Учитель української мови та літератури Краматорської ЗОШ № 16 Шаповал І.І.
Мовленнєвий тренінг
«Спілкуймося українською»
Немає людини, яка б не робила помилок, але той, хто
виправляє свої помилки, – мудрець (Китайська мудрість).
Орієнтовний план заняття:
Стартові завдання (вступ до теми і знайомство)
1.Повідомлення теми тренінгу.
Слово тренера:
Мішаниною двох мов – української та російської – говорить частина людності України, хоч загальновизнано, що користуватися сумішшю двох мов – це одне з найтривожніших явищ загальнопедагогічного та соціального характеру. Скалічена мова отупляє людину, зводить її мислення до примітиву. Суржик в Україні є небезпечним і шкідливим, бо паразитує на мові, що формувалася впродовж віків, загрожує змінити мову, яку прийняв Тарас Шевченко, показавши світові її красу й силу.
2. Вправа «Смак настрою»
Учитель з'ясовує емоційну готовність учнів до заняття, пояснюючи завдання вправи:
Додаткові завдання: використовуйте при цьому складні прикметники; по можливості утворюйте власні новотвори (неологізми).
Учні характеризують свій настрій, використовуючи смакові відчуття.
(Напрклад: ванільно-шоколадний, цитрусово-цукерковий, гірко-полиновий, вершково-фісташковий, полунично-виноградний, огірково-помідорний, сонячно-малиновий, осінньо-гарбузовий, медово-квітковий).
3.Інформаційне повідомлення
Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з тренером.
4.Мозковий штурм «Правила роботи в групі».
Орієнтовні правила:
5.Перегляд відео «Роль української мови у сучасному світі».
Обговорення (Вправа «Мікрофон»).
6.Презентація «Антисуржик»
Відповіді на питання (за правилом «піднятої руки»).
7.Перегляд відео «Запам’ятати правильний наголос легко».
- Запропонуйте ваші варіанти запам’ятовування.
8.Руханка «Атоми й молекули» (зняття напруження, об’єднання учасників у групи).
Слово тренера: «Чи знаєте ви, що військовий на варті стомлюється більше, ніж у поході? Це тому, що його тіло тривалий час перебуває у нерухомому стані. Отже, не забуваймо про вправи на зняття м’язового напруження, які ще називають енерджайзерами, або руханками. Давайте зараз порухаємося, як атоми. Всі ви знаєте, що атоми рухаються в будь-якому напрямку, перемішуючись між собою
За командою учні об’єднуються в «молекули», в кожній з яких стільки атомів, скільки назвав учитель.
Учні залишаються в групах, утворених після проведення руханки.
9.Робота в групах. Рольова гра з елементами театралізації та створенням проблемних ситуацій за професіями ( в основі – ситуативний прийом). Учні використовують професіоналізми.
Групи: «Спортсмени на тренуванні», «Військові», «Похід до ресторану», «У перукарні», «У транспорті», «На ринку».
Наприклад, «У лікувальному закладі».
Зразок (фрази, які можна використати):
Приймаємо з восьмої години, лікар приймає згідно з графіком.
Це пологовий будинок?
Прийміть виклик.
Перепрошую, що я Вас потурбував.
Чи зроблені щеплення?
Різкий біль коло серця.
Серцево-судинне захворювання.
Маю часті запаморочення.
Мені потрібна довідка про стан здоров′я.
Легке нездужання.
Приймайте протигарячкові ліки.
Найважливіше при Вашій хворобі дотримуватися режиму.
10. Перегляд експрес-уроків від Олександра Авраменка.
Обговорення.
11.Завдання групам. Створити монолог із запропонованої теми, наприклад, «Монолог словника», «Монолог сторінки учнівського зошита» і под.
12. «Відкритий мікрофон». Враження від заняття.
13. Завершальна вправа «Побажання».
Учасники стають у два кола (зовнішнє та внутрішнє) обличчям одне до одного. Рухаючись у протилежних напрямках, передають побажання кожному наступному учаснику ( при цьому торкаються долонями до долонь кожного учасника).
Посилання на додатки: https://shapovalukr16.blogspot.com/p/blog-page_20.html
Використані джерела:
1. Сербенська О. Антисуржик. – Львів: Світ, 1994. – 149 с.
2.Запам'ятати правильний наголос? Легко! Українська мова. Відеорепетитор. ЗНО.
https://www.youtube.com/watch?v=wMdTR9EQ1t0
3.Роль української мови в сучасному світі.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=d9r7SjrERME
4.Експрес-уроки української від О.Авраменка. ( «Сніданок» на телеканалі «1+1»).
5. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа): — К.: Видавництво «Алатон», 2016 — 376 с.
1