Прийоми мотивації на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Додаткові матеріали до уроків під час етапу "Мотивації" для різних вікових категорій ( 5 - 11 класи) стануть в нагоді вчителям. В роботі представлені різноманітні форми прийому мотивації: мотивація – вірш – музичний твір – відеоролік - кліп; мотивація – деталь; мотивація – «від зворотнього»; мотивація – інтрига (незвичайне, інтригуюче формулювання теми уроку (або підводка до теми); використання притч; мотивація-візуалізація, використання презентацій, відеороликів; мотивація-картина; картина-алюзія; мультиплікаційні фільми-мотиватори. Правильно обрана мотиваія до уроку надасть змогу учням працювати та вчитися із задоволенням.
Перегляд файлу

       Мотив взагалі - це джерело діяльності будь-якої людини. Він виступає в ролі «енергетичної батареї» особистості, і від його сили залежить інтенсивність діяльності людини. Будь-яке звернення до психології особистості так чи інакше висвічує фундаментальне значення мотиваційної основи діяльності. Немає внутрішнього мотиву - внутрішньої рушійної сили, і будь-яка справа приречена бути нудною, одноманітною, непотрібною.

     Мотиви (інтереси, потреби, прагнення, переконання, ідеали, емоції, потяги, інстинкти, установки) - це те, що спонукає людину до діяльності, заради чого вона відбувається.

     Перефразовуючи відомий афоризм, можна стверджувати: ніщо не дається в педагогіці так дешево і не дає такого швидкого позитивного ефекту, як мотивація. Якщо педагогіка в своїх концепціях, підручниках, програмах, методиках, технологіях ігнорує внутрішнє налаштування дитини, то, по суті, в якості головного педагогічного засобу вибирає насильство.

      Педагог же, що спирається в своїй діяльності на насильство, що вибирає метою «свого впливу» на учня тільки поняття «повинен» або «необхідно», стикається з негативною, заперечувальною мотивацією. У дитини формується стійка і сильна тенденція до ухилення від навчання, навчальна діяльність і результати навчання незначні, відволікання на уроці сильне, йому нецікаво на уроці, в школі, з такими дітьми часто виникають ситуації «чинення тиску». Навчання вимагає від них великих зусиль і швидко стомлює, вони часто відчувають почуття пригніченості, незадоволеності, у них спостерігається нерухомість мислення. Це не може пройти безслідно для здоров'я дітей - психічного, духовного і навіть фізичного.

       Основними мотиваційними аспектами, до яких звертається вчитель, є пізнавальний інтерес, проблемність і практичність знань та вмінь, які здобувають учні протягом уроку.

      Найчастіше мотивацію навчальної діяльності ( у наукових посібниках) реалізують за допомогою таких прийомів:

- створення проблемної ситуації, для розв’язання якої потрібно засвоїти нове;

- бесіда про зв’язок навчального матеріалу з реаліями життя, розкриття практичного значення його;

- вплив на емоційну сферу (прослуховування музичних творів, перегляд відео фрагментів, робота із репродукціями картин художників чи фотографіями тощо);

- робота з епіграфом уроку (афоризми, цитати тощо); 

- різні види рольових ігор (інсценізація, діалоги тощо).

      Формулюючи мотивацію навчальної діяльності учнів, учителю важливо враховувати вікові та індивідуальні особливості шкільного учнівського колективу.

     Отже, мотив – це те, що спонукає людину до дії. Важливим, на мій погляд, є сам початок уроку, характер емоційного налаштування учнів на вивчення програмового матеріалу.

      Викликати в дитини бажання вивчати тему можна, якщо заціквити. Вчителю іноді складно придумати як «зачіпити» школярів темою уроку. Можна почати урок словами: «Я хочу здивувати вас…», «Я хочу вас зацікавити…», «Я хочу заінтригувати вас…». Але краще за все мати у своєму педагогічному арсеналі спеціальні прийоми, засоби, які викличуть зацікавленість навчальним матеріалом та бажанням його вивчити. Вони обумовлені різними ситуаціями, у тому числі й навчальним предметом. Хочу показати, як я використовую деякі з них у своїй практиці для учнів різних вікових категорій.

     Література дає багатий  матеріал, що здатний формувати мотивації до навчання.

Мотивація – вірш – музичний твір – відеоролік - кліп

  • До вивчення новели О.Генрі «Останній листок». Максим Биков «Злющій осінній вітер» + П.І.Чайковський «Пори року: жовтень».

Злющий осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща.

Ти дивилась покірно і тихо,
 У заплакане ,мокре вікно,
 Де хитався, боровся із вітром,
 На плющеві останній листок.

І воском стікала надія,
По тонесенькій свічці життя,
Картин твоїх -недописана мрія,
Манила тебе в небуття.
  
Та не здався листочок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
Написав у своєму житті.

Малюнок із жовтої фарби,
Життя - тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.       

( Запитуємо про відчуття учнів з почутого, спогади про осінь; під час хвороби, хто підтримує… - шукаємо зв'язок з життям)

  •  До вивчення казки Г.Х Андерсена «Соловей».

Звучить у записі спів справжнього солов’я. Питаємо, хто чув у лісі «живий» спів пташки  і заводимо будь-яку штучну мелодію музичної шкатулки (можна не один раз – для порівняння зупинити мелодія – наче шкатулка зламалася…)

Запитуємо що сподобалося більше і чому…

  • До вивчення романів Стендаля «Червоне і чорне». Образ Жульєна Сореля. О.Уайльд «Портрет Доріана Грея»

Каждый выбирает для себя
женщину, религию, дорогу.
Дьяволу служить или пророку -
каждый выбирает для себя.
Каждый выбирает по себе

(-Що може вибрати людина?

-А особисто ви яким шляхом плануєте іти по життю?..

-Що вибрав для себе Жульєн Сорель? Доріан Грей)

-Чи прийнятний для вас такий вибір? (Старшокласники вступають у дискусію, як правило, мало хто залишається поза неї)

  •  До вивчення оповідання Г.Маркеса «Стариган з крилами» -  вірш Л.Костенко «Крила» читає Богдан Ступка

  •  До вивчення повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» звучить пісня  «Ой радуйся, земле, Син Божий народився…»

(Можна розпитати дітей про їхні очікування щодо новорічних подарунків, як святкують Різдво…)

  • До вивчення казки-феєрії О.С.Гріна «Пурпурові вітрила». Кліп «Ребята,  надо верить в чудеса»

- Чи вірити ви у дива?

- У здійснення мрій?

- А чи збуваються ваші мрії?

- Що для цього необхідно робити?

  • До вивчення поезії М.Ю.Лермонтова «На дорогу йду я в самотині», «Молитва» (перегляд-прослуховування «кінострічки бачення + романс», створеної учнем до конкурсу «Створи шедевр» з’ясування відчуттів від почутого й побаченого, перехід до читання (аналізу) поезій мовою оригіналу))

Мотивація – деталь

  • До вивчення роману В.Скотта «Айвенго» (Шпага (іграшкова) і троянда – будемо говорити про справжніх лицарів, писати закони, за якими жили середньовічні рицарі).
  • В.Биков «Альпійська балада» - шмат хліба, маки (символи війни, відваги, випробувань)
  • О.Генрі «Останній лист» - суха гілка дерева з листочком, який тримає прищіпка (символ надії )
  • Ф.Шиллер. Балада «Рукавичка» - перчатка (символ зневаги до чужого життя – як її можна кинути – показуємо дітям)
  • О.Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів» - дзеркало

( чарівний символ справедливості)

  • Індійська народна казка «Фарбований шакал» - фарби (можуть змитися, як не перефарбовуйся, правда вийде на поверхню)
  • Р.Дал «Чарлі і шоколадна фабрика» - шоколад (символ усього роману – випробування для героїв) (Головне питання: «Діти, а хто з вас лише 1 раз на рік куштує шоколад?)
  • Ч.Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» - казковий синій птах (символ щастя)
  • М.Лермонтов «Герой нашого часу» - зображення коня – символ дороги життя Григорія Печоріна : помирає кінь – вмирає герой
  • Г.К.Андерсен «Снігова королева» - сніг (добре, якщо буде можливість принести справжній) тане в руках від людського тепла, як «розтануло» серце Кая від чар Снігової королеви
  • До вивчення роману Е.Портер «Полліанна» - в руках у вчителя лимон, а на столі стоїть напій «Лимонад»

     Немає людини, життя якої складається абсолютно щасливо. Чому? Бо в житті завжди є труднощі. Через них має пройти кожен. Якщо ж людина ніколи не зазнавала ніяких проблем, вона перестає бути людиною. Йдучи життєвим шляхом, ми весь час вчимося.

     Людина часто буває незадоволена своїм життям, заздрячи іншим, адже завжди є хтось красивіший, багатший, успішніший, щасливіший за неї. Але це тільки на перший погляд, тому що абсолютно у кожного є свої негаразди. Якщо замислитися глибше, то розумієш, що так само завжди є хтось набагато нещасніший за тебе, і твої проблеми порівняно з його горем — дрібниці.

     Відомий американський психолог Д.Карнегі вчить, що треба намагатися перетворити кислий лимон на солодкий та смачний напій – лимонад. І ми сьогодні з вами продовжуємо говорити про веселу та приємну дівчинку Полліанну.

  • М.Достоєвський «Злочин і кара» - Біблія (як символ порятунку душі), стара цеглина (символ міста, що руйнує усе людське)

Показуємо Біблію та цеглину.

  • Які асоціації викликають у вас ці предмети?
  • А як вони впливають (вплинули) на долю героїв роману?
  • Хто залишиться людиною?
  • Як залишитися людиною?

 

  • Робота з оповіданням А. Чехова «Хамелеон»:

«Чехов – майстер художньої деталі. Художня деталь – це подробиця у тексті, яка допомагає краще уявити зображувану автором картину, предмет чи характер героя. Письменник небагатослівний. Смисл та ідейний план твору розкривають саме художній деталі. В оповіданнях А. Чехова деталями є власне предмети побуту, тобто неживі предмети. Хіба треба щось, аби якнайвлучніше сказати: «Герої моїх творів бездушні, жорстокі, корисливі створіння»? І, якщо бути точним, то мова має йти не тільки про чиношанування, а й «речешанування».

Вивчення понять теорії літератури. Художня деталь. Американські дизайнери у пам’ять про Стіва Джобса, засновника відомої компанії, відтворили його портрет у деталях з мікросхем. Сучасні школярі, для яких можливість мати смартфон марки Apple прирівнюється до здійснення найзаповітнішої мрії чи виграшу в лотерею, легко й невимушено запам’ятовують суть та роль літературознавчого поняття «художня деталь».

 

C:\Users\user\Desktop\art-3.jpg

 

                           Мотивація – «від зворотнього»

  Учитель читає листа учня 8-Б класу Володимира Кухоцького з Хмельницької області, надрукованого в газеті «Подільські вісті». Хлопчик висловлює власну думку про вивчення зарубіжної літератури та читання книжок: «Коли ми проходили по зарубіжній літературі роман Сервантеса «Дон Кіхот», то я, уважно читаючи, натрапив на таке речення: «…вышеупомянутый идальго в часы досуга – а досуг длился у него чуть ли не весь год – отдавался чтению рыцарских романов с таким жаром и увлечением, что почти совсем забросил не только охоту, но даже свое хозяйство; и так далеко зашли его любознательность и помешательство на этих книгах, что, дабы приобрести их, он продал несколько десятин пахотной земли и таким образом собрал у себя все романы, какие только ему удалось достать…Одним словом, идальго наш с головой ушел в чтение, и сидел он над книгами с утра до ночи и с ночи до утра…И вот, когда он уже окончательно свихнулся…»
     Я вдумався у ці слова і зробив собі висновок: виходить, що дійсно читання книжок нічого хорошого в житті не дає. Що людина стає нездатною до корисної праці. Не веде свого господарства, занедбує те, що було раніше. Так можна стати дійсно таким дурнем, як Дон Кіхот. Я дуже вдячний давньому письменнику Сервантесу і предмету зарубіжна література, що вони застерегли мене і моїх друзів від такого лиха, яке може бути від читання книжок».
(Приклад взятий з журналу «Всесвітня література. - № 10 – 2006, с.7.)
Після цього з’ясовуємо з дітьми:
 Які романи читав ідальго? 
Як ставився до цих романів автор «Дон Кіхота» Сервантес? 
Чи може цей учень збагнути зміст шедевра Сервантеса, якщо не спирається на знання з теорії літератури? А ми?
Без цих знань і нам не збагнути «Дон Кіхота».
              

                                         Притчі

(учителі самі можуть визначити до якого твору можна її використати)

  • О.Уайльд. Казка «Хлопчик-зірка»

Притча про маму.

     Одного разу, за день до свого народження, дитина запитала в Бога:

  • Я не знаю для чого іду в цей світ. Що мені там робити?

Бог відповів:

  • Я подарую тобі янгола, який завжди буде з тобою поряд. Він усе тобі пояснить.
  • Але ж як я його зрозумію, адже я не знаю його мови?
  • Янгол буде вчити тебе своїй мові. Він буде охороняти тебе від усіх нещасть.
  • Як і коли я повинен повернутися до тебе?
  • Твій янгол скаже тобі все.
  • А як звати мого янгола?
  • Неважливо, яке у  нього ім’я, у нього багато імен. Але ти спочатку будеш називати його - мамо…

Навряд чи тема «мами» залишить байдужою дітей, а неслухняним дасть можливість замислитися над своїми вчинками…

Притча «Візьми кошика»

     Зовсім старий став батько, занедужав. Життя у ньому ледве жевріє. Набридло синові дивитися за стареньким татом і вирішив він позбутися старого.

      Посадив батька у великий кошик та й відніс високо у гори. Поставив кошика на землю та вже зібрався іти, коли батько покликав сина:

  • Сину, я не ображаюся, що ти приніс мене сюди, але ж кошика забери!
  • Навіщо він мені?
  • Твоєму синові знадобиться, коли він захоче віднести тебе сюди…

Л.М.Толстой. Роман «Анна Кареніна»

Притча «Як спілкуються люди»

Одного разу Учитель запитав у своїх учнів:

- Чому, коли люди сваряться, вони кричать?

- Тому, що втрачають спокій, - сказав один.

- Але навіщо ж кричати, якщо інша людина перебуває з тобою поруч? - запитав Учитель. - Не можна з нею говорити тихо? Навіщо кричати, якщо ти розсерджений?

Учні пропонували свої відповіді, але жодна з них не влаштовувала Вчителя. Врешті-решт він пояснив:

- Коли люди незадоволені один одним і сваряться, їхні серця віддаляються. Для того щоб покрити цю відстань і почути один одного, їм доводиться кричати. Чим сильніше вони сердяться, тим голосніше кричать.

- А що відбувається, коли люди закохуються? Вони не кричать, навпаки, говорять тихо. Тому, що їх серця знаходяться дуже близько, і відстань між ними зовсім маленька.

 - А коли закохуються ще сильніше, що відбувається? – запитали учні.

Учитель продовжував:

 - Вони не говорять, а тільки перешіптуються і стають ще ближче у своїй любові. Потім і перешіптування стає їм не потрібним. Вони тільки дивляться один на одного і все розуміють без слів. Таке буває, коли поруч двоє люблячих людей.

 

Мотивація – інтрига (незвичайне, інтригуюче формулювання теми уроку (або підводка до теми)

  •  «Сонце російської поезії» (О.С.Пушкін)
  • «Королева Срібного століття» (А. Ахматова)
  • «Людина «нерухомого спокою» (Й.В.Гете )
  • Він писав свою поему дуже повільно – всього 3 рядки за день. Він не хотів робити це швидше тільки тому, щоб бути впевненим, що краще написати ці рядки просто неможливо (Вергілій «Енеїда»)
  • Біля 30% (60% Біблії короля Якова) усіх крилатих висловів Англії належать цій людині… (В.Шекспір )
  • Твір написаний на 600 сторінках, а в ньому описаний лише один день з життя героїв…  оман Дж.Джойса «Улліс»)

(Автор Ціко

  1. Скільки на світі прислів’ї і приказок? (вивчення прислів’ї і приказок народів світу)
  2. Створіть власний образ Казки (вивчення народної казки)
  3. За яких умов прохання стає гарантією успіху? (підготовка до аналізу образу Королеви з казки С. Маршака «Дванадцять місяців»)
  4. Влучні аргументи. Звонішня краса… Внутрішня краса… Що з них мірило нашого життя (підготовка до аналізу Хлопчика-зірки з казки О. Вайльда)
  5. Власний варіант завершення хайку Мацуо Басьо (підготовка до сприйняття японської поезії)
  6. Книга і корабель… Що між ними спільного? (підготовка до огляду життя і творчості Ж. Верна))

На уроці можуть  прозвучати цікаві висловлювання, які підведуть клас до визначення теми уроку.

  • « Тобі дана можливість впасти до рівня тварини, але також і можливість піднестися до рівня істоти богоподібної – лише завдяки особистій внутрішній волі», – учитель запитує учнів:

– Про який час так можна сказати? А про наш час можна?

Потім учитель повідомляє, що це написав Піко делла Мірандола, италійський філософ і гуманіст епохи Відрождения. Робиться висновок про те, що й для нашого часу, і для нас самих можна дещо важливе взяти з теми «Епоха Відрождения»  у гуманистів цієї епохи.

  • «Десь на небесах Сервантес, творець «Дон Кіхота», з сумною посмішкою очікує на того, хто народиться, щоб зрозуміти його» (Хосе Ортега-і-Гассет, іспанський філософ і соціолог).
  • Ці слова не залишать дітей байдужими, бо важливим стає питання: а я зможу зрозуміти Сервантеса, адже засуджувати й критикувати набагато легше.

Мотивація-візуалізація. Використання презентацій, відеороликів

  • До вивчення роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»

Урок починається зі спогадів про дитинство, коли мама або бабуся читали казки…

 

Завдання ускладнюється:

  • які етичні категорії, протиставлені одна одній, ви можете назвати у зв’язку із цими малюнками? (Добро-зло, любов-ненависть…)
  • хто в романі уособлює зло?

- чому М.Булгаков обрав епіграфом до свого роману слова з поеми Й.В.Гете «Фауст»: « Я – тої сили часть,
                                    Що робить лиш добро, бажаючи лиш злого»?

Мотивація-картина

  • Дж. Джойс. Есе "Джакомо Джойс" - картина Г. Клімта "Поцілунок" (1907).

C:\Users\user\Desktop\images (1).jpg

Картина, що передає найвищу, доступну людині насолоду – земну насолоду миттю вічності; невловима межа між матерією та духом.

 

 

  • Ф.Кафка. Новела «Перевтілення» - картина Е.Мунка «Крик» (1893)

C:\Users\user\Desktop\images (2).jpg

Атмосфера страху самотності у світі

 

  • Життя і творчість Ф.Кафки – картина Ван Гога «Їдці картоплі»

C:\Users\user\Desktop\edoki-kartofelya.jpg

Представники експресіонізму, течії, яка вважала людське життя накопиченням страждань, а людину в ньому – самотньою, кинутою, безсилою змінити будь-що у цьому житті. Саме такими були письменник і художник.

 

 

  •  А.Камю. Роман «Чума» -

C:\Users\user\Desktop\bd.jpg

 

П.Брейгель. «Триумф смерті» (1562)

 

C:\Users\user\Desktop\tiepolo06_small.jpg

Дж.Тьєполо. Cвятая, спасающая город от чумы, (фрагмент) 1759

C:\Users\user\Desktop\566109.jpg

 

О.Кардашук .«Бенкет під час чуми» (1998)

 

  • М. Шолохов. Оповідання «Доля людини» - картина

В. Верещагіна «Апофеоз війни»

 

C:\Users\user\Desktop\26162524.558574.7982.jpg

В.Верещагін «Апофеоз війни», ІІ пол.18960-х рр.

 

 

C:\Users\user\Desktop\default-o.jpeg

Сальвадор Далі «Обличчя війни», 1940р.

«Я всю жизнь горячо любил солнце. И я бы с радостью писал только одно солнце, если бы люди не убивали друг друга»,- говорив  Василь Верещагін

 

 

 

 

 

Символ нескінченного циклу смертей…

 

Картина - алюзія

(с. Біще Бережанського району Тернопільської області) — український художник, педагог. Член НСХУ (2000), лауреат премії ім. Михайла Бойчука (2014), автор офіційного логотипу до 200-річчя народження Т. Шевченка)

Олег Шупляк до творів М.Гоголя

 «Політ Вакули»

 

C:\Users\user\Desktop\post-735564-1494060716.jpg

«Панночка на мітлі»

 

C:\Users\user\Desktop\pannochka-vdma_shuplyak_oleg_1295624974.jpg

«Верхи на Хомі»

 

 

 

C:\Users\user\Desktop\verhi-na-hom_shuplyak_oleg_1339507754.jpg

М.Булгаков

 

C:\Users\user\Desktop\bulgakov_shuplyak_oleg_1385725622.jpg

В.Шекспір. «На театральних підмостках»

 

C:\Users\user\Desktop\Oleg Shupliak ____ ______ Tutt'Art@ (70).jpg

Череп Йорика .«Гамлет»

 

Л.Толстой «Анна Кареніна»

О.Пушкін. Смерть поета

C:\Users\user\Desktop\smert-poeta_shuplyak_oleg_1371114033.jpg

О.Пушкін. «Віщий Олег»

Г.Андерсен «Русалонька»

C:\Users\user\Desktop\rusalonka-andersen_shuplyak_oleg_1378915586.jpg

Е.Хемінгуей. «Сніги Кіліманджаро»

Е.Хемінгуей. «Старий і велика рибина»

C:\Users\user\Desktop\stariy--velika-ribina_shuplyak_oleg_1383661505.jpg

Октавіо Окампо

«Дон Кіхот»

 

C:\Users\user\Desktop\maxresdefault.jpg

«Метаморфози»

 

C:\Users\user\Desktop\hudozhnik-Oktavio-Okampo__2.jpg

«Голгофа»

 

C:\Users\user\Desktop\1.jpg

(1943 р.н., Селая (Гуанахуато), Мексика ) - художник, представник стилю метаморфоз, надто близького до гілки іспанського сюрреалізму, який започаткував Сальвадор Далі. Скульптор, театральний художник, художник кіно.)

 

Мультиплікаційні фільми-мотиватори

 

      Здійснення мотивації витікає з необхідності будувати педагогічний процес таким чином, щоб його методика орієнтувалась на якомога глибше проникнення у внутрішній світ учня, мала на меті пробуджувати і розвивати в ній здібності і нахили. Тільки від майстерності педагога, його педагогічного досвіду і психологічного настрою залежить використання ним таких форм і методів роботи з учнями, які сформують у них сталі позитивні мотиви у здобутті знань, умінь, навичок, викличуть інтелектуальні інтереси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Білицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №10

Добропільської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

Майстер-клас

 

«Прийоми мотивації на уроках зарубіжної літератури»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель російської мови та літератури

                                                               Ященко Лариса Дмитрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019р.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чужинова Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
16 травня 2019
Переглядів
4692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку