ВИКОНАВЧИЙ ОРГАН КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
( КИЇВСЬКА МІСЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ)
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ БУДІВНИЦТВА І ДИЗАЙНУ
Методичні рекомендації
На тему: «Організація роботи майстра виробничого навчання»
Київ-2021
Укладач Карпенко Г.П., майстер виробничого навчання
КВПУ будівництва і дизайну
Розглянуто і схвалено на засіданні
«МЦК зі спеціальності
підприємництва, торгівля та
біржова діяльність"
Методичні рекомендації щодо організації роботи майстра виробничого навчання за професією «Агент з організації туризму, адміністратор, діловод»
У методичних рекомендаціях розкрито основні етапи підготовки майстра виробничого навчання до уроку виробничого навчання. Методичні рекомендації підготовлені з урахуванням системи державних стандартів, що висуваються до роботи.
Зміст
Розділ 1. Нормативно-плануюча документація………………………………… . . . 4
Розділ 2. Алгоритм підготовки майстра виробничого навчання до уроку………....9
2.1. Типи та види уроків виробничого навчання……………………………………..9
2.2 Визначення мети уроку…………………………………………………………..10
2.3. Структура уроку виробничого навчання……………………………………….11
Розділ 1. Нормативно-плануюча документація
Основними навчально-методичними документами з планування навчально-виробничого процесу в ПТНЗ є:
Зміст плануючої документації з виробничого навчання
- Робоча навчальна програма з професійно-практичної підготовки - це документ, що визначає зміст і обсяг професійних знань, умінь, навичок учнів, слухачів та способи і методи їх формування, включає завдання особистісно- орієнтованого навчання.
- Зведено-тематичні плани з навчальних предметів складаються майстрами відповідно до робочих навчальних програм, розглядаються і схвалюються на засіданні
методичної комісії і затверджуються заступником керівника з навчально-виробничої
(навчальної) роботи за напрямком змісту навчального предмета та є документом багаторазового використання.
- Перелік навчально-виробничих робіт з професії визначає завдання, які виконують
учні, слухачі з метою оволодіння професійними знаннями, уміннями та навичками, що передбачені робочою навчальною програмою професійно-практичної підготовки.
Перелік навчально-виробничих робіт з професії складається на семестр, курс підготовки майстром виробничого навчання та погоджується зі старшим майстром.
Перелік навчально-виробничих робіт з професії розглядається і схвалюється на засіданні методичної комісії та затверджується заступником керівника з навчально-виробничої роботи ПТНЗ.
Під час проведення виробничого навчання безпосередньо на виробництві чи в сфері послуг у переліку навчально-виробничих робіт зазначається загальна характеристика робочих місць або найменування робіт, які учні, слухачі повинні виконувати з кожної теми чи розділу робочої навчальної програми професійно-практичної підготовки.
- План уроку виробничого навчання є особистим робочим документом майстра
виробничого навчання і складається ним за довільною формою відповідно до робочої
навчальної програми з професійно-практичної підготовки на кожний день занять з
виробничого навчання в майстернях ПТНЗ .
Під час виробничої практики учнів, слухачів майстер виробничого навчання розробляє детальну програму роботи на кожний робочий день.
У дні, коли у закріпленій навчальній групі не проводиться професійно-практична підготовка, майстри виробничого навчання працюють за індивідуальними планами роботи, які погоджуються зі старшим майстром.
Кваліфікаційна характеристика випускника (освітньо - кваліфікаційна характеристика) – відображає основу галузевого компоненту сутності професій та конкретизована з урахуванням зауважень і пропозицій фахівців підприємства-замовника у відповідності із специфікою конкретного виробництва. Кваліфікаційна характеристика відповідає вимогам довідника кваліфікаційних характеристик професій випуск № ... розділ ... “Професії... “.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (типові, робочі) відображають єдині вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів, виступають конкретними нормами, що регулюють виставлення балів з різних навчальних предметів та виробничого навчання (“Типові критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з професійної підготовки у системі професійно-технічної освіти” наказ № 459 від 14.06.01. Міністерства освіти і науки). Робочі критерії оцінювання розробляються на основі “Типових” з кожного розділу професійно-практичної підготовки, навчальної теми та кожної навчально-виробничої роботи.
Паспорт комплексно-методичного забезпечення професії (професійно-практичної підготовки) документ, що забезпечує оптимальну систему навчально-методичної документації та формування необхідного набору засобів навчання і контролю. В роботі майстра в/н він є обов’язковим.
Розділ 2. Алгоритм підготовки майстра виробничого навчання до уроку
2.1. Типи та види уроків виробничого навчання
Уроки виробничого навчання доцільно класифікувати: відповідно до основної дидактичної мети; за змістом виконуваних навчально-виробничих робіт.
Характеристика змісту уроку: знайомство з професією, навчальною майстернею, підприємством-замовником, правилами охорони праці, майбутніми роботами.
Особливості проведення уроку: пояснення повинно бути зрозумілим, дохідливим, зацікавлювати учнів, супроводжуватись демонстрацією наочних посібників, сучасних джерел інформації.
Вид уроку: вправи; імітаційний тренінг, практичні роботи, бінарний урок тощо.
Основна дидактична мета: сприйняття та первинне усвідомлення нової інформації інструктивного характеру; показ нових операцій і прийомів професійної діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих операцій і прийомів з дотриманням охорони праці.
Вид уроку: вправи; імітаційний тренінг; самостійна, практична робота, аналіз конкретних виробничих ситуацій, вивчення передових методів праці, бінарний урок тощо.
Основна дидактична мета: закріплення і розвиток умінь виконання окремих прийомів і операцій з дотримання якості в роботі; формування умінь з об’єднання декількох простих операцій в одну складну при раціональному використанні урочного часу тощо.
Вид уроку: виконання комплексних робіт, самостійна, практична робота, урок-виробничий семінар; конкурс професійної майстерності; урок вивчення передових методів праці; ділові (рольові) ігри тощо.
Основна дидактична мета: удосконалення та систематизація умінь застосувати різноманітні сполучення прийомів та операцій типових для визначених професійних робіт, до набуття автоматизму.
Вид уроку: аналіз конкретних виробничих ситуацій; урок-конкурс професійної майстерності; урок технічної творчості; ігрове проектування, ділові (рольові) ігри тощо.
Основна дидактична мета: розвиток логічності, аналітичності та критичності мислення учнів в процесі комплексного застосування набутих умінь і навичок.
Вид уроку: конкурс професійної майстерності; ділові, ситуаційні, рольові ігри; контрольно-перевірні роботи; тощо.
Основна дидактична мета: виявлення глибини знань, перевірка та оцінка набутих умінь і навичок виконання окремих операцій, складних та комплексних робіт; виявлення недоліків у знаннях, уміннях і навичках та їх причини; отримання даних для атестації.
2.2 Визначення мети уроку
Навчальна мета передбачає:
Розвиваюча мета передбачає формування:
Виховна мета спрямована на виховання:
2.3. Структура уроку виробничого навчання
Під структурою уроку розуміють певну послідовність кроків, етапів діяльності майстра і учнів, спрямованих на виконання навчально-виробничих завдань уроку. Сукупність структурних елементів орієнтована на досягнення основної мети уроку в цілому, проте кожний елемент уроку має свою будову і зміст, які визначаються пізнавальними, навчально- виробничими завданнями на кожному його етапі. Кожний тип уроку має свою специфічну структуру. Подібними за побудовою є уроки з вивчення прийомів та операцій і уроки, присвячені виконанню простих комплексних робіт.
В уроці виробничого навчання розрізняють зовнішню і дидактичну структуру.
Зовнішня структура охоплює вступний інструктаж; основну частину-вправи (самостійну роботу) учнів і поточне інструктування їх майстром; заключний інструктаж.
Дидактична структура містить цільову установку на урок; актуалізацію знань ідосвіду учнів; формування орієнтованої основи дій учнів і відпрацювання нових способівдій; застосування засвоєних способів дій; підбиття підсумків.
Вимоги до змісту структурних елементів уроку виробничого навчання
Організаційна частина уроку виробничого навчання умовно складається із психофізіологічної сторони і питань техніки безпеки. Психофізіологічна сторона виявляється в урахуванні особливостей переходу учнів із непрацюючого стану до навчально-виробничої діяльності на уроці (необхідно психологічно підготувати учнів, переключити їх увагу на трудову діяльність). Методично цей елемент уроку будується таким чином: майстер виробничого навчання приймає рапорт старости групи, перевіряє наявність учнів, звертає увагу на зовнішній вигляд з метою перевірки наявності спецодягу згідно з правилами техніки безпеки праці і санітарної гігієни. Правильна організація учнів для роботи дозволяє майстру скоротити час, необхідний для настрою учнів на навчально-виробничу діяльність, створити діловий настрій, умови для виховання технологічної і виконавчої дисципліни і ефективно провести вступний інструктаж.
Вступний інструктаж: сукупність методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань.
В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і
поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації.
Алгоритм проведення вступного інструктажу:
Поточний інструктаж: сукупність методів виробничого навчання, при використанні яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній діяльності.
Основна мета цього структурного елементу уроку виробничого навчання: формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок трудової діяльності.
Поточний інструктаж передбачає:
Приблизні цілі обходів робочих місць:
Рекомендації майстру щодо проведення поточного інструктажу:
– вникати у роботу кожного учня, не випускаючи з поля зору роботу всієї групи;
– розвивати в учнів здібності аналізувати свою роботу;
– заохочувати учнів до самостійності та свідомої активності;
– спостерігати за раціональним використання учнями робочого часу;
– заохочувати учнів до самоконтролю, формувати уміння знаходити причини помилок та засоби їх усунення;
– виховувати в учнів звичку правильної організації робочого місця та забезпечення безпечних умов праці.
Заключний інструктаж: підведення підсумків виконання учнями трудових завдань з використанням сукупності методів виробничого навчання, які застосовувались на уроці; об’єктивне оцінювання підсумків їх практичної діяльності.
Основна мета цього інструктажу на основі фіксації досягнень і недоліків показати учням,
чому вони навчилися на уроці, оцінити рівень їх досягнень і творчої активності.
Проведення заключного інструктажу передбачає:
1