Міні-посібник зі змінами

Про матеріал
Вправи для формування громадянської компетентності під час вивчення української мови та літератури
Перегляд файлу

http://p.calameoassets.com/160803232943-33626ba2b9740da3873045086a80a252/p1.jpg 

 


 

 

 

 

 

 

 

http://svitppt.com.ua/images/33/32400/770/img6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://pidruchnik.info/textbook/mova/2klas/2klas.files/image002.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лексичне  значення слова

( 5 клас)

Вправа

«Снігова куля участі»

(20 хв.)

Мета:

  • навчити учнів розуміти сутність поняття «участь»;
  • розвивати  вміння висловлювати судження про важливість участі в процесі прийняття рішень;
  • розвивати навички участі в суспільно-політичному житті.

 

  1. Гра «Пропозиція» (3 хв.)

Учитель пропонує учням написати на папері, як  вони розуміють поняття «участь».

(на партах у дітей знаходяться  аркуші з тлумаченням слова «участь»)

 

                           Зразки відповідей:

 

 

 

 

 

2. Робота в парах (2 хв.)

    Учні в парі презентують одне одному, як вони розуміють поняття «участь», погоджують спільну позицію між собою.

 

 

 

https://i4.halloweencostumes.ru/1/8048/80474908/afacdb/sinyaya-shlyapa-so-zvezdami.jpgНе бути байдужими до суспільно-політичного життя класу,

школи, місцевої   громади.

3. «Чарівний капелюх»

 Робота в групах (12 хв.)

Кожна група  дістає з капелюха картинку і презентує  розуміння слова  «участь»

 

http://vv.com.ua/sites/default/files/annonceimage/p_00452_1_gallerybig.jpg

 

 

 

 

 

1 група

 Вибори Голови Ради шкільного самоврядування

(скласти пам’ятку виборцю)

  • Уважно вивчити програму кожного кандидата.
  • У день голосування прийти на виборчу дільницю та віддати свій голос за того кандидата, програма якого вам найбільше сподобалась.

 

 

https://img3.stockfresh.com/files/l/lenm/m/62/4524624_stock-vector-dog-feeding.jpghttp://nitrokiddies.com/wp-content/uploads/2017/09/grandparents-800x445.jpg

 

 

 

 

 

 

2 група

Благодійні заходи

(запросити дітей до участі в благодійних заходах, використовуючи спонукальні речення)

  • Діти, відвідуйте  будинки людей похилого віку!
  • Захищайте та годуйте  бездомних тварин!

http://rbdut.com.ua/AA_Radio/4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група

Випуск стінгазети

(скласти правила участі дітей у створенні шкільної стінгазети)

  • Спільно  шукати теоретичний матеріал для газети.
  • Висловлювати власну думку й слухати пропозиції інших щодо художнього оформлення  стінгазети.

 

https://img01.rl0.ru/pgc/605x-i/58377486-1ecf-eb9e-1ecf-ebd078ff9fd9.photo.0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

4 група

Родинні заходи

   Твір-мініатюра « Свято в моїй родині»

4. Обговорення «Коло думок» (2 хв.)

  • https://cdn.27.ua/799/78/2e/227374_1.jpegЯке лексичне значення має  слово «участь»  у тлумачному словнику української мови?
  • Чому участь  дітей у різноманітних заходах є важливою?

 

 

5. Підсумок «Дерево понять»» ( 1 хв.)

     Участь - це:

  • включення в діяльність;
  • виконання разом спільної дії;
  • висловлювання  власної думки  та слухання думок інших.

 

http://free.siteedit.ru/rus/images/foto_2_prev.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Власні та загальні іменники

 ( 6 клас)

Вправа

 «Хто Я?»

( 15 хв.)

Мета:

  •  навчити школярів розуміти зв’язок  між правами людини та характеристиками особистості;
  • сприяти усвідомленню власної ідентичності.

 

1.«Килим ідей» (4 хв.)
Учні малюють сонце з промінцями. На сонці пишуть своє ім’я, на променях – відповідь на  запитання «Хто Я?» (стать, роль у сім’ї/школі, релігія, етнічна належність, місце проживання, хобі тощо), використовуючи власні та загальні іменники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Відеоролик «Конвенція ООН

 про права дитини» (2хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Гра «Поміркуймо вголос» (7хв.)

  • Зіставити відомості , написані учнями, із правами дитини.
  • Доведіть правильність написання власних та загальних назв іменників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Підсумок

Поетичний флешмоб (2хв.)

«У дитини право є, бо дитина - то святе»

(тримаючись за руки, діти по черзі читають рядки поезії)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знайте ж, що усі ми рівні

Від народження в правах.

І людина змалку вільна,

Наче в небі синій птах…

Знайте, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігати,

І ніхто у всьому світі

Їх не сміє ображати!

Треба діткам всього світу

Не сваритись, а дружити,

Згідно прав Конвенції -

За законом треба жити.

 

 

 

 

Сполучник

 ( 7 клас)

Вправа

«Конституція нашого класу»

( 20 хв.)

 Мета: 

  • пояснити учням важливість правил співжиття, участі у їх створенні та відповідальності за їх дотримання;
  • розвивати навички співпраці в групі,уміння проявляти ініціативу.

http://vi.ill.in.ua/m/625x469/594110.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Вправа «Аргумент» (2 хв.)

Загальні правила співжиття в Україні записано в основному законі - Конституції.

Кожний учень заздалегідь опрацював Конституцію України ( версію для дітей).

 

http://www.tamplariedelux.ro/wp-content/gallery/usi-exterioare-din-lemn-triplustratificat/model10.jpg2.  «Шафа  пропозицій» (1 хв.)

Дітям пропонують уявити, що їхній клас - це маленька  держава, тому вони разом мають домовитися про правила життя у своєму класі - державі.

 

3.Робота в групах (9 хв.)

Кожна група складає  збірку правил співжиття свого  класу      ( по  два правила), знаходить сполучники і визначає їх синтаксичну функцію.                                               

 

 

1 група

 

  • Дотримуватися  виконання прав і обов’язків школярів.
  • Мирним шляхом вирішувати будь-які конфліктні        ситуації.

 

        2 група

  • Поважати думки, переконання та  погляди однокласників.
  • Уміти працювати в команді,  а також брати на себе           відповідальність за ухвалене рішення.

 

   3 група

  • Розвивати здатність співчувати, довіряти та викликати довіру.
  • Уміти критично оцінювати себе і своїх товаришів.

 

http://f6.s.qip.ru/XULWFvdP.jpg

  1. «Аукціон ідей» (3хв.)

Учні  віддають учителю свої напрацювання, які він розміщує на дошці, наголошуючи, що відтепер -  це правила  співжиття класу.

 

 

  1. Гра «Хто за!» (0,5хв.)

Учитель пропонує  проголосувати за ухвалення визначених правил. Діти голосують.

http://pidruchnik.info/textbook/world/4klas_2/4klas_2.files/image005.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Обговорення «Відкритий мікрофон» (3 хв.)
  • Для чого людям потрібні  правила співжиття?
  • Що треба робити, щоб  ухвалені правила виконувалися?
  • Яка роль сполучників у нашому мовленні?

 

  1. Підсумок «Разом  ми  - родина» (1,5 хв.)
  • Дотримання правил і обов’язків  допомагає               жити   так, щоб поважати  права кожного.
  • Правила необхідні  для того, щоб регулювати співжиття людей.

http://images.myshared.ru/5/404044/slide_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словосполучення

( 8 клас)

Вправа

«Форми участі»

(20 хв.)

Мета:

  • визначати можливі форми участі дітей у суспільно-політичному житті;
  • розвивати навички участі в суспільно-політичному житті школи, місцевої громади;
  • усвідомлювати важливість активної громадянської позиції.

 

  1. https://openclipart.org/image/2400px/svg_to_png/227550/students_group_work.pngГра «Я буду брати участь!» (3 хв.)

 

Учням  пропонують  написати перелік можливих форм і заходів їхньої участі в суспільно-політичному житті школи, громади.

На дошці висвітлюється підготовлений перелік форм участі.  Учні порівнюють його зі своїм. (2хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в групах (13 хв.)

( учні презентують  форми  участі молоді, що переважають               у їхній школі, громаді).

http://menjinskazosh.at.ua/novij/denljudej_pokh.viku.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

   1 група. Волонтерська робота

(реклама словосполучень, які характеризують

 волонтерську роботу)

  • Надати допомогу
  • Дати пораду
  • Дарувати любов
  • Зігріти посмішкою
  • Привітати листівкою

http://politinfo.com.ua/wp-content/uploads/2017/09/shshsh-326x235.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 група. Громадська організація   воїнів АТО

( твір - мініатюра «Мої враження від зустрічі з воїнами АТО»)

 

 

https://tradicionalballgames-etwinning.webnode.cz/_files/200000005-4b0044bfb4/logo_etwinning.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група. Міжнародний  проект «e Twinning»

( усна розповідь «Моя участь у проекті»)

  • Участь у спільних проектах  із  школами Європи:

«День української мови»

«Міжнародний День миру»

«Свята та традиції»

«День толерантності»

«Великдень»

 

 

 

https://odincova-hopefulness.educrimea.ru/uploads/23000/22996/section/545878/.thumbs/019.jpg?1515155630

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Обговорення «Обери позицію» (3хв.)

  • У який спосіб ви можете брати участь у суспільно-політичному житті вашої школи, місцевої громади.
  • Знайти в творчих роботах три словосполучення та визначити їх вид  за способом вираження головного слова .

 

 Описание: https://odincova-hopefulness.educrimea.ru/uploads/23000/22996/section/545878/.thumbs/019.jpg?1515155630

5. Підсумок «Безперервний потік думок» (1 хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.library.dp.ua/img/low/c2b88bf25b33a6a885219007abad7ccdcc1a9473.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Василь Симоненко.

«Ти знаєш, що ти – людина?»

7 клас

( 20 хв.)

 

Вправа 

«Неповторність людської особистості»

      Мета:

  • навчити учнів поважати  людську гідність та права людини;
  • розвивати аналітичне та критичне мислення;
  • розвивати вміння правильно оцінювати себе.

 

1.Презентація

«Моя зірка засяє на небосхилі»

 

        Дівчата та хлопці згадують сім найбільш важливих аспектів своєї особистості та малюють їх у вигляді зірки (кожен промінь – окрема риса).  (5 хв.)

 

  Зразки відповідей:

  • хочу бути президентом школи;
  • із задоволенням працюю в команді;
  • пишу вірші;
  • люблю спілкуватися з однокласниками;
  • завжди приймаю правильне рішення;
  • говорю правду у вічі;
  • люблю домашніх тварин;
  • організовую класні та шкільні свята;
  • люблю малювати;
  • займаюсь спортивним туризмом;
  • хочу бути корисним своїй родині.

 

 

 

 

 

2.Гра «Поділися промінцями»

(7 хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні порівнюють свої зірки, вільно пересуваючись класом.

Коли знаходять когось, із ким вони мають однакові «промені», вказують ім’я цієї людини поряд із  своїм «променем».

 

3. Обговорення  «Калейдоскоп вражень»

(6хв.)

  • Що ви дізналися про себе?
  • Чи важко було виділити сім найбільш значущих аспектів вашої особистості?
  • Чи були ви здивовані результатами?
  • Наскільки більше або менше спільного з однокласниками ви знайшли ніж очікували?
  • Чи допомогла вам поезія В.Симоненка правильно оцінити себе?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Підсумок  (2хв.)

«Сузір'я класу»

  • Незважаючи на спільні риси, кожна зірка неповторна, так само і кожна людина є унікальною особистістю.

(зірки можна розмістити на стіні у вигляді сузір’я класу, якому можна придумати назву)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іван Франко «Захар Беркут»

7 клас ( 20 хв.)

Вправа

 «Сильні сторони особистості  як потенціал для суспільства»

 

Мета:

  •  навчити учнів визначати сильні сторони особистості;
  • розуміти важливість вияву ініціативи та  відповідальності в суспільному житті;
  • розвивати навички участі в житті класу, школи, громади;

         розвивати вміння працювати в команді.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота в парах (3хв.)

«Організація і  проведення учнівських зборів   у

класі»

  • Лідерство
  • Організованість
  • Дисциплінованість
  • Відповідальність
  • Толерантне відстоювання точки зору

 

 

 

3. Робота в групах (10 хв.)

 

 Презентація групою ситуації, у якій можна було б          використати сильні сторони учнів

1 група. Родина

(у матусі  стався серцевий напад)

 

 

 

 

 

 

 

Рішучість, відповідальність, бажання допомогти, співчуття, уміння знайти правильне рішення

2 група. Сусіди

(до квартири сусіда залізли злодії)

 

 

 

 

 

 

 

Сміливість, рішучість, упевненість у собі, уміння                прийняти  правильне рішення

 

3 група. Громада

(треба посадити квіти на подвір’ї будинку                                           людей похилого віку)

 

 

 

 

 

 

 

Ініціатива, організованість, відповідальність,

працьовитість, повага до людей похилого віку

ПІДСУМОК (2хв.)

«Сила спільноти - у сильній особистості»

  • Проведення паралелі   між прикладом  участі, відповідальності та впливу  Захара Беркута на вирішення проблем   громади  і   особистими можливостями учнів
  • Важливими є прояви ініціативи та відповідального ставлення до соціальних проблем суспільства.
  • Сильні сторони особистості та  здібності є джерелом сили для спільноти.

.

 

 

 

 

 

 

Володимир Дрозд

«Білий кінь Шептало»

( 8 клас)

Вправа

«Повітряні кульки»

( 20 хв.)

  Мета:

  • виховувати в учнів повагу до людської гідності та  прав людини, громадянську свідомість, відповідальність;
  • розвивати в школярів почуття власної гідності, упевненості в собі, навички співпраці, аналітичного    та критичного мислення.

 

 

 

 

 

 

 

1. Записи на стіні (2хв.)

«Суспільство, у якому я хочу жити»

  • Вільне
  • Толерантне

  (учні пишуть на клейких аркушах дві характеристики суспільства і наклеюють їх на дошці)

 

 

 

2.  «Ланцюги» (2 хв.)

  • Зневага до особистості
  • Порушення прав людини

( учні пишуть дві речі, які заважають суспільству бути ідеальним)

 

 

 

 

 

 

 3.Гра «Кульки перешкод»

(10 хв.)

 Учні клеять на кульках  папірці з перепонами  («ланцюгами»), називають їх.  

  Щоб позбутися  «ланцюгів»,   кульки прив'язуються до щиколоток ніг дітей.

Стрибаючи, школярі  знищують ці кульки. Таким чином вони звільнюються від перешкод.

 

 

 

 

 

 

 

 

ОБГОВОРЕННЯ (6 хв.)

«Сила думки»

 

  • Чи можемо ми допомогти  коню Шептало розірвати «ланцюги» ?
  •  Звідки беруться «ланцюги», які пригнічують нас, стримують, перешкоджають нам?
  • Що заважає нам бути вільними?
  •  Яким чином можна допомогти собі позбутися «ланцюгів»?
  • Наскільки складно робити вибір?
  • Хто або що впливає на наш вибір?
  • Наскільки вдається зберігати свою індивідуальність у ситуації вибору?

Навіть якщо ти один проти всіх,

це не означає, що ти не правий!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендована література

 

1.«Компас»: посібник з прав людини за участю молоді / П.Брандер, Л. де Вітте, Н.Гані та ін.. - Страсбург: Видавництво Ради Європи, 2012. - 624 с.

https://www.coe.int/documents/1155634/9685754/visualID.jpg/9de29e79-ab37-4fdf-8c9a-7ad35263e99e?t=1385477799000

 

 

 

2. Компасито: пособие по обучению детей правам человека              / М. Э. Бредероде - Сантос, Д.Клейес, Р. Фазах и др., Ил. Дианы Надь. - Будапешт: Директорат по делам молодёжи и спорта Совета Европы, 2008. - 350 с.

http://www.eycb.coe.int/compass/sitorus.jpg

 

 

 

 

3. Навчаємо демократії: Базові матеріали з освіти для демократичного громадянства та прав людини для вчителів /       Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П.Крапф,            В. Вайдінгер; пер. з англ. та адапт. Л.І. Паращенко. - К.: Основа, 2011. - т. 1. - 164 с.

https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=2a675ea1cbe41f7212bb32de991cd500&n=13

 

 

 

 

 

 

4. Зростаємо у демократії: Плани уроків для  початкового        рівня з питань демократичного громадянства та прав         людини / Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; пер. з англ.. та адапт. О.В. Овчарук;        заг. ред. укр.. версії Н.Г. Протасова - К.: Основа, 2011. - т. 2. - 164 с.

C:\Users\Библиотека\Desktop\М.Вороний\Зростаємо у демократії.png

 

 

 

 

 

http://derzhava.in.ua/spilnota/doccu/resourses/SiteAssets/SitePages/%D0%94%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%BD%D1%8F%20%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0/living.png5. Живемо в демократії: Плани уроків з питань освіти для  демократ. громадянства та Освіти прав людини для загальноосвіт. навч. закл. / Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер;    ред. Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер;  пер. з англ.. та адапт.    О.В. Овчарук; заг. ред. укр.. версії Н.Г. Протасова. - К.: НАДУ, 2009. - 212 с.

 

 

 

 

 

 

6. Бекман Е. Демократичне врядування в школах [Посібник] /     Е. Бекман, Б.Граффорд: пер. з англ. та адаптація Л.І. Паращенко, заг. ред. укр. версії Н.Г. Протасова. - К.: НАДУ, 2009. - 100 с. - (Навчатися і жити в   демократії)

https://img.yumpu.com/39666180/1/358x254/-.jpg?quality=85
 

 

  1. Демократія і права людини починаються з нас:                методичні рекомендації для вчителів: Страсбург:  Рада         Європи, 2012. - 52 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://volnovaxametod.ucoz.ua/_si/0/79217709.jpg

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Костюк Людмила
Додано
27 січня 2021
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку