Удосконалення навчально-виховного процесу потребує підвищення якості уроку, пошуку ефективних форм і методів роботи. Від якості кожного уроку, системи уроків за темою і курсу в цілому залежить успіх навчання. Актуальність проблеми дослідження пояснюється необхідністю перегляду змісту освіти. У зв'язку з прийняттям національної програми “Освіта України XXI століття” та наступного державного документа “Базовий компонент початкової освіти” необхідно здійснювати перехід від старих навчальних програм до нових і вдосконалювати навчально-виховний процес.
Всебічний розвиток, духовне багатство не може бути досягнуте примусово.
Істинне духовне багатство складається тоді, коли людина сама тягнеться до знань, до науки й до мистецтва.
Занков Л.В.
Вступ
Удосконалення навчально-виховного процесу потребує підвищення якості уроку, пошуку ефективних форм і методів роботи. Від якості кожного уроку, системи уроків за темою і курсу в цілому залежить успіх навчання. Актуальність проблеми дослідження пояснюється необхідністю перегляду змісту освіти. У зв’язку з прийняттям національної програми “Освіта України XXI століття” та наступного державного документа “Базовий компонент початкової освіти” необхідно здійснювати перехід від старих навчальних програм до нових і вдосконалювати навчально-виховний процес.
Створення гуманістичної школи з добротою, увагою і повагою до дитини, вірою в її можливості й здібності, школи з атмосферою співпраці, яка виховує повагу до культурної спадщини своєї країни та акумулює все краще зі світової практики – насущна потреба часу.
Встановлення рівноваги між потребами дітей і завданнями навчання та виховання – найважливіша умова гуманізації школи. Виконання цієї умови пов’язане з певними вимогами до навчально-виховного процесу. Психологи висувають три таких вимоги:
Ш.О.Амонашвілі вважає, що було б дуже добре, якщо б дитина включилася у навчання з таким же бажанням, з яким вона включилася у гру: “...Таку пізнавальну активність і результативність, які досягаються у грі, слід було б зберегти в умовах педагогічного процесу”.[4 ;26]
Прогресивна педагогіка в усі часи високо цінувала ігрові форми цілеспрямованої організації життя дітей.
Так К.Д.Ушинський писав: “...Якщо ми порівняємо інтерес гри, а рівно й кількість та різноманітність слідів, які вона залишила в душі дитяті, з подібними ж впливами навчання..., то, звичайно, вся перевага залишиться на боці гри”.[66 ;516]
Л.С.Виготський, який розумів гру як сприятливе середовище для зародження пізнавальних сил дитини і як основу для перетворення ігрових дій у розумові, назвав її “дев’ятим валом розвитку дошкільного віку, ведучим засобом навчання та виховання”.[20 ;44]
Сучасна дидактика залишає за дитиною право на гру у школі й розглядає її як один із показників відповідності навчання віковим можливостям учнів.
Усім добре відома допитливість дітей молодшого шкільного віку, їхнє прагнення самим усе досліджувати. Проте, по мірі навчання у школі такі цінні якості поступово слабшають. Однією з причин цього є малий ступінь самостійності, що надається учневі у процесі добування нових знань. Методи, що застосовуються у школі до останнього часу, в основному орієнтували учнів на запам’ятовування матеріалу та виконання вправ на основі пам’яті. В результаті у багатьох учнів формуються правильні структури розумової діяльності та гальмується розумовий розвиток.
Позитивне відношення дитини до школи, до навчання формується й виховується на уроці. Засвоєння навчального матеріалу потребує багаторазових варіативних вправ, але дитині для цього не вистачає вольових зусиль. Тоді гра, загострюючи плин психічних процесів, реалізує ціль значно скоріше й міцніше, ніж будь-який інший педагогічний засіб.
У грі вчитель не примусово розвиває інтелект дитини; цікаві математичні завдання не тільки захоплюють, а й змушують замислитися учнів, розвивають самостійність, ініціативу та волю учнів.
Неможливо собі уявити школу без уроків, “...але треба пам’ятати й те, що урок потребує олюднення й оновлення”. Чому? Головне, що “теорія та методика зробили урок безжиттєвим і бездумним, а школи за зразками готових штампів щодня виробляють їх мільйонними тиражами. Бувають, звичайно, на радість дітям, вчителі, які ламають штампи, створюють іншу якість уроків з іншими, більш олюдненими властивостями. Але скільки таких уроків у потоці решти?”[20 ;23]
Отже психологами і педагогами важливе значення, як у розвитку пізнавальної діяльності молодших школярів, так і в розвитку творчих здібностей, надається використанню ігор, а точніше дидактичних ігор, завдань пізнавального характеру.
Об’єкт дослідження – процес навчання молодших школярів математиці.
Предмет дослідження – методика формування пізнавальних інтересів на уроках математики в початкових класах.
Мета роботи – розробити методику розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів.
У якості гіпотези нашого дослідження розглядається таке припущення: рівень пізнавального інтересу буде більш високим при умові використання:
Виходячи зі сказаного, сформульовані наступні завдання дослідження:
Для розв’язання поставлених задач використовувались різні методи дослідження:
Застосування вказаних методів дало можливість зібрати й опрацювати достатній матеріал, щоб розглянути поставлені у дослідженні завдання.
Охарактеризуємо використані методи дослідження з кожної групи більш детально.
Для ознайомлення з фактами, які характеризують історію та сучасний стан предмета, для створення первісних уявлень про предмет, вивчалась література та документи. Стан вивчення питання з теми викладено в першому розділі роботи.
При впровадженні в практику методики розвитку пізнавальних інтересів уся робота проводилась у вигляді експериментальної перевірки гіпотези, яка сформульована в процесі вивчення масового досвіду для виявлення результативності даної методики.
Дипломна робота складається зі вступу, двох розділів і висновків. Є також опис вивченої психолого-педагогічної, математичної та методичної літератури і додатки. Створено “Збірник вправ для розвитку пізнавальних процесів на уроках математики”.