Послідовні кроки щодо створення комфортного клімату в гуртках починаються з аналізів результатів діагностування стану здоров'я школярів. Отримані дані заносяться до «Паспорту здоров'я». Вони містять відомості про рівень фізичного розвитку, наявність хронічних захворювань, взаємовідносини у сім'ї, рівень духовної культури, темперамент, особливості характеру, рівень адаптованості дитини до колективу, рівень розумового розвитку, рівень самоконтролю, здібності і захоплення, наявність або відсутність шкідливих звичок тощо.
Крім того, обов'язково фіксується наявність в учнів відхилень у здоров'ї, слабка пам'ять, сколіоз, послаблений зір, порушення постави тощо.
Такі паспорти допомагають керівникам гуртків спланувати роботу з урахуванням рівня фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку кожного учня, вести постійні спостереження за динамікою змін, що відбуваються у стані здоров'я школярів.
Паспорти можна використовувати не тільки під час навчально-тренувального процесу, а й під час організації відпочинку та оздоровлення дітей в позаміських таборах, таборах з денним перебуванням.
Сподіваюсь що дані методичні рекомендації стануть у пригоді не лише керівникам гуртків спортивного напряму, тренерам та викладачам фізичної культури, організаторам таборів відпочинку і оздоровлення, а й учням для яких приносить справжню насолоду вдосконалення фізичної підготовки та загартування свого організму.
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ «ГОРИЦВІТ» КАМʼЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
«КОРИСНІ ПОРАДИ ДО
НАВЧАЛЬНО-ТРЕНУВАЛЬНИХ ЗАНЯТЬ ДЛЯ ГУРТКІВ СПОРТИВНОГО НАПРЯМУ»
Автор роботи:
керівник гуртка «Загальна
фізична підготовка», звання
«керівник гуртка – методист»
Лесечко Світлана Олександрівна
м. Камʼянське
2018
В закладах позашкільної освіти функціонують гуртки спортивного напряму, які працюють за програмами здоров’язберігаючих технологій. Для успішного формування умінь і навичок здорового способу життя керівники не лише повинні володіти теоретичними знаннями, а й мати певні практичні вміння і навички, зокрема:
Протягом року брати участь з вихованцями в проведенні змагань різних рівнів, «Днів здоров’я», спортивних свят, спортивно-розважальних програмах, конкурсах. Проводити бесіди з учнями на теми: «Краса здорового людського організму», «Попередження і профілактика СНІДу та наркоманії», «Основи здорового способу життя», «Шкідливі звички: міраж та дійсність» тощо. Для вихованців розробляти індивідуальні оздоровчі програми та профілактично-оздоровчі заходи.
Однією з основних складових успіху у збереженні та зміцненні здоров’я школярів є їхній позитивний психологічний та емоційний настрій.
Від того, яким чином, організовано педагогічне середовище, залежить психічний та духовний світ дітей, їхнє бажання самовдосконалюватися та вести здоровий спосіб життя.
Послідовні кроки щодо створення комфортного клімату в гуртках починаються з аналізів результатів діагностування стану здоров’я школярів. Отримані дані заносяться до «Паспорту здоров’я». Вони містять відомості про рівень фізичного розвитку, наявність хронічних захворювань, взаємовідносини у сім’ї, рівень духовної культури, темперамент, особливості характеру, рівень адаптованості дитини до колективу, рівень розумового розвитку, рівень самоконтролю, здібності і захоплення, наявність або відсутність шкідливих звичок тощо.
Крім того, обов’язково фіксується наявність в учнів відхилень у здоров’ї, слабка пам’ять, сколіоз, послаблений зір, порушення постави тощо.
Такі паспорти допомагають керівникам гуртків спланувати виховну роботу з урахуванням рівня фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку кожного учня, вести постійні спостереження за динамікою змін, що відбуваються у стані здоров’я школярів.
