Мотив взагалі - це джерело діяльності будь-якої людини. Він виступає в ролі «енергетичної батареї» особистості, і від його сили залежить інтенсивність діяльності людини. Будь-яке звернення до психології особистості так чи інакше висвічує фундаментальне значення мотиваційної основи діяльності. Немає внутрішнього мотиву - внутрішньої рушійної сили, і будь-яка справа приречена бути нудною, одноманітною, непотрібною.
Мотиви (інтереси, потреби, прагнення, переконання, ідеали, емоції, потяги, інстинкти, установки) - це те, що спонукає людину до діяльності, заради чого вона відбувається.
Перефразовуючи відомий афоризм, можна стверджувати: ніщо не дається в педагогіці так дешево і не дає такого швидкого позитивного ефекту, як мотивація. Якщо педагогіка в своїх концепціях, підручниках, програмах, методиках, технологіях ігнорує внутрішнє налаштування дитини, то, по суті, в якості головного педагогічного засобу вибирає насильство.
Педагог же, що спирається в своїй діяльності на насильство, що вибирає метою «свого впливу» на учня тільки поняття «повинен» або «необхідно», стикається з негативною, заперечувальною мотивацією. У дитини формується стійка і сильна тенденція до ухилення від навчання, навчальна діяльність і результати навчання незначні, відволікання на уроці сильне, йому нецікаво на уроці, в школі, з такими дітьми часто виникають ситуації «чинення тиску». Навчання вимагає від них великих зусиль і швидко стомлює, вони часто відчувають почуття пригніченості, незадоволеності, у них спостерігається нерухомість мислення. Це не може пройти безслідно для здоров'я дітей - психічного, духовного і навіть фізичного.
Основними мотиваційними аспектами, до яких звертається вчитель, є пізнавальний інтерес, проблемність і практичність знань та вмінь, які здобувають учні протягом уроку.
Найчастіше мотивацію навчальної діяльності ( у наукових посібниках) реалізують за допомогою таких прийомів:
- створення проблемної ситуації, для розв’язання якої потрібно засвоїти нове;
- бесіда про зв’язок навчального матеріалу з реаліями життя, розкриття практичного значення його;
- вплив на емоційну сферу (прослуховування музичних творів, перегляд відео фрагментів, робота із репродукціями картин художників чи фотографіями тощо);
- робота з епіграфом уроку (афоризми, цитати тощо);
- різні види рольових ігор (інсценізація, діалоги тощо).
Формулюючи мотивацію навчальної діяльності учнів, учителю важливо враховувати вікові та індивідуальні особливості шкільного учнівського колективу.
Отже, мотив – це те, що спонукає людину до дії. Важливим, на мій погляд, є сам початок уроку, характер емоційного налаштування учнів на вивчення програмового матеріалу.
Викликати в дитини бажання вивчати тему можна, якщо заціквити. Вчителю іноді складно придумати як «зачіпити» школярів темою уроку. Можна почати урок словами: «Я хочу здивувати вас…», «Я хочу вас зацікавити…», «Я хочу заінтригувати вас…». Але краще за все мати у своєму педагогічному арсеналі спеціальні прийоми, засоби, які викличуть зацікавленість навчальним матеріалом та бажанням його вивчити. Вони обумовлені різними ситуаціями, у тому числі й навчальним предметом. Хочу показати, як я використовую деякі з них у своїй практиці для учнів різних вікових категорій.
Література дає багатий матеріал, що здатний формувати мотивації до навчання.
Мотивація – вірш – музичний твір – відеоролік - кліп
Злющий осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща.
Ти дивилась покірно і тихо,
У заплакане ,мокре вікно,
Де хитався, боровся із вітром,
На плющеві останній листок.
І воском стікала надія,
По тонесенькій свічці життя,
Картин твоїх -недописана мрія,
Манила тебе в небуття.
Та не здався листочок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
Написав у своєму житті.
Малюнок із жовтої фарби,
Життя - тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.
( Запитуємо про відчуття учнів з почутого, спогади про осінь; під час хвороби, хто підтримує… - шукаємо зв'язок з життям)
Звучить у записі спів справжнього солов’я. Питаємо, хто чув у лісі «живий» спів пташки і заводимо будь-яку штучну мелодію музичної шкатулки (можна не один раз – для порівняння зупинити мелодія – наче шкатулка зламалася…)
Запитуємо що сподобалося більше і чому…
Каждый выбирает для себя
женщину, религию, дорогу.
Дьяволу служить или пророку -
каждый выбирает для себя.
Каждый выбирает по себе…
(-Що може вибрати людина?
-А особисто ви яким шляхом плануєте іти по життю?..
-Що вибрав для себе Жульєн Сорель? Доріан Грей)
-Чи прийнятний для вас такий вибір? (Старшокласники вступають у дискусію, як правило, мало хто залишається поза неї)
(Можна розпитати дітей про їхні очікування щодо новорічних подарунків, як святкують Різдво…)
- Чи вірити ви у дива?
- У здійснення мрій?
- А чи збуваються ваші мрії?
- Що для цього необхідно робити?
Мотивація – деталь
( чарівний символ справедливості)
Немає людини, життя якої складається абсолютно щасливо. Чому? Бо в житті завжди є труднощі. Через них має пройти кожен. Якщо ж людина ніколи не зазнавала ніяких проблем, вона перестає бути людиною. Йдучи життєвим шляхом, ми весь час вчимося.
Людина часто буває незадоволена своїм життям, заздрячи іншим, адже завжди є хтось красивіший, багатший, успішніший, щасливіший за неї. Але це тільки на перший погляд, тому що абсолютно у кожного є свої негаразди. Якщо замислитися глибше, то розумієш, що так само завжди є хтось набагато нещасніший за тебе, і твої проблеми порівняно з його горем — дрібниці.
Відомий американський психолог Д.Карнегі вчить, що треба намагатися перетворити кислий лимон на солодкий та смачний напій – лимонад. І ми сьогодні з вами продовжуємо говорити про веселу та приємну дівчинку Полліанну.
Показуємо Біблію та цеглину.
«Чехов – майстер художньої деталі. Художня деталь – це подробиця у тексті, яка допомагає краще уявити зображувану автором картину, предмет чи характер героя. Письменник небагатослівний. Смисл та ідейний план твору розкривають саме художній деталі. В оповіданнях А. Чехова деталями є власне предмети побуту, тобто неживі предмети. Хіба треба щось, аби якнайвлучніше сказати: «Герої моїх творів бездушні, жорстокі, корисливі створіння»? І, якщо бути точним, то мова має йти не тільки про чиношанування, а й «речешанування».
Вивчення понять теорії літератури. Художня деталь. Американські дизайнери у пам’ять про Стіва Джобса, засновника відомої компанії, відтворили його портрет у деталях з мікросхем. Сучасні школярі, для яких можливість мати смартфон марки Apple прирівнюється до здійснення найзаповітнішої мрії чи виграшу в лотерею, легко й невимушено запам’ятовують суть та роль літературознавчого поняття «художня деталь».
Мотивація – «від зворотнього»
Учитель читає листа учня 8-Б класу Володимира Кухоцького з Хмельницької області, надрукованого в газеті «Подільські вісті». Хлопчик висловлює власну думку про вивчення зарубіжної літератури та читання книжок: «Коли ми проходили по зарубіжній літературі роман Сервантеса «Дон Кіхот», то я, уважно читаючи, натрапив на таке речення: «…вышеупомянутый идальго в часы досуга – а досуг длился у него чуть ли не весь год – отдавался чтению рыцарских романов с таким жаром и увлечением, что почти совсем забросил не только охоту, но даже свое хозяйство; и так далеко зашли его любознательность и помешательство на этих книгах, что, дабы приобрести их, он продал несколько десятин пахотной земли и таким образом собрал у себя все романы, какие только ему удалось достать…Одним словом, идальго наш с головой ушел в чтение, и сидел он над книгами с утра до ночи и с ночи до утра…И вот, когда он уже окончательно свихнулся…»
Я вдумався у ці слова і зробив собі висновок: виходить, що дійсно читання книжок нічого хорошого в житті не дає. Що людина стає нездатною до корисної праці. Не веде свого господарства, занедбує те, що було раніше. Так можна стати дійсно таким дурнем, як Дон Кіхот. Я дуже вдячний давньому письменнику Сервантесу і предмету зарубіжна література, що вони застерегли мене і моїх друзів від такого лиха, яке може бути від читання книжок».
(Приклад взятий з журналу «Всесвітня література. - № 10 – 2006, с.7.)
Після цього з’ясовуємо з дітьми:
– Які романи читав ідальго?
–Як ставився до цих романів автор «Дон Кіхота» Сервантес?
–Чи може цей учень збагнути зміст шедевра Сервантеса, якщо не спирається на знання з теорії літератури? А ми?
Без цих знань і нам не збагнути «Дон Кіхота».
Притчі
(учителі самі можуть визначити до якого твору можна її використати)
Притча про маму.
Одного разу, за день до свого народження, дитина запитала в Бога:
Бог відповів:
Навряд чи тема «мами» залишить байдужою дітей, а неслухняним дасть можливість замислитися над своїми вчинками…
Притча «Візьми кошика»
Зовсім старий став батько, занедужав. Життя у ньому ледве жевріє. Набридло синові дивитися за стареньким татом і вирішив він позбутися старого.
Посадив батька у великий кошик та й відніс високо у гори. Поставив кошика на землю та вже зібрався іти, коли батько покликав сина:
Л.М.Толстой. Роман «Анна Кареніна»
Притча «Як спілкуються люди»
Одного разу Учитель запитав у своїх учнів:
- Чому, коли люди сваряться, вони кричать?
- Тому, що втрачають спокій, - сказав один.
- Але навіщо ж кричати, якщо інша людина перебуває з тобою поруч? - запитав Учитель. - Не можна з нею говорити тихо? Навіщо кричати, якщо ти розсерджений?
Учні пропонували свої відповіді, але жодна з них не влаштовувала Вчителя. Врешті-решт він пояснив:
- Коли люди незадоволені один одним і сваряться, їхні серця віддаляються. Для того щоб покрити цю відстань і почути один одного, їм доводиться кричати. Чим сильніше вони сердяться, тим голосніше кричать.
- А що відбувається, коли люди закохуються? Вони не кричать, навпаки, говорять тихо. Тому, що їх серця знаходяться дуже близько, і відстань між ними зовсім маленька.
- А коли закохуються ще сильніше, що відбувається? – запитали учні.
Учитель продовжував:
- Вони не говорять, а тільки перешіптуються і стають ще ближче у своїй любові. Потім і перешіптування стає їм не потрібним. Вони тільки дивляться один на одного і все розуміють без слів. Таке буває, коли поруч двоє люблячих людей.
Мотивація – інтрига (незвичайне, інтригуюче формулювання теми уроку (або підводка до теми)
(Автор Ціко
На уроці можуть прозвучати цікаві висловлювання, які підведуть клас до визначення теми уроку.
– Про який час так можна сказати? А про наш час можна?
Потім учитель повідомляє, що це написав Піко делла Мірандола, италійський філософ і гуманіст епохи Відрождения. Робиться висновок про те, що й для нашого часу, і для нас самих можна дещо важливе взяти з теми «Епоха Відрождения» у гуманистів цієї епохи.
Мотивація-візуалізація. Використання презентацій, відеороликів
Урок починається зі спогадів про дитинство, коли мама або бабуся читали казки…
Завдання ускладнюється:
- чому М.Булгаков обрав епіграфом до свого роману слова з поеми Й.В.Гете «Фауст»: « Я – тої сили часть,
Що робить лиш добро, бажаючи лиш злого»?
Мотивація-картина
|
Картина, що передає найвищу, доступну людині насолоду – земну насолоду миттю вічності; невловима межа між матерією та духом.
|
|
Атмосфера страху самотності у світі |
|
Представники експресіонізму, течії, яка вважала людське життя накопиченням страждань, а людину в ньому – самотньою, кинутою, безсилою змінити будь-що у цьому житті. Саме такими були письменник і художник.
|
П.Брейгель. «Триумф смерті» (1562)
|
Дж.Тьєполо. Cвятая, спасающая город от чумы, (фрагмент) 1759 |
О.Кардашук .«Бенкет під час чуми» (1998) |
В. Верещагіна «Апофеоз війни»
В.Верещагін «Апофеоз війни», ІІ пол.18960-х рр.
Сальвадор Далі «Обличчя війни», 1940р. |
«Я всю жизнь горячо любил солнце. И я бы с радостью писал только одно солнце, если бы люди не убивали друг друга»,- говорив Василь Верещагін
Символ нескінченного циклу смертей… |
Картина - алюзія
(с. Біще Бережанського району Тернопільської області) — український художник, педагог. Член НСХУ (2000), лауреат премії ім. Михайла Бойчука (2014), автор офіційного логотипу до 200-річчя народження Т. Шевченка)
Олег Шупляк до творів М.Гоголя |
||
«Політ Вакули»
|
«Панночка на мітлі»
|
«Верхи на Хомі»
|
М.Булгаков
|
В.Шекспір. «На театральних підмостках»
|
Череп Йорика .«Гамлет»
|
Л.Толстой «Анна Кареніна»
|
О.Пушкін. Смерть поета
|
О.Пушкін. «Віщий Олег»
|
Г.Андерсен «Русалонька»
|
Е.Хемінгуей. «Сніги Кіліманджаро»
|
Е.Хемінгуей. «Старий і велика рибина»
|
Октавіо Окампо |
||
«Дон Кіхот»
|
«Метаморфози»
|
«Голгофа»
|
(1943 р.н., Селая (Гуанахуато), Мексика ) - художник, представник стилю метаморфоз, надто близького до гілки іспанського сюрреалізму, який започаткував Сальвадор Далі. Скульптор, театральний художник, художник кіно.)
Мультиплікаційні фільми-мотиватори
Здійснення мотивації витікає з необхідності будувати педагогічний процес таким чином, щоб його методика орієнтувалась на якомога глибше проникнення у внутрішній світ учня, мала на меті пробуджувати і розвивати в ній здібності і нахили. Тільки від майстерності педагога, його педагогічного досвіду і психологічного настрою залежить використання ним таких форм і методів роботи з учнями, які сформують у них сталі позитивні мотиви у здобутті знань, умінь, навичок, викличуть інтелектуальні інтереси.
Білицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №10
Добропільської міської ради
Майстер-клас
«Прийоми мотивації на уроках зарубіжної літератури»
Підготувала: вчитель російської мови та літератури
Ященко Лариса Дмитрівна
2019р.