Критерії оцінювання проекту
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання проектної діяльності учнів на уроках хімії |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця)ознайомлений з проектною діяльністю; робота реферативного характеру без визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) презентує роботу лише з допомогою вчителя; робота неестетично оформлена. |
2 |
Учень (учениця) розкриває деякі поняття із вибраної теми проекту; робота взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) потребує допомоги вчителя при поясненні зображень; матеріали записані з граматичними і орфографічними помилками. |
|
3 |
Учень (учениця) пояснює фрагментарні уявлення з теми проекту і може відтворити окремі його частини; в роботі не визначена мета і завдання проекту, відсутні висновки; учень ( учениця) з допомогою учителя демонструє найпростіші поняття. |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються проектної роботи; наводить під керівництвом вчителя прості приклади на підтвердження певної позиції; демонструє неповне розуміння теми. |
5 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини проекту, дає визначення основних понять; робота не містить наочних матеріалів, які б допомогли зрозуміти зміст проекту. |
|
6 |
Учень (учениця) відтворює матеріал з допомогою вчителя; поданий матеріал не зацікавлює інших учнів , нелогічно пов'язаний; учень(учениця) описує окремі власні спостереження; |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину проектної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ чи процесів; вміє порівнювати та наводити приклади ; разом з учителем формулює висновки за результатами дослідження. |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний матеріал проектної роботи; рекомендована вчителем інформація не охоплює всі головні факти і найважливіші поняття. |
|
9 |
Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних теорій і фактів; наочні матеріали доповнюють зміст проекту і відображають специфіку теми; з допомогою вчителя наводить приклади та робить висновки. |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у презентації , уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; логічно і послідовно висвітлений матеріал обраної теми проекту; робота належно оформлена. |
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у презентації , встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; демонструє викладення матеріалу в правильній послідовності та хронологічному порядку . |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх у проектній роботі; аналізує додаткову інформацію; демонструє повне розуміння матеріалу; презентація завершена, логічно та послідовно розміщений матеріал; робить обґрунтовані висновки з проведеного експерименту; самостійно аналізує та вносить пропозиції щодо наявної проблеми. |
Зміст проекту на тему:
«Історичне значення вогню»
І Значення вогню для людини:
-тепло в холод;
-сушіння речей;
-готування їжі;
-це світло;
-захист від хижаків;
-сигналізатор;
ІІ Історія добування вогню:
1.Уміння добувати вогонь.
2. Способи добування вогню.
3.Винайдення сірників.
Притча «Метафора» Одного разу цар вирішив піддати випробуванню всіх своїх придворних, щоб дізнатися, хто з них здатний зайняти в його царстві важливу державну посаду. Натовп сильних і мудрих мужів обступив його. «О Ви, піддані мої, – звернувся до них цар, – у мене є для Вас важке завдання, і я хотів би знати, хто зможе виконати його». Він підвів присутніх до надвеликого дверного замка, такого величезного, якого ще ніхто не бачив. «Це найбільший і найважчий замок, який коли-небудь був у моєму царстві. Хто з Вас зможе відкрити його? – запитав цар. Одні придворні заперечливо хитали головою. Інші, які вважалися мудрими, стали роздивлятися замок, проте невдовзі зізналися, що не зможуть його відкрити. Раз вже мудрі зазнали невдачі, то іншим придворним нічого не залишалося, як теж зізнатися, що завдання є занадто важким для них. Лише один візир підійшов до замка. Він став уважно його розглядати і обмацувати, потім намагався різними способами зрушити з місця і, 4 нарешті, одним ривком смикнув його. О диво, замок відкрився! Він просто був не повністю закритим. Треба було тільки спробувати зрозуміти, в чому справа, і сміливо діяти. Тоді цар оголосив: «Ти отримаєш місце при дворі, тому що не покладаєшся тільки на те, що бачиш і чуєш, але сподіваєшся на власні сили і не боїшся зробити спробу». «Сьогодні Ми пропонуємо вам зробити крок – спробувати пізнати себе краще (розібратися в собі, зрозуміти, які зміни сталися з вами), а значить, і в чомусь змінити себе. Початок роботи групи – це світ нових можливостей».
не критикувати;
1. Єдина форма звернення один до одного – на «ти» (по імені)
Для підведення підсумків тренінгу ведучим проводиться вправа «Ромашка». Вправа «Ромашка». Мета. Закріплення позитивного емоційного стану в учасників тренінгу. Зміст. Ведучий тренінгу демонструє групі квітку, зроблену з кольорового картону, на пелюстках якої написані поради всім учасникам. Пропонує кожному з учасників обрати собі пелюстку з побажанням. Після вибору пелюстки кожен учасник в голос зачитує свою пораду. Приклади порад, які можуть бути на пелюстках. Знаходьте час для роботи – це умова успіху. Знаходьте час для роздумів – це джерело сили. Знаходьте час для гри – це основа молодості. Знаходьте час для читання – це основа знань. Знаходьте час для дружби – це умова щастя. Знаходьте час для мрії – це шлях до зірок. Знаходьте час для кохання – це наповнене радістю життя. Знаходьте час для веселощів – це музика душі. Коментар. Пелюсток на квітці повинно бути стільки, скільки учасників у групі. Дуже важливо, щоб не було повторів у побажаннях для учасників, тобто у кожного учасника має бути своя порада. Після демонстрації ромашки рятувальникам були роздані рекомендації, як долати ті чи інші негативні стани, з якими вони стикаються в житті
Вправа «Мій герб» Мета. Визначення життєвих цінностей, успіхів, орієнтирів учасників тренінгу. Зміст. Тренер поділяє групу на 2 підгрупи. Демонструє учасникам шаблон герба (додаток 3). Потім роздає кожній підгрупі роздатковий матеріал «Герб» і пропонує їм заповнити цей герб та придумати до нього девіз. Звертає увагу присутніх на те, що відповіді на всі питання, окрім девізу, потрібно намалювати. Ведучий зазначає, що ніхто не буде оцінювати художній рівень малюнків. Під час малювання герба учасникам треба використовувати запропонований шаблон, де, «щастя» – символізує найбільше щастя (якщо не можна обмежитися чимось одним, то можна намалювати два або навіть три позначення); «переваги» – символи того, чим пишається, чим задоволений, що надає сил і впливу; «суспільство» – яким тебе бачить суспільство, твоя особистість, твоє місце у світі; «здійснення» – до яких вершин прагнеш. Самі слова («щастя» і т.д.), зрозуміло, не потрібні. По закінченні розробки гербів підгрупи презентують свої наробки та задають один одному уточнюючі питання. 30 Ведучий тренінгу підводить підсумок вправи; зазначає, що нікому із присутніх не завадить мати свій особистий герб, нехай навіть він відомий лише одному його власнику. Герб можна, наприклад, зобразити в особистому записнику. Та у важкі життєві моменти, згадавши про герб, можна згадати про все найважливіше, все найцінніше, що є у людини в житті. Це допоможе зробити вибір у критичну хвилину, зібрати всю свою волю в кулак. Примітка. Під час виконання завдання запропонованої вправи учасників тренінгу можна поділити і на пари. Тоді презентацію слід проводити по парах. Коментар. По закінченні виконання вправи «Мій герб», залежно від того, як будуть поводитися члени тренінгової групи, ведучий тренінгу може провести вправу для підвищення активності учасників тренінгу. Після виконання такої вправи ведучий продовжує роботу із внутрішніми та зовнішніми ресурсами учасників тренінгу та проводить вправу «Викинь свої проблеми». Вправа «Викинь свої проблеми» Мета. Розвиток навичок конструктивного вирішення складних ситуацій, збагачення учасників досвідом подолання проблемних ситуацій. Зміст. Ведучий пропонує кожному учаснику написати на аркуші паперу проблему будь-якого характеру, з якою він зіткнувся. Згодом ведучий пропонує всі аркуші зім'яти у кульку і помістити їх у корзину. Далі ведучий розділяє групу на пари. Кожна пара витягує по 2 «проблеми» з кошика, oбгoворює й записує можливі варіанти їхвирішення. На наступному етапі ведучий тренінгу просить кожну пару учасників озвучити проблеми та шляхи їх вирішення. Після виступу однієї пари інші учасники доповнюють і вносять свої пропозиції щодо вирішення озвучених проблем і т.д. Приблизний перелік допоміжних запитань для ведучого По завершенні виконання вправи проводиться її обговорення. Учасники тренінгу описують свої почуття, що виникали у процесі роботи.
Вправа «Я подарунок для оточуючих, тому що...» Мета. Сформувати приналежність учасників до групи, в якій вони працюють, підвищити рівень самозначущості. Зміст. Тренер пропонує учасникам закінчити фразу: «Я подарунок для оточуючих, тому що...»
Мета. Допомогти учасникам замислитися над тим, що є для них ресурсом, що допомагає їм долати стресові ситуації у житті. Приклад можливої притчі. Притча «Чарівний сад» Одного разу молодий чоловік почув, що існує на світі Чарівний сад, де збуваються усі заповітні мрії, головне – вирушити на його пошуки, і шлях обов’язково знайдеться. Почувши ці заповітні слова, він вирішив присвятити своє життя пошуку цього дивного місця, де справдяться його мрії. Чоловік обрав шлях і почав шукати свою дорогу. Він ішов широкими дорогами і вузькими стежками, піднімався на високі гори та блукав у густих лісах, перепливав через стрімкі ріки і брів гарячими пустелями. Проходили роки, пори року змінювали одна одну: стрімка весна давала можливість палючому літу, яке переходило у плодючу осінь, осінь поступалася холодній зимі. А одинокий мандрівник все шукав своє Чарівне місце у плинному житті. 28 І ось одного дня чоловік побачив велетенський сад, який був оточений височенною стіною з мурів. Обійшовши навколо саду вздовж стіни, мандрівник наштовхнувся на ворота, біля яких стояв здоровезний озброєний охоронець. Підійшовши до суворого охоронця, чоловік спитав: «Чи це дійсно Чарівний сад, у якому збуваються усі мрії і чи може він туди пройти?» «Так, це дійсно Чарівний сад, у якому справджуються мрії, але щоб потрапити туди, тобі доведеться битися зі мною не на життя, а на смерть. Але пам’ятай, що за цією стіною є ще одна – ще вища, та біля воріт цієї стіни охоронець удвічі сильніший. А за другою стіною – третя, з охоронцем втричі сильнішим», – відповів охоронець. Подумав – подумав чоловік та вирішив почекати побратимів мандрівників, які теж будуть шукати цей сад. А як говориться «Разом і батька легше бити!» Але минали дні та роки, а до воріт саду ніхто не приходив. Настав останній день життя чоловіка; відчуваючи це він вирішив, все ж таки з’ясувати в охоронця, чи дійсно це той сад, де мали б здійснитися його мрії, і чому більше ніхто сюди не приходив. «Так, це дійсно сад, де мали б здійснитися б твої мрії і тільки твої, тому сюди нікому іншому і не було дороги. І, знаєш, якби ти прийняв мій виклик, я б не став із тобою битися, а пропустив би так, і за цією стіною нема інших стін та інших охоронців…» Замисліться, будь ласка, що вам заважає зайти до саду, де збуваються ваші мрії… По
Вправа «Сходинки» Мета. Допомогти учасникам оцінити власну самооцінку та вибудувати адекватну самооцінку. Зміст. Тренер роздає учасникам бланк із намальованими на ньому сходами з 10 сходинок (або можна попросити учасників намалювати сходинки самим). Далі тренер дає інструкцію: «Намалюйте себе на тій сходинці, на якій, як ви вважаєте, зараз перебуваєте». Після того, як всі виконали завдання, ведучий повідомляє ключ до цієї методики: 1–4- а сходинки – ви дещо невпевнені у своїх силах; 5–7- а сходинки – ви впевнені у своїх силах; 8–10- а сходинки – ви занадто впевнені у своїх силах. Учасники після виконання вправи не оголошують своїх результатів та не обговорюють їх. Тренер говорить про те, що далі під час тренінгу учасники матимуть змогу підвищити впевненість у власних силах.
Ведучий задає питання добровольцям : «Кого б ви взяли з собою в похід?». Добровольці вибирають по одній людині в свою команду. Тим, кого вибрали, задається наступне питання: «Кому б ви довірили нести рюкзак?». Решта питань ведучий може придумати сам, а може скористатися наступними: «З ким би поділилися яблуком?», «Кому б ви довірили свою таємницю?». Якщо залишається кілька людей, яких не обрали, можна запропонувати їм самим визначити команду, в якій вони б хотіли працювати. «Фішка» (10 хв.)
Частина тренінгу |
Завдання тренінгу |
Вправи |
Тривалість |
Вступна |
Створити сприятливий психологічний простір. Засвоїти правила роботи групи. Налагодження зворотнього зв”язку “учень-група” і “група-учень”. |
Знайомство. Правила. Розминка. Очікування. Вправи на рефлексію. |
До 15 хв. |
Основна |
Оцінка рівня поінформованості щодо проблеми. Актуалізація проблеми та конкретних завдань для її вирішення. Надання інформації. Засвоєння знань. Прищеплення умінь, навичок. Підведення підсумків щодо змісту роботи. |
Інтерактивні техніки. Вправи на оцінку групових процесів, стану групи. |
Різниця між вступною і заключною частинами. |
Заключна |
Підведення підсумків щодо процесу роботи. Оцінка отриманого досвіду. Налаштування учасників на атмосферу звичайного життя. |
Вправи на рефлексію та відновлення сил учасників. Прощання. |
До 15 хв. |
Мета вправ: Створити сприятливий психологічний мікроклімат під час заняття, позитивний
емоційний стан учасників тренінгу. Налагодження міжособистісних зв”язків між учасниками та згуртування групи.
Учасники сідають по колу, ведучучий знаходиться в центрі. За сигналом, учасники які мають спільні ознаки ( колір очей, деталь одягу, стать і тд. ) мають помінятись місцями. Той хто не сів на стілець стає ведучим. Якщо ведучий довго не може сісти то говорить слово “Ураган” і тоді всі учасники міняються місцями.
Вправа “П”ТЬ ДОБРИХ СЛІВ”
Потрібно створити групи по 6 чоловік. Кожен учасник на аркуші паперу малює свою долоню і пише на ній своє ім”я.На пальцях цієї долоні кожен учасник групи повинен написати позитивну якість, чи рису характеру цієї людини. Долоні повертаються власникам.
Вправа “ ЕМОЦІЇ ТА СИТУАЦІЇ “
Тренер починає розповідь: “ Ми йдемо в темному лісі... “ ( початок розповіді потрібно змінювати ), а за сигналом учень її продовжує і тд.
Вправа “ ПЕРЕТВОРЕННЯ “
Учасники повинні закінчити речення. Наприклад:
“ Якби я був книгою то був би....”
“ Якби я був їжею то хотів би бути...”
“ Якби я був предметом мебелі то був би...”
Учасники розбиваються на пари. Пари сідають на стільці спинами один до одного.Не подаючи сигналів тричі спробувати одночасно обернутись і подивитись один на одного.
Учасникам роздаються аркуші паперу на яких намальовано два обличчя, на яких відсутній рот. Потрібно намалювати рот ( сум, радість, смуток і тд. ) на першому обличчі. В кінці заняття тренер просить намалювати рот на другому обличчі . Учні повинні проаналізувати свої малюнки: з яким настроєм прийшли на заняття, який мають на кінець заняття, подібні чи відрізняються малюнки, пояснити чому.
Вправа “ КОМПЛІМЕНТИ “
Варіант 1 : Учасники стають в коло.Один з учнів говорить комплімент і кидає м”яч тій людині кому його адресовоно. Компліменти повинен отримати кожен учасник.
Варіант 2 : Кожен учасник отримує компліменти, які б починались з букви його імені (наприклад: Віта- вродлива, вічлива, витончена і тд. ).
За 1- 2 хвилини, вільно пересуваючись, учасники повинні якнайбільше разів потиснути руки іншим учням і дивлячись у вічі назвати своє ім”я.
Учасники стають в коло. По черзі виходять в центр кола і називають якусь свою якість, талант, уміння. Всі інші учасники що стоять в колі хором відповідають : “Це чудово!”.
За 30 секунд учасники повинні написати якнайбільше варіантів використання паперового кухля. Спочатку роботу виконують по одному, а потім групами ( показать ефективність колективної праці ).
Варіант 2 : Кожен учасник пише на картці, що хоче віддати . За 1-2 хвилини потрібно обмінятись карточками з іншим учасником.
Учасники стоячи по колу повинні вишикуватись відповідно до місяця народження. Повідомити місяць можна лише рухами, мімікою, жестами.
Вправа “ ЗНАЙОМСТВО “
Варіант 1: Діти розміщуються по колу, взявшись за руки Кожний учасник повинен охарактеризувати себе через образ, відчуття.
Варіант 2 : Учасникам роздаються аркуші паперу на яких вони повинні написати ким себе уявляють. Потім обмінюються із сусідом що знаходиться справа, і той повинен жестами, пантомімою, показати цей образ, а інші учасники відгадати.
Учасники розміщуються по колу. Кожний учень пивинен знайти в себе будь-яку річ , яка б була цінною, цікавою для інших, але звичною для себе. Розповісти групі, від імені цього предмету, про себе ( наприклад : “ Я олівець Тані, знаю її недавно, але можу розповісти про неї...” ).
Мета вправ : Оцінити рівень поінформованості учнів щодо проблеми, сприяти формуванню особистиї позиції до даної проблеми. Прищеплення умінь та навичок здорового способу життя.
Дана впава сприяє розширеню інформованості учнів. На ватмані потрібно накреслити дві колонки – МІФИ і РЕАЛЬНІСТЬ. Учні проаналізувавши проблему, повинні вписати в колонки інформацію, що відповідає дійсності і та що є хибною.
Мета вправи – навчити учнів розумінню, де закінчується реклама, заклики і починається дійснісить, не піддаватись на провокаційну рекламу. Учням дається завдання створити антирекламу на будь – який шкідливий товар .
Всі учасники розбиваються на дві групи : Інопланетяни і Земляни. “ Земляни “ повинні підготуватись до зустрічі з “ Інопланетянами “ і відповісти на їх питання. “ Інопланетяни “ готують питання для “ Землян “. Потім міняються ролями.
Для цієї вправи потрібні – ватман ( можна вирізать його у вигляді якоїсь фігури ), клей, старі газети і журнали. Потрібно створити колаж на тему “ Що допомогає мені зберегти здоров”я “.Дану вправу можна використовувати для різних тем.
Вправа “ МЕРЕЖА ЗНАНЬ “
Для вправи потрібно клубок з нитками. Клубок передається від одного учасника до іншого розмотуючи нитку. Отримавши клубок учень повинен відтворити засвоєну інформацію з теми і передати його сусіду.
Вправа “ ВІДКРИТИЙ ЛИСТ “
Учні пишуть лист своєму другу чи знайомому, в якому діляться інформацією, що отримали на занятті. Листи зачитуються вголос .
Мета вправ : Підвести підсумки заняття, оцінка учнями отриманого досвіду щодо його значимості.
В листі учні пишуть що їх цікавить, які вони і якими хочуть бути в майбутньому.
Намалювати щось таке, що символізує учасника в дитинстві і зараз. Коротко розповісти.
Вправа “ 20 БАЖАНЬ “
Учасник повинен 20 разів закінчити речення : “ Я хочу...”. Всі бажання записуються і обговорюються – чи реальні вони, і чи прийнятні для інших.
Штибель Вікторія16 Січень 2015, 09:570 коментарів