Так, наприклад, на основі аналізу фізичного здоров’я можливо сформувати декілька груп учнів з метою диференційованого підходу до їх навчання під час навчально-тренувального процесу. Ослаблені фізично діти мають отримувати менше фізичне навантаження, ніж здорові. За станом психічного здоров’я можна умовно виділити групи дітей з переважаючими рисами нестійкого, гіпертимного, демонстративного і збудженого характеру. Крім того, обов’язково потрібно взяти до уваги певний відсоток дітей, яким властивий підвищений рівень реактивної тривожності та труднощів у спілкуванні. Всі ці діти потребують постійної уваги педагогів. Досконале володіння даними про стан здоров’я школярів одночасно з валеологічною освітою та організацією практичної діяльності учнів, пов’язаною з оволодінням навичками здорового способу життя, допомагає педагогам постійно корегувати та покращувати стан здоров’я школярів.
Особистісний підхід до навчально-виховного процесу передбачає певну переорієнтацію свідомості керівників гуртків, погляду на особистість учня та на себе як цінність та самоцінність.
Тоді навчально-виховний процес набуде особистісного спрямування і всі зміни в системі освіти повинні розглядатися в контексті удосконалення заняття гуртка.
Такі паспорти можна використовувати не тільки під час навчально-тренувального процесу, а й під час організації відпочинку та оздоровлення дітей в позаміських таборах, таборах з денним перебуванням.
Та сподіваюсь що дані методичні рекомендації стануть у пригоді не лише керівникам гуртків спортивного напряму, тренерам та викладачам фізичної культури, організаторам таборів відпочинку і оздоровлення, а й учням для яких приносить справжню насолоду вдосконалення фізичної підготовки та загартування свого організму.
МІЙ ПАСПОРТ
оздоровлення та відпочинку в ДОК «СОКІЛ»
(для дівчат 1-3 класів)
2017 рік
ПРИВІТ!
1. Моє фото
років (зафарбуйте відповідну кількість кружечків)
1. Обери, що ти вмієш робити краще всього?
пішки
|
|
телевізор
інструментах
комп’ютері
|
Коли день ще на початку,
Довго в ліжку не лежи,
Не лінуйсь, зроби зарядку,
Й до гуртків мерщій біжи.
Бережи здоров'я змалку,
Бо хазяїн тіла - ти.
Щоб життя прожити довге,
Себе треба берегти.
Мій розпорядок дня
2. Пронумеруй малюнки відповідно свого режиму дня.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Впізнай себе і закресли зайве.
Якщо я чітко дотримуюсь режиму дня, то:
Здоров'я - це багатство,
Яке Господь нам дав,
І треба, щоб з дитинства
Його ти цінував
Здоров'я не придбаєш
За гроші, пам'ятай.
Його від Бога маєш,
Про це не забувай
Паспорт здоров’я
№ з\п |
Ознаки |
Дата виміру (базовий контроль) |
Результати |
Бали |
Соматичні функціональні |
||||
1 |
Вік (років, місяців) |
|
|
|
2 |
Зріст(см) |
|
|
|
3 |
Маса (см) |
|
|
|
4 |
Артеріальний тиск (АТ)-мм рт.ст |
|
|
|
5 |
Частота серцевих скорочень (ЧСС) в спокої (за 15 секунд) |
|
|
|
6 |
ЧСС після 30 присідань |
|
|
|
7 |
АТ після 30 присідань |
|
|
|
8 |
ЧСС через 45с після 30 присідань |
|
|
|
9 |
Індекс Руф’є |
|
|
|
10 |
Ваговий індекс (ВІ) – індекс Кетле |
|
|
|
11 |
Життєва ємність легень (ЖЄЛ) |
|
|
|
12 |
Дихальний індекс (ДІ) |
|
|
|
13 |
Постава |
|
|
|
Моторичні |
||||
14 |
Сила |
|
|
|
15 |
Швидкість |
|
|
|
16 |
Витривалість |
|
|
|
Дотримання режиму дня |
||||
17 |
Сон (год) |
|
|
|
18 |
Участь у гуртках (год) |
|
|
|
19 |
Прогулянка на свіжому повітрі |
|
|
|
20 |
Ранкова зарядка (хв) |
|
|
|
21 |
Заняття в спортивних секціях |
|
|
|
22 |
Характер харчування (разів на день), тип харчування |
|
|
|
23 |
Перенесенні хвороби |
|
|
|
24 |
Кількість днів, пропущених через хворобу |
|
|
|
4. Знайди другу частину кожного прислів’я
В здоровому тілі - |
|
всьому голова. |
Веселий сміх – |
|
здоровий дух |
Держи голову в холоді, а ноги в теплі - |
|
нікого не красить. |
Доки здоров’я служить, |
|
за гроші не купиш. |
Без здоров’я |
|
а погубивши – плачемо. |
Здоров’я - |
|
будеш жити вік на землі. |
Здоров’я |
|
а здоров’я змолоду. |
Бережи одежу знову, |
|
то людина не тужить. |
Хвороба - |
|
здоров’я. |
Здоров’я маємо – не дбаємо, |
|
немає щастя. |
5. Комплекс вправ ранкової гімнастики
а) Коригуюча ходьба:
- ходьба на носках;
- ходьба на п’ятках, на внутрішній і зовнішній частинах стопи;
- ходьба з високим підніманням стегна.
6) біг на місці.
1. Нахили голови в сторони:
В. п.– о.с. – руки на поясі;
1 – нахил голови праворуч;
2 – в.п.;
3 – нахил голови ліворуч;
4 – в.п.
2. Піднімання рук вгору.
В. п.– о.с.
1 – права рука до плеча;
2 – ліва рука до плеча;
3 – права рука вгору;
4 – ліва рука вгору;
5 – права до плеча;
6 – ліва до плеча;
7 – права вниз;
8 – ліва вниз.
3. Повороти тулуба в сторону.
В.п. ноги нарізно, руки в замок:
1 – поворот тулуба вправо;
2 – в.п.;
3 – поворот тулуба вліво;
4 – в.п.
4. Нахили тулуба вперед:
В. п. ноги нарізно, руки на поясі;
1 – нахил тулуба вперед, лівою рукою доторкнутись правої ноги;
2 – в.п.;
3 – правою рукою доторкнутись лівої ноги;
4 – в.п
5. Стрибки на місці з просуванням уперед:
В. п.– о.с., руки на поясі;
6. Вправа на відновлювання дихання:
В.п. ноги трохи нарізно;
1 – 2 – руки через сторони вгору (вдих);
3 – 4 – руки через сторони вниз (видих).
1 – 4 – вперед;
5 – 8 – назад
6. Гімнастика для очей
Оченята роблять вправи!
Вліво, вправо, вліво, вправо.
Потім вгору, потім вниз
Оченятами дивись
Широко відкрию очі,
Роздивлюсь усе охоче.
Потім мружусь, наче киця,
І заплющую очиці!
А тепер нове завдання –
Оченятам тренування:
Раз – дивлюсь удалечінь,
Два – в долоньці відпочинь
Вправи на розвиток уваги, пам’яті, уяви, асоціацій.
1. «Суперувага»
Учасники розбиваються на дві групи: «уважні» та «ті, що заважають».
Ведучий розставляє «Уважних» по периметру зали, обличчям до центру та роздає відзнаки – пов’язки, хустинки чи шапочки. Їм надається інструкція: «Ваше завдання – відобразити, зіграти, як актор, увійти в роль людини, яка повністю зосереджена на якійсь внутрішній роботі, і яка не помічає, що діється довкола. (ведучий демонструє вираз обличчя людини з відсутнім поглядом). Ви повинні вжитися в цю роль і, стоячи з відкритими очима і не закриваючи вух, не помічати того, що роблять інші. Щоб вам було легше справитися з завданням, спробуйте яскраво уявити собі, ніби ви дивитеся цікавий фільм або берете участь у небезпечній подорожі. Будьте послідовні в своїй ролі: коли закінчиться вправа, тобто після моєї команди «СТОП!», і вас будуть розпитувати, стверджуйте та запевняйте інших в тому, що ви дійсно були повністю занурені в свої думки і нічого не бачили і не чули. Зрозуміло?»
«Ті, що заважають» отримають завдання під час вправи. Готові? Почали!
Вправа продовжується 5-15 хвилин. За цей час ведучий разом з «Тими, що заважають» організовує серію провокаційних дій. Вони скандують: «Петя – геній уваги!», розігрують по ролях анекдоти, інсценують закінчення занять та вихід з кімнати, зображують тварин, жебракують, зображують царів, шутів, тощо. При цьому, ведучий уважно стежить за тим, щоб дії «Тих, які заважають», не стали занадто ефективними. Він забороняє торкатися «Уважних» і в критичні моменти допомагає втриматися в своїй ролі.
Потім звучить команда «СТОП!», починається обговорення.
Аналіз: гра дає можливість повірити в свої сили, переконати себе, переконуючи інших. Вправу не слід використовувати в групах, в яких ще не склалися відносини взаємної довіри і дух творчого захоплення.
2. «Перевір себе»
а) один учасник сідає спиною до аудиторії. Він повинен докладно описати зовнішній вигляд одного з присутніх – деталі костюма, зачіску, взуття та інше;
б) всіх учасників просять розбитися на пари і стати спиною один до одного. Ведучий обходить усіх учасників і задає кожному по одному питанню про напарника (про зовнішність, одежу, тощо).
3. «Тінь»
Учасники працюють в парах. Необхідно продемонструвати ролі – двоє йдуть по дорозі через поле: один по переду, другий на два кроки позаду. Другий учасник – це «тінь» першого. «Тінь» повинен повторити точно всі дії першого учасника, який то зірве квітку на узбіччі, то нагнеться за гарним камінцем, то пострибає на одній нозі, то зупиниться і подивиться з під руки, тощо.
Аналіз:
Дихальна гимнастика
Стоячи, ноги злегка розставити, руки опустити. Розмахуючи прямими руками вперед і назад, промовляють «тік-так». Повторити 10-12 разів.
Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи, голосно промовляти «п-ф-ф-ф». Повторити 4-5 разів.
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти «Ку-ку-рі-ку». Повторити 5-6 разів.
Сидячи, одна рука лежить на животі, друга – на грудях. Втягуючи живіт – вдих, випинаючи живіт – видих. Вдихаючи, голосно промовляти «ф-ф-ф-ф-ф-ф». Повторити 3-4 рази.
Ходити по кімнаті, роблячи поперемінно рухи руками і промовляючи «чух-чух-чух». Повторювати упродовж 20-30 секунд.
Моє самопочуття
Заповнюйте таблицю протягом таборової зміни. Зробіть висновки про те, яке самопочуття переважало та надайте поради батькам, що у зв'язку із цим необхідно робити.
Зафарбуйте квадратик червоним кольором, якщо самопочуття дуже гарне.
Зафарбуйте квадратик зеленим кольором, якщо самопочуття звичайне. Зафарбуйте квадратик синім кольором, якщо самопочуття погане.
02.06.2017 |
03.06.2017 |
04.06.2017 |
05.06.2017 |
06.06.2017 |
07.06.2017
|
|
|
|
|
|
|
08.06.2017 |
09.06.2017 |
10.06.2017 |
11.06.2017 |
12.06.2017 |
13.06.2017
|
|
|
|
|
|
|
14.06.2017 |
15.06.2017 |
16.06.2017 |
17.06.2017 |
18.06.2017 |
19.06.2017
|
|
|
|
|
|
|
Порахуйте, яких значків у вас було найбільше.
РЕКОМЕНДАЦІЇ:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ХАРАКТЕРИСТИКА:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________