Урок "Розділові знаки між частинами складносурядного речення"

Про матеріал
поглибити знання учнів про складносурядне речення; навчити правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх
Перегляд файлу

Українська мова

Клас. 9

Тема: Розділові знаки між частинами  складносурядного речення.

Мета: поглибити знання дев'ятикласників про складносурядне речення; навчити учнів правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх; формувати мовну компетентність; розвивати пунктуаційну грамотність, увагу, логічне мислення, творчу уяву, усне й писемне мовлення; корегувати навички правильного інтонування речень; виховувати любов до рідної мови.    

Учні знатимуть: правила вживання розділових знаків між частинами  складносурядного речення.

Учні вмітимуть: правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного  речення й обґрунтовувати їх.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал (індивідуальні картки, картки для самоперевірки).

Методи, прийоми, види, форми роботи:  «Психологічна настанова», гра «Впіймай помилку», пунктуаційний практикум, робота в парах, прийом «Я знаю – хочу знати – дізнався».

Хід уроку

І. Етап орієнтації, мотивації діяльності.

1. Організація класу

Перевірка готовності робочих місць.

2. Нервово-психологічна підготовка

 "Психологічна настанова":

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Етап цілепокладання.

 1.  Фронтальне опитування:

- Які речення називаються складносурядним?

- Як поєднуються між собою частини складносурядного речення?

- Які групи сполучників сурядності ви знаєте?

- Які смислові зв’язки існують між простими реченнями у складносурядному?   

  1.                   Мотивація навчальної діяльності.
  1.                 Пояснювальний диктант

На дошці записані речення. Підкреслити в них граматичну основу, визначити смислові зв’язки між частинами складносурядного речення, намалювати схеми,

  1.       Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна паморозь димить. (одночасність)
  2.       Місяць підіймається вище, і краплі, зриваючись з дерев, мерехтять самоцвітами. (одночасність)
  3.       Уже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (одночасність)
  4.       Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна.
  •      Зверніть увагу на третє та четверте речення. Чим вони відрізняються? (в 4-му реченні стоїть тире, а в 3-му частини складносурядного речення не поєднуються розділовим знаком).
  1.                 Повідомлення теми, мети, завдань уроку.  

Отже,  сьогодні ми з вами вивчимо нову тему «Розділові знаки між частинами складносурядного речення». Також ми навчимося правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення, будемо розвивати творчі вміння  моделювати складносурядні речення.

3. Визначення очікуваних результатів.     

Робота з таблицею «Знаю – хочу дізнатися – дізнався)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

 

 

 

  •      Прошу вас уважно заповнити 1 та 2 частину таблиці «Знаю – хочу дізнатися – дізнався», тим самим ми зможемо визначити, якою буде наша робота на уроці, якою буде його мета.

ІІІ. Етап цілереалізації.     

1. Актуалізація й корекція опорних знань.     

1. Колективне опрацювання схеми, таблиці «Розділові знаки між частинами складносурядного речення».

2. Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального   матеріалу,                                            осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення. 

1. Виконання тренувальних вправ

  • Вправа 1 (усно) с. 59
  • Вправа 2 (письмово)  вибірково с. 59
  • Вправа з коментуванням

Під диктовку вчителя записати речення, розставити в них розділові знаки та пояснити їхнє вживання, накреслити схеми речень.

Реве Дніпро й  лани широкополі медами пахнуть. Од поради язик не всохне і  зуби не випадуть. Туман піднявся  і  небо стало сірим.

Гра «Впіймай помилку» (усно)

Виправ помилки в поданих реченнях.

Пообіч колосилися хліба; але до жнив ще було даличенько. (Пообіч колосилися хліба, але до жнив ще було далеченько). Найменший шелест або стук, і моє сердце падає і завмирає. (Найменший шелест або стук - і моє серце падає і завмирає). Пройшла гроза і ніч промчала. (Пройшла гроза, і ніч промчала). А десь цвіли сади, і дивно пахли трави. (А десь цвіли сади і дивно пахли трави)

  1.                 Фізкультпауза.  

Гімнастика для очей

  • здійснити очима рухи «вверх – вниз»; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи «вправо – вліво»; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи «вправо вверх – вліво вниз»; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи «вліво вверх – вправо вниз»; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи по кутам квадрату проти год. стрілки; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи по кутам квадрату за год. стрілкою; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи за год. стрілкою по уявному «циферблату», фіксуючись на числах 12, 3, 6, 9; кілька секунд інтенсивно покліпати;
  • здійснити очима рухи проти год. стрілки по уявному «циферблату», фіксуючись на числах 12, 9, 6, 3; кілька секунд інтенсивно покліпати.

 Не відкриваючи очей, злегка потерти очі кулачками, покліпати, віднявши руки.

  1.                 Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.   
  1.        Пунктуаційний практикум.

Списати речення. Розставити розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір. 

Перше речення колективно.

Я правді глянула у вічі – і чорний колір білим став. Можна розділити на сто частин яблуко, але не можна розділити землю. Уже вишневі зацвіли садки — і сніг пахучий падає на воду.

  1. Робота в парах. Виконання завдань на картках.

Виконати тести

Визначте, який розділовий знак ставиться між частинами ССР

А)  ,       Б)           В) -       Г) ;

1. Річка широка та глибока, а вода синя та чиста і котиться вона виблискуючи та шумуючи. 2. Сичі в гаю перекликались та ясен раз у раз скрипів. 3. Дощ пройшов і Київ               зеленіє. 4. Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь.

(Учні обмінюються зошитами і перевіряють роботу)

ІV. Рефлексивно-оцінюючий етап.    

  1.                      Підведення підсумків уроку.   

 Проблемне запитання:

- Яку тему сьогодні ми з вами вивчали?

- Які розділові знаки ставляться в складносурядних реченнях?

- Сформулювати правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире?

2. Повідомлення  домашнього завдання.

Для всіх: с.58 вивчити правило

  1. Вправа № 4  ІІ група;
  2. Виписати з творів художньої літератури шість речень на вживання різних розділових знаків У ССР І група.

3. Рефлексія.  

Прийом «Я знаю-хочу знати – дізнався»!

Завершимо роботу з таблицями (заповнення таблиці «я знаю – хочу знати – дізнався»)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

 

 

 

4.Оцінювання.

У кожного учня на парті картка для самооцінки за усіма видами роботи, які були передбачені вчителем і виконані на уроці. Кожен оцінює свою роботу

Скажіть, будь ласка, як ви можете оцінити свою діяльність сьогодні на уроці? Що вам вдалося? Чи була ваша діяльність на цьому уроці успішною?

Самооцінювання на картках

Прізвище, ім’я учня __________________________________

Оцінювання

0б.

1б.

2б.

3б.

Усні відповіді

 

 

 

 

Виконання письмових завдань

 

 

 

 

Робота біля дошки або на картках

 

 

 

 

Активність на уроці

 

 

 

 

Разом: ____ балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
6 березня 2019
Переглядів
6976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку