22 квітня о 18:00Вебінар: Інтегроване навчання – вимога сучасності

Вживання м'якого знака і апострофа .Урок - салон

Про матеріал
сформувати цілісну систему особистих знань з теми, з'ясувати можливі недоліки в опануванні мовної теорії; вдосконалити вміння пра¬вильно писати й вимовляти слова з м'яким знаком й апострофом; пояснити свій вибір за допомогою правил; удосконалювати робо¬ту в групах, користуватися ПК, розвивати мовний слух, удоскона¬лювати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву; залучати дітей до пошукової роботb поглибити знання про українську писанку, свят¬кування Великодня на Україні.
Перегляд файлу

Тема уроку. Вживання м'якого знака й апострофа

 

Мета уроку: сформувати цілісну систему особистих знань з теми, з'ясувати можливі недоліки в опануванні мовної теорії; вдосконалити вміння пра­вильно писати й вимовляти слова з м'яким знаком й апострофом; пояснити свій вибір за допомогою правил; удосконалювати робо­ту в групах, користуватися ПК, розвивати мовний слух, удоскона­лювати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву; залучати дітей до пошукової роботb поглибити знання про українську писанку, свят­кування Великодня на Україні.

Тип уроку :    систематизація знань із використанням інформаційно-комунікативних            технологій; урок-салон.

Обладнання: таблиці «Вживання м’якого знака й апострофа; пам'ятка користувача -           початківця; навчальний текст на ПК;проекти захисту робіт, Великодні композиції, рушники , вишивки.

Методичні орієнтири :

випереджувальні завдання; лірична  хвилинка ;інтелектуальна розминка; метод проектів;робота в групах; мовний конструктор; творчий вернісаж; розумова гімнастика;коментоване письмо; письмо по пам'яті; завдання з ключем; мікрофон; Великоднє лото «Дорога додому»

Мандрує писанка по мисочках...    На веснянім і осіннім зіллі...

О.Лятуринська

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

(Звучить запис великодньої пісні дуету «Писанка»)

                                         Встало сонце у віконце, усміхнись - добрий день!

                                                                                                          Добрий день!

                         Ми до світла потягнулись - добрий день!           

                 Із гостями привітались — добрий день!

                                 На урок налаштувались -  буде  добрий день!

 Учитель.  Друзі, я пропоную провести перед початком заняття елемент тренінгу «Мій настрій»   і прошу словом чи словосполученням назвати побачене. Світлина «Новодністровськ святкує Великдень»

Можливі варіанти відповідей( Сонячний день, радість на душі, весняний подих, світлий день Пасхи, піднесений настрій, усміхнені уста, тепло , затишно, Пасхальні дзвони, палахкотіння свічок.     Учитель робить висновок із тренінгу

Вступне слово вчителя.       Зустріч у салоні «Орфографія»

Пропоную завітати до нашого салону « Орфографія».Сподіваюсь, що спільна робота в салоні навчить нас бути впевненими в своїх силах , дружними, прислухатись до думок друзів, побажань один одного.

 

ІІ.      Повідомлення теми й завдань заняття       Мотивація навчальної діяльності

    1. Прогнозування завдань уроку учнями і вчителем
        Метод «Я очікую...» 

           Учитель: Я очікую, щоб  ви

 - удосконалили навички роботи на ПК;

- виявили  недоліки в опануванні мовної теорії;  

- розвивали творчість, логічне мислення;

        - поглибили  знання з вживання м м’якого знака й апострофа;

       - удосконалювали роботу в групах;

       - поглибили знання про українську писанку, святкування Великодня на Україні.

  1. Ознайомлення з листом оцінювання

 Перед вами лист оцінювання навчальних досягнень.   Тому після кожного виду роботи фіксуйте свої результати.

  1. Звернення до епіграфа

 Слово вчителя:

Земля молодою травичкою вкривається, ніжні листочки з набубнявілих бруньок звільняються, чути спів птахів - то прийшла весна, а з нею свято Великодня. А який Великдень без писанки? Майже кожному відомі Шевченківські рядки « Село на нашій Україні - неначе писанка».Що ж це за диво ? Спробуємо зрозуміти сьогодні у нашому салоні.

      Під великодню музику перегляд писанок і крашанок. Виразне читання віршів напамять.                                                                                                                                              

4. Лірична хвилинка   (Учні записують слова з орфограмами «Вживання м’якого знака і апострофа»   в зошит).    

                                                                 Самоперевірка – правильний варіант на дошці.                                                                 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.   Інтелектуальна розминка 

А) Який розділ науки про мову вивчає правильне написання слів?

Б) На яких принципах сучасної української літературної мови побудована орфографія?

В) Які букви найчастіше служить для позначення мякості приголосних ?

Г) Яка функція апострофа?

Д) Перед якими буквами ставиться апостроф?

                                       

  1. Орфографічний аналіз            

 

 «Відремонтуй слова»

Великден…,  св…то,  з…явились,  св…ячена,  подвір…я, любов…ю,  розповід…, пасхальна,  п…ятниця,  св…ященик, пам…ят….

  •   До якого типу помилок належать ці слова?
  •   Який розділ про мову вивчає їх?

 

      3.  Коментоване письмо    (Вкажіть вивчені орфограми)

         Неможливо собі уявити весняне свято Великдень – свято всіх святих - без великоднього яйця . Давати комусь крашанку або писанку – це означає з любовю дарувати щастя , радість,здоровя.

  • Скажіть, будь ласка, що символізує яйце за народними українськими повірями

Можливі варіанти відповіді

 

Крашанки – це варені яйця, пофарбовані природними барвниками одним кольором: жовтим, коричневим (лушпиння цибулі, сік буряка,щоб вживати живу силу зародка)                                                                                             

Писанка – це сирі яйця з нанесеними на них візерунками.

Яйця – загально - людський символ – символ життя, весни, сонця.

        

 4.  Письмо по памяті   (записати слова з апострофом  і  мяким знаком в окремі стовпчики)

У п’ятницю, у надвечіря

Як туманцем потягло

Сонце плавно у міжгір’я

Спочивать собі пішло.

 

На подвір’ячку під вязом

Вся зібралась тут сімя

Відпочить, побуть всім разом

Та послухать соловя.

 

Вечоріє. На подвірї

Вся сімя рядком сидить

Перше випливло сузір’я:

Бавить, манить і мигтить.

Зачитайте, будь ласка, свої відповіді, а результат занесіть в листок оцінювання           

 

5 . Захист проектів « Фестиваль кольорів» Повторення теоретичного матеріалу. Робота  в групах.

1.ПРОЕКТ №1 ( Правила вживання  мякого знака).

2.ПРОЕКТ №2  який знак не пишеться).

3.ПРОЕКТ №3 (Правила вживання апострофа).

  • З якою метою ми повторили теоретичний матеріал?

 

IV.   Систематизація знань, формування умінь і навичок

 

           Інструктаж щодо роботи з ПК

     Пам’ятка користувача – початківця

     1.     Увімкніть монітор

     2.      Завантажте файл ( Таблиця –тест )

     3.      Виконайте завдання

     4.      Оцінювання

     5       Закрийте « вікно»

     6       Вимкніть монітор 

 

                       Навчальний  тест із теми

 

              «Вживання  мякого знака  й апострофа»

 

       1 .  Вкажіть рядок,  у якому всі слова пишуться з апострофом:

а) П…ятниця, св…ято, верб…я;

б) св…яті, розіп…ятий, пов…язано;

в) здоров…я, сім…я, повір…я.

 

     2. Мкість приголосних на  письмі передається буквами:

а) ь, я, ю,  у, є;

б) ь, я, є, ю, і;

в) ь, я, а,є, і,ю.

 

3. Апостроф пишеться після:

а) р, що позначає мякий приголосний;

б) у словах іншомовного походження;

в) р, що позначає твердий приголосний звук та після префіксів, що закінчуються на тверді приголосні, перед  я, ю, є, ї.

 

4. Мякий знак не пишеться:

а) у словосполученнях –лч-, -лц-, -нч-, -нц-, -сч-,  -сц-, які утворилися від –лк-, -нк-, -ск-.

б) після л на позначення ( л );

в) після букв, що позначають мякі приголосні.

 

5. Вкажіть рядок, у якому всі слова пишуться без апострофа:

а) пів…ями,  з…явився; повір…я;

б) пів…Європи, сім…я, невід…ємна;

в) посв…ячена,  р…ясно, св…яткова.

 

6. Укажіть дієслова, у яких пишеться мякий знак:

а) Великден…, страдниц…ка, христосуют…ся;

б) розмаль…вуют…, обдаровуют…, прикрашают…;

в) Спасител…, умивают…ся, славлят…

 

7.Апостроф пишеться після :

а) б, п ,в ,м, ф перед я, ю, є, ї, якщо попередня буква, крім Р, входить до складу кореня;

б) б, п, в, м, ф  перед  я, ю, є, ї  завжди;

в) б, п, в, м, ф  перед  я, ю, є, ї які позначають два звуки.

 

8.Вкажіть рядок, у  якому всі слова пишуться без  мякого знака:

а) тижден…,старен…кі, пасхал…ні;

б) вишивают.., моліл…ник, близ…кі;

в) наймен…ші, смієш…ся, торкнеш…ся

 

9. Мякий знак пишеться після:

а) з, ц, с   у   суфіксах   –ськ-, -цьк-, -зьк-;

б) ж, ч, ш, щ  перед  у;

в) з,с, ц, у сполученнях  -здн-, -стл-, -лнц-

 

10.Укажіть пари слів, у яких пишеться апостроф:

а) р…ядок – р…ясно;

б) св…ятковий  -  св….ятиня;

в) здоров…я – В…ячеслав.

 

11.Мякий знак пишеться після:

а)  р перед о ;

б)  букв д, т, з, с, ц, л ,н, що позначають мякі приголосні в кінці  слів;

в)  н  перед ж, ч, ш, щ.

 

12.Укажіть іменники , у яких пишеться  апостроф:

а) любов…ю, слов…ян, п…ятниця;

б) св…ятковий, св….ято, св…яткувати;

в) розіп…ятий, з…явився, здоров…я

 

  1.   Робота в групах

А)   «Згрупуй слова».    Згрупуйте слова відповідно до правил вживання  мякого знака й апостроф, занесіть у таблицю. Мякий знак                 Апостроф      НЕ вживається «ь» й «»

Пасхал…ний, подвір…я, св...ято, веселять…, Великден…, здоров…я, Спасител…, несут…,

смерт…, повір…я, св….ячена, яєць…, перемир…я, писанка, малюют…, величніст…, радіст…, п…ятниця.

 

           Б)   Фонетичний ланцюжок.    Зробити  фонетичний аналіз слів.

Свято, Спаситель, яєць, повіря, Великдень, немовля ,зявились, пісня, тиждень, Марія, сіль, весна.          

 

          В)   Вибірковий диктант (Виписати слова з мяким знаком в один стовпчик, а слова, в яких мякість приголосних позначається іншими буквами - в інший)

     Доброму скрізь добре. Добрі вісті не лежать на місці. Хто не чинить лихого, тому не страшно нічого. Шануй батька неньку, буде тобі скрізь гладенько. Не плюй в криницю, знадобиться води напиться. Удар забувається, а слово пам’ятається. Хто мовчить, той двох навчить .Ввечері матуся нас чарує,- писанки великодні малює. За Україну, Боже, молюся,щоб нам воскресла,як ти воскрес .

 

                                                                         ( Самоперевірка )

 

 

  1. Мовний конструктор

За характеристикою звуків відгадайте слова і запишіть їх на дошці:

                         1 ЛЕГЕНДА;   2.ЯЙЦЯ;  3 ПАСХА;

 I                                         

1. Приголосний, дзвінкий, твердий, сонорний, є у слові луг.

2. Голосний, ненаголошений, наближений до и.

3. Приголосний, дзвінкий,твердий, глотковий, може чергуватися із ж – з.

4. Голосний, наголошений, в алфавіті стоїть після  д.

5. Приголосний, твердий, дзвінкий, сонорний, передостанній у назві нашої держави.

6. Приголосний, дзвінкий, твердий, його пара т.

  1. Голосний , ненаголошений, позначається першою буквою в алфавіті.

 

    II

    1.  Приголосний, дзвінкий, завжди мякий .

         Голосний, наголошений, позначається першою буквою в  алфавіті.

    2. Приголосний, дзвінкий, завжди мякий.

    3. Приголосний, глухий,мякий, в алфавіті стоїть після  х.

    4. Голосний, ненаголошений, позначається першою буквою в алфавіті.

 

     III

  1. Приголосний. глухий. губний, твердий, є  у  слові  Памір.
  2. Голосний, наголошений, позначається першою буквою в алфавіті.
  3. Приголосний, глухий, твердий, , є у  слові маса, його пара з
  4. Приголосний, глухий, твердий, може чергуватися з  с – ш.
  5. Голосний, ненаголошений, позначається першою буквою в алфавіті

 

    4.     Асоціативний  кущ ( використати слова з орфограмами на вживання м’якого знака і апострофа)                 

Вчитель: Діти , скажіть з чим у вас асоціюється слово Великдень і писанка. Що ці слова для вас означають ?Ви відповідаєте тільки словосполученням з використанням вивчених орфограм    

                                                                                                                                   Можливі варіанти відповіді

       Великдень            Писанка

 Радість свята  Розмальовано з любов'ю

 Печеться паска  Пасхальна писанка

  Відчиняйте ворітонька  Пишуть писанки

Святий Великдень                                             Видряпувать візерунки

 Дзвонять дзвони

 Писанки

Пасхальна служба

 

 

 

 

 

 

5. Випереджувальне завдання     «Творчий вернісаж»

 

Скласти твір – мініатюру «Що я знаю про Великдень» (  1група ) ; «Святкування Великодня у моїй родині»                            ( 2група ) ,

використовуючи лексику Великоднього словничка, із вживанням апострофа та м’якого знака та із застосуванням різних видів речень.

 

                                      Великодній словничок

  Великдень - одне з найбільших християнських релігійних свят, яке вшановує воскресіння Ісуса Христа

  Великодній (світлий) тиждень – сім днів після Великодня

  Вербний тиждень – тиждень перед Вербною неділею, яка святкується за тиждень перед Великоднем.

  Вознесіння – сходження Ісуса Христа на небо , яке сталося на сороковий день після Пасхи.

  Воскресіння – на третій день після страти Ісус Христос  воскрес.

  Гаївки – веснянки, які виконуються на Великдень.

  Ісус Христос – Божий син, народжений Дівою Марією у Вифлеємі, був      розіпятий на хресті за людські гріхи.

  Крашанки – яйце , розмальоване одним кольором; символізує початок  всього живого.

  Писанка – розмальоване яйце геометричним, рослинним, тваринним орнаментом.

  Паска – великий , гарно випечений  хліб ,який символізує вічність людського життя.

  Великий піст – перед пасхальний сорокаденний час особливої молитва, посту, покути й духовного приготування до свята.

  Плащаниця – предмет церковного культу, який має вигляд полотнища із зображенням тіла Ісуса Христа  в труні.

  Сповідь – спокутування гріхів.

  Причастя – одне із таїнств Церкви , до якого долучаються на Службі Божій (Літургії) ті вірні , які сповідалися. Священик їм підносить із чаші хліб і вино , що символізують тіло і кров Ісуса Христа.

  Христосування – вітання у дні Великодніх свят (від дня Воскресіння до Пятдесятниці) : « Христос Воскрес!» - «Воістину Воскрес

 

6 . Питання - відповіді

1. Група близьких родичів, що проживають разом.

2. Елемент вбрання священика.

3. Частина голови.

4. Запашна лікарська рослина.

5. Що не  можна вживати у піст.

6. Частина стопи.

 

V .    Підсумок уроку

 

            Метод « Мікрофон» 

1.Що потрібно було зясувати на занятті?

2.Яке чарівне речення ви запам’ятали , у словах якого після приголосних звуків пишеться мякий знак.

3.Що вам найбільше сподобалося?

4.Ваші  побажання.

 

VI .     Оцінювання учнів ( оформлення  листків  оцінювання)

 

     VII.    Домашнє завдання

Вчитель.           В українській традиції Великдень – найвеличніше свято року, можна сказати –це свято доброзичливості , світла і доброти. Тож давайте посміхнімося, подаймо одне одному руку, можливо від цього стане на землі тепліше , спокійніше…  Із нагоди відвідування салону похристосуємося з гостями писанками і крашанками.

 

Метод «Великоднє лото»

(Завдання розписані завчасно. Господарка салону підносить кошик , з якого діти самі вибирають аркуші паперу у вигляді писанок із завданнями).

1.Зиписати диктант письмової  дії. Із Великоднього словникового запасу записати 20 слів на вивчені орфограми і пояснити.

2.Оформити « словесне малювання».Опишіть святкові Пасхальні композиції на виставці, вживаючи відповідні орфограми .

3. Скласти мовний ребус слова Великдень з використанням вивчених орфограм.

4.Написати твір – мініатюру «Мої враження від заняття в салоні  «Орфографія».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
22 лютого
Переглядів
81
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку