Нинішня екологічна ситуація в нашій країні ставить перед школою дуже важливе завдання: виховати людину інтелектуально розвинену, з глибокими знаннями основ наук, умінням аналізувати явища та приймати самостійні рішення. Особливу роль у формуванні активної життєвої позиції учня повинне відігравати екологічне виховання. Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що мовою цифр, функціональних залежностей, розв'язання задач з цифровими даними можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики в пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.
Методичний бюлетень.
Екологічне виховання учнів
на уроках математики
Нинішня екологічна ситуація в нашій країні ставить перед школою дуже важливе завдання: виховати людину інтелектуально розвинену, з глибокими знаннями основ наук, умінням аналізувати явища та приймати самостійні рішення. Особливу роль у формуванні активної життєвої позиції учня повинне відігравати екологічне виховання.
Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що мовою цифр, функціональних залежностей, розв’язання задач з цифровими даними можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики в пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду. Екологічна освіта і виховання в процесі вивчення математики може здійснюватись у таких напрямах:
- розкриття математичних закономірностей природи через вступні бесіди вчителя відповідно до теми уроку, складання графіків і діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу;
- розв’язання задач з метою розуміння окремих екологічних понять, обробка учнями статистичного матеріалу, зібраного під час екскурсій;
- проведення екскурсій, написання рефератів тощо;
- проведення рольової гри. При цьому гра виступає як форма навчання і виховання учнів як засіб творчого розвитку, оскільки потребує пошуку нестандартного вирішення. Джерелом самостійності та ініціативності в цих іграх стає пізнавальне завдання ігрового характеру, ігрове співробітництво та змагання, ігрова пізнавальна творчість. Застосування ігрових ситуацій з метою розв’язання завдань екологічного виховання сприяє інтеграції екологічних знань, поглибленню знань про шляхи вирішення екологічних проблем.
Досягненню екологічного виховання сприятимуть також проведення творчих конкурсів на екологічну тематику.
Пропоную добірку завдань, які можна використовувати на уроках математики з метою екологічного виховання.