Використання інформаційно-комунікативних технологій у викладанні англійської мови
Видатний американський вчений, педагог , філософ , професор Джон Дьюї сказав: “Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора, ми вкрадемо у наших дітей завтра». Е.Роджерс також зазначив, що «якщо в сучасному суспільстві ми не матимемо людей , які конструктивно реагують на найменші зміни в загальному розвитку, ми зможемо загинути, і це буде та ціна, яку ми всі заплатимо за відсутність творчості». Тому, йдучи в ногу з часом, в своїй практиці вчитель має використовувати інформаційно – комунікаційні технології. Адже вони сприяють розвитку пізнавального інтересу учнів, оскільки дозволяють доповнити існуючі підручники новим, живим, цікавим для учнів матеріалом.
На уроках англійської мови за допомогою ресурсів мережі Інтернет вирішується низка таких дидактичних завдань:
(формування мовленнєвих умінь та мовних навичок);
На уроках рекомендується використовувати інтерактивні презентації та відеосюжети. Вони містять завдання у вигляді питань, ігор, кросвордів (для учнів молодших класів).
Також їх можна використовувати як засіб наочності і результат проектної діяльності (8-11 класи).
Ще одна можливість зробити урок пізнавальним – це використання, наприклад, в пред’явленні матеріалу віртуальні екскурсії.
Основними перевагами комп’ютерної презентації є те, що вона може органічно вписатися в будь-який урок з даної теми, вона дозволяє працювати з великим числом таблиць і схем (не треба малювати на дошці), дозволяє всім учасникам брати участь у диспутах з мовними опорами (робота в робочих групах).
Доведено, що дитина не тільки сприймає інформацію, але і швидше запам’ятовує, коли бачить її на екрані.
Ще одна з можливостей уніфікувати навчальний процес – це використання електронних тестів. Глобальна мережа Інтернет пропонує безліч корисних ресурсів для роботи з автентичним матеріалом, який можна адаптувати до конкретних навчальним завданням уроку. Електронні тести можна використовувати як при введенні, так і закріпленні матеріалу, можна використовувати дистанційні форми такої роботи з тією категорією дітей, які пропускають заняття через хворобу або готуються до олімпіад або конкурсам. А можна створити такий тест і роздрукувати , якщо не завжди є можливість підключитися до мережі Інтернет.
Використання ІКТ особливо важливо
при ознайомленні з новою лексикою, оскільки зображення на моніторі
дозволяють асоціювати фразу англійською мовою безпосередньо з дією, а не з
фразою рідною мовою.
Технологія мультимедіа (англ. Multi-багато і media-середовище)
розглядається як інформаційна технологія навчання, інтегруюча аудіовізуальну
інформацію декількох середовищ (текст, відео, аудіо, графіка, анімація та ін.),
що реалізує інтерактивний діалог користувача з системою та різноманітні
форми самостійної діяльності.
Використання мультимедійних технологій у процесі навчання дозволяє:
удосконалювати процес органічного поєднання традиційних форм і
методів освіти з інноваційними;
реалізовувати навчальну, інформаційну, ігрову, моделюючу та аналітичну
функції;
виконувати такі загально дидактичні принципи як наочність, доступність,
системність, перехід від навчання до самоосвіти, позитивний емоційний фон
навчання, зв’язок теорії з практикою. [5]
Крім того, мультимедійні технології підтримуються мультимедійними
програмами, енциклопедіями, словниками та спеціальними інформаційними
освітніми середовищами, створеними для пізнання цілісного навколишнього
світу в контексті його комп’ютерного проектування, моделювання та
конструювання.
Форми і місце використання інформаційно-комунікаційних технологій на
уроці залежать, звичайно, від змісту цього уроку і від мети, яку ставить
учитель. Тим не менш, практика дозволяє виділити деякі загальні, найбільш
ефективні прийоми застосування мультимедійних технологій:
При вивченні нового матеріалу. Дозволяє ілюструвати різноманітними
наочними засобами. Застосування особливо вигідно в тих випадках, коли
необхідно показати динаміку розвитку будь-якого процесу.
При закріпленні нової теми.
Для перевірки знань. Комп’ютерне тестування – це самоперевірка і
самореалізація, це хороший стимул для навчання, це спосіб діяльності і
вираження себе. Для вчителя – це засіб якісного контролю знань,
програмований спосіб накопичення оцінок.
Для поглиблення знань, як додатковий матеріал до уроків.
При перевірці фронтальних самостійних робіт. Забезпечує поряд з усним
візуальний контроль результатів.
При вирішенні завдань навчального характеру. Допомагає виконати і
контролювати проміжні і остаточний результати самостійної роботи.
Створюють штучну мовне середовище, дозволяють забезпечити вивчення
іноземної мови (ІМ) в індивідуальному темпі, підвищити самостійність і
відповідальність учня, організувати навчання іноземних мов для всіх
вікових груп, вибудувати навчання іноземних мов у відповідності з
інтересами, цілями учня, ввести в навчання іноземних мов
міжкультурний компонент.
Мультимедійними технологіями представляються нові і, мабуть,
безмежні можливості створення засобів образотворчої наочності.
Крім того, інтенсивна організація навчального процесу передбачає
наявність оперативного зворотного зв’язку, швидкого отримання об’єктивної
інформації про перебіг педагогічного процесу, про рівні підготовленості учнів у
процесі проведення опитувань, тестувань, контрольних робіт, а також
оперативного регулювання і корекції навчально-пізнавальної діяльності.
Отже, використання ІКТ та Інтернет – ресурсів на уроці англійської мови дозволяє більш повно реалізувати цілий комплекс методичних, дидактичних, педагогічних і психологічних принципів. Це підвищує ефективність вирішення комунікативних завдань, розвиває різні види мовної діяльності учнів, формує стійку мотивацію іншомовної діяльності учнів на уроці. Поєднання інформаційних технологій з методом проекту дозволяє школярам практично застосовувати свої знання, вміння та навички, тому і є однією з форм організації дослідницької та пізнавальної діяльності, при якій успішно реалізується кооперативна колективна діяльність, що дозволяє підвищити мотивацію вивчення іноземної мов.