Тема1: У майстерні графіка та живописця (2 години)
Урок 2 У майстерні живописця. Мій клас
Курч Ірина Олександрівна,
учитель початкових класів
Звенигородська спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів №1
Звенигородської районної ради
Черкаської області
Тема1: У майстерні графіка та живописця (2 години)
Урок 2 У майстерні живописця. Мій клас
Мета:
Оснащення: зоровий ряд: навчальні плакати; картки, забарвлені у різні кольори з одного боку; обладнання: альбом для малювання, простий олівець, гумка, фарби — гуаш або акварель, пензлі № 4, 6; ємність для води, серветки для витирання рук і пензлів, палітра.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
А зараз перегляньте сюжет, який розповідає про такий вид мистецтва, як живопис.
https://www.youtube.com/watch?v=71XiDkdpuMs
(Відео «Живопис як вид образотворчого мистецтва»)
За що цінуємо живопис,
Мов рідкісну, коштовну річ?
Готують зустріч незвичайну
Картини майстра віч-на-віч.
Бо дивна суміш кольорова,
Під пильним поглядом очей,
Складає казку просторову
З об’ємним виміром речей.
Бесіда
- Що ж це за вид мистецтва - живопис?
- Яку мову має живопис?
- Які кольори ви знаєте?
III. Мотивація навчальної діяльності
Одного разу на білому аркуші паперу зустрілися три сестрички: Червона, Синя й Жовта фарби. Вони захотіли намалювати щось гарне, але засперечалися.
— Я, — говорила Жовта фарба, — розфарбовую сонце. Я дарую світло і тепло! Я найголовніша!
— Ні! Я головна! — заперечувала Синя фарба.— Якби не я, не було б моря і неба. Де б тоді висіло ваше сонце?
— Дурниці! — вигукнула Червона фарба. — Без мене не було б ані вогню, ані квітів, ані фруктів. Я найголовніша!
Їх суперечка тривала вже довго, а аркуш паперу залишався білим.
— Вашому непорозумінню легко зарадити,— посміхнувся дідусь Пензлик.— Станьте друзями!
- Діти, а чи гарно сваритися між собою?
- Як можна уникнути сварки?
- Зараз я розповім, що необхідно зробити для того, щоб фарби потоваришували, як всі ми. Ми їх зобразимо у вигляді дружних діток нашого класу, які тримаються за руки.
IV. Викладення нового навчального матеріалу
Намалюємо у середині аркуша паперу коло, схоже на сонце,— це буде чарівне Коло дружби для наших фарб-дітей. Розділимо Коло на три рівні частини. Кожну частину розділимо ще на три однакових скибочки. Нехай наші фарби візьмуться за руки, так як роблять дітки нашого класу. У формі трикутничків будуть сукні у дівчаток та сорочечки у хлопчиків. Створюючи чари барвистої дружби, слід бути дуже уважними. (Розгляд спектрального кола). Пояснення вчителя про основні кольори, похідні, хроматичні і ахроматичні.
Показ вчителем на дошці виконання роботи та малювання діток у формі трикутничків.
Створення ескізу кола дружби. (У нас має бути 9 діток, можливий варіант, де дітки намальовані не у колі а в рядок: 3 - червоного спектру, 3 - жовтого, 3 - синього).
Індивідуальна робота на етапі створення ескізу. Короткий аналіз робіт на етапі ескізу.
Робота з фарбами
Підготовка фарб до роботи (краще роботу виконувати гуашевими фарбами).
Ретельно промиємо пензлик у чистій воді. Додамо на палітру до червоної фарби краплину жовтої та розмішаємо. Знайдемо на нашому сонечку дружби наступну скибочку в червоному шматочку (наче годинникова стрілка зробила один крок) і зафарбуємо її отриманим кольором. Наша скибочка вже не зовсім червона! Крок за кроком зафарбуємо всі скибочки в червоному шматочку, щоразу додаючи жовтої фарби.
Тепер зафарбуємо жовтою фарбою першу скибочку на жовтому шматочку. Що ж у нас вийшло? Бачите, Дитинка в червоному і жовтому взялися за руки, і фарби на їхньому одязі потоваришували. А між ними з’явився новий колір.
(Учитель пояснює послідовність змішування фарб для утворення зеленого та фіолетового кольорів. Під час розповіді діти виконують запропоновану вчителем навчальну вправу.)
- Щойно фарби, як і дітки нашого класу, взялися за руки, усе змінилося. Аркуш паперу вже не був білим. Оранжеве сонечко розтопило сніг, вітерець заколихав зелену травичку, на пагорбах розквітли фіолетові квіти — фіалки. А над землею простяглася різнокольорова дуга — веселка.
V. Актуалізація вивченого матеріалу
1. Бесіда
- Подивіться на наше Коло дружби, дітей і кольори. Дорослі художники називають його спектральним колом. Воно схоже на веселку, яка згорнулася в клубочок.
- Які фарби були в нас на початку роботи? (Відповіді дітей.)
- Оранжевий, зелений і фіолетовий кольори художники називають кольорами змішаними (або похідними), тому що їх можна отримати, змішуючи основні кольори.
2. Колективна гра «Колірне Коло дружби»
Учитель розкладає на столі картки (кольоровим боком донизу), один бік яких забарвлений у жовтий, синій, червоний кольори. Учні витягають по картці й утворюють коло. Ведучий стає в центр кола із зав’язаними очима. Він крутиться, клас хором промовляє лічилочку: «Три чарівні кольори — обери один для гри!» Той, на кого вказав ведучий після завершення лічилки, приєднується до ведучого у центрі кола. Разом вони показують усім свої картки. Решта учнів мають сказати, який колір вийде, якщо змішати кольори показаних карток. Учень, який назве предмет, забарвлений у цей колір, здобуває картку цього кольору. Ведучий повертається в коло, а той, кого обрали, стає ведучим, і гра повторюється. Перемагає той, хто набере якнайбільше карток.
VI. Підбиття підсумків
-Давайте повторимо правила справжньої дружби.
Коментар
Краще виконувати завдання гуашшю: після повного висихання фарби допущені помилки легко виправити. Під час роботи з аквареллю помилки виправити не можна, що може спричинити невпевненість учнів у своїх силах та острах помилитися у майбутньому.
Додатки