Урок засвоєння нових знань з теми "Узагальнювальне слово при реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах" для учнів 5 класу із використанням хмарних (ітелект-карти Bubbl.us) та інтерактивних технологій. Мета: повторити і закріпити знання про однорідні члени речення, познайомити учнів із поняттям про узагальнювальні слова та розділові знаки при них; розвивати вміння постановки розділових знаків при однорідних членах речення, виробляти навички знаходити однорідні члени у реченнях, конструювати речення із узагальнювальними словами; виховувати відповідальність за навчання.
Урок української мови для 5 класу
Тема: Узагальнювальне слово при реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах.
Мета: повторити і закріпити знання про однорідні члени речення, познайомити учнів із поняттям про узагальнювальні слова та розділові знаки при них;
розвивати вміння постановки розділових знаків при однорідних членах речення, виробляти навички знаходити однорідні члени у реченнях, конструювати речення із узагальнювальними словами;
виховувати відповідальність за навчання.
Тип уроку: УЗНЗ
Обладнання та матеріали: підручник, інтелект-карта, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
В усіх реченнях є однорідні члени речення:
Я буду займатись спортом у п’ятницю .
Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: у дубовій і вербовій корі, у старих пеньках, у дуплах.
Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.
Буду займатись – складена форма майбутнього часу, виражає одну дію.
ІІІ. Визначення завдань уроку. Повідомлення теми.
Завдання уроку:
1.З’ясувати , коли вживаємо двокрапку перед однорідними членами речення.
2.Визначити умови написання тире після однорідних членів речення.
3.Дізнатись, що таке узагальнювальні слова.
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: у дубовій і вербовій корі, у старих пеньках, у дуплах.
Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.
Дайте відповідь на питання:
Доповнення інтелект-карти
V. Закріплення нового матеріалу.
Вправи на застосування здобутих знань
од |
де |
но |
ре |
рід |
ні |
ва |
чле |
пта |
ни |
ре |
хи |
то |
че |
вар |
кві |
ння |
до |
зво |
ля |
ти |
ють |
ін |
ро |
ють |
ро |
на |
би |
шу |
ти |
стру |
би |
ти |
на |
мен |
шу |
мо |
ти |
ву |
ви |
раз |
ною |
1. … : сосни, дуби, ялини – ростуть у Карпатах. 2. Нарешті прилетіли … : ластівки, журавлі, лелеки. 3. До супермаркету завезли новий … : сукні, куртки, сорочки. 4. На клумбі зацвіли … : флокси, чорнобривці, жоржини. 5. У шкільній майстерні є всі … : фуганок, рубанок, молоток, обценьки.
2. «Редактор». Прочитайте. З’ясуйте, які пунктуаційні помилки стали причиною спотворення змісту речень. Поставте розділові знаки так, щоб вони набули змісту.
1. Пальців у нього п’ять: на кожній руці десять, на ногах всього двадцять. 2. У нашому селі багато: гусей і качок, індиків і курей, і всякого домашнього птаства. 3. У свій будинок ми завезли стіл, диван, крісло, нові меблі.
3. Встановіть відповідність. Підберіть речення, які відповідають поданим схемам.
1. [ , , — ].
2. [ : і , і ].
3. [ : , і — …].
1. Усе: пожовкле листя, ранкові тумани, прохолода у повітрі – сповіщало, що літо здає ключі осені. 2. Все було любим, усе було хорошим: спів пташок і ніжне сонячне проміння, ароматний ранковий чай і духмяні пампушки. 3. Яблука, груші, виноград – усе це в достатку з’явилося у нашому щоденному меню.
4. Розбір. Виконайте синтаксичний розбір речень, поставте потрібні розділові знаки. Використайте схему у підручнику.
1. На даху хати на верхівках старезних ясенів на луках і на величезному плесі скрізь з’являються емоційно забарвлені звуки і кольори дитинства. 2. Усе краса села чистота і смак джерельної води срібна повінь весняного водорозливу піднімали з дна душі світлі спогади.
VІ. Підсумок уроку.
Бесіда за запитаннями
1.Чи виконали ми поставлені на урок завдання?
2.Коли ставимо двокрапку при однорідних членах речення?
3.За яких умов ставимо тире у реченнях з однорідними?
4.Які ознаки узагальнювального слова ви можете назвати?
VІІ. Оголошення домашнього завдання.
Складіть твір-мініатюру «Мої захоплення». Використайте речення з однорідними членами та узагальнювальними словами. Зробіть синтаксичний розбір одного речення з узагальнювальним словом та запишіть його схему.
VІІІ. Рефлексія. Оцінювання учнів
Віднови речення – оціни свою роботу на уроці.
1. На уроці я працював активно/пасивно
2. Своєю роботою на уроці я задоволений/ не задоволений
3. Урок мені видався коротким/довгим
4. На уроці я не втомився/втомився
5. Мій настрій поліпшився/погіршився
6. Матеріал уроку мені був зрозумілий/не зрозумілий
корисний/не корисний
цікавий/нудний
7. Домашнє завдання мені здається легким/складним
цікавим/не цікавим