Вид проекту за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний.
Мета уроку.
-Формування ключових компетентностей:вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної –продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;
громадянської – бережливо ставитися до природи, до людей, до самого себе.
Очікувані результати:
- вміють презентувати власні спостереження за бджолами восени за змістом створеного ними певного освітнього продукту (колаж, інтерв’ю, твір тощо);
- оцінюють власну діяльність та діяльність однокласників.
Навчальні предмети: природознавство.
Тривалість: 10 днів.
ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ
І етап. Організація проекту.
На цьому етапі треба визначити тему, мету проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяний, вид проекту та його тривалість.
ІІ етап. Планування проектної діяльності.
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
Бесіда:
-- Упродовж 10 днів ви будете збирати інформацію про те, як готуються до зими бджоли. Ваше завдання - ознайомити згодом на уроці однокласників з отриманою інформацією про поведінку бджіл восени та підготовку до зими.
Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.
Форми представлення продукту проектної діяльності:
група 1 -науковці (знаходять інформацію про поведінку бджіл восени в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках );
група 2 –синоптики (досліджують, як за поведінкою бджіл можна передбачити погоду);
група 3 –поети і гумористи(вивчають, як у своїй творчості поети і гумористи змальовують бджолу);
група 4- мовознавці (дізнаються, яким чином істота бджола прикрасила і збагатила українську мову);
група 5 – художники (малюють чарівну комаху бджолу, створюють колаж). ІІІ етап. Реалізація проекту.
- Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.
- Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.
- Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб освітній продукт був якісний та оригінальний.
2 . Розподіл обов’язків між членами групи.
3. Самостійна творча робота учнів.
4. Виготовлення освітнього продукту.
І Vетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).
4. Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Любі діти, у наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
ІІ. Повідомлення теми уроку
«Як бджоли готуються до зими?»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1)Тонкі крильця,
Смугаста спідниця,
Чорний поясок,
Медовий голосок. (Бджола)
2)У саду малий Микитка
Захотівзірватиквітку.
А вона його вкусила,
Загула та й полетіла.
Що за квіткацебула?
То не квітка, а...(бджола)
- Діти, хто ця цікава істота бджола?
Бджола – це медоносна комаха, яка
відома людям з давніх – давен.
Бджола.Я труд поважаю,
Все літо літаю
У поле, до гаю,
Збираю медок
Із різних квіток.
Кого не злюблю,
Того жалом колю.
Мед — густа солодка маса, яку бджоли виробляютьз нектару квітів.
Мед здавна називають королем усіх ліків.
Прополіс - бджолиний клей, що виробляється медоносними бджолами.
Бджолиобмазуютьпрополісомстінкивулика і закладаютьщілини. Прополісгіркий на смак, жовтийабобурий на колір. При зберіганнігустіє і твердне в крихкумасу темно-коричневого кольору.
В народніймедициніпрополісзастосовується для лікуваннямозолів, ран.
Прополіспризупиняєріствірусів, а самевіспи, герпесу, грипу. При лікуванніпрополісом не порушуєтьсямікрофлора кишечника і, відповідно, не буваєдисбактеріозу.
Виділяють віск тільки молоді бджоли. Віск виготовляють бджоли з натуральної рослинної сировини - нектару. Про корисні властивості бджолиного воску можна говорити годинами, це біологічно активна речовина, яка має бактерицидні і протизапальні властивості. Бджолиний віск є основою для фармацевтичних і косметичних засобів. Його застосовують для виготовлення мазей, кремів і пластирів. Віск використовують для приготування мазі від мозолів. Застосовують бджолиний віск для лікування бронхо-легеневих захворювань.
СТІЛЬНИК -лист, утворений чашечками з воску, якийбджолироблять для зберігання меду. Жувати мед у стільниках - не просто смачно, а й корисно, оскільки віск має гарні лікувальні властивості.
Маточне молочко — продукт виділення верхньощелепних та підглоткових залоз молодих робочих бджіл, є високоенергетичним кормом маток і личинок у маточниках.
На сьогодні бджолине маткове молочко, застосування якого широко використовується в медицині, дозволяє проводити профілактику багатьох захворювань. Під впливом молочка ослабляється нервове перенапруження і фізична втома, покращується апетит, пам'ять, сон і працездатність. Крім того молочко дозволяє поліпшити процес лактації, регулює обмін речовин і відновлює сили. Причому усі ці властивості має тільки свіже маткове молочко бджолине.
