МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
до проведення нестандартного заняття з англійської мови для активізації пізнавальної діяльності студентів
Зміст
Процеси міжкультурної інтеграції на національному та міжнародному рівнях обумовили модернізацію змісту мовної освіти в Україні. Мова виступає як засіб пізнання картини світу, прилучення до цінностей, створених іншими народами. Одночасно мова – це ключ для відкриття унікальності і своєрідності власної народної самобутності та історичних досягнень представників інших культур. На сьогодні в українській системі мовної освіти відбулися значні позитивні зміни, як в організаційному, так і в змістовному аспектах. Істотно змінився соціокультурний контекст вивчення іноземних мов. Значно зросли їх освітня і самоосвітня функції у школі, ПТНЗ, ВНЗ та професійна значущість на ринку праці в цілому, що спричинило посилення мотивації у вивченні мов міжнародного спілкування.
Іноземна мова – це не просто навчальний предмет. На відміну від інших академічних предметів, це ціла галузь, оскільки розкриває перед людиною скарбницю іншомовної культури, нові стилі життя. Специфіка іноземної мови як навчального предмета, полягає в тому, що спілкування є не лише кінцевою метою навчання, а й засобом її досягнення. Для досягнення високого рівня володіння студентами іноземною мовою викладачеві важливо знати новітні методи викладання, спеціальні навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод відповідно до рівня знань, потреб, інтересів студентів тощо.
Життя ставить перед викладачем нові вимоги, завдання, проблеми. Серед них є й такі, здійснення яких безпосередньо залежить від нього самого. Зокрема – проблема якості занять, проведення яких неможливе без урізноманітнення їхніх форм і методів.
Досвід педагогічної праці доводить, що впровадження у навчально-виховний процес нетрадиційних підходів до проведення занять пов’язане, насамперед, з перенесенням акценту викладання на цілеспрямоване навчання, тобто на визначення структури і змісту навчально-пізнавальної діяльності студента.
Для того щоб студенти могли висловлюватись англійською мовою на занятті, їх необхідно в цьому зацікавити і створити можливості для ефективного спілкування їх між собою і з викладачем.
Планувати заняття з іноземної мови необхідно так, щоб студент мав можливість самостійного пошуку в набутті нових знань, у розв’язуванні питань проблемного характеру. Інноваційні методи створюють умови для моделювання навчальних ситуацій, які формують в студентів уміння та навички класифікувати та узагальнювати матеріал, робити висновки. Широке використання нетрадиційних методик, які викладач застосовує на заняттях з англійської мови, повинно спонукати студентів до самостійної роботи, до творчого мислення.
У цьому процесі найважливіше місце належить заняттю – основній формі навчання, а також його різновиду – нестандартному заняттю. На сьогоднішній день, нестандартна форма проведення заняття розглядається як один із найважливіших напрямків підвищення пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови та якості знань студентів.
Зміни в навчальному процесі диктують нові вимоги до діяльності викладача, які, перш за все, повинні бути орієнтовані на студента, і це зумовлює необхідність запровадження нових підходів до проведення занять.
Серед численних сучасних засобів активізації пізнавальної діяльності студентів педагоги називають нестандартні заняття, мета яких полягає у пробудженні зацікавленості до навчання, що є каталізатором всієї освітньої діяльності.
Педагоги-методисти І. Андреасян, П. Бабинська та Т. Леонтьєва вважають, що нетрадиційні заняття з англійської мови – це необхідний елемент всього навчального процесу з цієї дисципліни, оскільки під час їх проведення учні та студенти стають більш ініціативними, самостійними, зростає їх розумова активність, також ці заняття безпосередньо впливають на якість засвоєння матеріалу.
Нестандартні заняття – це імпровізовані уроки, що мають нетрадиційну структуру та спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної діяльності студентів, бо глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу, формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення, формують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності. Тому такі заняття найбільше подобаються студентам і викликають у них творчий інтерес.
Нетрадиційні заняття мають своєрідну методику. Вона передбачає стовідсоткову зайнятість усіх студентів, що сприяє ефективному засвоєнню знань. Особливість нестандартних занять полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес у студентів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню. Нетрадиційні заняття формують відповідальне ставлення студентів до навчання, що сприяє активізації їх пізнавальної діяльності.
Створюючи нестандартне заняття, можна виявити його позитивні сторони:
Під час створення нестандартного заняття використовуються різні варіації його проведення за допомогою різних методів:
1. Методи формування пізнавальних інтересів студентів викликають позитивні дії та настрій – образність, цікавість, здивування, моральні переживання. Для створення емоційної ситуації важливими є вдало дібрані приклади з літератури, художніх фільмів, особистих переживань викладача. Яскравість розповіді, високий пафос збуджують зацікавленість студентів як до окремих питань теми, так і до матеріалу загалом.
2. Метод створення ситуації новизни навчального матеріалу передбачає окреслення нових знань у процесі викладання, створення атмосфери морального задоволення від інтелектуальної праці. Відчуття збагачення знаннями спонукає студентів до самовдосконалення.
3. Метод пізнавальних ігор сприяє створенню емоційно-піднесеної атмосфери, засвоєнню матеріалу за допомогою емоційно насиченої форми його відтворення. Пізнавальні ігри (ділові, рольові, ситуативні) моделюють життєві ситуації, стосунки людей, взаємодію речей, явищ. У виховному значенні гра допомагає студентам подолати невпевненість, сприяє самоствердженню, найповнішому виявленню своїх сил і можливостей.
Проте слід зазначити, що часте звертання викладача до подібних форм організації навчального процесу недоцільне, оскільки нестандартне може швидко стати стандартним, що врешті-решт призведе до зниження у студентів інтересу до предмета і до якості знань.
Для нестандартних занять характерні максимальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної діяльності, запровадження самостійної діяльності студентів, використання проблемного навчання, здійснення міжпредметних зв’язків. Нетрадиційні форми навчання передбачають:
У сучасній педагогічній та методичній літературі існує декілька підходів до класифікації нетрадиційних занять. Серед них можна виділити такі, як уроки-ділові ігри, уроки-прес-конференції, уроки-консиліуми, уроки-винаходи, уроки-екскурсії, уроки-вікторини та інші. М. Фіцула до нестандартних уроків відносить також інтегровані, міжпредметні, театралізовані, бінарні уроки.
Типологія нестандартних занять залишається суперечливою проблемою у сучасній дидактиці. Існують декілька підходів до системи нестандартних занять, і в кожному з них можна виділити окремий визначальний принцип. Так, можна розподіляти нестандартні уроки за цілями заняття, його змістом та способом проведення навчальної роботи. Усі існуючі класифікації значною мірою можна назвати умовними. У посібнику І.П. Підласого «Педагогіка» перелічується 36 типів нестандартних занять (урок-гра, урок-рольова гра, урок-діалог, бінарний урок та ін.).
Педагог Н.Волкова розподілила нетрадиційні уроки на такі окремі групи:
Незважаючи на таке величезне різноманіття, для більшості нестандартних занять, як правило, характерні: колективні способи роботи; цікавість до навчального матеріалу; значна творча складова; активізація пізнавальної діяльності; партнерський стиль взаємовідносин; зміна ролі викладача; нестандартні підходи до оцінювання та ін.
Кожний з наведених прикладів потребує великої уваги, тривалої підготовки та цікавого сценарію. Недарма педагог-новатор В. Сухомлинський казав, що до гарного уроку треба готуватися все життя.
Ці заняття називаються нестандартними, тому що вони не схожі на традиційні базові організаційні форми методичної роботи. Вони не тільки максимально активізують пізнавальну діяльність студентів, але й розширюють можливості методичної роботи, роблять її динамічною, активно-творчою. Нарешті, більшість нетрадиційних уроків носять інноваційний характер, тобто у процесі їх проведення впроваджуються інтерактивні методи, що має велике значення у сучасному занятті з англійської мови.
3. Розробка заняття на тему «Світ навколо нас»
Тема: Світ навколо нас
Левандовська Л.Б. – викладач іноземних мов, спеціаліст І категорії
Тип заняття: урок-змагання, комбінований
Мета заняття
практична : навчити учнів правильно вживати вивчену лексику, давати відповіді на питання, висловлювати власні думки та судження; вчити розуміти іноземну мову в ігрових ситуаціях; контролювати мовні навички, вміння учнів та рівень засвоєння ними даної теми;
розвиваюча: розвивати вміння застосовувати вивчені лексичні одиниці та граматичні правила в конкретній обстановці; розвивати здогадку та вміння швидко орієнтуватися в умовах непідготовленого монологічного мовлення;
виховна: прищеплювати цікавість до культури, історії, традицій англомовних країн; виховувати вміння працювати в колективі (команді).
Оснащення заняття : ноутбук, флешка, дошка, картки із завданнями, заготовки для розфарбовування прапорів, карти країн.
Хід заняття
I. Організаційна частина (5 хв)
Привітання . Повідомлення правил гри. Представлення журі
Teacher: Dear students! Today we are having a competition. We’re going to have an intellectual game between 2 teams. It will be in the form of travelling around the world. I hope it will be interesting for you and you’ll have much fun.
II. Основна частина гри:
а) представлення команд: кожна команда представляє свій «закордонний паспорт» для проходження митного контролю (15 хв)
Teacher: So we have 2 teams. For travelling each person needs a document. Each team needs a foreign passport to pass through the customs. The team, which represents its passport better, will receive 5 points.
Після представлення командами свого «закордонного паспорту» журі бере паузу для обговорення, а учасники команд співають пісню “My Bonny is over the Ocean”.
б) конкурс на знання українських міст (10 хв)
Teacher: We have passed the customs control and we can leave our native land. On our way abroad let’s refresh some information about Ukraine. Each team will take 4 cards from the bag with some facts about Ukrainian cities and towns. You should think and name them. Work together. You have 3 minutes to do this. Don’t shout, raise your hand if you know the answer. If it is correct, your team gets 5 points.
Інформація на картках:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Keys: 1. Ivano-Frankivsk; 2. Chernivtsi; 3. Uzhhorod; 4. Lviv; 5. Odesa; 6. Kharkiv; 7. Kyiv; 8.Kamianets-Podilskyi
в) завдання: розшифрувати закодовані назви європейських країн (10 хв)
Teacher: Now we’re travelling abroad. We’ll have stops in different countries. The names of these countries are encoded. Each number corresponds to the following letter. Try to find the names of these countries. You also have sentences which are the hints.
Завдання для першої команди:
6 18 1 14 3 5
2 21 12 7 1 18 9 1
7 18 5 5 3 5
9 3 5 12 1 14 4
1 21 19 20 18 9 1
2 5 12 7 9 21 13
7 5 18 13 1 14 25
Завдання для другої команди:
9 20 1 12 25
6 9 14 12 1 14 4
19 16 1 9 14
19 3 15 20 12 1 14 4
16 15 12 1 14 4
3 18 15 1 20 9 1
5 14 7 12 1 14 4
Шифри:
A-1 J-10 S-19
B-2 K-11 T-20
C-3 L-12 U-21
D-4 M-13 V-22
E-5 N-14 W-23
F-6 O-15 X-24
G-7 P-16 Y-25
H-8 Q-17 Z-26
I-9 R-18
Keys: 1.France; 2.Bulgaria; 3.Greece; 4.Iceland; 5.Austria; 6.Belgium; 7.Germany
1.Italy; 2.Finland; 3.Spain; 4.Scotland; 5.Poland; 6.Croatia; 7.England
г) змагання між командами на знання прислів’їв та висловів про подорожі (10 хв)
Teacher: Your homework was to find proverbs about travelling. The team, which knows more proverbs, will get 5 points.
д) конкурс капітанів команд: перекласти цитату про подорожі (10 хв)
Teacher: It’s time for the competition of captains. Captains, you have to translate a quotation about travelling. One of you, who can translate it better, will receive 5 additional points for his/her team.
Цитата для перекладу: “For me Travel is self-education. It opens our heart and soul. It gives us new life experiences, both Positive and Negative. Adventure begins from the day we are born! Life… Embrace it, Feel it, and live it! Travel…As much as you can. Life is not meant to be lived in one place”
е) вікторина про Великобританію та США (10 хв)
Teacher: While captains do this task, we’ll have a quiz about English-speaking countries. Our first stop is the USA. (додаток 1)
Our second stop is Great Britain. (додаток 2)
є) гра «Гімн якої країни звучить у аудіозаписі?» (5 хв)
Teacher: We’ll have the game “How do you know anthems of English-speaking countries?”Listen to the anthems of 4 countries and guess their names. You’ll have one point for every correct answer. (Звучать гімни Великобританії, США, Канади та Австралії)
ж) змагання між командами «Хто швидше розмалює герби країн» (10 хв)
Teacher: Each team has 4 flags of English-speaking countries or their parts. Your task is to draw them by memory. It’s the chance to get another 5 points. (додаток 3)
ІІІ. Підведення підсумків заняття (5 хв):
Оголошення результатів гри, визначення переможця та нагородження команди, яка виграла.
4. Висновки
Нестандартні заняття дозволяють урізноманітнювати форми й методи роботи, позбавлятися шаблонів, розширюють функції педагога, дають змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості кожного студента.
Такі заняття розвивають творчі здібності студентів та сприяють підвищенню інтересу до знань. Навчальний матеріал після стандартних занять забувається швидше, ніж той, що вивчається або узагальнюється на заняттях нестандартних. Крім того, такі заняття виховують колективізм, відповідальність, вчать працювати з додатковою літературою, розвивають уяву, допомагають побачити зв’язок з іншим навчальними дисциплінами. Під час нестандартного заняття студенти вчаться бути демократичними, спілкуватися з викладачем та одногрупниками, критично мислити, приймати продумані рішення.
Варто звернути увагу на те, що потреба у самоактуалізації, тобто у реалізації власних можливостей і талантів, творчого потенціалу, є провідним мотивом творчості. Саме нестандартний урок дає можливість показати студенту себе з боку творчої особистості. Тут реалізується висока розумова діяльність студентів, швидкість і логіка мислення, тривала продуктивна робота в заданому режимі, взаємодія викладача й студента за допомогою прямих і зворотних зв’язків, а їх різноманітність дозволяє нам кожний раз змінювати вид діяльності та робити акцент на різні елементи – творче мислення, вміння грамотно викладати думки, вміння дипломатично вести дискусію або опрацьовувати самостійно навчальний матеріал.
Ефективність нестандартних занять забезпечується за умови володіння викладачем методикою їх проведення та умілого використання таких уроків у певній системі в поєднанні з традиційними формами роботи.
Додаток 1
Quiz” The USA”
Choose the correct answer:
1. Which of the following sports is the most popular in the USA?
2. Disneyland is situated in
3.Cable cars can be seen on the streets of
4.Who presented the Statue of Liberty to the USA?
a) Great Britain b) France c) Italy
5. How is the American Flag called?
a) Stars and Stripes b) Union Jack c) Red Dragon
6. Which city is famous for gambling and night clubs?
a) New York b) Chicago c) Las Vegas
7. What is the largest state of the USA?
a) Hawaii b) Alaska c) California
8. What do the Americans celebrate on the 4-th of July?
a)The first moon landing
b) Declaration of Independence
c)The end of the American Civil War
9. What kind of music was born in the USA?
a) jazz b) rock c) metal
10. The Pilgrims’ ship was called
Keys: 1.c; 2.b; 3.a; 4.b; 5.a; 6.c; 7.b; 8.b; 9.a; 10.b
Додаток 2
Quiz” Great Britain”
1. How many countries does the United Kingdom consist of?
a) four b) three c) two
2. What is the capital of Scotland?
a) Manchester b) Edinburgh c) Cardiff
3. What is the capital of Wales?
a) Edinburgh b) Cardiff c) Liverpool
4. What is the capital of Northern Ireland?
a) Cardiff b) Dublin c) Belfast
5. What is the symbol of the United Kingdom of Great Britain
and Northern Ireland?
a) a bald eagle b) Britannia c) a rose
6. What is the name of the British national flag?
a) the Union Jack
b) the Saint Andrew’s Cross
c) the Saint David’s Cross
7. Where does the British Premier live and work?
a) at 10 Downing Street
b) in the Houses of Parliament
c) in Buckingham Palace
8. What is the most important airport in Great Britain?
a) Heathrow Airport b) Gatwick Airport c) Stansted Airport
9. Where are British kings crowned?
a) in St. Paul’s Cathedral
b) in Westminster Abbey
c) in Canterbury Cathedral
10. What is the Scottish national costume for men?
a) the tuxedo b) the bearskin c) the kilt
Keys: 1.a; 2.b; 3.b; 4.c; 5.c; 6.a; 7.a; 8.a; 9.b; 10.c
Додаток 3
1