Методичні рекомендації "Розвиток природних фізичних здібностей у дітей молодшого шкільного віку"

Про матеріал
Методичні рекомендації являють собою продуманий і вдало структурований комплекс принципів і методів розвитку фізичних здібностей у дітей, що передбачає необхідну та якісну підготовку дітей молодшого шкільного віку протягом усього періоду навчання за вказаною галуззю знань. Особлива увага в методичних рекомендаціях приділяється гармонійному розвитку вихованців в сфері культури за допомогою вивчення хореографічних дисциплін. Практичне наповнення методичних рекомендацій відповідають потребам вихованців молодшого шкільного віку, що дозволяє у подальшому займатися професійно хореографічним мистецтвом.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України Херсонський державний будинок художньої творчості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

РОЗВИТОК ПРИРОДНИХ ФІЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

 

 

 

 


 Керівник народного художнього колективу системи Міністерства освіти і науки України хореографічного колективу «Капелька»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         Херсон 2021
                       В.А.Йолохова  

                  «14» грудня 2021

 

 

 

 

 


ЗМІСТ

 

ВСТУП

3

1. Розвиток природних фізичних здібностей дітей молодшого шкільного віку як педагогічна проблема    

4

2. Принципи і методи розвитку фізичних здібностей у дітей

7

3. Комплекс вправ для розвитку природних фізичних здібностей дітей молодшого шкільного віку                            

10

ВИСНОВКИ

16

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Потужний інформаційний потік веде до психологічних, фізичних навантажень і стресів. Людина не справляється із рішенням сучасних завдань. Тому потрібно з дитинства готувати дитину до прийняття самостійних рішень, вмінню орієнтуватися в сучасному світі. Освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою. Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, інтелектуальних і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей. Хореографічне мистецтво відкриває дітям світ прекрасного, формує загальну естетичну культуру, розвиває фізичний стан і поставу.

Розвиток фізичних здібностей дітей завжди було актуальним завданням в процесі навчання в хореографічному колективі. Кожен шкільний вік має свої особливості, котрі позначаються на динаміці розвитку здібностей та формуванні стійкого бажання займатися хореографією, досягати певних  результатів.

Мета: проаналізувати та обґрунтувати проблему розвитку фізичних здібностей дітей молодшого шкільного віку.

Завдання:

  • розвивати природні фізичні здібності дітей молодшого шкільного віку комплексами вправ
  • ознайомити з принципами і методами розвитку фізичних здібностей у дітей

 

 

1. Розвиток природних фізичних здібностей дітей молодшого шкільного віку як педагогічна проблема    

Ми живемо у часи бурхливого розвитку сучасної та масової гіподинамії, коли дитина стає заручником телебачення, комп'ютера, стільникового зв'язку і т.д. - все це призводить до нестачі рухової активності дитини і відбивається на стані здоров'я підростаючого покоління, обмежений запас рухових навичок, порушену поставу, погану координацію. Одні скуті, малорухливі, повільні, інші - метушливі. Часто діти погано тримаються: гнуться, піднімають плечі, неправильно ставлять ноги при ходьбі і т.п. Хореографія сприяє правильному фізичному розвитку і зміцненню дитячого організму. Розвивається естетичний смак, культура поведінки і спілкування, художньо - творча і танцювальна здатність, фантазія, пам'ять, збагачується кругозір. Заняття з хореографії спрямовані на виховання організованою, гармонійно розвиненої особистості. [2].

Первісне навчання включає ритмічні вправи, музичні ігри, музично-ритмічні завдання по слуханню та аналізу танцювальної музики. Ці вправи сприяють розвитку музикальності: формування музичного сприйняття, дають уявлення про виразні засоби музики, розвивають почуття ритму, вміння орієнтуватися в маршової і танцювальної музиці, визначати її характер, метроритм, будова і вміння узгоджувати музику з рухом.. Ці вправи сприяють розвитку музикальності: формування музичного сприйняття, дають уявлення про виразні засоби музики, розвивають почуття ритму, вміння орієнтуватися в маршової і танцювальної музиці, визначати її характер, метроритм, будова і вміння узгоджувати музику з рухом. Також доцільно ввести розучування і використання аеробіки, як тренаж, яка крім розвитку і зміцнення м'язів шиї, рук, плечового пояса, ніг, тулуба, стопи, розвиває дітей ритмічно, вносить в заняття масу позитивних емоцій, доставляє дітям радість і задоволення від красивих рухових вправ, виховує естетично.

Вправи екзерсису сприяють формуванню правильної постави, допомагають виправити фізичні вади, вчать правильній постановці корпусу, вироблення координації рухів, вчать правильно дихати при виконанні вправ і танців. Також необхідно протягом перших років навчання знайомство і тісне взаємодія дітей з партерним екзерсисом, т. е. з гімнастикою на підлозі. Вона сприяє зміцненню м'язів шиї, спини, преса, тим самим позбавляє дітей від фізичної перевтоми, покращує фізичну і психічну форму організму, підвищує емоційність заняття. [12, С. 11].

Широта танцювальних напрямків дозволяє підвищити інтерес дітей до занять і брати участь в концертах, конкурсах. Це вимагає від учнів відповідального ставлення до своєї художньої діяльності, вміння організувати себе і показати на професійному рівні отримані хореографічні знання, вміння, навички, розкрити себе на сцені як творчу особистість. [10].

Класична хореографія дає дитині:

-  вироблення правильної постави, корекцію постави;

- формування м'язового корсету, який покликаний охороняти хребет від викривлення; - розвиток фізичної витривалості;

- профілактику захворювань опорно-рухового апарату; - зниження маси тіла і підтримання його оптимальним; - нормалізацію роботи вестибулярного апарату.

Фізичне виховання та розвиток фізичних здібностей пов'язане з іншими виховними аспектами, оскільки турбота про здоров'я дитини є не просто комплексом санітарно-гігієнічних норм і правил, а передусім турботою про гармонійну повноту всіх її фізичних і духовних сил.

Стан здоров'я дитини є передумовою її успіху в будь-якій діяльності, адже повноцінний фізичний розвиток забезпечує загальну високу працездатність організму. Рухова діяльність сприяє розвитку системи аналізаторів, активізує роботу органів чуття, прискорює розвиток мовлення, допомагає формуванню розумових дій. Дитина вправляється у пізнанні навколишнього світу, у неї розвиваються просторові уявлення, розширюється кругозір. Заняття хореографією та фізичною культурою загартовують її волю, активізують емоційну сферу. [5, С.22].

Правильна організація фізичного виховання дітей сприяє пробудженню у них інтересу до рухової активності взагалі, а також до конкретних видів фізичних вправ. Розвиток інтересу до рухів відбувається на основі життєвої потреби дитини бути сильною, сміливою, спритною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Принципи і методи розвитку фізичних здібностей у дітей

Фізична активність людини, направлена на зміну стану його організму, на придбання нового рівня фізичних якостей і здібностей. Завдяки реалізації в процесі тренування фізіологічного механізму адаптації відбувається накопичення людиною все нових фізичних кондицій, мобілізація і розгортання нових ресурсів організму. [4, С.18].

Безпосередньо, під час м’язовій  діяльності в скелетної мускулатурі і в тканинах, що забезпечують рухову активність систем (нервової), виникають структурні зміни (зокрема розпад білка). Після навантаження, що поступило з їжею, пластичний матеріал не тільки заповнює зруйновану структуру, але і через змінений тканинний обмін створює передумови для подальшого розвитку. Тут руховій активності виступає як регулятор, пов'язуючої генетичної програму з умовами існування в кожний даний момент життя. Існують обставини, які потрібно враховувати при організації що використовуються в оздоровленні навантажень - мишечних, температурних, імунних.

