Лексичне значення слова
( 5 клас)
Вправа
«Снігова куля участі»
(20 хв.)
Мета:
Учитель пропонує учням написати на папері, як вони розуміють поняття «участь».
(на партах у дітей знаходяться аркуші з тлумаченням слова «участь»)
Зразки відповідей:
2. Робота в парах (2 хв.)
Учні в парі презентують одне одному, як вони розуміють поняття «участь», погоджують спільну позицію між собою.
Не бути байдужими до суспільно-політичного життя класу,
школи, місцевої громади.
3. «Чарівний капелюх»
Робота в групах (12 хв.)
Кожна група дістає з капелюха картинку і презентує розуміння слова «участь»
1 група
Вибори Голови Ради шкільного самоврядування
(скласти пам’ятку виборцю)
2 група
Благодійні заходи
(запросити дітей до участі в благодійних заходах, використовуючи спонукальні речення)
3 група
Випуск стінгазети
(скласти правила участі дітей у створенні шкільної стінгазети)
4 група
Родинні заходи
Твір-мініатюра « Свято в моїй родині»
4. Обговорення «Коло думок» (2 хв.)
5. Підсумок «Дерево понять»» ( 1 хв.)
Участь - це:
Власні та загальні іменники
( 6 клас)
Вправа
«Хто Я?»
( 15 хв.)
Мета:
1.«Килим ідей» (4 хв.)
Учні малюють сонце з промінцями. На сонці пишуть своє ім’я, на променях – відповідь на запитання «Хто Я?» (стать, роль у сім’ї/школі, релігія, етнічна належність, місце проживання, хобі тощо), використовуючи власні та загальні іменники.
2. Відеоролик «Конвенція ООН
про права дитини» (2хв.)
3. Гра «Поміркуймо вголос» (7хв.)
4. Підсумок
Поетичний флешмоб (2хв.)
«У дитини право є, бо дитина - то святе»
(тримаючись за руки, діти по черзі читають рядки поезії)
Знайте ж, що усі ми рівні
Від народження в правах.
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах…
Знайте, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігати,
І ніхто у всьому світі
Їх не сміє ображати!
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружити,
Згідно прав Конвенції -
За законом треба жити.
Сполучник
( 7 клас)
Вправа
«Конституція нашого класу»
( 20 хв.)
Мета:
Загальні правила співжиття в Україні записано в основному законі - Конституції.
Кожний учень заздалегідь опрацював Конституцію України ( версію для дітей).
2. «Шафа пропозицій» (1 хв.)
Дітям пропонують уявити, що їхній клас - це маленька держава, тому вони разом мають домовитися про правила життя у своєму класі - державі.
3.Робота в групах (9 хв.)
Кожна група складає збірку правил співжиття свого класу ( по два правила), знаходить сполучники і визначає їх синтаксичну функцію.
1 група
2 група
3 група
Учні віддають учителю свої напрацювання, які він розміщує на дошці, наголошуючи, що відтепер - це правила співжиття класу.
Учитель пропонує проголосувати за ухвалення визначених правил. Діти голосують.
Словосполучення
( 8 клас)
Вправа
«Форми участі»
(20 хв.)
Мета:
Учням пропонують написати перелік можливих форм і заходів їхньої участі в суспільно-політичному житті школи, громади.
На дошці висвітлюється підготовлений перелік форм участі. Учні порівнюють його зі своїм. (2хв.)
( учні презентують форми участі молоді, що переважають у їхній школі, громаді).
1 група. Волонтерська робота
(реклама словосполучень, які характеризують
волонтерську роботу)
2 група. Громадська організація воїнів АТО
( твір - мініатюра «Мої враження від зустрічі з воїнами АТО»)
3 група. Міжнародний проект «e Twinning»
( усна розповідь «Моя участь у проекті»)
«День української мови»
«Міжнародний День миру»
«Свята та традиції»
«День толерантності»
«Великдень»
4. Обговорення «Обери позицію» (3хв.)
5. Підсумок «Безперервний потік думок» (1 хв.)
Василь Симоненко.
«Ти знаєш, що ти – людина?»
7 клас
( 20 хв.)
Вправа
«Неповторність людської особистості»
Мета:
1.Презентація
«Моя зірка засяє на небосхилі»
Дівчата та хлопці згадують сім найбільш важливих аспектів своєї особистості та малюють їх у вигляді зірки (кожен промінь – окрема риса). (5 хв.)
Зразки відповідей:
2.Гра «Поділися промінцями»
(7 хв.)
Учні порівнюють свої зірки, вільно пересуваючись класом.
Коли знаходять когось, із ким вони мають однакові «промені», вказують ім’я цієї людини поряд із своїм «променем».
3. Обговорення «Калейдоскоп вражень»
(6хв.)
4. Підсумок (2хв.)
«Сузір'я класу»
(зірки можна розмістити на стіні у вигляді сузір’я класу, якому можна придумати назву)
Іван Франко «Захар Беркут»
7 клас ( 20 хв.)
Вправа
«Сильні сторони особистості як потенціал для суспільства»
Мета:
розвивати вміння працювати в команді.
2. Робота в парах (3хв.)
«Організація і проведення учнівських зборів у
класі»
3. Робота в групах (10 хв.)
Презентація групою ситуації, у якій можна було б використати сильні сторони учнів
1 група. Родина
(у матусі стався серцевий напад)
Рішучість, відповідальність, бажання допомогти, співчуття, уміння знайти правильне рішення
2 група. Сусіди
(до квартири сусіда залізли злодії)
Сміливість, рішучість, упевненість у собі, уміння прийняти правильне рішення
3 група. Громада
(треба посадити квіти на подвір’ї будинку людей похилого віку)
Ініціатива, організованість, відповідальність,
працьовитість, повага до людей похилого віку
ПІДСУМОК (2хв.)
«Сила спільноти - у сильній особистості»
.
Володимир Дрозд
«Білий кінь Шептало»
( 8 клас)
Вправа
«Повітряні кульки»
( 20 хв.)
Мета:
1. Записи на стіні (2хв.)
«Суспільство, у якому я хочу жити»
(учні пишуть на клейких аркушах дві характеристики суспільства і наклеюють їх на дошці)
2. «Ланцюги» (2 хв.)
( учні пишуть дві речі, які заважають суспільству бути ідеальним)
3.Гра «Кульки перешкод»
(10 хв.)
Учні клеять на кульках папірці з перепонами («ланцюгами»), називають їх.
Щоб позбутися «ланцюгів», кульки прив'язуються до щиколоток ніг дітей.
Стрибаючи, школярі знищують ці кульки. Таким чином вони звільнюються від перешкод.
ОБГОВОРЕННЯ (6 хв.)
«Сила думки»
Навіть якщо ти один проти всіх,
це не означає, що ти не правий!
Рекомендована література
1.«Компас»: посібник з прав людини за участю молоді / П.Брандер, Л. де Вітте, Н.Гані та ін.. - Страсбург: Видавництво Ради Європи, 2012. - 624 с.
2. Компасито: пособие по обучению детей правам человека / М. Э. Бредероде - Сантос, Д.Клейес, Р. Фазах и др., Ил. Дианы Надь. - Будапешт: Директорат по делам молодёжи и спорта Совета Европы, 2008. - 350 с.
3. Навчаємо демократії: Базові матеріали з освіти для демократичного громадянства та прав людини для вчителів / Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; пер. з англ. та адапт. Л.І. Паращенко. - К.: Основа, 2011. - т. 1. - 164 с.
4. Зростаємо у демократії: Плани уроків для початкового рівня з питань демократичного громадянства та прав людини / Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; пер. з англ.. та адапт. О.В. Овчарук; заг. ред. укр.. версії Н.Г. Протасова - К.: Основа, 2011. - т. 2. - 164 с.
5. Живемо в демократії: Плани уроків з питань освіти для демократ. громадянства та Освіти прав людини для загальноосвіт. навч. закл. / Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; ред. Р. Голлоб, П.Крапф, В. Вайдінгер; пер. з англ.. та адапт. О.В. Овчарук; заг. ред. укр.. версії Н.Г. Протасова. - К.: НАДУ, 2009. - 212 с.
6. Бекман Е. Демократичне врядування в школах [Посібник] / Е. Бекман, Б.Граффорд: пер. з англ. та адаптація Л.І. Паращенко, заг. ред. укр. версії Н.Г. Протасова. - К.: НАДУ, 2009. - 100 с. - (Навчатися і жити в демократії)