Методика складання та розв’язання різних типів задач на основі еколого-краєзнавчого матеріалу

Про матеріал
В умовах швидкого розвитку науки і техніки питання взаємодії людини і природи набули особливої гостро¬ти й актуальності. Фізика — важливе джерело знань про навколишній світ, основа науково-технічного прогре¬су. Головна мета навчання фізики в середній школі поля¬гає в розвитку особистості учнів засобами фізики як на¬вчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них фізичних знань, наукового світогляду і відповідного сти¬лю мислення, екологічної культури, розвитку в них екс¬периментальних умінь, творчих здібностей і схильності до креативного мислення. Отже, екологічне навчання й виховання є складовою частиною формування світо¬гляду учня на уроках фізики.
Перегляд файлу

Матеріал підготувала

вчитель фізики

Новомиколаївського ліцею  Новомиколаївської сільської ради Скадовського району Херсонської Області

Дудченко Т.М.

 «Методика складання та розв’язання різних типів задач на основі еколого-краєзнавчого матеріалу»

 

В умовах швидкого розвитку науки і техніки питання взаємодії людини і природи набули особливої гостро­ти й актуальності. Фізика — важливе джерело знань про навколишній світ, основа науково-технічного прогре­су. Головна мета навчання фізики в середній школі поля­гає в розвитку особистості учнів засобами фізики як на­вчального предмета, зокрема завдяки формуванню в них фізичних знань, наукового світогляду і відповідного сти­лю мислення, екологічної культури, розвитку в них екс­периментальних умінь, творчих здібностей і схильності до креативного мислення. Отже, екологічне навчання й виховання є складовою частиною формування світо­гляду учня на уроках фізики.

Ще в початковій школі діти знайомляться зрізними фі­зичними явищами та оволодівають навичками пізнання світу. У 5—6 класах, головним чином на уроках природознавства, продовжується формування фізичних понять, термінів, виробляються навички користування вимірю­вальними приладами. Серед головних завдань курсу фі­зики основної школи виділяють такі: «Формувати почат­кові уявлення про фізичну картину світу, на конкретних прикладах показати прояви моральності щодо використання наукового знання в життєдіяльності людини і природокористуванні».

Людина є лише дрібною частинкою природи, тому по­винна підкорятись її силам і законам. Не бути володарем, а шанувати все живе на Землі. Україна — одна з найбіль­ших за територією, чисельністю населення та економіч­ним потенціалом країна Європи. Природні умови ви­значаються її географічним положенням та рельєфом. На території України зосереджені величезні багатства. Але вже наприкінці 1992 року парламент України прий­няв рішення, згідно з яким вся територія нашої держави проголошена зоною екологічного лиха. Людська діяль­ність досягла таких масштабів, характеру і перспектив, що набула загрозливого характеру для існування нації.

 

Зміст навчального

матеріалу

Держанні вимоги до ріння загальноосвітньої підготовки учнів

7 клас

Екскурсії

Фізика та екологічні про­блеми рідного краю. Фі­зичні методи дослідження природного середовища

Учень:

       називає екологічні про­блеми рідного краю;

       наводить приклади дже­рел забруднення при­родного середовища;

здатний використати фі­зичні методи очищен­ня природного середо­вища від забруднення

8 клас

Механічний рух

Сприймання звуку лю­диною. Вплив звуків на живі організми.

Кількість теплоти. Теплові машини

Екологічні пробле­ми використання теп­лових машин

Узагальнюючі заняття

Використання енер­гії людиною та охо­рона природи

 

Учень:

       наводить приклади шкід­ливого впливу вібра­цій і шумів на функціону­вання живих організмів:

Учень:

       може описати вплив теп­лотехніки на навколишнє середовище;

може характеризувати вплив теплотехніки на на­вколишнє середовище

9 клас

Електричне поле

Електризація тіл. Електричне поле.

Електричний струм

Безпека людини під час роботи з електричними приладами і пристроями.

Магнітне поле

Магнітне поле Зем­лі. Магнітне поле про­відника зі струмом.

Атомне ядро

Ядерна енергетика. Екологічні пробле­ми ядерної енергетики

Узагальнюючі заняття

Ядерна енергетика та су­часні проблеми екології

 

Учень:

         наводить приклади впли­ву електричного поля на живі організми;

Учень:

         називає параметри стру­му, безпечні для люд­ського організму;

Учень:

         наводить приклади впли­ву магнітного поля

на живі організми;

Учень:

         називає рівні радіоактивно­го фону, допустимі для жит­тєдіяльності людського ор­ганізму;

може характеризувати вплив природного радіоактивно­го фону на живі організми

Учні:

         обґрунтовують необхід­ність цивілізованого став­лення людини до природі та екологічну виваженість використання фізично­го знання в суспільно­му розвитку людства

 

10 клас

Динаміка

Закон збереження енергії.

Властивості газів рідин і твердих тіл

Вологість повітря. Ме­тоди вимірювання во­логості повітря.

Основи термодинаміки

Теплові машини

 

Учень:

• може досліджувати мож­ливі шляхи та екологіч­ні проблеми вивільнення і споживання механіч­ної енергії в регіоні;

   може оцінювати роль

і практичну значущість води й водяної пари в про­цесах утворення живих ор­ганізмів та забезпечення умов їх життєдіяльності;

   може досліджувати еколо­гічні проблеми, пов'язані з вивільненням, пере­дачею і використан­ням теплової енергії в ре­гіоні, та оцінити їх стан

 

11 клас

 

Електричне поле і струм

Електричне поле. Вплив електрично­го поля на живі організ­ми. Електричний струм. Ступінь та засоби безпе­ки під час роботи з елек­тричними пристроями.

Електромагнітне поле

Вплив магнітного поля на живі організми.

Коливання і хвилі

Електромагнітні хвилі в природі і техніці.

Атомна та ядерна фізика

Дози опромінювання. Радіоактив­ний захист людини

 

Учень:

   може обґрунтувати вплив електричного поля наживі організми;

   може досліджувати еко­логічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом, передачею і споживан­ням електричної енергії;

   може обґрунтувати вплив магнітного поля наживі організми;

   може досліджувати еко­логічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом, передачею і споживанням електричної енергії;

   може обґрунтувати еколо­гічні проблеми, пов'язані з використанням радіо­технічних пристроїв;

   може робити виснов­ки про сучасні екологіч­ні проблеми використан­ня атомної енергії;

   може представляти ре­зультати вимірювань радіоактивного фону у вигляді радіологіч­ної карти місцевості;

   може досліджувати та уза­гальнювати екологічні про­блеми регіону, пов'язані із природним і техно­генним радіоактивним фоном та застосуван­ням радіоактивних ізо­топів і рентгенівського випромінювання в ме­дицині і виробництві;

 

Узагальнюючі заняття

Фізика і науково-техніч­ний прогрес. Фізична кар­тина світу. Роль науки в житті людини та сус­пільному розвиткові

 

може досліджувати еко­логічні проблеми регіону, пов'язані з виробництвом

 

 

Аналізуючи програму з фізики можна відстежити екологічну проблематику як в окре­мих її розділах, так і в цілому.

При складанні та розв’язанні задач на основі екологічно-краєзнавчого матеріалу педагог повинен:

– вибрати тему, яку можна опрацювати методом розв'язання задач на основі екологічно краєзнавчого матеріалу;

– чітко з'ясувати цілі заняття;

– визначити рівень підготовленості учнів до цього заняття та їхні здібності;

– визначити проблеми, які можуть бути предметом аналізу;

– остаточно вибрати проблему, яка становить основу задачі, та докладно її описати, згідно з дидактичною метою і методичним замислом заняття;

– остаточно окреслити форму проведення заняття;

– опрацювати план збирання інформації;

– класифікувати і провести селекцію зібраної інформації;

– передбачити шляхи обговорення ситуації в навчальній групі та окремих підгрупах і скласти «калькуляцію часу» на ці дії;

– остаточно визначити питання для проблемного обговорення і скласти докладний план проведення заняття;

– опрацювати конспект до заняття, де чітко визначити завдання, проблему або проблеми для дискусійного обговорення, шляхи подальшої самостійної роботи над завданням, «калькуляцію часу» з докладною методикою їх вирішення тощо.

Приклади задач на екологічну тематику

        Сухожилля довжиною 0,12 м і площею поперечного перерізу 2*10-6 м2 при навантажені 68,6Н видовжилося 2,9*10-3 м. Визначити для нього модуль Юнга. (Відповідь: 1,42*109 Н/м2)

        Під час процедури витягування стегнова кість з діа­метром ЗО мм і товщиною стінок 4 мм видовжилась на 0,53 мм, коли до неї було прикладена навантажен­ня 9 кН. Визначити первинну довжину стегнової кос­ті, якщо модуль Юнга кісткової тканини дорівнює 22,5*103 кПа. (Відповідь: 43 см)

        Життєва ємність легенів у дорослої людини близь­ко 4 л. Яка маса повітря, що їх наповнює? (Відповідь: 5,16 *10-3 кг)

        Вода у капілярній трубці діаметром 0,4 мм піднялась на висоту 7,2 мм, а жовч у трубці діаметром 0,5 мм — на висоту 3,73 см. У скільки разів коефіцієнт поверхне­вого натягу води більше, ніж жовчі, якщо густина цих рідин приблизно однакова? (Відповідь: у 1,5 рази)

        Нормальна температура людини у пахвах 36,8°С, а в легенях — 32°С. Чим зумовлена більш низька тем­пература легенів? (Відповідь: у легенях відбувається значне випаровування води.)

        Який з нагрівальних предметів, у яких однакові тем­пература та маса, віддає більше теплоти під час охоло­дження до однакової температури: торбинка з піском або грілка з водою? (Відповідь: грілка з водою, оскільки питома теплоємність води у 5 разів більша, ніж піску.)

        Визначити кількість теплоти, яка буде виділятися за 45 хвилин організмом людини, що має масу 50 кг, якщо відомо, що тіло людини масою 1 кг випромі­нює за секунду 1,6 Дж енергії. (Відповідь: 216 кДж)

Особливе значення в задачі мають запитання.  Від того, як вони сформульовані, залежить розуміння суті ситуації, аналіз умови задачі; правильна постановка запитання забезпечує успіх розв’язування. Основні вимоги до формулювання запитання:

а) доступність, тобто відповідь на нього учні дають, спираючись не на випадкову догадку, а на свої знання;

б) точність і визначеність:  об'їм і зміст запитання повинні бути строго  окреслені,  щоб не допускати неоднозначних тлумачень його;

в) дидактична простота, логічна однорідність, постановка лише однієї проблеми;

г) запитання  не  повинно  підказувати хід розв'язування або розв'язок задачі.
Наведемо різні методичні прийоми складання фізичних задач:

1) використання готових задач з іншими  значеннями  величин;

2) підбір  за  умовою і значеннями величин; 

3) підбір інших значень, помінявши місцями умову і запитання задачі;

4) підбір кількох даних  за умовою і запитанням задачі; 

5) складання задачі за схемою-умовою і запитанням,  за даним запитанням або  розв'язком, на вказану тему; за вказаним типом або значенням величин, взятими
з експериментів, проведених учнями або вчителем.

«Ми — господарі нашої Батьківщини, і вона для нас комо­ра з великим скарбом життя. Замало того, щоб ці скарби оберігати, їх треба відкривати й показувати. Риба потре­бує чистої води — оберігатимемо наші водойми. В лісах, степах, горах є різні цінні тварини — оберігатимемо ліси, степи і гори. Рибі — вода, птахові — повітря, звірам — ліс. А людині потрібна Батьківщина. Й оберігати приро­ду означає оберігати Батьківщину».

(М. М. Пришвін)

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку