Мігель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот». Його зв*язок з лицарськими романами. Світове значення твору.
Мета:
• навчальна: повторити літературу доби Відродження; підсумувати творчість Мігель де Сервантес Сааведра, розповісти учням про історію створення роману «Дон Кіхот», його зв'язок з лицарськими романами та розкрити його пародійний характер; розглянути особливості сюжету та композиції твору;
• розвивальна: розвивати навички дослідницької роботи, уміння аналізувати твір у контексті досліджуваної культурної епохи, аргументувати свої судження;
• виховна: виховувати читацький інтерес, толерантне ставлення до думки інших.
Тип уроку: пілсумковий урок
Обладнання: портрет Мігеля де Сервантеса; ілюстрації до роману «Дон Кіхот»; відеофільм; мультимедійні матеріали.
Спрямуй погляди свої на самого себе і намагайся пізнати себе,
бо труднішого пізнання не можна навіть уявити.
Мігель де Сервантес
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Повторення понять з теорії літератури
• Поясніть значення термінів: роман, пригодницький роман, лицарський роман.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Слово вчителя
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
23 квітня 1616 року померли В.Шекспір, М.де Сервантес Сааведра та ІнкаГарсіласо де ла Вега. Саме тому ЮНЕСКО обрали цю дату для відзначення Дня книги та авторського права.
Назвали на честь Архангела Михаїла
2. Словникова робота
Роман крутійський — різновид епічного жанру, одна з найдавніших форм європейського роману; виник в Іспанії. Крутійський роман розповідає про пригоди хвацького пройдисвіта, авантюриста — пікаро, вихідця з низів або декласованого дворянства, який повністю ігнорує обов’язкові суспільні моральні норми. Зазвичай це слуга, бездомний жебрак, «лицар випадку». Крутійський роман виник за певних культурно-історичних умов, у той час, коли Європою поширилося бурлакування, і став антиподом лицарського роману з його шляхетними героями. У крутійському романі відсутня складна композиція: тут однолінійний сюжет, події розгортаються у хронологічному порядку, оповідь ведеться найчастіше від першої особи, що імітує форму автобіографічних спогадів героїв; сюжет має авантюрний характер.
Робота із словником літературознавчих термінів. |
Пародія (гр. parodia – «пісня навиворіт, переробка на смішний лад») – один із жанрів художньої культури, власне сатиричний чи гумористичний твір, в якому імітується творча манера письменника задля осміяння її як невідповідної новим мистецьким заходам. Лицарський роман – один із основних жанрів середньовічної куртуазної (лицарської) літератури. Виник у період розквіту лицарства у Франції в середині XII ст. Основна мотиви – безмежна сміливість, благородство. На передньому плані – герой-лицар, який здійснює подвиги заради власної слави і возвеличення дами серця. В Іспанії лицарський роман набув поширення значно пізніше, в епоху Відродження, збагатившись її ідеями Робота з тлумачним словником. Ілюзія (франц. illusion – «помилкове уявлення, омана») – помилкове, що не відповідає дійсності, уявлення про що-небудь. Робота із словником літературознавчих термінів. Конфлікт (лат. Conflictus – «зіткнення, сутичка») – зіткнення протилежних інтересів та поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що приводять до активних дій, ускладнення боротьби. Вічні образи – це такі образи, які за глибиною художнього узагальнення виходять за межі конкретних творів та зображеної в них історичної доби, містять невичерпні можливості філософського осмислення буття. Бесіда з учнями. - Чому виникає цей конфлікт? (Тому що благородні наміри, які виникають в уяві, у реальному житті нездійсненні. А самого героя оточення не розуміє) - Як ви гадаєте, чи можна запобігти виникненню цього конфлікту? (Мабуть, ні. Оскільки засоби втілення благородних намірів досить безглузді. Герой, не знаючи справжнього життя, прагне жити ілюзією. Але це неможливо. Тому конфлікт весь час загострюється) Складання таблиці «Порівняльна характеристика Дон Кіхота та Санчо Панса». Дон Кіхот Санчо Панса Відмінне Бідний гідальго Походження Селянин, хлібороб «Худий та високий» Зовнішній вигляд «Товстий та пузатий» Лицар Заняття Зброєносець Знищувати зло на землі Мета життя Корисливі наміри (стати губернатором) Хоробрий, сильний, відважний, енергійний, романтик Риси вдачі Боягуз, слабкий, відсутня сила волі, практична людина Безкорисливість (не чекає ніякої плати, прагне слави) Мета вчинків Корисливість (ні від чого не відмовляється, може й сам узяти) Спільне Добрі, людяні; дещо дивакуваті; здатні шукати кращої долі
|
3. Історія створення роману (розповідь вчителя)
Робота над романом «Премудрий ідальго Дон Кіхот з Ламанчі» розпочалася під час перебування Сервантеса у в’язниці. Перший том роману вийшов 1605 року. Він мав величезний успіх, про що свідчить шість видань книги тільки за один рік. Щоправда, це не полегшило життя автора книги: до кінця свого життя він потерпав через злидні. За рік до смерті Сервантес написав другу частину роману. За кількістю мов, якими було перекладено книгу, роман поступається тільки Біблії. Задумано його було як пародію на лицарські романи. У творі діють 660 персонажів. У центрі роману — опис подорожі ідальго Дон Кіхота разом зі зброєносцем Санчо Пансою Іспанією XVI століття з метою захисту всіх бідних та знедолених.
4. Читання та аналіз першого розділу І частини роману
Запитання для опрацювання
• Ким був Алонсо Кіхада?
• Що він найбільше любив робити?
• Яку мету переслідував дон Алонсо?
• Яка ідея виникла в голові ідальго?
• Як він свою ідею вирішив втілити в життя?
5. Характеристика роману (записи в зошити)
Літературний рід: трагікомічний епос
Жанр: роман, пародія на лицарські романи
Тема: зображення ілюзій незаможного дворянина Алонсо Кіхано (Дон Кіхота), спричинених лицарськими романами, та шлях їх зруйнування.
Ідея: утвердження думки, що проза життя бере гору над красивими ідеалами (ренесансними цінностями), а відірваність від життя зводить нанівець усі зусилля.
Руханка
Над Мадридом сходить сонце
1, 2, 3,
Починається корида
4, 5,
Дами гарно тут сидять
6, 7, 8
Ось запах лазаньї
9, 10, 11
Незабаром почнуться танці
От уже й 12.
- Подумайте, чому головний герой – людина похилого віку. |
Коментар учителя. |
Старість – це завжди мудрість, розсудливість, час аналізу пережитого й підбиття певних підсумків. Люди здатні повчати інших. А от дивацтва в такому віці виглядають досить незвично, а іноді й смішно. Для всього свій час, і не можна повернути минуле. Отже, вік головного героя – художня деталь, яка набуває символічного значення. Його ідея лицарства – героїчна і прекрасна, але вона належить минулому. Кожна епоха має своїх героїв і свої ідеали, які з часом змінюються. Герой М. Сервантеса старий, старі його обладунки, старий кінь, тому що його час минув. Можливо, авторові і шкода цієї романтики, але нічого вічного на землі немає.
Дослідницька робота. - На матеріалі проаналізованих розділів прослідкуйте, чи відбулись які-небудь зміни в образах Дон Кіхота та Санчо Панси протягом твору.
|
Проблемне запитання.
- Як ви гадаєте, чому героєм твору став не багатий аристократ, а збіднілий гідальго? (Тому що М. Сервантес засуджує спосіб життя аристократичної верхівки, шукає здоровий глузд в середовищі дрібного дворянства та селян, вважаючи їх ядром нації. Ось чому природним розумом наділений Санчо Панса, а мудрі, філософські поради автор вкладає не в уста багатія, а Дон Кіхота)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. |
Творче завдання. |
«Кожна людина є трохи Дон Кіхотом» |
- Доведіть або спростуйте думку: «Кожна людина є трохи Дон Кіхотом». (Так, адже високе й духовне повинно бути в кожній людині)
|
2. |
Підсумкове слово вчителя. |
|
Минають століття, змінюються покоління, а роман славетного іспанця продовжує жити. У 1605 році, коли книгу перевидавали у Валенсії, на титульному аркуші з’явилася маленька фігурка вершника, що мчить уперед. Його старий меч готовий до вічної боротьби зі злом. Образ Дон Кіхота живий, і кожне нове покоління намагається зрозуміти його, знайти щось цікаве для себе. |
|
Хто каже, що вмер Дон Кіхот? Цьому ви, будь ласка, не вірте! Бо він не підвладний ні часу, ні смерті – В новий вирушає похід. (Ю. Друніна)
|
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
|
Підготуватися до контрольної роботи; узагальнити прочитане та вивчене.
|