Мовно-літературний квест «Від «Кобзаря» до «Букваря»
(5 клас)
Мета: повторити вивчене про дієслово на матеріалі відомостей про життя та творчість Т.Г.Шевченка.
За способом переміщення: пішохідний.
За місцем проведення: у приміщенні.
За типом завдань: інтелектуально-пошуковий.
Хід квесту
(Учні збираються у класі, на дошці маршрутний лист країни Квестландії, герб, прапор)
Учитель: Ми раді Вас вітати у країні Квестландії.
Історична довідка: країна Квестландія, у країні 25 квестландців, столиця – місто Інтелект. Країна відома такими містами: Абеткоград, Екоград, Фарбоград, Мала Академія Наук, Фітнесград. Вона розташована на березі чудового моря Талантів. Мешканці нашої країни дуже полюбляють квести – відгадування непростих і несподіваних загадок (завдань). У перекладі з латини «квест» - це пошук. Шановні квестори, учасники квесту, представте себе.
Гербом нашого міста став діамант із символом безкінечності, бо знання - це скарб який ми отримали у спадок сьогодні, а передамо нашим нащадкам. А ще дубовий листочок та книга, бо «дерево міцне корінням, а людина – знанням». Символом нашого міста інтелектуалів став веселий Квестик. У діаманта вісім граней, тому гаслом квестландців стали слова:
І – ініціативність
Н – наполегливість
Т – толерантність
Е – етичність
Л – любов
Е – естетичність
К – кмітливість
Т – талановитість
Прапор нашого міста жовтого кольору, бо це колір інтелектуалів, яблучко на прапорі символізує дванадцять балів, які ми бажаємо отримувати на уроках.
Гімном нашої країни стала пісня «Кораблик знань» ( див. додаток)
Довідкове бюро Квестландії:
Квітень
Було і буде на планеті
1 квітня – Всесвітній день птахів
7 квітня – Всесвітній день здоров’я
22 квітня – Всесвітній день Землі
23 квітня – Всесвітній день книги
А у нас в Україні:
26 квітня – 175 років від дня виходу «Кобзаря»
У Квестландії:
15 квітня – квест «Від «Кобзаря» до «Букваря»
Т. Г. Шевченко писав: «…Не дай, Боже, гнилою колодою по світу валятись,
А дай жити, серцем жити і людей любити…»
Квестори, отримайте маршрутні листи та залікові книжки справжнього квестора-інтелектуала. За кожну вірну відповідь отримаєте 1 інтелектуал. Після виконання кожного завдання ви отримаєте ключові слова, з яких потім, після проходження останнього пункту складете відомий вислів Тараса Шевченка, уривок з його відомої поезії.
Завдання 1
Назвіть синонім до слова «азбука» ( Абетка)
До якого міста ви вирушаєте? (Абеткоград)
Підказка до завдання ( це в імені твоєму)
Запишіть каліграфічну хвилинку - назва вірша Т.Г. Шевченка - Підкресліть дієслово, дайте характеристику за схемою розбору як частини мови.
Прослухайте уривок з вірша. Кого ви впізнали у цьому вірші?
Яка різниця між словами: «Кобзар», Кобзар, кобзар?
Де посідали під вербою дідугани-кобзарі?
У якому часі вжито дієслово «посідали»?
Які сили природи, зображені Шевченком як живі істоти, що робили у вірші який став народною піснею?
___________ та _________ Дніпр широкий,
Сердитий _________ ___________,
Додолу верби __________ широкі,
Горами хвилі ________________.
І блідий __________________ на ту пору
Із хмари де-де _________________,
Неначе човен в синім морі,
То _____________, то ______________.
У якому часі вжито дієслова?
По якій річці пливе човен з вірша «Вітер за гаєм розмовляє»?
Пригадайте п’ять найбільших річок України за підказкою 4 Д +1.
Наступне завдання ви отримаєте під пагінцями молодого деревця, яке виростив наш учень з «Екограду».
Завдання 2
Місто «Екоград»
Підказка: відповідь знаходиться у відомому українському прислів’ї.
Послухайте історію з життя Тараса Шевченка про гілочку якого дерева йдеться?
У жовтні 1850 року на гарнізоннім городі у Казахстані Тарас посадив ___________ гілку. Вона стала дивом у цій пустелі. У своєму «Щоденнику» він називає її «улюбленою», а люди називали її «Тарасовою ______________». Ця_____________ вистояла 150 років.
Підкресліть дієслова, випишіть їх та поставте у початкову форму.
«______________________________________»
«______________________________________»
«______________________________________»
«______________________________________»
Назви яких дерев ви зустріли у вивчених віршах Т.Г. Шевченка?
Хвилинка - цікавинка:
А дубам Шевченка у Будищі, що на Черкащині виповнилося понад 1000 років.
Наступне завдання знаходиться під гілочкою дерева із відомого українського прислів’я: «Без верби та калини нема України»
Завдання 3
Місто «Фітнесград»
Ввести елементи відомого українського танцю гопак у нашу фізкультхвилинку. (Діти танцюють гопак), тому що Тарас Шевченко ще й чудово виконував українські пісні та танцював.
Наступне завдання знаходиться у книжці «Шевченко-художник», бо його заповітною мрією ще з дитинства було навчитися гарно малювати, а 22 квітня – ще й день викупу Тараса Шевченка з кріпацтва, що дало йому змогу навчатися в Академії Мистецтв та стати чудовим художником.
Завдання 4
Місто «Фарбоград»
Розглянути запропоновані ілюстрації до віршів Т. Шевченка та назвати ці вірші.
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
До якої дієвідміни відносяться використані у назвах віршів дієслова?
А завдання останнього етапу знаходиться у останній прижиттєвій книзі Т.Шевченка «Буквар».
Завдання 5
Місто «Мала Академія Наук»
Зачитати запропоновані для домашнього завдання відповіді на такі запитання:
1) Як же виглядав перший «Кобзар» Тараса Шевченка?
2) Що ви дізналися про «Буквар» Тараса Шевченка 1861 року?
3) Які прислів’я та приказки, вміщені у «Букварі» вам відомі?
4) Прочитайте вислів самого Тараса Шевченка та знайдіть дієслова у неозначеній формі. Як по іншому вона ще називається?
«…треба любити й пишатись найкращою своєю матір’ю. І я, яко син її великого сімейства, служу якщо не ради добра для нього явного то, принаймні, для слави імені України».
Завдання 6
«Море талантів»
Ми пливли морем Талантів на кораблі «Дієслово» від «Кобзаря» до «Букваря». До 175 річниці «Кобзаря» наш невеличкий концерт «У віночок Кобзареві».
Нарешті ми складемо вислів із отриманих вами ключових слів.
…Учітесь, читайте,
Научайтесь,
Не цурайтесь.
Поясніть, як пишеться «не» з дієсловом в українській мові?
Підсумки квесту:
Рахуємо отримані інтелекти. Нагородження від квестика. Подарунки учасникам. Побажання від вчителя:
У Квестландії весна,
Буяє квітка запашна,
Тож збирайте добре зело
У віночок Кобзареві.
Додаток 1
Картка індивідуальних досягнень квестора__________________________________
Завдання 1
Запишіть каліграфічну хвилинку - назва вірша Т.Г. Шевченка - Підкресліть дієслово, дайте характеристику за схемою розбору як частини мови.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Які сили природи, зображені Шевченком як живі істоти, що робили у вірші який став народною піснею?
___________ та _________ Дніпр широкий,
Сердитий _________ ___________,
Додолу верби __________ широкі,
Горами хвилі ________________.
І блідий __________________ на ту пору
Із хмари де-де _________________,
Неначе човен в синім морі,
То _____________, то ______________.
Завдання 2
У жовтні 1850 року на гарнізоннім городі у Казахстані Тарас посадив ___________ гілку. Вона стала дивом у цій пустелі. У своєму «Щоденнику» він називає її «улюбленою», а люди називали її «Тарасовою ______________». Ця_____________ вистояла 150 років.
Підкресліть дієслова, випишіть їх та поставте у початкову форму.
«______________________________________»
«______________________________________»
«______________________________________»
«______________________________________»
Завдання 3 Фізкультхвилинка
Завдання 4
Розглянути запропоновані ілюстрації до віршів Т. Шевченка та назвати ці вірші.
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
«________________________________________________________________________»
Завдання 5
Зачитати запропоновані для домашнього завдання відповіді на такі запитання:
1) Як же виглядав перший «Кобзар» Тараса Шевченка?
2) Що ви дізналися про «Буквар» Тараса Шевченка 1861 року?
3) Які прислів’я та приказки, вміщені у «Букварі» вам відомі?
4) Прочитайте вислів самого Тараса Шевченка та знайдіть дієслова у неозначеній формі. Як по іншому вона ще називається?
«…треба любити й пишатись найкращою своєю матір’ю. І я, яко син її великого сімейства, служу якщо не ради добра для нього явного то, принаймні, для слави імені України».
Завдання 6
Нарешті ми складемо вислів із отриманих вами ключових слів.