Міні-проект "Бджоли"

Про матеріал
Навчити дітей цінувати труд дорослих; Розвивати інтерес,повагу,зацікавленість;Виховувати працелюбність,любов до комах.
Перегляд файлу

Вид проекту за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний.

 

Мета уроку.

-Формування ключових компетентностей:вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної –продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі  та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

громадянської – бережливо ставитися  до природи, до людей, до  самого себе.

  • Формування предметних компетентностей: спостереження за бджолами восени та збір інформації про поведінку бджіл  на стадії їх підготовки до зими.

 

Очікувані результати:

- вміють  презентувати власні спостереження за бджолами восени за змістом створеного ними  певного освітнього продукту (колаж,  інтерв’ю, твір тощо);

- оцінюють  власну діяльність та діяльність однокласників.

 

Навчальні предмети: природознавство.

 

Тривалість: 10 днів.

 

                       ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ  

 

І етап. Організація проекту.

На цьому етапі треба  визначити  тему, мету проекту, навчальні предмети, зміст яких задіяний, вид проекту та його тривалість.

 

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.

 

Бесіда:

--  Упродовж 10 днів ви будете збирати інформацію про те, як готуються до зими бджоли. Ваше завдання - ознайомити згодом на уроці однокласників з отриманою інформацією про поведінку бджіл восени та підготовку до зими.

 

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в групи за бажанням.

 

Форми представлення продукту проектної діяльності:

 

група 1 -науковці (знаходять інформацію про поведінку бджіл восени в Інтернеті, енциклопедіях, довідниках );

група 2 –синоптики (досліджують, як за поведінкою бджіл можна передбачити погоду);

група  3 –поети і гумористи(вивчають, як у своїй творчості поети і гумористи змальовують бджолу);

група  4- мовознавці (дізнаються, яким чином істота бджола прикрасила і збагатила українську мову);

група 5 – художники (малюють чарівну комаху бджолу, створюють колаж). ІІІ етап. Реалізація проекту.

  1.               Складання учнями плану роботи над проектом.

- Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.

- Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.

- Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб освітній продукт був якісний та оригінальний.

 

2 . Розподіл обов’язків між членами групи.

 

3. Самостійна творча робота учнів.

 

4. Виготовлення освітнього продукту.

 

І Vетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

 

  1.               Оформлення результатів.

 

  1.               Підготовка до презентації.

 

  1.               Захист проектів.

 

4.  Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

  1.               Аналіз успіхів і невдач. Висновки.

 

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

 - Любі діти, у  наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром!

ІІ. Повідомлення теми уроку

  • Сьогодні ми проводимо урок – презентацію проекту

 «Як бджоли готуються до зими?»

           ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.               Загадки
  • Відгадайте загадки

1)Тонкі крильця,
Смугаста спідниця,
Чорний поясок,
Медовий голосок. (Бджола)

 

2)У саду малий Микитка 
Захотівзірватиквітку.
А вона його вкусила, 
Загула та й полетіла. 
Що за квіткацебула? 
То не квітка, а...(бджола)

- Діти, хто ця цікава істота бджола?

Бджола – це медоносна комаха, яка

відома людям з давніх – давен.

  • Зараз ми ближче познайомимося з комахою бджолою.

 

  1.               Перегляд відеофільму «Комаха бджола»

 

  • До  нас на урок сьогодні завітала бджола Майя. Давайте її послухаємо.

Бджола.Я труд поважаю,

Все літо літаю

У поле, до гаю,

Збираю медок

Із різних квіток.

Кого не злюблю,

Того жалом колю.

  • Майя , як чемною гостею бути годиться, принесла вам на гостинець цілий вулик слів. Зараз ми їх прочитаємо. Наш Пасічник допоможе розтлумачити значення цих слів.
  1.               Словникова робота

Мед — густа солодка маса, яку бджоли виробляютьз нектару квітів.

Мед здавна називають королем усіх ліків.

У всі часи бджолиний мед, особливо липовий, вважався найпопулярнішим засобом для лікування застуди в домашніх умовах, завдяки своїм властивостям: відхаркувальним, потогінними, снодійним, антибактеріальними, антивірусними і протигрибковими. У його складі виявлені практично всі відомі вітаміни та мікроелементи. Вживати мед можна не тільки для лікування застуди, але і для її профілактики. При регулярному вживанні меду значно зміцнюється імунна система людини

Також мед відмінно допомагає при опіках, покращує живлення тканин і проникність судин. При щоденному вживанні в їжу сприяє підвищенню гемоглобіну в крові, покращує травлення і обмін речовин.
Популярним зараз є медовий масаж.

Прополіс  - бджолиний клей,  що виробляється медоносними бджолами.

Бджолиобмазуютьпрополісомстінкивулика і закладаютьщілини. Прополісгіркий на смак, жовтийабобурий на колір. При зберіганнігустіє і твердне в крихкумасу темно-коричневого кольору. 

В народніймедициніпрополісзастосовується для лікуваннямозолів, ран.

Прополіспризупиняєріствірусів, а самевіспи, герпесу, грипу. При лікуванніпрополісом не порушуєтьсямікрофлора кишечника і, відповідно, не буваєдисбактеріозу.

 

Бджолиний віск - це продукт, який виробляється восковими залозами бджіл.

Виділяють віск тільки молоді бджоли. Віск виготовляють бджоли з натуральної рослинної сировини - нектару. Про корисні властивості бджолиного воску можна говорити годинами, це біологічно активна речовина, яка має бактерицидні і протизапальні властивості. Бджолиний віск є основою для фармацевтичних і косметичних засобів. Його застосовують для виготовлення мазей, кремів і пластирів. Віск використовують для приготування мазі від мозолів. Застосовують бджолиний віск для лікування бронхо-легеневих захворювань.

СТІЛЬНИК  -лист, утворений чашечками з воску, якийбджолироблять для зберігання меду.  Жувати мед у стільниках - не просто смачно, а й корисно, оскільки віск має гарні лікувальні властивості.
 

Маточне  молочко — продукт виділення верхньощелепних та підглоткових залоз молодих робочих бджіл, є високоенергетичним кормом  маток і личинок у маточниках.

На сьогодні бджолине маткове молочко, застосування якого широко використовується в медицині, дозволяє проводити профілактику багатьох захворювань. Під впливом молочка ослабляється нервове перенапруження і фізична втома, покращується апетит, пам'ять, сон і працездатність. Крім того молочко дозволяє поліпшити процес лактації, регулює обмін речовин і відновлює сили. Причому усі ці властивості має тільки свіже маткове молочко бджолине.

 

  1.               Складання словникової павутинки
  • Діти, коли ви чуєте слово бджола, то що спадає вам на думку, що ви уявляєте? (Квітка, праця, мед, вулик, пасіка)
  1.               Розповідь вчителя

Бджоли, напевно, найкорисніші для нас комахи із всіх комах земної кулі. Існує біля 20 000 видів бджіл.
Бджола - символ працьовитості й колективізму. Для одержання ложки меду 200 бджіл повинні   збирати нектар протягом цілого  дня.

  •              Бджолихарчуютьсяпилком та нектаром квіток, який вони висмоктуютьдовгим хоботком.
     
  •               Бджоливідіграютьнайбільшу роль в опиленніквітів. А через опилення, квітирозмножуються. Цеозначає, що без бджілквітівбивзагалі не було.
  •              У кожноїбджілки на передніх лапках є щіточки, на які вони збирають пилок. А на задніх лапках – спеціальнийкошик для йогоперенесення.
  •              Коли пилок та нектар змішуються разом – утворюєтьсяв’язкарідина, яку бджілкискладають у стільники. Там формується мед.
  •              Зістільниківутворюєтьсяїхбудиночок – вулик. Тобто весь будинокбджілки – суцільніцеглинки з меду.
     
  •              Коженвулик – будиночокбджіл – можевміщувати в собібіля 40 000 комашок!!! Така велика родина бджіл є окремоюкраїноюзісвоєюкоролевою тасвоїм устроєм. Бджолице високоорганізовані комахи.
    Кожна бджола виконує свою функцію.

Одні працюють (приносять до вулику пилок та нектар), другі

виховують діточок (годують їх нектаром), треті будують стільники (з

суміші нектару та пилка), в яких потім народжуватимуться і житимуть

нові бджілки, четверті, народжують дітей – нових працьовитих

мешканців своєї країни.

  •              Ви знаєте, що оси та бджолиможутьдуже сильно і болячевжалити. Таким чином цімаленькіістоткизахищаються. Проте, оси можутьжалитибагаторазівмайже без шкоди для себе. А бджілка, одразупіслявипуску жала, помирає. Цедодаєїйгідності та честі до її і без того неймовірноїособистості.
    По народнихподаннях, бджоливодятьсятільки в добрих людей, а злих не люблять.
  1.               Загадка

1)Солодкий, та не цукор,

липкий і смачний, та не цукерка. (Мед)

 

2)Стоїть завод у полі.

Який? А це секрет.

Працюють в ньому бджоли,

Виготовляють мед.(Вулик)

  • Бджоли збирають квітковий нектар і перетворюють його на мед. Мед – дужецінний продукт.Він  є найдивовижнішим продуктом у світі!!! Справжній порятунок для людини майже від всіх хвороб!

Окрім загального укріплюючого ефекту, він дуже ефективний при нервових розладах, допомагає при серцевих та шлункових захворюваннях (виразкові хвороби та гастрити), хвороб печінки. Мед пом’якшує слизову оболонку, тому корисний при захворюваннях горла. Всю нашу історію наші пращури змазували їм рани для скорішого загоєння.

 

Використання меду

  • Отже , мед використовують в медицині. Ще мед використовують в косметології, оскільки з меду виготовляють маски для обличчя. Мед пом’якшує шкіру обличчя. Також широкого застосування набуло використання меду в кулінарії.  Напевне, всі ви куштували медові торти, тістечка, печиво.

 

Хвилинка відпочинку. Танцювальні рухи  під пісню Аліни Гросу «Бджілка»

 

ІV. Презентація проекту

  • Давайте пригадаємо, що ми хотіли дізнатися, коли починали працювати над проектом.
  • Про життя бджіл.
  • Про цінністьпродукції, зібраноїбджолами.
  • Які художні твори написані про цих комах.
  • Що говорить народна мудрість про бджілок.
  • Про значення бджоли в науці, культурі,
  •  історії.
  • Як бджоли прикрасили українську мову.

Над проектом працювали: науковці, синоптики, поети і гумористи, мовознавці та художники.

Надаємо слово науковцям.

Звітують науковці.

Ми вивчали спосіб життя бджіл та досліджували, як бджоли готуються до зими. Ми знайшли цікаву інформацію.

 

  1.               Бджолина сім’я складається з матки,трутнів та робочих бджіл. Одна бджолина сім’я налічує 80- 100 тисяч бджіл. Нею керує одна матка.
  2.               Обов’язки бджіл залежать від віку комахи. З часом тіло робочої бджоли змінюється і виконує нові функції.

З 1-го дня – чистити вулик.

З 6-го дня – годувати личинок.

З 12-го дня – будувати і ремонтувати

     воскові соти.

З 19-го – охороняти вулик.

     З 26-го – облітати квіти, збирати пилокі нектар.

(Слайд 13).

3)Бджоли мають 5 очей. Три з яких у

верхній частині голови і два попереду.

  1.               Як спілкуютьсябджоли?

Мовою танцю. Бджола бігає  колами  або вісімками й у різному темпі. Хитаючи черевцем, бджола повідомляє іншим,

де вона знайшла корм і чи багато його там.

  1.               Навесні, щойно з’являються перші квіти, робочі бджоли вилітають з вулика. Вони збирають пилок і нектар. У другій половині літа бджоли починають заготовляти мед на зиму.
  2.               Як бджолиготуються до зими?

Готуючись до зими, бджоли не впадають у  сплячку.   З настанням  холодів  вони перестають рухатися, збиваються у купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом,який їм спеціально постачають бджолярі. А  скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються

стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток.

  1.               Звітують синоптики

Ми досліджували, як за поведінкою бджіл можна передбачити погоду. Послухайте народні прикмети.

  • Якщо бджоли вилітають вранці-рано – на ясну погоду.
  • Бджоли скупчилися на стінках вулика – на велику спеку.
  • Якщо влітку мало дощів, буде багато меду.
  • Ранній виліт бджіл – на ранню весну.
  1.               Звітують поети і гумористи

Ми вивчали , як у своїй творчості поети та гумористи змальовують бджолу.

  1.               Вірш Бджілка Майя

Бджілка Майя навесні

По саду літала.

З яблуневих квіточок

Нам медок збирала.

У ліщиновий лісок

Жу-Жу-Жу летіла,

І на гілочку куща

Відпочити сіла.

Наша Майя зібрала

мед з усіх-усюдів:

З поля, з лісу, з бережка

На здоров’я людям.

Трудівниця замала.

Та все носить, носить,

Меду стільки нам дала-

На всю зиму досить.

 

  1.               Цілий день літабджола,

З квіточки на квітку

І збирає там вона,

Мед пахучий влітку.

Щобивзимкудітвора,

Мала мед в тарілці

І здорова вся була,

Дякуючибджілці.

 

3)Гумореска «Як ми з кумом мед качали» Павла Глазового.

 

  1.               Звітують мовознавці
  • Ми дізнавалися, яким чином істота бджола прикрасила і збагатила українську мову.
  • Ми відшукали прислів’я і приказки про бджолу.

 

  •              БДЖОЛИ РАДІ ЦВІТУ, А ЛЮДИ - ЛІТУ.

 

  •              БДЖОЛА МАЛА, А Й ТА ПРАЦЮЄ.
     
  •              КАЛИНА ХВАЛИЛАСЬ, ЩО З МЕДОМ СОЛОДКА. 

 

  •              НА ЯЗИЦІ МЕДОК, А НА ДУМЦІ ЛЬОДОК. 

 

  •              ДАЙ БОЖЕ, ХОЧ БДЖОЛА ПОМОЖЕ. 
     
  •              ВЕСНЯНА БДЖОЛА - НАЙЩАСЛИВІША. 
     
  •              ВЧИСЬ НЕ МЕД ЇСТИ, А БДЖІЛ ШАНУВАТИ.

 

  •              ДОПАВСЯ, ЯК БДЖОЛА ДО МЕДУ.

 

  1.               Звітують художники

Протягом проекту ми всі були художниками і скульпторами. Ми малювали і ліпили бджолу. Перед вами наші роботи.

 

Вчитель. Бджола є не тільки єдиною комахою, але і єдиною живою істотою, мабуть, що корисною  абсолютно. Вона одна з деяких, живучих не за рахунок когось або чогось, а винятково за рахунок нектару й пилка, які рослини віддають їй замість запилення.

Всі продукти життєдіяльності бджолиної сім'ї, без винятку, мають харчову й лікувальну цінність. Навіть страшна бджолина отрута є ефективними ліками. Навіть після своєї смерті бджола приносить людям користь: із бджолиного подмора (загиблих бджіл) роблять ліки.

Бджола – надзвичайно багатогранний символ. Вона уособлює мудрість, родючість, працьовитість, порядність і чистоту.

Погляньте, як бджолу використовували у символіці

6.Кубування

На урок в гості  до нас

Завітав сьогодні в клас

Ось цей кубик непростий.

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Чого ви навчились перевіряє.

Діти кидають кубик і дають відповіді на запитання, написані на гранях кубика:

  •             Як називають будинок бджоли?
  •             Чим харчуються бджоли?
  •             Де використовують мед?
  •             Що таке прополіс?
  •             Чи впадають бджоли у сплячку?
  •             Яка користь від меду?

7.Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

  1.               Аналіз успіхів і невдач. Висновки.

 

Проект завершується чаюванням з цілющим медом у дружньому колі.

 

 

docx
Додано
29 січня 2019
Переглядів
5006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку