Опис досвіду вчительки зарубіжної літератури Семешкіної О. І. Методична тема «Компетентність підхід до виховання учня-патріота на уроках зарубіжної літератури» 2023/20234 навчаль

Про матеріал
компетентнісний підхід до викладання зарубіжної літератури в спеціальних закладах освіти допомагає учням з ООП не тільки засвоїти програмний матеріал, опрацювати твори класиків зарубіжної літератури. Формує високу громадянську позицію, справжнього патріота Батьківщини.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Харківська спеціальна школа №12»

Харківської обласної ради

 

 

 

 

Досвід роботи вчителя зарубіжної літератури Семешкіної О. І.

 

Методична тема:

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПІДХІД ДО ВИХОВАННЯ УЧНЯ-ПАТРІОТА НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

2023/2024 навчальний рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Харків 2024

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

 

Тарас Шевченко

 

Люблять батьківщину не за те,

що вона велика,

а за те, що своя.

 

Сенека

 

Актуальність. Вивчення зарубіжної літератури в спеціальній школі є важливим інструментом виховання громадян незалежної демократичної України, формування в них національної ідентичності, патріотизму, гуманістичних ідеалів, творчого мислення. Навчальний предмет «Зарубіжна література» через українські переклади сприяє формуванню та збереженню генетичного коду нації, вихованню свідомого громадянина України, який, вивчаючи найкращі взірці чужої літератури, глибше пізнає й розуміє реалії своєї країни, традиції рідної культури.                                                                                                                                                                                 Завдяки читанню художніх творів різних країн і народів учням розкриваються своєрідні культурні коди розмаїтого світу, необхідні для психологічної й соціальної адаптації особистості до сучасного полікультурного суспільства.

Виховання в сучасній освіті займає особливе місце, адже сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення, першою чергою, своєї долі, долі своїх сусідів, подальшого світового порядку на планеті. «Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання… Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості», – зазначено в Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, що прийнята Міністерством освіти і науки України.  

Розуміння патріотизму має глибоку теоретичну традицію, походить з глибини століть. Ще у давньогрецького філософа Платона є роздуми про те, що батьківщина дорожче за батька і матір. Пізніше питання любові до батьківщини як найвищої цінності більш детально розглядається у працях таких мислителів, як Макіавеллі, Крижанич, Руссо, Фіхте. Вікіпедія дає таке тлумачення слова патріот: «Патріот – той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги».

Нормативно-правова база з питань патріотичного виховання, котру використовую під час викладання предмету.

Програма для навчальних загальноосвітніх закладів, розділ «Зарубіжна література».

Постанова Кабінету Міністрів України №538 від 07.08.2013 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

В Програмі для загальноосвітніх навчальних закладів, розділ «Зарубіжна література» зазначено: «Випускник школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки й техніки, дотримується здорового способу життя».

      Доля України залежить від тих, хто сьогодні сидить за шкільними партами, залежить від національної свідомості її громадян. Через рідне, чуже стає ближчим. Та й своє, органічно вплетене в світову літературу, вивищується у власних очах та постає у нашій свідомості невід’ємною частиною культури людства. Тож національно-патріотичне виховання, україністика під час вивчення зарубіжної літератури не лише доцільна, а й просто необхідна. Як учитель зарубіжної літератури я переконана, що сьогодні домінантою у викладанні предмета має бути національно-патріотичне і моральне виховання учнів.

Вікіпедія дає таке тлумачення слова патріот: «Патріот – той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги». Т.Г. Шевченко писав: Учітесь, читайте, І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь». Поет був високоосвіченою людиною, знав античну літературу, любив Байрона й Шекспіра, знав праці французьких і польських істориків, з повагою ставився до мов і культур інших народів. Ці слова генія української літератури стали для мене, вчительки зарубіжної літератури, яскравою зіркою, яка висвітила шлях для сучасного викладання предмету. Шлях, який збагачує моїх учнів найкращими знаннями про ментальність і культуру всього світу, при цьому зберігаючи повагу та гордість до свого коріння. Зокрема, акцентую увагу на тому, що багато зарубіжних письменників, творчість яких вивчається в шкільній програмі, відвідали Україну. Тож саме їх ставлення до України – найкращий спосіб показати шанобливе ставлення до нашої Батьківщини:

               Адам Міцкевич: «Я був вражений українською мовою. Українські простори є столицею ліричної поезії» (цикл «Кримські сонети», балади «Світязь», «Чати»;

               Шолом Алейхем: «Київ - це моє місто…Те, що я не можу бути в Києві, навіває на мене смуток». Більшість подій, про які пише Шолом-Алейхем, відбуваютья в Україні;

               Оноре де Бальзак: «…Ось я і побачив цей Північний Рим, це татарське місто з трьомастами церквами, з багатствами Лаври і Святої Софії, українських степів. Добре було б  поглянути на це ще разок…»;

               Джеймс Олдрідж: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань» (стаття «І в мені частка України»).

 

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про освіту» компетентність це – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Використовуючи компетентнісний підхід на урках зарубіжної літератури, ми знайшли багато «цікавинок», яки мотивують учнів до читання та вивченя  програмних творів.

Разом з учнями започаткували проєкт «Світлини культурної спадщини світу». Під час військової агресії рф багато наших учнів та вчителів опинилися, вимушено, за кордоном, у країнах Європи. Ця робота нас всіх, хто працює в Україні, хто з-за кордону, об'єднує.

Так підтримує знання про те, що вся Європа, більшість країн світу нам допомагають у цей важкий, такий вирішальний для України час. У 2023 році, згідно Указу Президента, Україна святкувала 9 травня – День Європи. А предмет зарубіжна література розповідає нам, українцям, по менталітет, культуру народів Європи. Світлини, надіслані із Шотландії, Польщі, Хорватії, Словенії, Італії, США допомагають під час узагальнення тем, повторення. Робота над проєктом допомагає учням 5-12 класів у підготовці до сесій олімпіади «На Урок». Також така робота допомагає зберегти цікавість учнів до предмету, направити власні сили на розумову діяльність як можливість самовираження.

 

Фото надіслав Захар Касатонов, воно зроблено під час відвідування США,( за волонтерською підтримкою) з командою спортсменів. Я демонструю на уроках у ЗУМі під час вивчення творчості американських письменників. Цей прийом впливає на формування емоційного інтелекту, наближає загальну інформацію, надає їй емоційного забарвлення, а це впливає на краще осмислення дітьми та запам'ятовування.

Наша вчителька англійської мови Катерина Смірнова, під час свого вимушеного перебування в Едінбурзі, зробила та надіслала цікаві фото та відео з музею «3 поетів», класиків світової літератури: Р. Бернса, В. Скотта та Р. Стівенсона. Ці матеріали, під час вивчення творів англійських письменників, надихають наших учнів, через розуміння культури світу, ще більше любити Україну. 

Тепер наша вчителька Катерина Смірнова вже працює в Харкові, та сама розповідає учням про цікавинки Англії. Правда, поки що, через платформу ZOOM.

 

 

 

А ці світлини я використовую під час узагальнення або повторення теми «Античність». Надіслала їх учениця 6 класу Бірюкова Дарина, яка вимушено, під час російського вторгнення, перебувала в Італії.

Також мною було розроблено та проведено урок за твором Ф. Стендаля «Червоне і чорне» - «Вплив влади на формування молодої людини: роман Стендаля «Червоне і чорне», сучасна кінострічка Олега Сенцова «Носоріг». Учні були вражені, скільки паралелей існує між зображенням тоталітарної влади Наполеона в ХІХ ст., та тоталітаризмом сьогодення, котрий і є причиною російського вторгнення. Під романтичним впливом наполеонізму Жульєн Сорель до своєї мети йде по трупах жінок. Герой кінострічки «Носоріг» стає на кримінальний шлях, та його використовують «вовки» від влади, котрі для власного збагачення, прикриваючись «благом народу», саме народ і знищують. І реальний образ Сергія Філімонова, актора-зараз військового в лавах ЗСУ, який під впливом подій в Україні знайшов, як боротися з несправедливою владою загарбників як зовнішніх, так і внутрішніх.

 

 

У темі з зарубіжної літератури «Романтизм» єсть важкий для розуміння сучасних учнів твір Е.Т.А. Гофмана «Крихітка Цахес…»: якись там філістери, митці, феї, країна Керепес. Компетентісний підхід на уроках дозволив розвернути тему на 360 градусів та зрозуміти сучасність твору. Цахес – це втілення правителя-диктатора: Наполеон, Сталін, сучасний правитель ерефії. Фея – Ангела Меркель, котра намагалася добрими справами вплинути на вовка в овечій шкурі(Цахес – правитель ерефії), переможець зла Бальтазар – президент Зеленський. Вони спроможні бачити справжнє обличчя зла, бо митці, не знаходяться повністю під впливом золота як всевладного ідола.

 

Останніми днями тільки й розмов що про штучний інтелект. Причиною сплеску бурхливого інтересу до нього стала поява в Україні ChatGPT – чат-бота зі штучним інтелектом. За ці кілька днів побавитися із ним та поставити йому купу важливих (та не дуже) запитань встигло чимало людей. В умовах повномасштабної війни інтернет-ресурси стали справжніми помічниками вчителів. Вони допомогли організувати освітній процес, налагодити зв'язок із учнями та навіть просто трохи розважити. Учні 9-11 класів разом зі мною взяли участь в проекті «Штучний інтелект», який започаткував освітянський сайт «На урок». Щоб розібратися в даному питанні, спочатку взяли участь в конференції «Штучний інтелект: виклики та можливості для освіти». Використовуючи технологію штучного інтелекту, учні 9-х класів, під час вивчення творчості знаменитого романтика Дж. Байрона, в режимі реального часу, спілкувалися з його дочкою, першою програмісткою Адою Лавлейс, та дізналися багато цікавого. А під час узагальнення теми "Відродження", учні 8 класів спілкувалися з Вільямом Шекспіром. Новітні технології допомагають нам під час уроків мотивувати учнів та зберігати інтерес до предмету. Цікаво, щоб могли сказати нам Вільям Шекспір, Ада Лавлейс чи Оскар Вайльд? На жаль, ми не можемо вирушити в минуле та попросити їх передати послання для нащадків, натомість цілком можемо спробувати уявити, що саме вони могли б сказати. А ШІ радо нам у цьому допоможе.

 

 


ВИСНОВКИ

Таким чином, компетентнісний підхід до викладання зарубіжної літератури в спеціальних закладах освіти допомагає учням з ООП не тільки засвоїти програмний матеріал, опрацювати твори класиків зарубіжної літератури. Формує високу громадянську позицію, справжнього патріота Батьківщини.

Використані прийоми та технології.

  1. Проєктна діяльність: «Світлини культурної спадщіни світу», «Використання ШІ на уроках зарубіжної літератури».
  2. Розробка уроку за твором Ф. Стендаля «Червоне і чорне» - «Вплив влади на формування молодої людини: роман Стендаля «Червоне і чорне», сучасна кінострічка Олега Сенцова «Носоріг».
  3.  Розробка уроку за твором Е.Т.А. Гофмана « Твір «Крихітка Цахес на прі́звисько Цино́бер» під сучасним кутом зору»


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Богосвятська А. І. Методика компетентнісного викладання на уроках літератури. Зарубіжна література в школах України. – 2012. – № 7-8.
  2. Методична розробка «Національно-патріотичне виховання учнів засобами літератури», підготувала: Білуник Марія Іванівна, учитель   зарубіжної літератури Грушківського навчально-виховного комплексу (ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ).
  3. Методичні рекомендації «Патріотичне виховання на уроках зарубіжної літератури». Щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах. ДОДАТОК До Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641
  4. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6 – 9 класи 2022. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698). URL.  https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf
  5. Сафарян С. Формування компетентної особистості починати з себе // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2011. – № 1.
  6. Товста О.М. Підготовка компетентного читача на уроках літератури [Електронний ресурс].

 

 

docx
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку