня форма якої нагадує краплю . Чому утворюється така форма зграйки?(Стрічна вода діє на окремих рибок так, що рух кожної з них може бути полегшений або утруднений залежно від положення
по відношенню до зграйки. Цей чинник і обумовлює каплевидну форму рухомої зграйки рибок, при якій опір води руху зграйки найменше.)
9. Чому аромат квітів
ми відчуваємо на відстані?(У квітах
містяться ароматичні речовини, молекули яких дифундують в повітря.)
10. Чому при прополці бур'яни не слід висмикувати із
дуже різко навіть у тому випадку, коли вони слабо утримуються в грунті?(При різкому висмикуванні рослини коріння його не встигає прийти в рух і стебло обривається. Коріння бур'янів, що залишається в грунті, знову швидко проростає.)
11. Чому в лазні
нам здається жаркішим, ніж в кімнаті, де повітря нагріте до такої ж температури?(У лазні
вологість повітря значно більше , чим в кімнаті, тому інтенсивність випаровування поту зменшується і людина сильніше відчуває підвищену температуру.)
12. На якому фізичному явищі ґрунтується засолка
помідорів, огірків, капусти і інших овочів?(Засолка
помідорів, огірків, капусти заснована на дифузії солі в ці овочі.)ІІІ (4 бали)
1.3. Діаметр передніх коліс трактора в 2 рази менший, ніж задніх. Порівняйте частоти обертання коліс під час руху трактора.
(, частота обертання передніх коліс у 2 рази більша.)
Варіант 2
для олімпіади з дисциплін «Фізика»
І (1 бал)
ІІ (3 бали)
9. Чому не можна твердо стояти на одній нозі?
(В цьому випадку значно зменшується площа
опори. При невеликому відхиленні від положення рівноваги вертикаль, що проходить через центр тяжіння, не проходитиме через площу опори і людина опиниться в нестійкому положенні .)
10. Чому навіть в похмурі, але
не дощові дні трава, скошена на лугу, висихає швидше, ніж трава, скошена в лісі?(У лісі вітер розбивається деревами на окремі потоки і значною мірою втрачаєповільніше.)
свою силу. Тому навіть в похмурий день випаровування вологи там відбувається менш інтенсивно, чим на лугу, і трава в лісі сохне
11. Чому солоний оселедець, після того, як її залишили на деякий час у воді, робиться
менш солоним?(Унаслідок
дифузії частина солі переходить з оселедця у воду.)12. Чому при ходьбі люди розмахують руками?
(Коли людина переміщає ногу вперед, декілька вперед зміщується також центр тяжіння. Щоб зберегти первинне положення
центру тяжіння, руку відводять назад. Таке чергування положень рук і ніг повторюється при кожному кроці.)
13. Для чого розрізають на частини
картоплю, яблука і інші овочі і фрукти, призначені для сушки?(Площа
випаровування збільшується, і сушка йде швидше.)ІІІ (4 бали)
14. Визначити об’єм зображеної на рисунку пластинки, якщо її товщина дорівнює h. ()
КРИТЕРІЙ ОЦІНЮВАННЯ:
Усі необхідні дані для розв’язування задач подані в умовах задач. Тому студентам не дозволяється користуватись додатковою літературою (посібниками, довідниками тощо).
Для виконання обчислень можна використовувати мікрокалькулятори.
Література