Тема1: У майстерні графіка та живописця (2 години)
Урок 1. У майстерні графіка. Будьмо знайомі! Моя школа
Курч Ірина Олександрівна,
учитель початкових класів
Звенигородська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №1
Звенигородської районної ради
Черкаської області
Тема1: У майстерні графіка та живописця (2 години)
Урок 1. У майстерні графіка. Будьмо знайомі! Моя школа
Мета:
Оснащення: візуальний ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників; обладнання: ТЗН; матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери.
Тип: комплексний урок
Методи і засоби роботи: евристична бесіда; практична робота за яскравими враженнями.
Основні поняття:
Графіка — це вид образотворчого мистецтва, що містить малюнок і художні зображення, створені друкарськими машинами (гравюра, літографія, монотипія та ін.) і засновані на мистецтві малюнка (мова лінії, штриха, плями).
Живопис — вид образотворчого мистецтва, твори якого створюють за допомогою фарб, що наносять на яку-небудь поверхню. Це може бути картон, полотно, стіна будівлі (мова кольору).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Бесіда про правила поведінки під час уроку образотворчого мистецтва.
IІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
І в десять років, і в сім, і в п'ять
Всі діти люблять малювати.
І кожен сміливо намалює
Все, що його цікавить.
Все ,що викликає інтерес:
Далекий космос, ближній ліс,
Квіти, машини, казки, танці...
Все намалюємо!
Були б фарби,
Аркуш паперу на столі
Та мир в сім'ї і на Землі.
(Перегляд відео «Що малювати»)
https://www.youtube.com/watch?v=1xhIhG1nYFM
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
— У давні часи люди були дуже безпорадними перед хижими звірами та негодою, тому що людські зуби та нігті були непридатні для полювання, люди не мали густого хутра для захисту від холоду. Але наші предки мали велику перевагу — вони жили родинами. Отже, людям було необхідно спілкуватися одне з одним. Чоловікам — домовитися щодо полювання, жінкам — повідомити одна одній, де є стиглі ягоди й горіхи, а також гарні грибні місця. Усі люди шукали їжу та друзів, проте ніхто не вмів висловити свої бажання вголос. Люди, які не вміли розмовляти у ті далекі часи, почали спілкуватися одне з одним за допомогою малюнків. Щоб розповісти про шлях до місця, де є їжа, вони зображували на стінах печер великий камінь, похилене дерево, струмок.
Матеріалом для малювання було все, що було напохваті: грудка рудої глини, головешка від багаття. Ними можна було проводити лінії по світлих стінах печер. Минуло дуже багато часу, поки люди навчилися розмовляти, але необхідність малювати залишилась. На стінах і склепіннях печер виникали малюнки оленів, коней, бізонів, мамонтів. Це було схоже на диво — тому люди і вирішили, що малюнки самі можуть створювати дива. Варто лише намалювати тварину і простромити її намальованим списом — і полювання виявиться вдалим. Так малюнки стали для людей першим засобом спілкування і першим чаклунством.
Сьогодні ви вчитеся писати, а прадавні люди мали єдиний спосіб зберігання вимовленого слова — подумки. У такий спосіб вони зберігали пам’ять про почуті звуки та враження про побачене. Згодом люди придумали, як спілкуватися з тими, хто перебуває далеко, і навіть із тими, хто ще не народився. Так наші пращури винайшли письмо, а першим листом був малюнок, адже люди малювали вже досить-таки майстерно. Малюнки-заклинання призначали богам і духам, а тому їх ховали глибоко в печерах, подалі від сторонніх очей. Коли люди почали малювати для інших, то це змінило історію людства. Якщо мисливець хотів похвалитися великою здобиччю, він малював (або висікав) на скелі картину біля торованого шляху. Малюнок на камені став пам’яткою історії, посланням у майбутнє. Також люди додумалися наносити малюнки і на смужки кори, і на шматочки шкіри та деревини, і на уламки кісток, і на мушлі. Такий малюнок можна було взяти із собою і віднести далеко, навіть туди, де люди розмовляють іншою мовою,— малюнок вони зрозуміють. Люди дізналися найважливіше — малюнок може допомогти їм спілкуватися одне з одним.
Я намалюю олівцями світ,
Я намалюю те, про що так мрію.
Я намалюю замість снігу цвіт,
Де кожна квітка - це чиясь надія.
Яскраву крейду в руки я візьму́
І намалюю на асфальті диво.
Свою дитячу мрію я здійсню:
Бо кожному я намалюю крила.
Ти хочеш жити так, як хочеш ти?
Тоді візьми лиш в руки олівці
І намалюй собі такі світи,
Де замість хмар є тільки промінці.
( Відео «Краса природи і засоби її відображення в образотворчому мистецтві»
https://www.youtube.com/watch?v=GOAPCvnSff8&list=PL5vqV-t0Um0TzOMhL2kq7x7VAgGHp23Y-)
Учитель пропонує розглянути репродукції різних видів та жанрів образотворчого мистецтва.
Образотворче мистецтво — це мистецтво створення об’ємного (скульптура) або плаского (живопис, графіка) впізнаваного зображення предметів, людей чи подій.
(Визначення, сформульоване учнями, має відображати їх загальне уявлення про поняття «образотворче мистецтво». На цьому уроці й надалі учні мають демонструвати опанування елементарними основами образотворчого мистецтва.)
зображення? (Учитель показує учням інструменти, розповідаючи про їх різновиди і призначення. Обсяг розповіді залежить від наявного часу.)
Кольорові олівці
Ми – веселі олівці,
Наче сонця промінці.
По паперу помандруєм,
Все, що схочеш, намалюєм.
Тільки нас не розкидай,
А в коробочку складай.
IV. Актуалізація вивченого матеріалу
Випереджальне завдання
Учитель пропонує учням намалювати драбинку, що складається з 8 сходинок. Перша сходинка того кольору, який найбільше подобається. Остання — кольору, що подобається найменше. Малюнки вивішують на дошці, й учні по черзі називають, які вони знають предмети, забарвлені у кожний із кольорів.
Бесіда
Творче завдання
(Відео «Лінії та їх характер»)
https://www.youtube.com/watch?v=0PHhHE8i9nE&list=PL5vqV-t0Um0TzOMhL2kq7x7VAgGHp23Y-&index=12
Лінія по аркушу гуляє,
Слід по собі залишає:
Природа, гори і поля –
Це моя рідна школа і земля.
- Про що йдеться у віршику?
- Із якими лініями ви знайомі?
Виконання практичних вправ
- Я буду називати лінії, а ви повинні накреслити їх на аркуші. (Пряму, вертикальну, горизонтальну, похилу, хвилясту, ламану).
-А тепер за допомогою цих ліній швиденько намалюйте предмет, який ви собі уявляєте. (Сонце, хмарки, дерево, квітка, паркан, будинок-прямокутник, дах - трикутник тощо).
- А як ви думаєте, які лінії бувають за настроєм?
- Які емоції передають ламані лінії? Які предмети можна зобразити цими лініями, малюючи малюнок про нашу школу?
- Які емоції передають хвилясті лінії? Що ними можна зобразити на нашому малюнку?
- Уявіть, що вам потрібно розповісти своєму другові з Китаю чи Австралії про нашу школу. Яким буде ваш малюнок-розповідь «Моя школа»?
Медитування
Під музику діти уявляють свій майбутній малюнок
Повторення правил композиції малюнка (лінія горизонту, розташування предметів на аркуші паперу).
( Відео «Школа, як намалювати школу, #draw, як намалювати школу крок за кроком»)
https://www.youtube.com/watch?v=9kAAtPV0SZ4
Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують творчу роботу. Учитель надає індивідуальну допомогу. Робить короткий аналіз етапів малювання (ескіз, робота в кольорі)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Кожний учень показує свою роботу, коротко розповідаючи про свій малюнок, якою бачить свою школу.
Коротка бесіда за підсумками уроку:
- Чому люди малюють?
-Коли з’явився перший малюнок?
-Для чого люди малюють?
-Які матеріали можуть використовувати люди для створення зображення?
- Із якими лініями ви знайомі?
- Як називається мистецтво, мовою якого є лінія, штрих, пляма?
Додатки