Матеріал підготувала
вчитель фізики
Новомиколаївського ліцею Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської Області
Дудченко Т.М.
«Методика складання та розв’язання різних типів задач на основі еколого-краєзнавчого матеріалу»
В умовах швидкого розвитку науки і техніки питання взаємодії людини і природи набули особливої гостроти й актуальності. Фізика — важливе джерело знань про навколишній світ, основа науково-технічного прогресу. Головна мета навчання фізики в середній школі полягає в розвитку особистості учнів засобами фізики як навчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них фізичних знань, наукового світогляду і відповідного стилю мислення, екологічної культури, розвитку в них експериментальних умінь, творчих здібностей і схильності до креативного мислення. Отже, екологічне навчання й виховання є складовою частиною формування світогляду учня на уроках фізики.
Ще в початковій школі діти знайомляться зрізними фізичними явищами та оволодівають навичками пізнання світу. У 5—6 класах, головним чином на уроках природознавства, продовжується формування фізичних понять, термінів, виробляються навички користування вимірювальними приладами. Серед головних завдань курсу фізики основної школи виділяють такі: «Формувати початкові уявлення про фізичну картину світу, на конкретних прикладах показати прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини і природокористуванні».
Людина є лише дрібною частинкою природи, тому повинна підкорятись її силам і законам. Не бути володарем, а шанувати все живе на Землі. Україна — одна з найбільших за територією, чисельністю населення та економічним потенціалом країна Європи. Природні умови визначаються її географічним положенням та рельєфом. На території України зосереджені величезні багатства. Але вже наприкінці 1992 року парламент України прийняв рішення, згідно з яким вся територія нашої держави проголошена зоною екологічного лиха. Людська діяльність досягла таких масштабів, характеру і перспектив, що набула загрозливого характеру для існування нації.
Зміст навчального матеріалу |
Держанні вимоги до ріння загальноосвітньої підготовки учнів |
7 клас |
|
Екскурсії Фізика та екологічні проблеми рідного краю. Фізичні методи дослідження природного середовища |
Учень: • називає екологічні проблеми рідного краю; • наводить приклади джерел забруднення природного середовища; здатний використати фізичні методи очищення природного середовища від забруднення |
8 клас |
|
Механічний рух Сприймання звуку людиною. Вплив звуків на живі організми. Кількість теплоти. Теплові машини Екологічні проблеми використання теплових машин Узагальнюючі заняття Використання енергії людиною та охорона природи
|
Учень: • наводить приклади шкідливого впливу вібрацій і шумів на функціонування живих організмів: Учень: • може описати вплив теплотехніки на навколишнє середовище; може характеризувати вплив теплотехніки на навколишнє середовище |
9 клас |
|
Електричне поле Електризація тіл. Електричне поле. Електричний струм Безпека людини під час роботи з електричними приладами і пристроями. Магнітне поле Магнітне поле Землі. Магнітне поле провідника зі струмом. Атомне ядро Ядерна енергетика. Екологічні проблеми ядерної енергетики Узагальнюючі заняття Ядерна енергетика та сучасні проблеми екології
|
Учень: • наводить приклади впливу електричного поля на живі організми; Учень: • називає параметри струму, безпечні для людського організму; Учень: • наводить приклади впливу магнітного поля на живі організми; Учень: • називає рівні радіоактивного фону, допустимі для життєдіяльності людського організму; може характеризувати вплив природного радіоактивного фону на живі організми Учні: • обґрунтовують необхідність цивілізованого ставлення людини до природі та екологічну виваженість використання фізичного знання в суспільному розвитку людства
|
10 клас |
|
Динаміка Закон збереження енергії. Властивості газів рідин і твердих тіл Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря. Основи термодинаміки Теплові машини
|
Учень: • може досліджувати можливі шляхи та екологічні проблеми вивільнення і споживання механічної енергії в регіоні; • може оцінювати роль і практичну значущість води й водяної пари в процесах утворення живих організмів та забезпечення умов їх життєдіяльності; • може досліджувати екологічні проблеми, пов'язані з вивільненням, передачею і використанням теплової енергії в регіоні, та оцінити їх стан
|
11 клас |
|
Електричне поле і струм Електричне поле. Вплив електричного поля на живі організми. Електричний струм. Ступінь та засоби безпеки під час роботи з електричними пристроями. Електромагнітне поле Вплив магнітного поля на живі організми. Коливання і хвилі Електромагнітні хвилі в природі і техніці. Атомна та ядерна фізика Дози опромінювання. Радіоактивний захист людини
|
Учень: • може обґрунтувати вплив електричного поля наживі організми; • може досліджувати екологічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом, передачею і споживанням електричної енергії; • може обґрунтувати вплив магнітного поля наживі організми; • може досліджувати екологічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом, передачею і споживанням електричної енергії; • може обґрунтувати екологічні проблеми, пов'язані з використанням радіотехнічних пристроїв; • може робити висновки про сучасні екологічні проблеми використання атомної енергії; • може представляти результати вимірювань радіоактивного фону у вигляді радіологічної карти місцевості; • може досліджувати та узагальнювати екологічні проблеми регіону, пов'язані із природним і техногенним радіоактивним фоном та застосуванням радіоактивних ізотопів і рентгенівського випромінювання в медицині і виробництві;
|
Узагальнюючі заняття Фізика і науково-технічний прогрес. Фізична картина світу. Роль науки в житті людини та суспільному розвиткові
|
може досліджувати екологічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом
|
Аналізуючи програму з фізики можна відстежити екологічну проблематику як в окремих її розділах, так і в цілому.
При складанні та розв’язанні задач на основі екологічно-краєзнавчого матеріалу педагог повинен:
– вибрати тему, яку можна опрацювати методом розв'язання задач на основі екологічно краєзнавчого матеріалу;
– чітко з'ясувати цілі заняття;
– визначити рівень підготовленості учнів до цього заняття та їхні здібності;
– визначити проблеми, які можуть бути предметом аналізу;
– остаточно вибрати проблему, яка становить основу задачі, та докладно її описати, згідно з дидактичною метою і методичним замислом заняття;
– остаточно окреслити форму проведення заняття;
– опрацювати план збирання інформації;
– класифікувати і провести селекцію зібраної інформації;
– передбачити шляхи обговорення ситуації в навчальній групі та окремих підгрупах і скласти «калькуляцію часу» на ці дії;
– остаточно визначити питання для проблемного обговорення і скласти докладний план проведення заняття;
– опрацювати конспект до заняття, де чітко визначити завдання, проблему або проблеми для дискусійного обговорення, шляхи подальшої самостійної роботи над завданням, «калькуляцію часу» з докладною методикою їх вирішення тощо.
Приклади задач на екологічну тематику
• Сухожилля довжиною 0,12 м і площею поперечного перерізу 2*10-6 м2 при навантажені 68,6Н видовжилося 2,9*10-3 м. Визначити для нього модуль Юнга. (Відповідь: 1,42*109 Н/м2)
• Під час процедури витягування стегнова кість з діаметром ЗО мм і товщиною стінок 4 мм видовжилась на 0,53 мм, коли до неї було прикладена навантаження 9 кН. Визначити первинну довжину стегнової кості, якщо модуль Юнга кісткової тканини дорівнює 22,5*103 кПа. (Відповідь: 43 см)
• Життєва ємність легенів у дорослої людини близько 4 л. Яка маса повітря, що їх наповнює? (Відповідь: 5,16 *10-3 кг)
• Вода у капілярній трубці діаметром 0,4 мм піднялась на висоту 7,2 мм, а жовч у трубці діаметром 0,5 мм — на висоту 3,73 см. У скільки разів коефіцієнт поверхневого натягу води більше, ніж жовчі, якщо густина цих рідин приблизно однакова? (Відповідь: у 1,5 рази)
• Нормальна температура людини у пахвах 36,8°С, а в легенях — 32°С. Чим зумовлена більш низька температура легенів? (Відповідь: у легенях відбувається значне випаровування води.)
• Який з нагрівальних предметів, у яких однакові температура та маса, віддає більше теплоти під час охолодження до однакової температури: торбинка з піском або грілка з водою? (Відповідь: грілка з водою, оскільки питома теплоємність води у 5 разів більша, ніж піску.)
• Визначити кількість теплоти, яка буде виділятися за 45 хвилин організмом людини, що має масу 50 кг, якщо відомо, що тіло людини масою 1 кг випромінює за секунду 1,6 Дж енергії. (Відповідь: 216 кДж)
Особливе значення в задачі мають запитання. Від того, як вони сформульовані, залежить розуміння суті ситуації, аналіз умови задачі; правильна постановка запитання забезпечує успіх розв’язування. Основні вимоги до формулювання запитання:
а) доступність, тобто відповідь на нього учні дають, спираючись не на випадкову догадку, а на свої знання;
б) точність і визначеність: об'їм і зміст запитання повинні бути строго окреслені, щоб не допускати неоднозначних тлумачень його;
в) дидактична простота, логічна однорідність, постановка лише однієї проблеми;
г) запитання не повинно підказувати хід розв'язування або розв'язок задачі.
Наведемо різні методичні прийоми складання фізичних задач:
1) використання готових задач з іншими значеннями величин;
2) підбір за умовою і значеннями величин;
3) підбір інших значень, помінявши місцями умову і запитання задачі;
4) підбір кількох даних за умовою і запитанням задачі;
5) складання задачі за схемою-умовою і запитанням, за даним запитанням або розв'язком, на вказану тему; за вказаним типом або значенням величин, взятими
з експериментів, проведених учнями або вчителем.
«Ми — господарі нашої Батьківщини, і вона для нас комора з великим скарбом життя. Замало того, щоб ці скарби оберігати, їх треба відкривати й показувати. Риба потребує чистої води — оберігатимемо наші водойми. В лісах, степах, горах є різні цінні тварини — оберігатимемо ліси, степи і гори. Рибі — вода, птахові — повітря, звірам — ліс. А людині потрібна Батьківщина. Й оберігати природу означає оберігати Батьківщину».
(М. М. Пришвін)