Тема: «Ми – жителі планети Земля. Ми - рівні»
Мета: розвивати у дітей уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; спонукати до спілкування з природою без завдання їй шкоди; формувати відповідальне ставлення до на¬вколишнього світу: виробляти правила безпечної поведінки в лісі, на водоймі; прищеплювати почуття любові, вдячності до природи.обґрунтувати важливість поваги до прав людини як необхідної умови життя в суспільстві; розвивати навички позитивної самооцінки та ціннісного ставлення до себе та інших людей, а також уміння запропонувати допомогу людям з обмеженими можливостями; усвідомити неповторність кожної людини.
Очікувані результати: учні називають свої переваги й недоліки; визначають шляхи підвищення самооцінки за поданим алгоритмом; розповідають, чим схожі й чим відмінні люди; пояснюють, чому треба ставитися з повагою до себе та інших.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Добрий день, мої любі п’ятикласники! Так, ви вже п’ятикласники, а отже, успішно подолали перший ступінь шкільної освіти. Багато чого навчила вас перша вчителька – добра, мудра, щира, шанована в нашій школі Ольга Юріївна: читати і писати, малювати і розв’язувати задачі, розповідати казки і декламувати вірші, танцювати і співати – всього й не перелічиш. Відтепер із кожного навчального предмета у вас буде інший учитель, а я – ваш класний керівник. Мене звати Оксана Володимирівна.
Сьогоднішній день особливий у вашому житті, тому що саме сьогодні відкривається нова сторінка вашого шкільного життя. Саме з сьогоднішнього дня жити і вчитися в школі нам доведеться разом, дружною класною сім’єю.
Сьогодні – День знань. Всі піклування і клопоти почнуться завтра, а сьогодні – свято. Свято зустрічі з однокласниками після довгих літніх канікул, знайомства зі школою і новими вчителями. Я вітаю Вас з початком нового навчального року. А ще я звернула увагу на те, як ви гарно виглядаєте після літнього відпочинку. Думаю, що цікаве й насичене життя було у вас протягом канікул.
Першого вересня всі: і школярі, і студенти, і навіть ті, хто давно збагатився бородою і сивиною, чекають з однаковим хвилюванням. Бо цей день пам’ятний і хвилюючий у житті кожної людини.
Вправа «Привітання»
Повідомлення теми
Усі ми з вами жителі безмежно прекрасної планети Земля. (Слайд 2)
Вона нас радує своїми безкрайніми просторами, вона – наша рятівниця і годувальниця, а ми – її діти.
Ми багато і часто говоримо про красу довкілля. Нас справді вражають своєю безмежністю й величчю неозорі простори Землі, гори, що ніби вросли у блакить неба, казкові ліси. Все це сприймається нами як належне: як повітря, як сонце. Ми навіть не припускаємо думки, що раптом все це може зникнути, стати отруєним для всього живого... Якась страшна помилка, недогляд — і все зникне!
Земля — наш дім. Можливо, це єдина планета, на якій існує життя у Всесвіті. Хіба не заслуговує вона нашої любові? Але на сьогодні ми маємо значну кількість свідчень про те, що людина не є бережливим господарем, а є самовпевненим землевласником.
Відео про Землю
ЛИСТ ЗДОРОВ'Я
Ми — птахи, звірі, рослини — звертаємося до вас, діти, за допомогою. Нам загрожує небезпека: забруднення повітря та води, знищення всього живого на землі! Якщо ви не виконаєте завдання, які знаходяться в цьому конверті, тоді все живе може загинути!
Ну що ж, діти, допоможемо?
Перше завдання — загадки.
• Без чого дорослі та діти не можуть прожити? (Без їжі, води, повітря)
• Що не можна набрати у сито? (Воду)
• А у що не можна набрати води? (Сито)
• Як називається транспорт, який рухається по воді? (Водний)
» Друге завдання — продовжити прислів'я
• Без води — ... (не туди і не сюди).
• Лід і вода — ... (брат, і сестра).
• Скільки сніг не лежатиме, а... (розтаватиме). Чому? .
• Весна багата... (водою).
Конкурс «Розминка»
• Тварини є частішою живої чи неживої природи?
• Тварини, які самостійно здобувають їжу, влаштовують житло, виводять дитин¬чат, називаються дикими чи свійськими?
• Тварини, яких людина розводить і використовує в домашньому господарстві, називають дикими чи свійськими?
Кросворд
— Спробуйте уявити себе мешканцями лісу. Це допоможе вам упоратися з цікавими завданнями кросворду. А коли ми його розгадаємо, то дізнаємося про найдорожчий і найцінніший скарб у світі.
1. Це весняний ранній птах, називається він... (шпак).
2. За вікном сніжок, піднялася віхола, та не страшно птахові, що сидить під - стріхою.(Горобець)
3. Хитра кума сліди замела. (Лисиця)
4. Вправні будівельники майструють дашок із соснових голок. (Мурахи)
5. Я найперша квітка в гаю, синім цвітом зацвітаю. (Пролісок)
6. Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)
7. Білі дзвіночки висять, гойдаються, як вони називаються? (Конвалія) Ключове слово:природа.
— То який найдорожчий скарб у світі?
Ігрова вправа «Колаж асоціацій»
Мета: вчити встановлювати асоціативні зв’язки, сприяти розвитку критичного мислення, формуванню екологічної свідомості та культури.
Дітям пропонується уявити себе дослідниками природи або винахідниками та озвучити, які асоціації виникають у них під час розповіді про подорожі глибинами океану, дослідження різноманітності живих організмів степу, розробки «розумного будинку», що працює на сонячних батареях. А потім необхідно запропонувати школярам на аркушах паперу скласти колажі- асоціації.
Екологічна фізкультхвилинка «Як зберегти природу»
Якщо ви вважаєте, що треба захищати напівзниклі види рослин і тварин – встаньте з місця.
Якщо ви кидаєте на землю сміття – топніть лівою ногою.
Якщо ви не зриваєте першоцвітів – топніть правою ногою.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати тварин – покліпайте очима. Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати птахів – підніміть праву руку.
Якщо ви вважаєте, що Червона книга необхідна – підніміть ліву руку.
Якщо ви вважаєте, що потрібно годувати птахів, що залишились на зиму – опустіть руки.
Динамічна екоперерва «Танці маленьких звірят»
Чи відомий вам танець маленьких каченят, у якому потрібно, як каченятам, відкривати дзьобик, махати крильцями й хвостиком. Спробуйте на цю мелодію придумати танець із рухами інших тварин і виконайте його. У вас може вийти: танець маленьких кошенят; танець маленьких щенят; танець маленьких козенят; танець маленьких мишенят; танець маленьких поросят.
Правила поведінки на природі «Буду я природі другом»
1) Не ламай гілля дерев і кущів:
2) не зривай у лісах та на лугах квітів;
3) не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах;
4) не руйнуй мурашники:
5) не лови диких тварин і не принось їх додому;
6) не залишай вогонь у лісі;
7) не галасуй у лісі.
Кожної миті нашого життя ми повинні відшукувати не те, що нас віддаляє від людей, а те, що нас об'єднує
(Дж.Рескін).
— Я впевнена, що всі ви цінуватиме своє життя і життя інших. Хай буде щасливим цей день і всі наступні дні і роки вашого життя. В добрий час, дорогі діти!