Бджоли, напевно, найкорисніші для нас комахи із всіх комах земної кулі. Існує біля 20 000 видів бджіл.
Бджола - символ працьовитості й колективізму. Для одержання ложки меду 200 бджіл повинні збирати нектар протягом цілого дня.
Одні працюють (приносять до вулику пилок та нектар), другі
виховують діточок (годують їх нектаром), треті будують стільники (з
суміші нектару та пилка), в яких потім народжуватимуться і житимуть
нові бджілки, четверті, народжують дітей – нових працьовитих
мешканців своєї країни.
1)Солодкий, та не цукор,
липкий і смачний, та не цукерка. (Мед)
2)Стоїть завод у полі.
Який? А це секрет.
Працюють в ньому бджоли,
Виготовляють мед.(Вулик)
Окрім загального укріплюючого ефекту, він дуже ефективний при нервових розладах, допомагає при серцевих та шлункових захворюваннях (виразкові хвороби та гастрити), хвороб печінки. Мед пом’якшує слизову оболонку, тому корисний при захворюваннях горла. Всю нашу історію наші пращури змазували їм рани для скорішого загоєння.
Використання меду
Хвилинка відпочинку. Танцювальні рухи під пісню Аліни Гросу «Бджілка»
ІV. Презентація проекту
Над проектом працювали: науковці, синоптики, поети і гумористи, мовознавці та художники.
Надаємо слово науковцям.
Звітують науковці.
Ми вивчали спосіб життя бджіл та досліджували, як бджоли готуються до зими. Ми знайшли цікаву інформацію.
З 1-го дня – чистити вулик.
З 6-го дня – годувати личинок.
З 12-го дня – будувати і ремонтувати
воскові соти.
З 19-го – охороняти вулик.
З 26-го – облітати квіти, збирати пилокі нектар.
(Слайд 13).
3)Бджоли мають 5 очей. Три з яких у
верхній частині голови і два попереду.
Мовою танцю. Бджола бігає колами або вісімками й у різному темпі. Хитаючи черевцем, бджола повідомляє іншим,
де вона знайшла корм і чи багато його там.
Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються у купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом,який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються
стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток.
Ми досліджували, як за поведінкою бджіл можна передбачити погоду. Послухайте народні прикмети.
Ми вивчали , як у своїй творчості поети та гумористи змальовують бджолу.
Бджілка Майя навесні
По саду літала.
З яблуневих квіточок
Нам медок збирала.
У ліщиновий лісок
Жу-Жу-Жу летіла,
І на гілочку куща
Відпочити сіла.
Наша Майя зібрала
мед з усіх-усюдів:
З поля, з лісу, з бережка
На здоров’я людям.
Трудівниця замала.
Та все носить, носить,
Меду стільки нам дала-
На всю зиму досить.
З квіточки на квітку
І збирає там вона,
Мед пахучий влітку.
Щобивзимкудітвора,
Мала мед в тарілці
І здорова вся була,
Дякуючибджілці.
3)Гумореска «Як ми з кумом мед качали» Павла Глазового.
Протягом проекту ми всі були художниками і скульпторами. Ми малювали і ліпили бджолу. Перед вами наші роботи.
Вчитель. Бджола є не тільки єдиною комахою, але і єдиною живою істотою, мабуть, що корисною абсолютно. Вона одна з деяких, живучих не за рахунок когось або чогось, а винятково за рахунок нектару й пилка, які рослини віддають їй замість запилення.
Всі продукти життєдіяльності бджолиної сім'ї, без винятку, мають харчову й лікувальну цінність. Навіть страшна бджолина отрута є ефективними ліками. Навіть після своєї смерті бджола приносить людям користь: із бджолиного подмора (загиблих бджіл) роблять ліки.
Бджола – надзвичайно багатогранний символ. Вона уособлює мудрість, родючість, працьовитість, порядність і чистоту.
Погляньте, як бджолу використовували у символіці
6.Кубування
На урок в гості до нас
Завітав сьогодні в клас
Ось цей кубик непростий.
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Чого ви навчились перевіряє.
Діти кидають кубик і дають відповіді на запитання, написані на гранях кубика:
7.Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.
Проект завершується чаюванням з цілющим медом у дружньому колі.