Методичний матеріал "Формування орфографічної грамотності молодших школярів"

Про матеріал

Формування орфографічної грамотності молодших школярів. (Робота над помилками та їх попередженням)

1.Вступ. Актуальність проблеми, причини появи помилок.

2.Пам'ятка роботи над помилками для учнів початкових класів.

3.Види помилок.

4.Вправи для формування умінь і навичок грамотного письма (Різні види розминок.)

5.Вправи для подолання різних видів помилок: лексичних, орфографічних, синтаксичних, граматичних.

6.Література

Перегляд файлу

 

Биркович Вікторія Іванівна

вчитель початкових класів

Ужгородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №9

 

 

Формування орфографічної грамотності молодших школярів. (Робота над  помилками та їх попередженням)

Не помиляється лише той, хто нічого  не робить.                                                                                  Але й нічого не робити — помилка.

                                                                                                   Еміль Кроткій

Грамотність – слово багатозначне. У поширеному розумінні воно означає насамперед написання слів і речень без помилок, згідно з існуючими нормами правопису, які відповідають усталеним нормам сучасної літературної мови.

У сучасній школі найголовніше завдання навчання української мови  школярів - формування орфографічної грамотності.

Проблема підвищення орфографічної грамотності учнів залишається актуальною, незважаючи на те, що на сторінках методичних журналів, у виступах учителів-словесників, у працях учених їй приділяється немало уваги. Учителі-новатори постійно дбають про підвищення педагогічної майстерності, працюють творчо над пошуками ефективних методичних прийомів навчання школярів, але зі стін наших шкіл продовжують виходити люди, що не вміють грамотно висловитись, правильно написати листа. На мою думку,

Найпоширеніші причини появи помилок це:

  • наше письмо супроводжує внутрішнє мовлення;
  • невміння виділяти орфограми на письмі;
  • невміння співвідносити звуковий склад слова буквеним позначенням;
  • відсутність теоретичних знань;
  • розрив між теоретичними знаннями та вміннями й навичками;
  • низький рівень навички читання;
  • неуважність.

Тому у центрі уваги словесника мусить бути робота над удосконаленням орфографічних умінь і навичок, оскільки помилкам краще запобігти, ніж працювати над їх виправленням.

Формування орфографічної грамотності включає два етапи:

  1. Робота над помилками: групова (робота над типовими помилками) і індивідуальна робота (за пам’яткою).
  2. Попередження помилок. Вправи на попередження помилок.

Навички роботи над помилками треба формувати майже на кожному уроці. Основним пріоритетом у цій роботі є навчання дітей умінню бачити помилки, тому доцільно використовувати вправи, де треба їх виправити. Мета такої роботи – сфокусувати увагу дитини на кожній окремій літері, навчити бачити реально записаний текст. Таке завдання може містити закодоване слово або вислів. Це дозволяє не тільки учню перевірити правильність виконаної роботи, а й учителю використовувати вправу для мотивації навчальної діяльності, оголошення теми уроку, закріплення вивченого матеріалу, підведення підсумків.

Робота над помилками – один із найважчих видів діяльності для учнів, оскільки вони повинні самі проаналізувати свої роботи. Але далеко не всі помилки можна проаналізувати на уроці. Щоб уникнути цієї проблеми, потрібно впроваджувати реалізацію одного з найважливіших принципів орфографії – попередження помилок. Бо попередження помилок може бути успішним тільки тоді, коли вчитель не тільки ретельно перевірить письмову роботу, зробить облік і класифікацію помилок, а й коли добре знатиме можливості кожного учня, організовує роботу таким чином, щоб застерегти від помилок у майбутньому.

Пам’ятка роботи над помилками для учнів початкових класів

Пам'ятай, що роботу над помилками необхідно починати з нового рядка.

1. Пропуск, заміна букв

Перепиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. В дужках вкажи кількість звуків та букв в цьому слові. Поділи слово на склади, випиши голосні.

2. Перенос слова

Випиши слово. Поділи його на склади. Вкажи всі можливі способи переносу.

3. Буквосполучення дж, дз

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на те сполучення, в якому помилка. Вкажи всі важливі способи переносу цих слів.

4. Буквосполучення йо, ьо

Після голосного пиши буквосполучення йо, після приголосного - ьо. Випиши слово. Придумай 4 слова на те буквосполучення, в якому є помилка.

5. Подовження приголосних звуків

Випиши слово без помилки. Підкресли місце, де було припущено помилку. Придумай і запиши 4 слова з тим подовженим приголосним звуком, на який припущено помилку.

6. Букви я, ю, є, і, ь, що позначають м'якість приголосних звуків

Випиши слово. Придумай 5 слів з м'якими приголосними. Підкресли букви, що позначають м'якість приголосних.

7. Ненаголошені голосні [є], [и], що перевіряються наголосом

Випиши слово. Зміни його так, щоб ненаголошений голосний склад став наголошеним. Запиши перевірне слово. Підкресли букву ненаголошеного голосного.

8. Ненаголошені голосні [є], [и], що не перевіряються наголосом (словникові слова)

Подивись у словник, запиши слово правильно. Усно склади з цим словом речення. Випиши 4 слова з ненаголошеними [є], [и], що не перевіряються наголосом.

9. Сумнівні глухі приголосні звуки

Випиши слово. Добери слово для перевірки - зміни його так, щоб після приголосного звука був голосний. Підкресли букву сумнівного приголосного.

10. Апостроф після б, п, в, м, ф, р перед я, ю, є, ї

Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом в корені слова.

11. Знаки в кінці речення (. ? !)

Склади речення правильно. Перебудуй речення у спонукальне (питальне).

12. Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї

Випиши слово правильно. Придумай і запиши 4 слова з апострофом після префіксів, які закінчуються на приголосний.

13. Префікси роз-, без- (пишуться з буквою з)

Запиши 4 слова з тим префіксом, де в тебе помилка.

14. Префікси з-, с- (перед буквами к, п, т, х, ф пишеться префікс с)

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на припущену помилку, виділи префікс.

15. Написання префіксів і прийменників

а) Випиши слова. Виділи префікс. Утвори від цього слова споріднені слова з різними префіксами.

б) Між словом і прийменником встав інше слово. Придумай речення з тим же прийменником.

16. Велика буква

Випиши слово правильно. Запиши 4 слова на дане правило.

17. Суфікси - ськ, - цьк в українській мові пишуться з ь

Запиши слово правильно. Запиши 4 слова з суфіксом -ськ, -цьк. Запиши їх. Правопис запам'ятай.

18. Префікси пре-, при- (префікс пре- пишеться тоді, коли його можна замінити словом «дуже»)

Випиши слово правильно. Придумай 4 слова на аналогічний правопис.

19. Правопис не з дієсловом

(Не з дієсловом пишеться окремо, крім дієслів: нездужати, неволити, ненавидіти, нехтувати, недочувати, недосипати, недобачати).

20. Кома перед сполучниками а, але, що, щоб, ніж

Придумай речення з тим сполучником, перед яким в тебе пропущена кома.

21. Відмінкові закінчення іменників

Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 іменники у даній відмінковій формі.

22. Відмінкові закінчення прикметників

Випиши слово, постав питання. Виділи закінчення. Визнач відмінок. Запиши 4 прикметники у даній відмінковій формі.

23. Особові закінчення дієслів.

Випиши слово. Виділи закінчення. Визнач дієвідміну - перевір правопис. (Букву є пишемо у закінченнях дієслів І дієвідміни; букву и - у закінченнях II дієвідміни). Запиши 4 дієслова у різних особових формах.

24. Правопис особових займенників

Випиши займенник. Визнач особу, відмінок і число.

25. Помилка на невивчене правило

Запиши слово правильно. Правопис запам'ятай. Склади речення з цим словом.

                               Види помилок

В усному і писемному мовленні трапляються:

  1. Помилки у змісті (змістові):
  • Тема розкрита неповно;
  • Є щось зайве;
  • Перекручені факти;
  • Не простежується головна думка;
  • Зміст викладений не послідовно.
  1. Мовленнєві помилки:
  • Слово вжите не в тому значенні;
  • Вжите зайве слово;
  • Невиправдано повторюються слова;
  • Неправильно поєднано (за змістом) слова;
  • Вжито слова, що не відповідають описуваній епосі;
  • Замість українських вжито слова іншої мови.
  1. Граматичні помилки:
  • Неправильно утворені слова;
  • Ненормативна форма слова;
  • Неправильно побудоване словосполучення чи речення;
  • Недоречно вжито засоби між фразового зв’язку у тексті.
  1. Орфографічні помилки:
  • Неправильне написане слово або сполучення слів;
  • Неправильний перенос у наступний рядок;
  • Неправильно скорочене слово.
  1. Пунктуаційні помилки:
  • Не поставлено потрібних розділових знаків;
  • Неправильно розставлено розділові знаки;
  • Поставлено зайві розділові знаки.

В усному мовленні розрізняють:

  1. Орфоепічні помилки:
  • Неправильна вимова звуків;
  • Ненормативна вимова звукосполучень;
  • Неправильне наголошування слів.
  1. Інтонаційні помилки:
  • Неправильне інтонування речень (паузи, темп вимови, підвищення і пониження голосу)

Вправи  для формування умінь і навичок грамотного письма

Розминки

Обов’язковим елементом уроків є так звана розминка – різного роду тренувальні вправи і завдання. Основні види розминки: артикуляційна, лексична, орфоепічна, орфографічна, граматична, пунктуаційна, стилістична, теоретична.

Артикуляційні розминки допомагають нам відпрацьовувати, відшліфовути певні звуки за допомогою тренувальних вправ:

  1. Проста імітативна вправа «Слухайте і повторюйте». Наприклад, для шліфування звуків[шч ш] : чуєш, щиглик, щока, щогодини, кущі, чисто, щічка.
  2. Доповніть речення: «Сніг покрив дороги, …»
  3. Скоромовки: Щіточка з щетинки, на щіточці – щербинка.
  4. Віршики:

Зубаті щука і щупак

Щербатий чистили п’ятак

Щіткою щербатою

У щупака за хатою.

  1. Вправи на конструювання. Заміни або перестав букву, щоб вийшло нове слово: ніч – піч – річ.
  2. Малюнковий диктант. Діти записують слова, під ними – нові. Село – осел, лісок – сокіл, курча – ручка, кіт – тік. Підкресліть слова, які не можна переносити.

Лексична розминка містить такі види завдань і вправ:

  • пояснити значення слів;
  • дібрати синоніми, антоніми;
  • пояснити значення фразеологізмів;
  • дібрати фразеологічні синоніми;
  • перекласти з російської мови;
  • створити мовленнєву ситуацію.

Орфоепічна:

  • поставити наголос у словах;
  • визначити закономірність наголошування слів;
  • пояснити правила вживання прийменників і сполучників;
  • правильно прочитати текст.

 

Орфографічна:

  • словниковий диктант на задану орфограму;
  • складання орфографічної схеми;
  • пояснювальний диктант;
  • робота з зошитом орфограм;
  • взаємодиктант, творчий диктант.

Пунктуаційна:

  • самодиктант;
  • графічний диктант;
  • складання речень за схемами;
  • пояснювальний диктант;
  • схематичне оформлення пунктограм;
  • робота з зошитом пунктограм.

Граматична:

  • знайти відповідну граматичну форму;
  • утворити задану граматичну форму;
  • виправити помилки;
  • перевірити знання за схемою.

Стилістична:

  • редагувати речення;
  • створити зв’язне висловлювання на задану тему;
  • вводити мовні штампи у текст;
  • працювати з паронімами;
  • перекласти з російської мови.

 

Попередження  орфографічних помилок  та методичні рекомендації  до їх   виконання

Виправ помилку і розшифруй тему уроку.

Під час виконання цієї вправи вчитель на дошці записує слова з помилками, а учні, що виходять виправляти помилки, використовують крейду різних кольорів. Це робиться не тільки для того, щоб легко побачити закодований вислів, а й розвиває візуальну пам'ять  учнів.

Инструмент, телеграмма, джирело, занедбаня, від 'єднаня, діскета, рюґзак. (Відповідь: іменник.)

Грипп, корреспондент, презідент, аккомпанемент, іміграція, тикати, заздрістний, достемено, фонетіка, Мароко. (Відповідь: прикметник.)

Радісттю, вечері, беризень, рязань, віділ, афри-ка, міжнародний жіночий день, торфяний, сім'йа, страйком, Алма-ата, масниця, Іспанія, розкішю, огроном, останє, академія наук України, Гаваї, рим, десь в хлібах, президент України, крешити.   (Відповідь: тверда, м 'яка, мішана групи.)

Сторічя, стіль, прозьба, віла, философ, вічливість, діленя, сітуація, військомат.  (Відповідь: числівник.)

Солнце, висна, Мароко, узліся, крекливий, воґзал, розв'язка, гіля, тавар, лехко, орфография, мільйард.  (Відповідь: лексикологія.)

Вправа «Кодування - 1» дозволяє охопити великий обсяг вивчених орфограм, тому її доцільно використовувати на певних етапах уроку під час актуалізації опорних знань учнів, закріплення вивченого матеріалу. Бажано використовувати роботу в парах: це значно скорочує час на виконання вправи, а закодований вислів дає можливість учням упевнитися правильності своїх дій. Закодовані вислови (прислів'я, приказки, загадки) використовуються на уроці з виховною метою.

Завдання. Вставте пропущені букви й поясніть орфограми. Знайдіть у тексті вправи закодований вислів.

        К..жух, пі..даний, чита..ня, ск..кати, би..ля, л..мати, ..фотографувати, не..то, шас.., бо..ваніти, заг..няти, пірнути .. озеро, пер..літ, ..казати, поєдна..ня, ш..рокий, завда..ня, пр..дивний, запита..ня, пр..красний, коло..ся, дж..рело.         (Відповідь: Одна ластівка весни не несе.)

Занурилася .., ополонку, пр..рва, во..зал, ло..ка, тер..кон, їхати .. Одесу, з..ма, плавати .. океані, пр..звисько, війсь..комат, Ж..ль Верн, узбі.мя, р..торика, про..ьба, міл..йон.    (Відповідь: Вік живи — вік учись.)

         Батьків…ина, р..зумниця, Джузе..пе, вис..ченний, воло..ся, к..лометр, лл..ться, сміє..ся, жит..я, м..режа, Вороб..ов, бе..страшний, о..бити, пр..мудрий, і..раціональний, м..рехтіти, поду..ка. 

(Відповідь: Що посієш, те й збереш.)

        Сторі..чя, с..ло, мі..ра, позичити .. Ольги, л..пата, навма..ня, в..сло, ане..дот, к..рова, і..реальний, л..пух, і..міграція, пр..нтер, коло..ся, Поді..ля, к..лода, 50-рі..чя, с..мафор, То..річеллі, с..рдешний, ро..бити, конт..революція, ..нструмент, Туре..чина, Маро..ко, сидів .. кабінеті,

Філі..піни, п..ганий, оселився .. Ужгороді, р..ф, ..питати, Мю..лер, р..бота.

(Відповідь: Червоне коромисло через річку повисло.)

         Навички роботи над помилками треба формувати майже на кожному уроці. Основним пріоритетом у цій роботі є навчання дітей умінню бачити помилки, тому доцільно використовувати вправи, де треба їх виправити.

 Какографія — запис із навмисними помилками. Учневі потрібно знайти їх і виправити. У сучасній школі прийом какографії не використовувався до 1984—1985 років, коли його відродив відомий учитель-новатор із Грузії Ш.Амонашвілі.

Пропоную приклади використання цього прийому на уроках української мови.

1. Виправте помилки у твердженнях.

А) Іменники жіночого роду на –а, -я, в Орудному відмінку мають закінчення –у, - ю.

«Лови помилку» (Знайди помилку)

  Учитель свідомо допускає в прочитаному або написаному заздалегідь тексті чи реченні помилку, яку потрібно помітити. Під час вивчення теми «Наголос»   пропоную прослухати складене учнем оповідання, неправильно наголошуючи деякі слова.

  Завдання: виписати слова, прочитані з неправильним наголосом. Як їх слід наголошувати? Зробити висновки про роль наголосу.

Вправи:

- на розпізнавання орфограми; має на меті тренувати учнів у знаходженні орфограми, розвивати їхню орфографічну пильність наприклад,

Випишіть слова з апострофом після префіксів.

Від’їзд, п’ятірка, в’юн, з’юрмилися, об’єднання, п'ятнадцять, роз’яснення, подвір’я, п’ятниця, з’явилися, напам’ять, рум’яний, в’ється, від’їхали.

- на часткове застосування правила (35%).

Вправи на часткове застосування правила мають місце в основному на уроках вивчення орфографічних правил зі складною алгоритмічною структурою, коли відпрацьовується кожний крок розв'язання правописної задачі. Наприклад,

Випиши в стовпчик слова з пропущеними буквами. Добери до них перевірні і запиши .

ЛИСИЦЯ ТА ЇЖАК

Поверталася л..сиця з невдалого полювання. У ж..воті бурчить від голоду. Іде, бл..скучими оченятами позирає. Аж назустріч їй їжак.

  Здоров був, друже,— сказала л..сиця і пішла бл..зенько.

  Здоровенькі й Ви будьте,— відповів їжак.

  Як здоров'ячко?

   Та   спасибі,   добре,—   т..хенько   промимрив їжачок і згорнувся в клубочок.

  Давно ми не бачилися, голубчику. Давай і радощах поцілуємося.

Згорнувся їжак ще тугіше, засопів:

  Не можу,— відповідає.— Я ще не вм..вався .

 Прочитай пари слів. Сумнівну букву допоможе перевірити друге слово.

ні?ті –  ніготь

боро?ьба – боротися

кі?ті – кіготь

моло?ьба – молотити

ле?кий – легенький

про?ьба – просити

 

- на повне застосування правила

Наприклад:

Який префікс – з чи – с – треба дописати у словах? Запиши слова.

..класти

..творили

..хвалять

..в’яжіть

..пекли

..фотографуй

..робити

..горнули

..ший

 

.        Вправа «Країна кросвордів» допоможе учням запам'ятати основні винятки з правил, а також збільшити словниковий запас. Розгадування кросвордів несе позитивний настрій і допомагає розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять.

 Ця вправа допоможе учням запам'ятати основні винятки з правил, а також збільшити словниковий запас. Розгадування кросвордів несе позитивний настрій і допомагає розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять.

Завдання. Розгадайте кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

2

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

Н

 

 

 

8

 

Н

 

 

 

9

 

Я

 

 

 

 

В

П

Р

А

В

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Картина, барельєф тематичного або декоративного характеру, що кріпиться до стіни. (Панно.)

2. Міра маси, що дорівнює тисячі кілограмів. (Тонна.)

3. Тропічна однорічна хлібна й кормова рослина. (Дурра.)

4. Велика розкішна дача за містом або

будинок-особняк, звичайно із садом навколо.(Вілла.)

5.  Вихователька-іноземка маленьких дітей у дворянських та інших багатих сім'ях. (Бонна.)

6. Тісний зв'язок, згуртованість, близькість стосунків. (Єднання.)

7.Велика довга та округла посудина для миття й купання. (Ванна.)

8.За біблійною легендою, їжа, яка падала євреям з неба під час їхньої мандрівки пустелею. (Манна.)

 9.Зізнання у своїх гріхах; сповідання. (Каяття.)

Поетична хвилинка

Спиши, вставивши потрібну букву. Поясни орфо­грами.

Д..мками віє, з-понад них

 В в..чірніх зорях молодих

Ширококрилі журавлі

Л..тят.. до мат..рі-з..млі.

 І зн..кає сніг, як зор..пад

 Вже в..сна с..ніє, вже з..зулі

Білим цвітом обс.пають сад.

                                               А. Малишко

Фолькльорна хвилинка.

Спиши прислів'я, розкривши дужки. Вкажи орфо­граму.

Маленька праця краща за велике безді(л,лл)я. Вче(н,нн)я в щасті украшає, а в нещасті утішає. Яке корі(н,нн)я, таке й насіння. (З)переляку душа в п'яти втекла.

Попередження  лексичних помилок  та методичні рекомендації  до їх   виконання

             З досвіду моєї роботи стало помітним, що найпоширенішими лексичними помилками у школярів є вживання русизмів та спотворених слів, перекручених, ужитих у не властивих їм значеннях. За умови ретельного підбору мовного матеріалу певні вправи дозволять запобігти вживанню русизмів та кальок із російської мови, сприятимуть збільшенню словникового запасу учнів. Диктанти-переклади не окремих слів, а цілих стійких виразів допоможуть учням опанувати вміння правильно висловлюватися та писати українською мовою. Вправа, де потрібно розподілити слова у дві колонки (правильні та неправильні), рекомендую виконувати з ручкою та олівцем. Пропоную своїм учням писати правильний варіант ручкою, а неправильний — олівцем, бо існує тактильна пам'ять, пам'ять відчуттів. Відчуття від роботи олівцем зовсім інші. Тактильна пам'ять допоможе дитині запам'ятати, що саме такі слова не варто використовувати у своїх роботах, значно вплине на вдосконалення культури мовлення.

  1. Завдання.  Перекладіть українською мовою вирази

На будущей неделе — на тому тижні; назвать по фамилии — назвати на прізвище; на прошлой неделе — минулого тижня;

на следующий день — наступного дня;

в течении всего года — протягом року, упродовж року;

без отказа — безвідмовно;

обучаться на родном языке — навчатися рідною мовою;

объявить благодарность — оголосити подяку; обнаружить ошибку — виявити помилку; оказать помощь — надати допомогу; по праздничным дням — у святкові дні; по программе — за програмою; по списку — за списком; по нынешним временам — як на теперішній час; по требованию — на вимогу; приступить к обсуждению — розпочати обговорення; принимать во внимание — брати до уваги; при жизни — за життя; призывать к порядку — закликати до порядку; с давних пор — здавна; с красной строки — з нового рядка; следующим будет выступать — далі виступатиме; хорошие отношения — гарні стосунки; хорошее отношение — добре ставлення.

2.  Завдання. Запишіть слова та вирази у дві колонки:

1.правильне вживання;

2.неправильне вживання. 

     Правильне вживання                          Неправильне вживання

Брати участь                                            Приймати участь

незабаром                                                у самий найближчий час

заходи                                                      міроприємства

керівник                                                   керуючий

голова                                                      головуючий

    зіставляти                                                співставляти

митниця                                                   таможня

промовець                                               виступаючий

порядок денний                                       повістка дня

запропоновано                                        предложено

їдальня                                                     столова

передплата                                               підписка

наступний                                                слідуючий

приймальня                                             прийомна

довкілля                                                  оточуюче середовище

Попередження граматичних помилок та методичні поради  до їх виконання                                     

      Ця вправа сприяє розвитку логічного мислення, вчить учнів правильно поєднувати слова між собою в реченні, вживати слова в правильному відмінку.

Завдання. Допишіть правильні закінчення слів і прочитайте прислів'я про мову.

Будь господар., св.. слов.. .

Від меч., ран., загоїться, а від лих., слов.. — ніколи.

Вод., все сполоще, тільки зло., слов., ніколи.

 Впік мене тим слов.., не треба й вогн.. .

 Добр., слов., мур., проб'єш, а лих., і в двep., не ввійдеш.

Добр., слов., краще, ніж готов., грош.

 Діл., говор., голосніше, як слов.. .

Кон., керу.. узд.., а чоловік.. — слов.. .

Слов., вилети., горобц.., а верне..ся вол.. .

Як овечк..: не мови., ні словечк.. .

Краще переконувати слов.., ніж кулак.. .

Красн., слов.. —.. ключ.. . золот

 Гостр.. словечк.. кол., сердечк.. .

 Лагідн.. слов., робл.. приятел.., а гостр.. слов..- ворог.. .

Рідн.. мов., не полов..; її за вітр.. не розві.. .

Птиц., пізна.. по пір'.., а людин.. — по мов.. .

З пісн.. слов., не викида.. і св.. не вставля.. .

Від тепл.. слов., і лід розмерза..ся.

Вправа. 1  Прочитайте речення. Зверніть увагу на виділені слова. Чи правильно вони утворені? Замініть слова і запишіть відредаговані речення. З’ясуйте, у чому полягає суть граматичної помилки.

1. В одному селі росли й розцвітали вродою чорноокі працюючі красуні. 2. Нарешті рибалки отогнали акулу. 3. Він обнімів від здивування. 4. Колись давно жила собі в лісі бабуся, собирала зілля та лікувала ним людей.

Д о в і д к а: збирала, відігнали, занімів, працьовиті.

Висновок. У реченнях вправи допущено граматичні помилки – неправильно утворені слова.

Вправа. 2 Прочитайте речення. Зверніть увагу на виділені слова. Чи правильно утворені їх форми? Запишіть речення правильно.

1. Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кінотеатрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню.

Д о в і д к а : восени, старший за мене, далека, найвищий, нього, місць.

Висновок. У реченнях вправи допущено граматичні помилки – неправильно утворені форми слова.

 

Попередження синтаксичних помилок та методичний коментар до їх виконання

     Такі вправи, крім основного призначення, допомагають удосконалювати навички учнів правильно розставляти розділові знаки, розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, а вчитель має можливість використати на уроці виховний потенціал прислів'їв та приказок.

  1. Завдання. Розставте розділові знаки в прислів'ях та приказках, поясніть пунктограми

Як добрий став риба буде а стече став болото буде.

У клітці є пити їсти і хороше сісти але немає волі.

І коваль і швець і кравець і на дуду грець.

  1. Завдання. Із поданих слів складіть прислів'я, запишіть їх, поясніть розділові знаки

Свою, синку, свитинку, за, берись.

Собаче, ой, чумаче, життя, твоє.     

Море, втопився, в, переплив, а, калюжі.

Земний, рай, край, рідний.

Робить, маєш, то, що, маєш, сьогодні, а, що, зроби, то, завтра, з'їсти.

Людях, наука, лісі, по, а, ходить, не, по.

І, має, хто, зламає, знання, мур, той.

Алгоритмування — це певна система розумових дій, виконання яких допомагає робити правильні висновки.

Серед алгоритмів найпридатнішими для засвоєння орфографії є:

— алгоритми-схеми;

— алгоритми-інструкщї;

— альтернативні алгоритми.

     Під час роботи над помилками з теми «Написання слів з ненаголошеними голосними»,  використовую такий алгоритм-схему:

  1. Чи можна написання слова перевірити за допо­могою наголосу?

 

 

Так Ні

Пиши ту букву, яка                                                                       Див.2

в перевірочному слові стоїть

стоїть під наголосом

2. Чи є в слові буквосполучення -ере-, -еле-?
                                                   Так                                                Ні

                                       Пиши е                                           Див. 3.     

 3.Чи випадає ненаголошений голосний при зміні слова?

                                                  Так                                     Ні

                                       Пиши е                    Дивись у словник

 

 

Література

  1. Завдання для кмітливих і допитливих / Упоряд. Л.В.Магда. –К.: Вища школа, 1995.
  2. Ніколаєнко І. Збірник вправ і завдань з української мови. –К.: Вища школа, 1997.
  3. Русанівський В. Мова в нашому житті. –К.: Рад. школа, 1989.
  4. Антонечко-Давидович Б. Як ми говоримо. –К.: КМ Академія, 1994.
  5. Ющук І.П. Практикум з правопису української мови. –К.: Освіта, 1994.
  6. Шкуратяна Н. Г. Методика вивчення орфографії.— К., 1985.
  7. Інтернет ресурс Пам’ятка роботи над помилками http://konserg.ucoz.ua/load/15-1-0-576
  8. Початкове навчання та виховання №32(216) листопад 2009 р. «Формування умінь і навичок грамотного письма в учнів початкових класів» ст. 9-19
  9. Українська мова та література №37 (677), 2010р., Робота над помилками – перший крок до грамотності. Ст..3-7

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Тиха Любов
    Я так удячна за багатство та глибину знань самого автора доробки ! Надзвичайно цікаво підібрані приклади, доречно згруповані ... Ви просто молодець !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кравцова Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
8146
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку