Тема : Мовний експрес. Повторення вивченого про іменник.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід, число, відмінок іменників; розвивати мовлення, логічне і критичне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття колективізму, увагу, спостережливість.
Корекційна мета: формування та розвиток узагальненості сприймання, корекція та розвиток процесів узагальнення та абстрагування, стійкості уваги, можливості її розподілу та переключення; розвиток навичок зорової та слухової диференціації ; розвиток супроводжуючого мовлення, розвиток дрібної моторики пальців та кисті руки; формування уміння регулювати власні дії відповідно до інструкції щодо виконання завдання, стимулювання пізнавальної зацікавленості та активності,корекція особистості.
Очікувані результати:
- незалежність мислення, відносна самостійність думок;
- активне висловлювання власних думок;
- вміння помічати помилкові судження інших учнів;
- критичне ставлення до себе, вміння бачити власні помилки;
- пошукова спрямованість мислення, прагнення до самостійного знаходження
Зміст уроку
І. Самовизначення діяльності
1.Психологічна настанова «До успіху».
-Любі мої, ви звернули увагу, що сьогодні до нас на урок завітало багато гостей. Але почувайте себе зручно, комфортно і без хвилювань. Ви молодці і у нас з вами все вийде.
-А щоб урок пройшов добре, треба мати гарний настрій. Тож посміх ніться мені, посміхніться сусідові поруч – ми починаємо. ІІ.Актуалізація опорних знань
Метод «Передбачення»
Доберіть по 1 слову для характеристики уроку.
Діти називають: цікавість, увага, творчість, знання, гра, праця, мудрість.
-Що спільного в цих словах? (вони належать до однієї частини мови)
-До якої?
-Можливо ви вже здогадались про що піде мова на уроці?
- Дійсно, саме сьогодні ми пригадаємо усі таємниці, які приховує наш ІМЕННИК, здійснимо віртуальну подорож мовним експресом, відтворимо і впорядкуємо усі знання про іменник, бо тема нашого уроку: «Іменник як частина мови. Повторення вивченого про іменник.»( Слайд1)
ІІІ. Побудова знань (Усвідомлення змісту)
1.-То ж рушаємо і перша зупинка місто « КАЛІГРАФІЧНЕ»
Щоб слова і букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії час розпочинати.(Слайд 2)
-Щоб дізнатися ,яку ж літеру ми будемо писати відгадайте загадку
Цвітуть сади, Дніпро шумить
І пісня ллється солов’їна
І жайвір лине у блакить
Це рідна наша …(Батьківщина)
-З якої букви починається це слово?
-Правильно,отже ми будемо писати велику Б
а) Елементи літери Б
-У кожного з вас картка з літерою Б , давайте пригадаємо з яких елементів вона складається.(Тимур)
б) Прописування у повітрі
-Поставте ручки на умовну дошку і пропишіть на рахунок 1-і,2-і,3- і,4-і літеру Б (Тая і Аня з кінет.піском)
в)Пальчикова гімнастика
г) Правила письма
Зошит в руки я беру
Навскоси його кладу
Ручку в руки я беру
І ось так ії тримаю
Сяду рівно не зігнусь
до роботи я берусь
д) Прописування літери в зошиті
е) Запис словникових слів ,які розпочинаються з літери Б,та їх лексичне значення ( бензин,бібліотека,банкір)
2.Наступна зупинка місто «ХТОСИКІВ ТА ЩОСИКІВ» Слайд 3
- Але мешканці цього міста десь поділися. Давайте їх повернемо. Треба заселити будинки, записати назви істот і неістот .З поданих слів виписати слова ,які відповідають на питання
І група – ХТО?, ІІ група – ЩО?( Потім зачитують свої слова)
- Який висновок можемо зробити?
( назви істот відповідають на питання хто?, назви неістот – що?)
3.Наступна зупинка місто «Лото назв». Слайд 4
-Подивіться, що ми можемо сказати про ці слова? ( це власні назви, вони пишуться з великої букви) Треба добрати до кожного рядка власних назв загальну.
Працюємо парами (учні працюють парами, записують у зошитах)
Київ, Полтава, Львів, Кам’нське - ........ (МІСТА)
Василь, Іван, Ольга, Марія - ...........(ІМЕНА)
Україна, Японія, Китай, Англія - ...........(КРАЇНИ)
-Який висновок можемо зробити?
-Висновок: власні назви пишемо з великої букви, а загальні – з маленької.
4.Наступна зупинка у місті «Роду та числа» Слайд 5
-Запропоновані слова розподіліть за родам.
Медаль, історія, верблюд, небо, неділя, індик, озеро, дідусь.
Ч.р. Ж.р. С.р.
Верблюд медаль небо
індик історія озеро
дідусь неділя
-Подивіться і скажіть яке число мають ці іменники?(однина)
-Утворіть від іменників жіночого роду множину?
- Давайте обведемо першу букву у словах і прочитаємо, яке слово в нас вийшло.(Учні складають : «ВІДМІННО»)
- Молодці! Саме так ви і попрацювали!
-Але на нас чекає вже наступне місто.
5. –А зупинимось ми у місті ВІДМІНКІВ Слайд 6
До іменника в гостину завітала вся родина,
мов пелюстки у барвінку розмістилися відмінки.
Місця вистачило всім, а було їх рівно сім!
-Давайте повторимо іменники та їх питання за допомогою нашого кубика.
У моєї бабусі на присадибній (ділянка) безліч квітів, як на (луг). Смачні гостинці сподобалися всім мешканцям зоопарку: і верблюду, і носорогу, і (папуга), і (білка), і (черепаха). У відомій (казка) Івана Франка мишка Сіроманка допомогла витягнути ріпку (дід Андрушка), (баба Марушка), (донечка Мінка), (собачка) і (кішка).
-Яке правило застосували при виконанні цього завдання?
ІV.Узагальнення та систематизація знань.
І зупиняємось ми в останньому місті «Повторення». Слайд 7
Повторення граматичних категорій іменника.
Стратегія «Кубування».Аналіз граней:
* частина мови ( іменник)
* що означає ( назву предметів),
* відповідає на питання ( хто? що?
* що називає предмет (істоти, неістот)
* власну і загальну назви
* граматичні ознаки ( рід – ч.р., ж.р., с.р.; число – одн., множ..)
* член речення ( головний, другорядний)
* змінюється ( за відмінками, числами)
V . Рефлексія уроку.
-Яку мету ставили перед собою?
-Чи досягли її?
-Що найбільш здивувало,зацікавило?
-Що сподобалось, що -ні?
-Які форми роботи вам сподобались?
-Ми всі дуже гарно працювали. Мені сподобалася ваша робота на уроці. Але я хочу, щоб ви теж показали мені за допомогою смайликів свій настрій, свої почуття.Якщо ви отримали задоволення від уроку – малюємо посмішку, щось трошки не сподобалось – спокійний вираз, взагалі не сподобалося – сумний вираз.