Мовознавча квест-гра з теми: «Повторення вивченого про дієприкметник»

Про матеріал

Для майстер-класу я обрала таку форму, як мовознавчий квест тому, що учні в ході гри швидше й краще засвоюють матеріал, адже діти полюбляють гратися. Квест проводиться в три етапи і дає змогу активізувати всіх учасників гри.

Перегляд файлу

Тема. Мовознавча квест-гра  з теми: «Повторення вивченого про дієприкметник»

Мета:

  • повторити вивчене, узагальнити та систематизувати знання про дієприкметник як особливу форму дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
  • продовжити вдосконалювати орфографічні навички та пунктуаційні вміння;
  • розвивати критичне мислення, розумові та творчі здібності ;
  • формувати вміння висловлювати й доводити власну думку;
  • виховувати тактовність у поведінці під час роботи в парах і групах;
  • сприяти формуванню поваги до історичного минулого українців, зокрема до народних символів-оберегів.

Форма проведення: мовознавча гра “Квест”

Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.

Обладнання: картки-завдання для квесту, жетони, тлумачний словник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація,

Хід заняття

І  Привітання, знайомство з учасниками майстер класу

- Добрий день! Я вітаю тих, хто любить свою Батьківщину,  хто гордиться, що народився українцем, хто цікавиться минулим свого народу, хто любить мріяти, творити, хто не може уявити своє життя без подорожей, хто завітав до нас  у такий гарний день.

 

ІІ Повідомлення теми, мети заняття. Мотивація навчання

1. Слово вчителя. «Без минулого – нема майбутнього». Людина має завжди пам’ятати, звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову, звичаї, обряди, традиції, символи.  Сьогодні , використовуючи інтерактивні методи й форми навчання, ми повторимо вивчений матеріал про дієприкметник, а також дізнаємося про обереги українського народу.

 

Обереги мої українські,-

Ви прийшли з давнини в майбуття.

Рушники й сорочки материнські

Поруч з нами ідуть у життя.

 

Нам любов’ю серця зігрівають –

Доброта і тепло в них завжди.

Вони святість і відданість мають,

Захищають від лиха й біди.

 

Й образи, що на стінах у хаті,

Наставляють на істинну путь.

Українці – душею багаті,

Крізь віки у майбутнє ідуть

  • Як ви думаєте, яким має бути наше заняття?
  • Якими маєте бути ви на майстер класі?

Наше заняття ми проведемо у формі мовознавчої гри «Квест». Коротко познайомимося з українськими оберегами та повторимо матеріал про дієприкметник як особливу форму дієслова.

Отож, бажаю нам гарної плідної праці.

 

 2.Словникова робота 

Що означає КВЕСТ?  Тлумачний  словник дає таку відповідь:.

– Квест (від англ. quest – пошук, пошуки пригод) –  це гра-випробування ерудованості, начитаності та уміння змагатися у команді.

3. Правила мовознавчого квесту

  1. Усі учасники квесту діляться на 2 команди.
  2. Усі учасники квесту прийматимуть участь, ледарів не буде.
  3. Наша гра поділяється на три етапи: І- теоретичний; ІІ- практичний; ІІІ- творчий. Кожний етап умовно позначений гарними словами про наші обереги.
  4. На проходження кожного етапу вам дається по 5 хвилин, тому ви маєте бути активними.
  5. На І етапі (теоретичному) індивідуально ви витягуєте картку, де є завдання і варіанти відповідей. Наприкінці відповіді, яку ви дали, є напис переходьте до картки…. Якщо всі правильно відповідатимуть, то утвориться перше теоретичне коло з  висловом про калину. Якщо хтось помилиться, то вислів не утвориться.
  6. На ІІ етапі (практичному) ви вже працюєте в парі.
  7. На ІІІ етапі (творчому) ви вже працюватимете в групах. Вам потрібно правильно виконати творче завдання.
  8. Хоча гра є командною, проте кожен набирає свої бали. За кожну правильну відповідь ви отримуєте квест-жетон.
  9. Якщо учасник неправильно відповів, хтось з команди має право дати правильну відповідь і отримати відповідно квест-жетон.

Слово вчителя. Перед вами листки самооцінювання у вигляді українського рушничка. Він білого кольору, а ви маєте прикрасити його квест-жетонами. За кожну правильну відповідь ви приклеюєте квітку ( саме такий символ зображено на квест-жетоні). Правила гри зрозумілі? Отож, розпочинаємо гру.

 

ІІІ Повторення й систематизація основних теоретичних положень

-  Для спільної роботи  нам потрібно об΄єднатися у дві команди:

І – Прикметник;

ІІ – Дієприкметник.

 Учасники гри називають по черзі прикметники та дієприкметники та займають відповідні місця.

1. Теоретичне коло «Мудра павутинка»

  Перед вами картки з питаннями і варіантами відповіді; ви записуєте лише цифри. Яка команда швидше справилася, та перевіряє.

Картка 1

Дієприкметник – це

а) самостійна частина мови; переходьте до картки 4.

б) незмінна форма дієслова. Переходьте до картки 7

Картка 2

Дієприкметник має ознаки:

а) дієслова і прислівника; переходьте до картки 10.

б) дієслова і прикметника. Переходьте до картки 8.

Картка 3

Які ознаки дієслова має дієприкметник?

а) вид, час, залежні слова; переходьте до картки 10.

б) вид, рід, число, відмінок. Переходьте до картки 2.

Картка 4

На які питання відповідає дієприкметник?

а) що роблячи? що зробивши? Переходьте до картки 8.

б) який? яка? яке? які? Переходьте до картки 9.

Картка 5

Дієприкметник у реченні виступає:

а) обставиною; переходьте до картки 11.

б) означенням. Переходьте до картки 12.

Картка 6

Коли дієприкметниковий зворот виділяється комою?

а) після означуваного слова; переходьте до картки 2.

б) завжди. Переходьте до картки 5.

Картка 7

Як утворюються дієприкметники пасивного стану?

а) від основи дієслів теперішнього часу з допомогою суфіксів –уч, -юч, -ач,                  -яч; переходьте до картки 3.

б)  від основи інфінітива за допомогою суфіксів –н, -ен, -т. Переходьте до картки 11.

Картка 8

Укажіть рядок, у якому всі дієприкметники активного стану.

а) опалий, написаний, колотий; переходьте до картки12.

б) позеленілий, сивіючий, розквітлий. Переходьте до картки 4.

Картка 9

За допомогою суфіксів -уч, -юч, -ач, -яч утворюються дієприкметники активного стану

а) теперішнього часу; переходьте до картки 3.

б) минулого часу. Переходьте до картки 7.

Картка 10

Печена  картопля, варений буряк, визначний внесок – це

а) дієприкметники; переходьте до картки 1.

б) прикметники. Переходьте до картки 1.

Картка 11

Не з дієприкметниками разом пишеться в рядку:

а) (не)скошені трави, (не)звідане щастя; переходьте до картки 5.

б) ніким (не)политі квіти, рушник (не)вишитий, а тканий. Переходьте до картки 6.

Картка 12

У якому реченні не виділяється дієприкметниковий зворот?

а) Степ оповитий тишею дихав пахощами росяних трав. Переходьте до картки 9.

б) Стоять поринулі в думи думи. Переходьте до картки 6.

Ключ: 7,11,5,12,6,2,8,4,9,3,10,1.

Або:1)а; 2)б; 3)а; 4)б; 5) б; 6)а; 7)б; 8)б; 9)а; 10)б; 11) а; 12) б.

 

Це одна із форм перевірки теоретичного матеріалу. У роботі з учнями ви можете використати ще  такі: «ланцюжкове опитування», «броунівський рух» та інші.

 

- Отже , І етап заняття нам допоміг пригадати теоретичний матеріал про дієприкметник як особливу форму дієслова. Щоб перейти до другого, нам потрібно вставити пропущене слово у вислові Ірини Михайловської про перший оберіг.

Цілую мовчки той …..    ,

                                                        Що мати вишивала.

           Ірина Михайловська

IV  Формування вмінь та навичок

- Другий етап гри – практичний, і ви вже працюєте в парі.

Завдання можна дібрати кількох варіантів, а потім провести взаємоперевірку.

 

Вправа – дослідження.

Установіть відповідність між правилом і прикладом до нього. До кожного рядка, позначеного буквою, доберіть відповідник, позначений цифрою. Поясніть правопис  не  з дієприкметниками.

А  Дієприкметник- означення                      1.Для дурнів закон (не) писаний.

    без залежного слова.                                  2. (Не) спіймана риба завжди

Б  Дієприкметник виступає присудком.           велика.

В  Дієприкметник виступає означенням   3.  У (не) придбаного ніким майна

   із  залежним словом.                                          всі господарі.

Г  У реченні є протиставлення.                  4.Слово (не) куповане,а відвойоване. 

 Один учасник озвучує відповідність, а інший пояснює написання не з дієприкметником. За правильні відповіді учасники отримують квест-жетони

Гра «Збери прислів΄я»

    Скласти з окремих частин українські прислів’я про добро. Прокоментувати зміст їх. Виписати дієслова, утворити від них дієприкметники.

Добре слово дім будує,                                            а зле руйнує.

Не одежа красить людину,                                      а добрі діла.

Хто людям добра бажає,                                          той і собі має.

Робиш добро – не кайся,                                          зла сподівайся.

Один озвучує прислів΄я, пояснює зміст, інший - називає дієслова й утворює від них дієприкметники.

Гра «Не з дієприкметниками»

 

Я роздаю картки, а вам необхідно продемонструвати, як правильно написати не з дієприкметниками. Слова озвучуєте. Якщо дієприкметник з не пишеться разом, берете товариша за руку і дивитесь у вічі. Якщо окремо, відвертаєтесь один від одного.

Не/ зав΄язаний добре сніп; не/доплетений кошик; хліб не/спечений; рушник не/тканий, а вишитий;не/побілена хата, не/чувана радість.

   За правильні відповіді учасники отримують квест-жетони та прикріплюють їх до рушників.

- Отже, ми пройшли ІІ етап , найактивніший учасник  прочитає нам вислів про другий символ-оберіг, вставивши пропущене слово.

         Оберіг- ….  вишила для сина.
Візерунком стали символи Вкраїни:
і верба, й калина, сонях біля хати.
Щастя для дитини вишивала мати.

                                  Леся Вознюк

( Дітей можна запитати, що вони знають про сорочку як оберіг.)

 

V Творча студія

- А зараз пропоную вам об΄єднатисяу дві групи ( оскільки ІІІ етап – групова форма роботи), вибравши свій улюблений народний оберіг.

Завдання:

 І група – скласти сенкан до слова «дієприкметник»;

ІІ група – скласти акровірш до будь-якого оберегу.

  • Ми гарно працювали, пригадали чимало українських символів-оберегів.  За малюнком пропоную нагадати ще один та відтворити вислів відомого письменника.

C:\Users\Кравець\Documents\Документы сканера\малюнок.jpg

                   Котились писанками із гори
                   ясні сонця у мамині долоні. 

                                        І.Калинець

  Підсумок заняття

Інтерактивна технологія «Капелюхи Бонно».

  • Цю технологію я перебудувала на український лад: капелюхи замінила стрічками, які теж є українськими оберегами.
  • Пропоную вам обрати улюблений колір стрічки та відповісти на питання.

Червона – колір почуттів. Що ви відчули під час сьогоднішнього заняття?

Зелений – колір нового. Що нового ви дізналися  на майстер класі?

Синій – колір знань. Які знання, опрацьовані сьогодні, стануть вам у пригоді?

Жовтий – колір переваг. Які переваги має квест гра  порівняно з традиційним уроком?

Блакитний – колір досягнень. Чого ви досягли сьогодні на занятті?

А зараз пропоную підрахувати свої квест –жетони та виставити собі оцінки.

  • Дякую вам за співпрацю, сподіваюся, що ви взяли щось цікаве для себе із нашого майстер класу.

                                                           

 

 

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку