Урок
Тема. ПЧ. Михайло Шолохов «Доля людини». Трагічна доля однієї людини як втілення трагедії всього народу під час Другої світової війни
Мета:
-
навчальна: продовжити роботу над темою «Історичне минуле в літературі»; ознайомити учнів зі змістом 1-ї умовної частини оповідання М. Шолохова «Доля людини»; показати, як відбиваються історичні події на долі конкретної людини, як війна перетворює щасливе життя на трагедію;
-
розвивальна: формувати й розвивати навички усного мовлення учнів; удосконалювати навички текстологічного аналізу літературного твору, навички виразного читання художнього твору; розвивати вміння встановлювати асоціативні зв’язки між творами різних видів мистецтва, уміння втілювати свої ідеї в різних жанрах і оцінювати виступи однокласників;
-
виховна: стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, доказовість, емоційність); формувати вміння відстоювати свою точку зору.
Обладнання: портрет М. Шолохова; ілюстрації за темою уроку; ТЗН.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Слово вчителя
— Ми продовжуємо роботу над темою «Історичне минуле в літературі» і сьогодні проаналізуємо твір, де немає безпосереднього відгуку на трагічні події, не показаний трагізм фізичного стану героя, який на собі відчув усі наслідки бою (як у творах О. Т. Твардовського «Я був убитий під Ржевом», Г. Белля «Подорожній, коли прийдеш у Спа…»). Герой, із яким ми сьогодні познайомимося, уцілів в пеклі війни, повернувся фізично неушкодженим. Наше завдання — дізнатися, як війна торкнулася його душі, як вплинула на його подальшу долю. Перед нами оповідання Михайла Олександровича Шолохова з промовистою назвою — «Доля людини».
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Повідомлення про життєвий і творчий шлях М. Шолохова (за індивідуальним домашнім завданням)
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Робота над темою уроку
1. Бесіда за змістом твору
-
Чому, на вашу думку, письменник звернувся до воєнної теми?
-
Від чиєї особи автор починає розповідь?
-
Які ознаки свідчать про те, що перед нами людина з міста, яка приїхала з відповідальним дорученням?
-
Чи хизується він своїм становищем? Чи свідчать його зовнішній вигляд і поведінка про це?
-
Що є підтвердженням того, що йому доводиться часто розмовляти з людьми, можливо, впливати на їхнє життя, допомагати їм? (Прийняв звернення на «ти»; відповів на рукостискання; не почав доводити, що він не водій; підтвердив, що пройшов усю війну; знайшов привітні слова для хлопчика.)
-
Чи можна стверджувати, що в образі оповідача автор зобразив себе?
2. Розвиток усного зв’язного мовлення. Опис за уявою
3. Продовження бесіди за змістом твору
-
Чому в реальному житті люди іноді розпочинають відверті розмови?
-
Що необхідно для відвертої розмови, схожої на сповідь?
-
Чому така розмова може відбуватися між абсолютно незнайомими людьми?
-
Що може свідчити про те, що співрозмовник не просто розповідає, а нібито сповідується?
-
Із чого починається розповідь чоловіка? («…жизнь моя была обыкновенная».) Що ви розумієте під словами «звичайне життя»?
-
Доведіть за текстом, що герой справді прожив звичайне життя — як і більшість людей його віку в його країні.
-
Чи є в словах героя оповідання ще якісь узагальнення (можливо, він виділяє себе поміж решти)?
-
Яким ще, на вашу думку, може бути життя людини? (Щасливим.) Із чого складається «щасливе життя»?
4. Робота над виразним читанням літературного твору (від слів «А тут вот она, война» до слів «Сердце до сих пор, как вспомню, будто тупым ножом режут…»; по черзі)
VI. Підбиття підсумків уроку
Постановка та розв’язання проблемного питання
Завдання. На вашу думку, які висновки має зробити читач оповідання М. Шолохова «Доля людини» (за текстом 1-ї умовної частини)?
Орієнтовна відповідь
-
Війна спричиняє не тільки фізичні, а й, насамперед, моральні страждання людині, безповоротно змінює її долю.
-
На тлі спогадів про жахи війни звичайне мирне життя сприймається як найщасливіший час.
-
Час не може притупити горя; людина, яка пройшла війну, почуватиметься винною перед мертвими. (Порівняйте з віршем О. Т. Твардовського «Я знаю: жодної моєї провини…».)
-
Іноді людина має потребу розповісти про минуле, щоб вилити душу, відчути співчуття і розуміння співрозмовника.
VII. Домашнє завдання
Прочитати 2-гу умовну частину оповідання М. Шолохова «Доля людини» (від слів «А тут вот она, война» до слів «В начале сентября из лагеря под городом Кюстрином перебросили нас…»). За прочитаним скласти таблицю «Поведінка Андрія Соколова у скрутних ситуаціях» за зразком.
Випробування
|
Реакція героя
|
Два поранення
|
У листах з фронту: «Всё в порядке»; «На то ты мужчина и солдат, чтобы всё снести»
|
…
|
…
|