Підвищення функціональних можливостей системи можливе тільки при умові поступового підвищення навантажень. Між тих, що використовуються навантаженнями повинен бути певний оптимальний інтервал: при його укороченії повторне навантаження буде доводитися на неповне відновлення - при збереженні такого режиму це здатне викликати перенапруження і перевтому; якщо інтервал перевищує оптимальний час, то повторне навантаження буде доводитися не на фазу суперкомпенсації з підвищеною працездатністю організму, а на період повернення його до початкового стану, що виключає підвищення функціональних можливостей організму. [6, С. 27].

Одним з основних принципів хореографічної освіти є поступовість, систематичність і послідовність нарощування развиваюче-тренуючих впливів. Даний принцип зумовлює необхідність систематичного підвищення вимог до вияву у учнів рухових і пов'язаних з ними психічних функцій за рахунок підвищення складності завдань і збільшення навантажень.

Важливо вибрати оптимальне навантаження, розуміючи під цим ту мінімальну величину інтенсивності, яка викликає приспособительние перебудови в організмі. Більш інтенсивний вплив веде або до перенапруження, або при надмірних вимогах до перевищення фізіологічних можливостей, до зриву нормальної діяльності організму [5, С.19].

Наступним принципом є системність чергування навантажень і відпочинку. Системне чергування навантажень і відпочинку в процесі навчання танцю є важливим положенням, від якого в кінцевому результаті залежить сумарний ефект занять. Для збереження підвищеного рівня функціонування різних систем організму потрібні повторні навантаження через суворо певні інтервали відпочинку. При тривалому інтервалі відпочинку між навантаженнями станеться реадаптация - повернення до колишнього рівня. При більш коротких інтервалах відпочинку працездатність організму не встигне відновитися. Систематичне повторення навантажень на фоні недовосстановления приведе до зниження працездатність організму внаслідок виснаження ресурсів. Спочатку це буде відбуватися в фізіологічних межах, а потім може привести до перетренированности і більш глибоких патологічних явищ. Оптимальним буде такий проміжок часу між навантаженнями, який зажадається для появи фази сверхвосстановления (суперкомпенсації). При вихованні фізичних якостей не у всіх випадках доцільно користуватися тільки оптимальними інтервалами відпочинку. У залежності від ряду обставин в певні моменти бувають корисними і ординарні і укорочені «жорсткі» інтервали [7, С.13].

Таким чином, специфічним для реалізації принципу системного чергування навантаження і відпочинку в процесі навчання танцю є побудова чіткої системи і послідовності впливів з урахуванням «следових» явищ. Цим визначаються такі методичні шляхи реалізації принципу як:

- раціональна повторність завдань;

- раціональне чергування навантажень і відпочинку;

- повторність і вариативность завдань і навантажень.

З принципа адаптованого сбалансування динаміки нагрузок стврюється три основних положення, відповідно до яких визначені типові форми динаміки сумарного навантаження в рамках етапів навчання танцю. [9, С.40].

1. Сумарне навантаження, що використовується в процесі навчання, повинне бути таким, щоб її застосування не викликало негативних відхилень у здоров'ї.

2. По мірі адаптації до вживаного навантаження, т. е. переходу приспособительних змін в стадію стійкого стану, необхідне чергове збільшення параметрів сумарного навантаження. Чим вище досягнутий рівень підготовленості, тим значніше збільшення параметрів навантаження.

3. Використання сумарних навантажень в процесі навчання танцю передбачає на окремих етапах в системі занять або тимчасове зниження її, або стабілізацію, або тимчасове збільшення. [9, С.47].

 

 

 

3. Комплекс вправ спрямованих на розвиток природних фізичних здібностей дітей молодшого шкільного віку

 

Перед роботою з партерної гімнастики дітей потрібно розігріти всі м'язи і налаштувати на робочий процес. Для занять партерної гімнастикою нам знадобляться індивідуальні килимки.

I) Комплекс вправ сидячи на підлозі:

1) Вправи для розвитку і зміцнення гомілковостопного суглоба:

- скорочення і витягування стоп обох ніг з поворотами голови

І.П .: ноги в 6 позиції, руки на поясі, голова в положенні face.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - помірний, чіткий.

