Мотиваційні блоки уроків за твором Ф. Кафки "Перевтілення"
Тема : Своєрідність світобачення та його художнє втілення в новелі Ф. Кафки «Перевтілення»
Завдання: Які асоціації викликає картина Мунка «Крик»?
Відповіді (орієнтовні) учнів (жах, біль, безвихідь, самотність, пустка…)
-За яких життєвих умов у людини може виникнути такий стан? (втрата близьких, нещасливе кохання, стан безвиході, депресія)
- Хто може допомогти людині пережити це? (батьки, родичі, кохана, друзі)
А якщо людина залишається наодинці зі світом? Чи здатна вона перемогти цей стан чи приречена на поразку?
На основі твору Ф. Кафки «Перевтілення» ми зможемо знайти відповіді на ці болючі питання. Пропоную форму уроку, - відповідно до асоціацій дітей, - визначити як КРИК… (Зверніть увагу на три крапки, необхідно продовжити відповідно до світобачення головного героя в творі).
ТЕМА: Грегор Замза та його родина.
Завдання :
- Подивіться медіатекст
https://www.youtube.com/watch?v=ToY1EIzVWto
- Які відчуття він у вас викликав?
- Створимо асоціативний ряд до змісту фільму (родина, затишок, комфорт, любов…)
- Сім’я – це необхідна складова для кожної людини. Але, на жаль, не кожна людина відчуває захист, тепло та любов від членів своєї родини.
- Саме така родина показана в творі «Перевтілення» Ф. Кафки.
Розібратися у всіх складностях людських стосунків нам допоможуть герої твору.
Психологічний аналіз Грегора Замзи ( з орієнтовними відповідями учнів)
- Чим жахливе та абсурдне перше речення у творі? (Людина перетворилася на комаху).
- Знайдіть абзац, який переважає за жахом і абсурдністю перше речення ("О Боже, — подумав він, — який важкий фах я собі вибрав! День у день дорога…» Абсурдність і жах у сприйнятті героя свого перевтілення, немає натяку на адекватне сприйняття та думок про своє становище).
- Спробуйте знайти пояснення ставлення героя (Герой вже давно перетворив своє життя на існування та втратив ознаки особистості, яка має мрії, сподівання. Його життя нагадує один важкий нескінченний день).
- Підкресліть слова, які свідчать про його незадоволення життям («Отак щодня вставати вдосвіта, то можна зовсім отупіти.. Якби я не тримався місця через батьків, то давно б кинув його I так доводиться хвилюватись набагато більше, ніж на тій самій роботі дома, а тут ще ця жахлива їзда, морока з пересадками, нерегулярна, погана їжа, щораз нові, чужі, байдужі люди. А хай йому чорт!").
- Отже, людина – комаха чи комаха-людина? (Комаха – це метафора людського життя).
- Чи потрібні Грегору-комасі меблі в кімнаті? (Комаха любить повзати по стіні, тому доречно витягнути речі з кімнати).
- Сестра вчиняє гуманно чи антигуманно, вирішивши забрати всі меблі з кімнати? (Сестра вже не бачить у ньому свого брата і її вчинок є антигуманним, бо вона і не намагається з ним спілкуватися та побачити у ньому Грегора)
- Які почуття у матері Грегора до сина? (Не материнські, у ній немає природнього бажання захистити свою дитину, вона весь час намагається втекти.)
- Знайдіть гротеск у творі (Гротеск у тому, що, будучи комахою, Грегор страждає, відчуває та не хоче, щоб з його кімнати витягли меблі)
- То можливо, він зовсім не комаха? Тоді хто ж він? (Людина)
- Чому це не бачать інші? (Напевно, не мають бажання)
- Де в тексті можна знайти підтвердження, що сестра розуміє, що він Грегор, а не комаха? («Раптом її погляд зустрівся з Грегоровими очима. Певно, тільки присутність матері стримала її, вона нахилилась до неї, щоб не дати їй глянути на стіну…»)
- Що Грегор не віддасть сестрі ні за що? У тексті стоїть пропуск, які ваші припущення? Чому? ( Портрет жінки, тому що він насправді людина)
Після психоаналізу героїв учні створюють інноваційний продукт: внутрішні монологи Грегора, сестри, матері.