Урок української мови у 5-му класі
Тема. Склад. Наголос. Основні правила переносу.
Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос, формувати вміння ділити слова на склади, визначати відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, правильно наголошувати слова; ознайомити з правилами поділу слів на склади для переносу, виробити вміння їх застосовувати практично; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, поваги; розвивати увагу, логічне мислення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки для індивідуальної роботи, проектор.
ХІД УРОКУ
Слайд. I.Організаційний момент
День добрий, діти! Ще один урок
до нас прийшов за розкладом сьогодні,
отож зробімо ще лиш крок ,
щоб знов пірнути в мовну цю безодню.
Діти , сьогодні - незвичайний урок , адже до вас завітали гості, тож привітаємося з ними
II. Повідомлення теми та мети уроку.
Слайд. Мотивація навчальної діяльності.
У гімназії, де я працюю, склалася надзвичайна ситуація. Виявилося, що учні п’ятих класів ще не вміють правильно ділити слова для переносу, ставити наголос в деяких словах. З вами таке трапляється? Ви допускаєте такі помилки? Для знешкодження ворогів гарних оцінок ми створили рятівний загін. І першими, до кого ми прийшли на допомогу – це ви. На наш урок завітали головні рятівники загону: Склад, Наголос та Перенос. І зробили це недаремно, оскільки тема нашого уроку «Склад. Наголос. Основні правила переносу слів. Орфоепічний словник і словник наголосів».
Ну що ж до нас у зошити проситься дата (шосте грудня, класна робота) та тема уроку, яка написана на дошці.
- А наші рятівники допоможуть нам поглибити знання про склад, врятують від неправильного наголошування слів, навчать правильно ділити слова на склади для переносу.
Слайд. Протягом уроку ми з вами
- поглибимо знання про склад і наголос,
- сформуємо вміння ділити слова на склади;
- навчимося визначати відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені ;
- вмітимемо правильно наголошувати слова.
- Діти, сьогодні ви всі будете успішними, ніхто з уроку не піде без подарунку та сюрпризу, кожен має стати другом наших помічників. Але, щоб потрапити в команду рятівників, ви повинні бути уважними, активними, сумлінно працювати.
III. Пояснення нового матеріалу. Вироблення практичних навичок.
Слайд. Рятувальну операцію розпочинає головний рятівник загону Склад.
Тож послухаємо його уважно і спробуємо виконати завдання.
Слайди. Склад – це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. Склад може бути утворений з одного чи кількох звуків, один із яких обов’язково є голосним!
БІЙ – 1 склад
ПА-РАД – 2 склади
АР-МІ-Я – 3 склади
ЗА-ХИ-ЩА-ТИ – 4 склади
- Чи однакова кількість складів у словах? - Різна
- А кількість голосних звуків?
Зверніть увагу! В кожному складі є голосний звук. У слові стільки складів, скільки голосних звуків. Зрозуміли?
Слайд Якщо склад закінчується на голосний, то він – відкритий. На приголосний – закритий. (хмара, дощ). За кількістю складів слова бувають односкладові (бій, дзвін), двоскладові (на-род,, па-рад), багатоскладові (ко-ман-да, о-пе-ра-ці-я).
Наразі. Диктант-завдання. Записуємо у зошити. (працюємо біля дошки. Хто бажає?).
Красується небо погоже. Шумлять на вітрах ясени.
Солдати стоять на сторожі — Вітчизни своєї сини.
Молодці.
Наступна вправа «Знайди зайве слово». Запишіть «Вибірковий диктант»(пишу)
Поділити слова на склади і знайти «зайве» слово в кожному рядку.
1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.
3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
4. Березень, квітень, травень, червень, липень.
- То від чого залежить кількість складів?
- Молодці!
Слайд. Діти, наступний рятівник допоможе вам правильно переносити частини слова з рядка на рядок, тобто правильно ділити слова для переносу.
Він запрошує нас до підручника на с. 114.
Слайд.
Прочитайте вірш, виділені слова запишіть, поділивши їх для переносу
НА ПАРАДІ
Йдуть колонами солдати на дзвінкий парад, на свято.
Тут зв'язківці і мінери, прикордонники, сапери,
і десантники, и танкісти, моряки й артилеристи.
В них — обов'язок високий: берегти наш мир і спокій.
Василь Губарець
Всім дякую за виконану роботу. Молодці!
А зараз всі піднімаймося. У нас хвилинка здоров’я. Увага на екран.
Слайд. Хвилинка здоров’я: «Райдуга».
Молодці! Працюємо далі.
Слайд.
Створення пошуково-проблемної ситуації.
Всі виконали завдання? Добре. А тепер обміняйтеся зошитами і перевірте один одного. Правильна відповідь на екрані. Перевірили? Поверніть зошити назад.
На нас чекає ще один рятівник НАГОЛОС
Слайд. Наголос – виділення одного зі складів посиленим голосом. Такий склад називається наголошеним, решта складів у слові - ненаголошені.
В українській мові наголос вільний, тобто рухомий. Наголошеним може бути будь-який склад у слові: випадок, подушка, кропива.
Детальніше з наголосом ви попрацюєте на наступних уроках.
Помилка, завжди, довідник, течія, олень, читання
А зараз подивімося експрес-урок О. АВРАМЕНКА, доцент Київського університету імені Грінченка
- Завершальним етапом «Рятувальної операції» стане виконання вправи 269 в підручнику на с.117.
Читай завдання 1.
Зверніть увагу тут є і 2 завдання. Зачитай.
З яким словом нам потрібно скласти речення? Це слово пов’язане зі столицею нашої країни.
А тепер підкресліть головні члени речення.
Перевірмо. Назви граматичну основу. Чим виражений підмет? А присудок?
**** Вправа 266.
(Київщина славиться своїми каштанами)
IV. Рефлексія.
Учитель: Наші рятівники під час ліквідації розгубили інструменти, які їм так необхідні. Тільки ви можете повернути їх, пізнавши господаря.
Продовжіть речення і скажіть, чий це інструмент.
Рятівники дуже вдячні вам за допомогу, і можуть зарахувати вас до своєї команди. Як було обіцяно на початку уроку, ви отримали безцінний подарунок – це знання! А сюрприз вам приготували головні рятівники, які доручили вам їх передати
Хто отримав подарунок, розгортає щоденник і записує домашнє завдання з екрану
V. Домашнє завдання: Вивчити теоретичний матеріал П. 28-29.
Виконати завдання вправи 268. На с. 117
V. Оцінювання.
Діти, ви усі сьогодні гарно попрацювали. Я дуже задоволена роботою з вами. Ви маєте зароблені відзнаки, зберіть їх, підійдіть до мене, не забувши щоденник.