На «1» - стопи скорочуються, голова повертається до правого плеча, на «2» - стопи витягуються в І.П., голова повертається в положення face, на «3» - стопи знову скорочуються, голова повертається до лівого плеча, на « 4 »- стопи і голова повертають в І.П. [13, С.100].

Стежити за максимальним витягуванням і скороченням стоп, за підтягнутим, прямим корпусом, втягнутими м'язами живота, правильним положенням кистей рук на поясі (4 пальця разом), прямою спиною.

- скорочення і витягування стоп по черзі з нахилами голови

І.П .: ноги в 6 позиції, руки на поясі, голова в положенні face.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - помірний, чіткий.

На «1» - скорочується права стопа, голова нахиляється до правого плеча, ліва нога в свою чергу знаходиться в натягнутій 6 позиції (натягнутому положенні), на «2» - стопа витягуються в І.П., голова повертається в положення face, на «3» - ліва стопа скорочується, голова нахиляється до лівого плеча, на «4» - стопа і голова повертають в І.П. [13, С.105].

- «Сонечко»

І.П .: ноги в 6 позиції, руки на поясі, голова в положенні face.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - повільний, чіткий.

На «1» - стопи максимально скорочуються, на «2» - в скороченому положенні стопи кладуться на підлогу, на «3» - стопи доходять до 1 виворотного позиції, на «4» - в І.П.

Стежити за натягнутість колін і стоп, виворотність.

2) Вправи для розтягування ахілового сухожилля:

- «Валіза»

І.П .: ноги натягнуті, руки знаходяться у вільному положенні, долоні лежать на підлозі.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - плавний, мелодійний.

На «1» - руки піднімаються наверх, на «2» - корпус разом з руками опускаються на ноги. На «3, 4» лежимо. У цьому положенні знаходимося 4 такту 4/4. Неприпустимо розслаблення м'язів, підняття корпусу можливо тільки поглиблення. [9, С.39].

Стежити за зімкнутими між собою ногами, за тим, щоб спочатку лягав живіт, потім грудна клітка, потім голова.

- «Метелик»

І.П .: ноги зігнуті в колінах, стопи з'єднані.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - плавний, мелодійний.

На «1» - руки піднімаються наверх, на «2» - корпус разом з руками опускаються між ніг - на стопи. На «3, 4» лежимо. У цьому положенні знаходимося 4 такту 4/4. Не припустимо розслаблення м'язів, підняття корпусу можливо тільки поглиблення.

Стежити за тим, щоб спочатку лягали коліна (на підлогу), потім лягав живіт, потім грудна клітка, потім голова.

- «Гармошка»

І.П .: ноги натягнуті, корпус прямий, руки знаходяться у вільному положенні німого за спиною, долонями в підлогу.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - чіткий.

На «1» - права нога, згинаючись в коліні, ведеться по підлозі і ставиться на носок, на «2» - нога кладеться на підлогу, як можна щільніше, на «3» - нога повертається у вертикальне положення, на «4» - п.н. повертається в І.П. Аналогічно виконується рух лівою ногою. [11].

Стежити за прямою спиною і за стегнами.

II) Комплекс вправ лежачи на спині:

1) Вправи на прес:

- підняття ніг

І.П .: ноги натягнуті, поперек лежить на підлозі, руки вздовж корпусу.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - плавний, мелодійний, темп - помірний.

На 1-ий такт 4/4 - права нога відривається від підлоги і піднімається якнайвище, на 2-ий такт 4/4 - нога зберігає положення, підсилюючи амплітуду, на 3-ий такт 4/4 - нога повільно опускається в І І.П.., на 4-ий такт 4/4 - пауза в І.П. Аналогічно рух повторює ліва нога, потім це ж рух виконують обидві ноги одночасно.

Стежити за натягнутість стоп, колін, як робочої ноги, так і опорної, за рівністю спини. Допомога руками не бажана.

- «Велосипед»

І.П .: ноги на 90 градусів, стопи скорочені, руки вздовж корпусу.

Музичний супровід: розмір - 2/4 або 4/4, характер - чіткий, темп – швидкий [13, С.115].

2) Вправи для преса і зміцнення м'язів поперекового відділу хребта

- «Берізка»

І.П .: ноги лежать на підлозі, стопи натягнуті, руки вздовж корпусу.

Музичний супровід: розмір - 4/4, темп - помірний.

На «1, 2» натягнуті ноги піднімаються на 90 градусів, на «3,4» - шкарпетки прагнуть вгору, при цьому таз відривається від підлоги, і так само прагне вгору. Повинна утворитися пряма лінія, починаючи від стоп ніг закінчуючи лопатками. Триматися в такому положенні 4 такту 4/4, на «1,2» - таз опускається на підлогу, на «3,4» - ноги опускаються на підлогу в І.П. [8, С.7].

III) Комплекс вправ лежачи на животі:

1) Вправи для розвитку гнучкості

- «Віконечко»

І.П .: ноги натягнуті, п'яти разом, руки вздовж корпусу.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - чіткий.

На «1» - руки згинаються в ліктях і ставляться біля грудної клітки, на «2» - руки відкриваються в 1 класичну позицію, на «3» - руки розкриваються в сторони (відкриваються в 2 класичну позицію), на «4» - плечовий пояс піднімається якнайвище. У цьому положенні знаходимося 2 такту 4/4. Потім повертаємося в початкове положення.

- «Змійка»

І.П .: ноги натягнуті, п'яти разом, руки вздовж корпусу.

Музичний супровід: розмір - 2/4, характер - чіткий.

На «1,2» - руки згинаються в ліктях і ставляться біля грудної клітки, на «3,4» - плечовий пояс подається назад. У цьому положенні знаходимося 4 такту 2/4, потім повертаємося в І.П. [8, С.8].

Стежити за невідривно стегон під час виконання перегину плечового пояса.

IV) Комплекс вправ для розтягування м'язів ніг

- «Валіза» в парах

І.П .: ноги натягнуті, руки знаходяться у вільному положенні, долоні лежать на підлозі.

Музичний супровід: розмір - 2/4, характер - плавний, мелодійний.

На «1,2» - руки піднімаються наверх, на «3,4» - корпус разом з руками опускаються на ноги. У цьому положенні знаходимося 8 такту 2/4. Неприпустимо розслаблення м'язів, підняття корпусу можливо тільки поглиблення. [8, С.11].

Стежити за зімкнутими між собою ногами, за тим, щоб спочатку лягав живіт, потім грудна клітка, потім голова.

- ноги по сторонам

І.П .: ноги розкриті по сторонам.

Тягнеться кладе корпус між ніг, а тягне чинить значний тиск на спину, так щоб корпус ліг на підлогу.

- «Метелик» в парах

І.П .: ноги зігнуті в колінах, стопи з'єднані.

Музичний супровід: розмір - 4/4, характер - плавний, мелодійний.

Тягнеться лягає животом на стопи, а тягне тисне руками на лопатки або лягає своєю спиною на спину тягнеться цим самим посилюючи тиск і розвиваючи пахову виворотність і пасивну гнучкість. Неприпустимо розслаблення м'язів, підняття корпусу можливо тільки поглиблення.

Стежити за тим, щоб спочатку лягали коліна (на підлогу), потім лягав живіт, потім грудна клітка, потім голова. [13, С.200].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

Танцювальна діяльність у молодшому шкільному віці істотно впливає на темп і якість фізичного розвитку. Відомо, що танець завдяки постійним фізичним вправам, розвиває м’язи, надає гнучкість і еластичність корпусу, тобто є потужним чинником, що впливає на становлення дитячого організму.

Заняття з хореографії мають велике значення для фізичного розвитку дітей. Вони набувають струнку поставу, починають легко, вільно і граціозно рухатися, позбуваються від таких фізичних недоліків, як сутулість, «клишоногість», зайва вага і т.п.. У них поліпшується координація рухів. На заняттях з хореографії корисні навички здобуваються природно.             

Важливо зауважити, що успіх дітей в хореографічному колективі залежить від викладача, який володіє професійними знаннями і вміло застосовує їх у навчально-тренувальній роботі. Викладачам хореографії слід знати особливості методики роботи з дітьми різних вікових груп, розбиратися в причинах найбільш поширених помилок, що зустрічаються в практиці.

Хореографія для дітей – це правильна постава, граціозність, відмінна координація рухів, артистичність,              вміння концентруватися і, як результат, міцне здоров'я та гармонійний розвиток.

Хореографія зміцнює серцево-судинну систему, формування м'язів і кісткового скелета дитини відбувається більш рівномірно, збільшується еластичність зв'язок, зміцнюються м'язи. Хореографія позитивно впливає на нервову систему і психіку дитини. Заняття хореографією вчать малюка бути більш дисциплінованим і зібраним, формують у нього музичний слух. Отже, для успішної роботи педагог-хореограф повинен добре знати психофізіологічні особливості розвитку дітей різного віку і враховувати їх при складанні плану тренувального процесу, вміло розподіляти фізичне навантаження.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Багач С.М. Розвиток спритності в учнів молодших класів.  С.М. Багач Фізичне виховання в рідній школі. – 2016. – N 1. –С. 13-15

2. Мацко Г.Г. Особливості виховання дітей мистецтвом хореографії URL: https://vseosvita.ua/library/osoblivosti-vihovanna-ditej-mistectvom-horeografii-377226.html (14.04.2021)

3. Лях В.И. Совершенствование специфических координационных способностей  Физическая культура в школе, 2, 2001. - с. 7-14.

4. Лущик І.В. Теоретико-методичні знання з фізичної культури для учнів 2-го классу. І.В. Лущик  Фізичне виховання в школах України. – 2015. N 10. – С. 17-24

5. Павлушенко Ф.С. Використання засобів фізичного виховання для зміцнення здоров’я школярів. Ф.С. Павлушенко Основи здоров’я. -2019. N 6. – С. 19-27

6. Павлушенко Ф.С. Використання засобів фізичного виховання для зміцнення здоров’я школярів. Ф.С. Павлушенко  Основи здоров’я. -2019. N 7. – С. 23-27

7. Павлушенко Ф.С. Використання засобів фізичного виховання для зміцнення здоров’я школярів.  Ф.С. Павлушенко  Основи здоров’я. -2019. N 8. – С. 12-16

8. Роменський О.А. Вплив народних рухливих ігор на формування фізичних та моральних якостей дітей молодшого шкільного віку. О.А. Роменський  Логопед. – 2019. N 10. – С. 5-11.

9. Тимчик М.В. Хортинг як засіб виховання наполегливості в молодших школярів.  М.В. Тимчик  Фізичне виховання в рідній школі. – 2014. – N 1. – С. 38-41.

10. Фізичний та естетичний розвиток дітей засобами хореографії «Ансамблю естрадного танцю «Драйв» ПДЮ м.Ізмаїл» URL: https://naurok.com.ua/fizichniy-ta-estetichniy-rozvitok-ditey-zasobami-horeografi-146519.html (12.04.2021)

11. Фізичний розвиток дітей коштами народного танця URL: http://4ua.co.ua/pedagogics/xb3ad68b4c53a89521216d27_0.html ( 11.04.2021)

12. Шевчук А.С. Дитяча хореографія : прогр. та навч.-метод. забезпеч.хореограф.діяльн.дітей від 3 до 7 років : навч. -метод. посіб. : 2-ге видання, без змін. А.Шевчук. – К.: Шк.світ, 2011. – С. 128

13. Шевчук А.С. Дитяча хореографія : навч. -метод. посібник А.С Шевчук . - 3-тє вид., зі змін. та доповн. – Тернопіль: Мандрівець, 2016 .- 288с. + вкл. : 8с. іл.

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку