Узагальнювальне слово при реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань з теми "Узагальнювальне слово при реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах" для учнів 5 класу із використанням хмарних (ітелект-карти Bubbl.us) та інтерактивних технологій. Мета: повторити і закріпити знання про однорідні члени речення, познайомити учнів із поняттям про узагальнювальні слова та розділові знаки при них; розвивати вміння постановки розділових знаків при однорідних членах речення, виробляти навички знаходити однорідні члени у реченнях, конструювати речення із узагальнювальними словами; виховувати відповідальність за навчання.

Перегляд файлу

Урок української мови для 5 класу

Тема: Узагальнювальне слово при реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.

Мета: повторити і закріпити знання про однорідні члени речення, познайомити учнів із поняттям про узагальнювальні слова та розділові знаки при них;

розвивати вміння постановки розділових знаків при однорідних членах речення, виробляти навички знаходити однорідні члени у реченнях, конструювати речення із узагальнювальними словами;

виховувати відповідальність за навчання.

Тип уроку: УЗНЗ

Обладнання та матеріали: підручник, інтелект-карта, роздатковий матеріал.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Постановка проблемного питання «Згоден? – Не згоден? – Обґрунтуй!». (Використання інтелект-карти)

В усіх реченнях є однорідні члени речення:

 

Я буду займатись спортом у п’ятницю .

Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: у дубовій і вербовій корі, у старих пеньках, у дуплах.

Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.

 

Буду займатись – складена форма майбутнього часу, виражає одну дію.

  1. Бесіда за запитаннями:
  • Поясніть вживання  розділових знаків у другому та третьому реченні?
  • Чи достатньо вам знань для пояснення вживання двокрапки перед однорідними членами та тире після них?

ІІІ. Визначення завдань уроку. Повідомлення теми.

Завдання уроку:

1.Зясувати , коли вживаємо двокрапку перед однорідними членами речення.

2.Визначити умови написання тире після однорідних членів речення.

3.Дізнатись, що таке узагальнювальні слова.

ІV. Пояснення нового матеріалу.

  1. Дослідження-аналіз

Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: у дубовій і вербовій корі, у старих пеньках, у дуплах.

Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.

 

Дайте відповідь на питання:

  1. Яка роль виділених слів у реченні?
  2. Що об’єднує виділені слова?
  3. У якій синтаксичній ролі вони виступають?
  4. Яке місце вони займають стосовно однорідних членів речення?
  5. Які це частини мови?
  6. Які розділові знаки ставляться при узагальнювальних словах? Від чого це залежить?
  7. Зробіть висновок: що таке узагальнювальні слова?
  8. Порівняйте свої висновки із матеріалом підручника.

Доповнення інтелект-карти

V. Закріплення нового матеріалу.

Вправи на застосування здобутих знань

  1. «Головоломка». Розшифруйте запис. Для цього вам потрібно викреслити з таблиці узагальнювальні слова (вони розбиті на частини), пропущені в реченнях. Якщо ви зробите все правильно, то зможете пізнати функцію однорідних членів речення.

од

де

но

ре

рід

ні

ва

чле

пта

ни

ре

хи

то

че

вар

кві

ння

до

зво

ля

ти

ють

ін

ро

ють

ро

на

би

шу

ти

стру

би

ти

на

мен

шу

мо

ти

ву

ви

раз

ною

1. … : сосни, дуби, ялини – ростуть у Карпатах. 2. Нарешті прилетіли … : ластівки, журавлі, лелеки. 3. До супермаркету завезли новий … : сукні, куртки, сорочки. 4. На клумбі зацвіли … : флокси, чорнобривці, жоржини. 5. У шкільній майстерні є всі … : фуганок, рубанок, молоток, обценьки.

       2. «Редактор». Прочитайте. Зясуйте, які пунктуаційні помилки стали причиною спотворення змісту речень. Поставте розділові знаки так, щоб вони  набули  змісту.

1. Пальців у нього пять: на кожній руці десять, на ногах всього двадцять. 2. У нашому селі багато: гусей і качок, індиків і курей, і всякого домашнього птаства. 3. У свій будинок ми завезли стіл, диван, крісло, нові меблі.

3. Встановіть відповідність. Підберіть речення, які відповідають поданим схемам.

1. [       ,         ,                     ].

 

2. [             :         і        ,         і         ].

 

3. [             :         ,          і          — …].

 

1. Усе: пожовкле листя, ранкові тумани, прохолода у повітрі – сповіщало, що літо здає ключі осені. 2. Все було любим, усе було хорошим: спів пташок і ніжне сонячне проміння,  ароматний ранковий чай і духмяні пампушки. 3. Яблука, груші, виноград – усе це в достатку зявилося у нашому щоденному меню.

4. Розбір. Виконайте синтаксичний розбір речень, поставте потрібні розділові знаки. Використайте схему у підручнику.

1. На даху хати на верхівках старезних ясенів на луках і на величезному плесі скрізь зявляються емоційно забарвлені звуки і кольори дитинства. 2. Усе краса села чистота і смак джерельної води срібна повінь весняного водорозливу піднімали з дна душі світлі спогади.

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда за запитаннями

1.Чи виконали ми поставлені на урок завдання?

2.Коли ставимо двокрапку при однорідних членах речення?

3.За яких умов ставимо тире у реченнях з однорідними?

4.Які ознаки узагальнювального слова ви можете назвати?

VІІ. Оголошення домашнього завдання.

Складіть твір-мініатюру «Мої захоплення». Використайте речення з однорідними членами та узагальнювальними словами. Зробіть синтаксичний розбір одного речення з узагальнювальним словом та запишіть його схему.

VІІІ. Рефлексія. Оцінювання учнів

Віднови речення – оціни свою роботу на уроці.

1. На уроці я працював                                 активно/пасивно

2. Своєю роботою на уроці                          я задоволений/ не задоволений

3. Урок мені видався                                    коротким/довгим

4. На уроці я                                                  не втомився/втомився

5. Мій настрій                                               поліпшився/погіршився

6. Матеріал уроку мені був                         зрозумілий/не зрозумілий

                                                                       корисний/не корисний

                                                                        цікавий/нудний

7. Домашнє завдання мені здається            легким/складним

                                                                         цікавим/не цікавим

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоров Сергій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
3815
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку