Тема : Урок – подорож осіннього листочка.Осінні явища у житті рослин

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про явища природи; ознайомити з осінніми змінами в житті рослин; вчити спостерігати за рослинами восени, бачити красу природи; розвивати уміння аналізувати, порівнювати; розвивати кмітливість, спостережливість, мислення
Перегляд файлу

 

 

                        СЛ.  1

Тема : Осінні  явища  у житті  рослин

Мета: поглибити знання учнів  про явища природи; ознайомити  з  осінніми  змінами  в  житті  рослин; вчити  спостерігати  за  рослинами восени, бачити красу  природи; розвивати уміння  аналізувати, порівнювати;   розвивати кмітливість, спостережливість, мислення

                                               Хід  уроку

  1.               Організація  класу
  1. Девіз уроку:    СЛ.   2

Девізом  нашого  уроку  нехай  будуть  такі слова             

  Не просто слухати, а чути.

      Не просто дивитися, а бачити.

      Не  просто відповідати, а міркувати

     Дружно і плідно працювати.

     Тож влаштовуйтесь зручненько

      Й розпочнем урок  швиденько

 

2.  Хвилинка  спостереження

-- Розпочнемо  свій урок  як  і  завжди  з  хвилинки  спостереження.

- Діти, яка зараз пора року?

- Назвіть осінні місяці.

--- Який  зараз  місяць? Чому він  так  називається?

---Які  зміни  відбулися  з приходом  осені  в  неживій  природі?  ( Сонце  все  нижче  опускається  над горизонтом, на  вулиці  стає  все  холодніше, небо  стає  сірішим, все  частіше  йдуть  дощі, все  сильніше  дує  вітер)

--- Розгорніть зошити з друкованою основою на с.22.

---  Давайте  наші  спостереження  занесемо до  цієї  сторіночки.

--- Запишемо  сьогоднішню  дату спостереження.

         ---- Яка зараз температура повітря?

--- Який сьогодні стан неба?

---  Чи були опади?  

--- Чи спостерігали ви вітер?

 

 

  1. Актуалізація опорних знань, повторення вивченого

 Гра «Незакінчене речення»

--- Давайте ж підсумуємо  зміни  неживої  природи з  приходом  осені.    А  зробити це  я  вам  пропоную  за  допомогою  гри «Незакінчене  речення»   СЛ.  3

    Сонце  восени  над  горизонтом …низьке.

Дні стають…коротшими, а ночі… довшими.

    Небо часто вкривається …сірими хмарами.

Часто йдуть … дощі, дмуть холодні… вітри.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Слухання казки «Пригоди кленового листочка».

 

---  Сьогодні  ми  з  вами  здійснимо  уявну  подорож  до  осіннього  лісу,  адже  нашої  допомоги  потребує  маленький  кленовий  листочок. Послухайте  яка  пригода  трапилася  з  цим  листочком

 

 

 

 

                                  СЛ.  4

    Весною на  високому гіллі клена  народився малесенький кленовий  листочок. Добре  йому  жилося  навесні та влітку. Дерево мама його годувало, поїло. Кленовий листочок підростав,бо сонечко його обігрівало, дощик вмивав, вітерець колисав. Добре було кленовому листочку. Цілими  днями  він   шелестів і розмовляв зі   своїми братиками  листочками. Але ось непомітно підкралася золотокоса чарівниця осінь. Братики  листочки  почали  потихеньку  жовтіти,  а  з  ними  жовтів і кленовий  листочок. Налетів вітерець, відірвав братиків листочків  від дерева мами та й закружляв ними  у повітрі. Листочки  кружляли і тихо падали на землю. Вітерець  налітав і знову підіймав їх вгору. Листочки розлітались далеко – далеко від дерева мами. Незабаром кленовий  листочок  залишився сам на дереві,  адже  він   не  знав  що  ж  йому  робити: приєднуватись  до  своїх  братиків-листочків чи залишатися  на  дереві  і  чекати  весни. Засумував  кленовий  листочок.

---  Діти,  давайте  допоможемо  кленовому  листочку. Вирушимо в  мандрівку  до  лісу, щоб  зясувати,  як  правильно вдіяти  кленовому  листочку.

 

2. Повідомлення теми та мети уроку

  •                  З настанням якої пори року листочок засмутився?
  •                  Які зміни відбулися в житті цього листочка?
  •                  Саме сьогодні на  уроці   ми будемо говорити про зміни, які відбуваються в житті рослин з приходом осені. Також  ми  зясуємо

від  чого  ж  залежить  життя  рослин восени . Отже  тема  нашого  уроку «Осінні  явища  в  житті  рослин»  

 

                                          СЛ. 5

3.   Бесіда з елементами розповіді.

  •                  Перш  ніж  вирушимо  в  дорогу  давайте  пригадаємо на які групи поділяють рослини?
  •                  А   на які групи  діляться    дерева  ?
  •                  Тож  давайте  помандруємо  уявною  лісовою  стежкою і  подивимося куди  ж  нас приведе  кленовий листочок

 

          Фізкультхвилинка

Раз,  два, три, чотири,  пять.

Будем   лісом  крокувать.

Там  пташок  ми  зустрічаєм,

Разом  з  ними  політаєм.

З зайцем  разом  пострибаєм, 

А  від  вовка  повтікаєм.

 

 

 

 

 

 

 

                          СЛ.   6

  •                  Ось  нарешті  ми  підійшли до  якогось  дерева.  А  як називається  це  дерево? Порівняйте клен влітку та восени. (змінилося забарвлення листків)

---  Як  сонечко  розташовується влітку  над  горизонтом?

---  Чи  багато  воно  дає світла  та  тепла?

---  А  восени  що  відбувається  з  сонечком?

 --- Чи  достатню  кількість  тепла і світла воно  віддає  рослинкам?

---  Восени листки рослин змінюють своє забарвлення з зеленого на жовте, багряне.

--- А чому листки змінюють своє забарвлення?

                            СЛ.  7

---  У листку є речовини зеленого кольору – хлорофіл  та речовина  жовтого кольору. У живому листку зелена речовина руйнується і знову утворюється. Але відбувається це коли  багато світла  і  тепла.

  •                  Який день влітку: довгий чи короткий? (довгий)
  •                  Сонце світить довго і листочок залишається зеленим.
  •                  З приходом осені дні стають … (коротшими). Рослини отримують менше світла і  менше  тепла.  Зелена речовина руйнується і протягом короткого дня не встигає відновитися. Помітним стає жовтий колір.
  •                  Так  яке  осіннє  явище є  в  житті  рослин?

                               СЛ.  8

  •                  Отже,  запамятайте! Пожовтіння листя є осіннім явищем в житті рослин.

4. Робота  в  парах.  Гра   «З’єднай прислів’я»

--- Крокуємо  далі.  Кленовий  листочок  пропонує  нам  погратися один  з  одним в  гру «З’єднай прислів’я».  Попрацюємо  ми  зараз  в  парах.  На  столах  у  вас  лежать листочки  з написаними  прислів’ями,  але  налетів  вітер і   прислів’я  переплуталися  між  собою.  Складіть  правильно   прислів’я і  поясніть  його.  

Як листя жовтіє,                                а осінь насіння.

Літо дає коріння,                               то  ліс  пустіє

                                       СЛ.   9

 

---  А  як ви  розумієте  ці прислів’я ?

---  Як називається явище, коли падає листя з дерев?

 

                                           СЛ.  10

--- Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє?

 

-   Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин. Сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Температура води стає нижчою, а  згодом з  першими заморозками вода замерзає  і   не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево,або кущ щоб  захиститись  від випаровування  води через листя, починає поступово скидати листячко. Таким чином, скидаючи листя, дерево або кущ готується до зими.

---  А  ще часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев. Важко  їм тримати таку  масу  снігу, тому  дерево  позбувається  зайвої  ваги  тобто листячка.

 

5. Бесіда  про  хвойні  дерева

---  Діти,  кленовий  листочок  запитує  у нас, а чи у всіх дерев опадає восени листя?

--- У яких дерев восени листя зелене?

--- До якої групи належать ці дерева -  листяні чи хвойні?

 

 

                                              СЛ. 11

---  А  чому  ж  у  хвойних  дерев  не  опадає  листя?

Хвойні рослини легко переносять тимчасову нестачу води, яка надходить до коріння з ґрунту. Їхня хвоя випаровує набагато менше води, ніж листя листяних дерев.

---  А  чому  хвоя  менше  випаровує води,  ніж листя?

 

                                             СЛ.  12

6. Трав’янисті рослини

--- А  що відбувається з трав’янистими рослинами? (жовтіють і в’януть)

---  Зеленіють лише суниця і копитняк, які не бояться морозу.

---  Так  яке  ще  одне  осіннє  явище є  в  житті  рослин?

 

                                                       СЛ. 13

---  Листопад- це  теж  осіннє  явище в  життя  рослин.

 

 

 

 

7. Гра « Впізнай    за  плодом»

---  Мандруємо  далі  лісовою  стежкою.

  ---А  щоб  нам  було  веселіше  йти кленовий  листочок  приготував нам  гру «Впізнай    за плодом».

--- А  хто  знає ,  що  ж  цікавого відбувається  восени в житті  цих  рослин?

--- Осінь — пора збирання врожаю. Восени у більшості рослин до­зрівають плоди і насіння.

 

8. Хвилинка  цікавинка

---  А  у  якого  ще  дерева восени  достигають  плоди?

---  Тоді  послухайте  загадку

              У вінку зеленолистім,
                 У червоному намисті
                  Видивляється у воду
                  На свою хорошу вроду. 

---  Це  дерево  має надзвичайний дар - робити добро.

---  А  як  ви  думаєте  яке ?    МАЛЮНОК  НА  ДОШЦІ

---  Дерево допомогає хворим людям. Із гілочок заварюють лікувальний чай. Із ягід варять варення, компоти. Особливо люблять ласувати плодами горобини  пташки. Взимку важко птахам дістати їжу. А тут у пригоді стають ягідки горобини.   Тому  коли  бачите, що  на  дереві залишилися  ягідки,  то  не  зривайте  їх.  Нехай  ними  поласують пташки.

---  Тож  давайте  скажемо яке  ще    осіннє явище  є  в  житті  рослин?

---   Дозрівання плодів – це теж осіннє явище в житті рослин.

ІV. Робота  з  підручником ( с.46-47) і зошитом

1. Читання  і  обговорення  статті

---  А  тепер  давайте  розгорнемо   підручники  і  попрацюємо   над  текстом. Я  почну  читати ,  а  хтось  продовжить.( читання  статті вчителем)

  1. Робота  з  малюнком

--- Листя  яких  дерев  ви  побачили на  малюнку?

  1. Запитання  від  Сойки Синьокрилої
  2. Розгляд  фотографій  квітів

---  А  які  ще  квіти  квітнуть  восени?  ( айстри, жоржини, чорнобривці, піони , іриси)          СЛ.  15

5. Робота  в  зошиті ( с. 13)

---  Давайте  позначимо  букети,  які  складені  з  осінніх квітів.

(нарцис,айстри, тюльпани, хризантеми)

 

V. Закріплення вивченого

     1   Порада  кленовому  листочку           

  •                  Наша  подорож добігає  кінця. Давайте  пригадаємо казку про кленовий  листочок. Що  ми    йому порадимо?  Висіти  на  дереві  і  чекати  весни,  чи  опадати? 

---Дарма  сумував  листочок, адже листя, опадаючи, рятує дерево від руйнування.

---  Листя, що впало, теж приносить користь.  Воно створює теплу ковдру для коріння  рослин. А  також  є добривом навесні .

--- Діти,  давайте  подумаємо  і  скажемо  від  чого  ж  залежить  життя  рослин  восени?  ( від  стану  неживої  природи)

---    Отже  попрощаємося  з  листочком  до  весни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Тестовий контроль

---  Давайте  підсумуємо  нашу  подорож в  вигляді  тестів

---  Уважно читайте завдання та оберіть правильну відповідь.

                                        СЛ.  17

1.  Які  зміни  відбуваються  з рослинами  восени?

а. листя змінює  забарвлення  і  осипається

б. листя не змінює  колір

в. буйно  квітнуть  дерева

                                      СЛ.  18

2. Восени  достигають плоди:

а. калини, горобини, шипшини;

б. вишні, малини, черешні.

                                        СЛ. 19

3. Листопад – це

а.  зміна забарвлення на кущах та деревах;

б.  осіннє  явище природи;

в. достигання  плодів  і  насіння.

 

2.  Самоперевірка          СЛ.  20

---Перевірте правильність виконання

1-а,  2- а,  3-б,

 

 

 

 

                                      СЛ. 21

3.  Самооцінювання

  •                  Погляньте, яке чудове намисто принесла нам чарівниця-осінь.
  •                  Подумайте  кожен  як  ви  попрацювали    на  уроці.
  •                                               СЛ. 22
  •                  Намалюйте на   ниточці  намистинок стільки, на скільки ви оцінюєте свою роботу сьогодні на уроці.
  •                  Я  вам  хочу  подякувати за  роботу  на  уроці, ви  молодці, добре попрацювали.

---  Які явища відбуваються з рослинами восени?

---   Яке значення має листопад для життя дерев і кущів

4. Домашнє  завдання

 

5. Екологічна  хвилинка

Діти, уявіть собі хоч на хвилинку, що всі рослини Землі раптом зникли. Якою стане Земля? ( Земля стане чорною,безбарвною, не буде очищатися повітря, зникне краса Землі.)

- Як ви гадаєте,що ми можемо зробити, щоб рослинам на Землі жилося краще? ( Потрібно насаджувати дерева, дбати про молоді деревця, не топтати квітів, трав, не ламати гілля дерев та кущів.)

  • Щоб зрубати дерево – потрібна одна мить, а щоб виростити – роки!

6. Гра  «З  якого  дерева  листочок?»

 

Як листя жовтіє,               а осінь насіння.

 

Літо дає коріння,              то  ліс  пустіє.

 

 

Як листя жовтіє,               а осінь насіння.

 

Літо дає коріння,              то  ліс  пустіє.

 

 

Як листя жовтіє,               а осінь насіння.

 

Літо дає коріння,              то  ліс  пустіє.

 

 

 

                1 завдання

1.-

2.-

3.-  

 

 

                2 завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 січня 2019
Переглядів
3018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку