1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

"Мистецтво бути людиною" (Втілення вобразі Бермана найкращих людських рис. Гумнізм новел О.Генрі "ООстанній листок")и

Про матеріал
Мета цього проблемного інтерактивного уроку проаналізувати оповідання О.Генрі «Останній листок», учити школярів аналізувати та інтерпретувати невеликий за обсягом художній твір, виділяти ключові епізоди; формувати навички ведення дискусії. Урок розвиває вміння аналізувати художній образ, давати власну оцінку діям і вчинкам персонажу; навички образного та критичного мислення; , логічне мислення учнів; Під час уроку виховуються найкращі людські якості: взаєморозуміння, взаємоповагу, здатність на самопожертву заради ближнього, важливість духовного начала в людині, чистота морального світу, могутня сила любові до ближнього. Відпрацьовуються наскрізні лінії: 2 – громадянська відповідальність, 3 – здоров’я і безпека, 4 – підприємливість і фінансова грамотність.
Перегляд файлу

 

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури

в 7 класі:

 

 

«мистецтво бути людиною» (втілення в образі Бермана найкращих людських рис. гуманізм новели О.Генрі «останній листок»)

 

 

 

 

Підготувала

учитель російської мови

та зарубіжної літератури

ЗОШ І – ІІІ ст. №9

Піперкова В.Я.

 

 

2019

 

Тема уроку: « Мистецтво бути Людиною»  ( Втілення в образі Бермана найкращих людських рис. Гуманізм новели О.Генрі «Останній листок») .

Мета уроку: 1) проаналізувати оповідання О.Генрі «Останній листок», учити школярів аналізувати та інтерпретувати невеликий за обсягом художній твір, виділяти ключові епізоди;  формувати навички ведення дискусії;                                                                                                                      2)  розвивати вміння аналізувати художній образ, давати власну оцінку діям і вчинкам персонажу; навички  образного та критичного мислення;  розвивати комунікативну компетентність, логічне мислення учнів;                                                                                                                            3)  виховувати найкращі людські якості: взаєморозуміння, взаємоповагу, здатність на самопожертву заради ближнього, розкрити важливість духовного начала в людині, чистоту морального світу, могутню силу любові до ближнього.

 Очікувані результати:  учні досконало володіють текстом твору, коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми, висловлюють своє ставлення до проблем оповідання.

Ключові компетентності: комунікативна, соціальна, міжпредметна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна.

Наскрізні лінії:  2 – громадянська відповідальність, 3 – здоровя і безпека, 4 – підприємливість і фінансова грамотність.

Методи і прийоми:робота в творчих групах, бесіда,  інтерактивні вправи, робота з текстом, перегляд буктрейлера, дискусія, робота на інтерактивній дошці, інсценізація, випереджувальні завдання.

Тип уроку: проблемний, інтерактивний.

Обладнання: портрет письменника О.Генрі, текст оповідання «Останній листок», мультимедійна презентація, буктрейлер до оповідання, ілюстрації із зображенням скульптури Мікеланджело «Мойсей» і скульптури «Карлик - сатир» , музика: Вівальді «Пори року», Шопен «Сльози осені».

Проблемне питання:  що допоміг зрозуміти  нам О.Генрі? В чому полягає гуманізм його твору?

 

У людині відкриваються найкращі якості

тоді, коли вона робить щось заради ближнього.

                                                                                                           О.Генрі

 

 

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Слово учителя (звучить музика Шопена)

Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна тайна спорідненості людини і природи. У цей час прозріває душа людини.                                                                                                                                              Та коли за вікном сіра осінь нещадно скидає з дерев листя, а холодний вітер і страшна гроза закрадається в серце нестерпним сумом, віра в щось світле і добре починає гаснути, немов вогник  маленької  свічки. Але здаватися невдачі, горю,безнадії – це так просто… Благо, якщо знайдеться надійна рука, яка зловить той нещасний останній листок, від якого може залежати ціле життя… Саме це й сталося з героями твору О.Генрі «Останній листок», за яким ми сьогодні й будемо працювати. ( Слайд – 1)

     Джонсі втратила любов до життя, поступилася слабкодухості, а своїм життям за це заплатив Берман. Тому не випадково саме він стане героєм нашого уроку («Мистецтво бути Людиною. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис»).

Ми дізнаємося, в чому була унікальність Бермана, які риси характеру він мав, навчимося вдивлятися в людину.

2.Складання епіграфу до уроку  на інтерактивній дошці.

Подумайте над проблемним запитанням   (Слайд – 2 -3 - 4)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перегляд бук трейлера

2.Бесіда

- Назвіть дійових осіб твору (Сью, Джонсі, Берман)       ( Слайд - 5)                                                              - Що їх об’єднує?  (Вони люди мистецтва, знаходяться в скрутному становищі)                                  - Чому  героями твору стали саме люди мистецтва?                                                                                  ( особливі люди / почуття розвинені сильніше /                                                                                   легко ранити, образити / автор сам належав до цього світу)                                                                   – З якою метою Джонсі рахує листя плюща?

  Інтерактивна вправа «Коло думок»

 Чому хвороба стала перемагати Джонсі?           ( Слайд – 6)                                                                      

 - Чому Берман мріє намалювати шедевр?  (Щоб вибратися із злиднів, допомогти дівчатам-художницям)

3.Словникова робота                                                                                                                                         - Подивіться на мольберт. Як ви вважаєте, що символізує малюнок, зображений  на ньому? (Останню надію дівчини на життя)  В кінці уроку наші творчі групи спробують  створити  на мольберті художньо-словесний  гімн людині, здатній на самопожертву.

Група «Архіваріусів» познайомить нас з історією символів у новелі.   (Слайд – 7)

Шедевр – 1. Визначний твір мистецтва

                   2. Символ достатку (в новелі)

                   3. Світ добра, щирості, любові.

Плющ – в античній міфології – символ безсмертя та буяння життя. Плющ вється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. Такий символ допомагає більш повно розкрити основний задум письменника.

Листя – людське життя

Листок плюща, намальований Берманом, – символ щирості людського серця, здатного творити добро.

4.Теоретичне лото                                                         (Слайд – 8)                                                

робота на інтерактивній дошці підготували для нас «Літературознавці»

Знайдіть відповідність між теоретичним поняттям і визначенням.

1.Протиставлення у художньому творі.

2.Ставлення до людини як до найвищої цінності.

3.Виразна подробиця із особливою змістовою наповненістю.

4.Невеликий розповідний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом.

А) іронія;   Б) антитеза;    В) новела;     Г) гуманізм;      Д) художня деталь.

Словник: пояснення групою «Літературознавців» поняття «гуманізм» (Слайд 9)

ІІІ.  Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу                                                                                   1. Характеристика образу Бермана                                 (Слайд – 10)

- Яким є перше враження від персонажа? Назвіть ключові слова: (цитати з тексту)

  • Типовий невдаха
  • Лузер
  • Пияка
  • Неохайний
  • Бридкий старий буркотун
  • Дивиться на себе як на пса-охоронця, що захищає художниць
  • Приречений ніколи не створити свій шедевр
  • Усе життя витратив на чекання своєї Музи
  • Потворна зовнішність
  • Жахливий німецький акцент
  • Нещадно знущається з усякої делікатності
  • Але це хибне враження?                                 Слайд – 11)

(Так,це лише перше враження, насправді це дуже добра, чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить)

2.Портретна характеристика героя

  • Знайдіть у тексті опис Бермана. Прочитайте його виразно. Які деталі привернули вашу увагу?
  • У Бермана  «тіло карлика». Чи можемо ми сказати, що в невдахи-художника і душа карлика?

(Зовнішність Бермана оманлива. Маючи тіло карлика він виявив душу велетня. Отже не можна сприймати людей, навіть непривабливих, негативно ; сутність людини, її душа невловимі. Тому важливо вчитися бачити не тільки очима, а й серцем.)

  • Тож, за допомогою якого  основного художнього засобу створений образ Бермана?       (Антитези)
  • Який художній прийом ще використовує автор?  (Порівняння -  з сатиром і Мойсеєм)                              (Слайд – 12)
  • Чому О.Генрі порівнює Бермана з сатиром?   (зовнішність, гріховний образ життя)

 

3.Презентація зображення скульптури  Мікеланджело «Мойсей» і повідомлення групи  «Мистецтвознавців».

  • Хтось із відомих сказав, що шедеври створюють генії.

Без сумніву, одним із них є Мікеланджело Буонарроті, якого О.Генрі згадує як автора скульптури «Мойсей», описуючи  Бермана.       (Слайд – 13)

Постать вождя ізраїльського народу пророка Мойсея , що ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій народ з єгипетської неволі, завжди привертала увагу митців. Геніальний митець Мікеланджело зобразив пророка в останній період його життя. Мойсей на хвилину присів  спочити, але все його тіло в напрузі. Образ приваблює художнім протиріччям: внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм.

        Духовний наставник народу, проводир нації був зневажений, вигнаний, побитий камінням власним народом, хоч усе життя поклав на його спасіння. Лише після смерті Мойсея народ Ізраїлю віддасть йому належне. Минають тисячоліття, а ми й досі захоплюємося трагічною величчю жертовного подвигу титана-пророка Мойсея в ім’я народу, співчуваємо йому як людині, яка на довгому життєвому шляху зазнала також гіркоти невдач, зневіру і розпач.

  • Тож, чи випадково в новелі згадується скульптура Мікеланджело «Мойсей»?                                             (Слайд – 14)

(Ні, це порівняння не випадкове: як Мойсей жертовно віддав життя за звільнення свого народу, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці.)

Учитель:  Лик титана Мойсея на усіх зображеннях випромінює світло, так саме, як і серце Бермана.  Митці різних епох Мікеланджело й О.Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – в цьому гуманізм великого мистецтва.

4.Усне малювання

Якого кольору може бути добро?

Які кольори обрали б ви для портрета Бермана?

5.Робота в групах   - інтерактивна дошка                                   (Слайд – 15)

З перелічених якостей людей підкресліть, аргументуючи свій вибір, ті, що були притаманні героєві:

Вміння співчувати                                            веселість                                                                            мудрість                                                             мужність                                                                                                    миролюбність                                                    скромність                                                                       почуття власної гідності                                  сміливість                                                                                  доброта                                                              щедрість                                                                                                                            терпимість                                                         цілеспрямованість                                                                                                 витримка                                                            вміння працювати в колективі                                                                                   вміння прощати                                                 надійність                                                                                                       небайдужість                                                     тактовність                                                                                                                              готовність до самопожертви                            правдивість                                                                     відповідальність                                                чесність                                                                                                   ініціативність                                                     вірність                                                                                                              чуйність                                                              милосердя

 

І група -  оберіть з переліку 5 якостей, що найбільше подобаються в людях.

ІІ група  оберіть 5 якостей, які б хотіли мати ви.

ІІІ група  із запропонованих частин фразеологізмів оберіть той, що стосується    душі Бермана :  Заяча, Каїнова, мишача, пропаща, темна, черства, широка, золота, щира. Поясніть вибір.

6.Бесіда:

  • Чи вдалося Берману створити шедевр?   (Так, ризикуючи життям, він виконав свою місію, написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).

Коментар: справді, яка різниця, де виставляють шедевр: чи у знаменитій картинній галереї, чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоб він змусив замилуватись красою, подарував життя!

  • То чим заплатив Берман за свій шедевр? (Життям)

7.Інтерактивна вправа «Павутинка дискусії»               (Слайд – 16)

                   Чи варто було Берману ризикувати своїм життям?

 

Так, Берман вчинив правильно,                                                                                                      що пішов тієї ночі малювати листок.

                                                      Аргументи

                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

ІУ. Підведення підсумків

Слово учителя: під час підготовки до уроку групі «Літературознавців» було запропоновано дібрати вислови, які могли би слугувати епіграфом до нашого уроку. Давайте подивимося, що з того вийшло.

1.Цитатна доріжка                             (Слайд – 17)

  • Краща у світі мета -  бути хорошою людиною (Цицерон)
  • Перлина любить ховатися в непоказній оболонці (Японське прислів’я)
  • Голос краси звучить тихо, його вловлюють лише найчуткіші вуха (Ф.Ніцше)
  • І серед людей більше копій, ніж оригіналів (П.Пікассо)
  • Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це важливо (О.Генрі)
  • Бути людиною – означає відчувати, що ти за все відповідаєш  (А. де Сент-Екзюпері)
  • Я не знаю вищого подвигу, аніж подати руку занепалому духом  (М.Гоголь)

2. Бесіда:

  • Ми знаємо багато героїчних вчинків людей, про які відомо всій країні. Чи можемо ми до таких героїчних подвигів віднести вчинок  Бермана?

(Звичайно, ні. Це був подвиг буденний, невидимий, подвиг душі, коли людина жертвує собою заради іншої людини)

  • Яких літературних героїв, що готові до самопожертви заради щастя інших, ви ще можете назвати?

( Прометей, Дік Сенд, Тарас Бульба)

 

3.Словесно-художній шедевр Бермана  - робота в групах                                                                                   На початку уроку на нашому мольберті був лише один листочок. Спираючись на набутий на уроці досвід, відтворіть на мольберті гілку плюща. Кожна група на листочках напише ті риси характеру Бермана, які вважає найважливішими.

 4. Проблемне запитання:                   (Слайд – 18)

- Що допоміг зрозуміти нам О.Генрі?

(Що сенс життя у самому житті,                                                                                              треба жити всупереч обставинам,                                                                                        сподіватися на краще,                                                                                                                        вірити в людей,                                                                                                                                              багато в нашому житті залежить від підтримки тих, хто поруч...)

 «Неймовірна річ, - скаже автор,- це життя!», «на цегляній стіні ще висів листок плюща», тож воно – життя – триває всупереч усім негараздам.

У. Домашнє завдання                            (Слайд – 19)

Творча робота. Доберіть приклади з власного життя до таких тверджень:

  • «Добро може бути лише…»
  • «Жити – означає…»
  • «Робити добро – означає…»

УІІ. Оцінювання роботи учнів

(відмітити найактивніших учнів, найоригінальніші відповіді)

УІІІ. Рефлексія 

1.Вправа «Мікрофон»                           ( Слайд – 20 )

« Я був вражений …»

« Я замислився над …»

« Я вирішив, що …»

 Слово вчителя:                                     ( Слайд – 21)

В одному із своїх віршів українська поетеса Ліна Костенко написала:

На жаль, від нас нічого не залежить.

А треба жити. Якось треба жити.

Це зветься досвід, витримка і гарт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт…

Хай буде все небачене побачено,

Хай буде все пробачене пробачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймні, вік прожити, як належить.

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
6 травня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку