МОВОЗНАВЧИЙ ТУРНІР
для учнів 9 класу
Могутня зброя людини за будь-яких ситуацій - розум
Чингіз Айтматов
Мета: зацікавити учнів вивченням предметів української мови та літератури;
сприяти розвитку навичок критичного мислення, творчої уяви, навчати
висловлювати власну думку; формувати в учнів компетентність
саморозвитку; виховувати патріотизм, національну свідомість, гідність,
повагу до людини
Учитель: Кожній команді по-черзі я буду задавати запитання, а вам потрібно буде дати правильну відповідь на нього
І команда:
1. Що вивчає розділ науки про мову «синтаксис»?
2. Назвіть типи мовлення / Опис, розповідь, роздум
3. Як називаються члени речення, що поєднані сурядним зв’язком, відповідають на однакове питання, відносяться до одного члена речення і виконують однакову синтаксичну роль / однорідні
4. Назвіть типи складного речення за способом об’єднання частин? / сполучникові, безсполучникові
5. Які розділові знаки ставлять між частинами БСР? / , ; - :
6. Сполучники ані ... ані , та, або, і - це сполучники ... / сурядності
7. Назвіть вид складного речення, частини якого нерівноправні за змістом / Складнопідрядне
8. Дослівний уривок з чийогось тексту або висловлювання для підтвердження якоїсь думки - це / цитата
9. На які питання відповідає підрядне означальне речення / який? чий? котрий?
10. На які питання відповідає підрядне обставинне місця / де? куди? звідки?
ІІ команда:
1. Що вивчає розділ науки про мову «пунктуація»?
2. Назвіть стилі мовлення / Розмовний, художній, науковий, конфесійний, офіційно-діловий, публіцистичний
3. Як називаються слова, словосполучення і речення, які виражають особисте ставлення мовця до висловлювання й не несуть нової інформації? / вставні
4. На які види поділяються сполучникові складні речення? / ССР, СПР
5. Які розділові знаки ставлять між частинами СПР? / ,
6. Сполучники а, але, чи, то...то - це сполучники ... / сурядності
7. Назвіть тип складного речення, частини якого пов’язані між собою тільки інтонацією / Безсполучникове
8. Чуже мовлення, передане дослівно, з повним збереженням змісту - це / пряма мова
9. На які питання відповідає підрядне з’ясувальне речення /що? про що? кого? чого?
10. На які питання відповідає підрядне обставинне часу / коли? як довго? доки?
Розставте потрібні розділові знаки, намалюйте схему речень, визначте його вид. Визначте, яка синтаксична конструкція є «зайвою»
І команда:
1. Не можна допустити, щоб людиною керував страх.(СП з’ясувальне)
2. Життя - це оббирання з реп’яхів, що пазурами уп’ялися в душу. (СП означальне)
3. Слово - срібло, а мовчання - золото. (ССР)
ІІ команда:
1. Чи то шумлять так хвилі, чи німфа плаче вслід. (ССР)
2. Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити.(СП обставинне мети)
3. Хоч не рідний син Ярема, а щира дитина. (СП обставинне допустове)
Відновіть прислів’я та приказки, поєднавши частини безсполучникових складних речень з правої і лівої колонок.
1. Він дуже розумний
|
7 |
сидить та й регоче.
|
2. Дружи з розумним
|
4 |
мій батько і твій батько коло одної печі грілися.
|
3. Від дощу ховався
|
9 |
голий не дошиє. |
4. Ми з тобою родичі
|
3 |
під град нарвався. |
5. Вовків боятися
|
8 |
втратив і годину. |
6. Один кує
|
1 |
решетом у воді зірки ловить. |
7. Дурному не скучно ніколи
|
2 |
не будеш дурнем. |
8. Втратив хвилину
|
5 |
в лісі не ходити. |
9. Голодний не доварить |
6 |
другий псує. |
Під час наступного конкурсу вам потрібно буде пригадати матеріал всього курсу української мови.
І команда:
1. Що вивчає морфологія? / Частини мови
2. Що буває кількісним і порядковим? /Числівник
3. Розмова двох осіб - це ... / Діалог
4. Скільки звуків у слові «кущ»? / 4
5. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків / Додаток
6. Частина слова, що знаходиться перед коренем. / Префікс
7. Відредагувати речення: У нас построїли гарну школу. (побудували)
8. Назви час дієслова: (майбутній, минулий, теперішній)
9. Як називається речення, в якому наявний лише один головний член? / Односкладне
ІІ команда:
1. Назвіть службові частини мови / Частка, сполучник, прийменник
2. Що таке інфінітив? / Неозначена форма дієслова
3. Слова з протилежним лексичним значенням…/Антоніми
4. Скільки голосних в українській мові? / 6
5. Художнє означення. / Епітет
6. Головна значуща частина слова називається ... / Корінь
7. Відредагувати речення: Приймати участь у змаганнях. (брати участь)
8. Як пишеться частка не з дієсловами? (окремо)
9. Граматична основа речення — це... (підмет, присудок)
І команда:
ІІ команда:
Кожній команді було таке завдання – підготувати для своїх суперників по 4 запитання. Отже, зараз ми перевіримо, хто спритніший у цій справі
Кожній команді пропонується тема на вибір. За 5 хв. потрібно скласти міні-твір, використовуючи складнопідрядні речення і презентувати свій матеріал.
1. Для мене українська мова –це….
2. Бути українцем – означає…
МОВОЗНАВЧИЙ ТУРНІР
Назва команди
|
|
|
1. Бліц-турнір (1 бал за кожну відповідь)
|
|
|
2. Третє зайве (3 бали за правильно виконане завдання)
|
|
|
3. Дослідження - відновлення (3 бали за правильно виконане завдання)
|
|
|
4. Чарівна скринька (1 бал за кожну відповідь)
|
|
|
5. Ідентифікація слова (3 бали за правильно виконане завдання)
|
|
|
6. Ми запитуємо – ви відповідаєте (1 бал за кожну відповідь)
|
|
|
7. Тема (5 балів за правильно виконане завдання)
|
|
|
Загальна кількість балів
|
|
|
І команда:
1. Не можна допустити щоб людиною керував страх
2. Життя це оббирання з реп’яхів що пазурами уп’ялися в душу
3. Слово срібло а мовчання золото
____________________________________________________________________
ІІ команда:
1. Чи то шумлять так хвилі чи німфа плаче вслід
2. Пішла вночі до ворожки щоб поворожити
3. Хоч не рідний син Ярема а щира дитина
_____________________________________________________________________
1. Він дуже розумний
|
|
сидить та й регоче.
|
2. Дружи з розумним
|
|
мій батько і твій батько коло одної печі грілися.
|
3. Від дощу ховався
|
|
голий не дошиє. |
4. Ми з тобою родичі
|
|
під град нарвався. |
5. Вовків боятися
|
|
втратив і годину. |
6. Один кує
|
|
решетом у воді зірки ловить. |
7. Дурному не скучно ніколи
|
|
не будеш дурнем. |
8. Втратив хвилину
|
|
в лісі не ходити. |
9. Голодний не доварить |
|
другий псує. |
1. Він дуже розумний
|
|
сидить та й регоче.
|
2. Дружи з розумним
|
|
мій батько і твій батько коло одної печі грілися.
|
3. Від дощу ховався
|
|
голий не дошиє. |
4. Ми з тобою родичі
|
|
під град нарвався. |
5. Вовків боятися
|
|
втратив і годину. |
6. Один кує
|
|
решетом у воді зірки ловить. |
7. Дурному не скучно ніколи
|
|
не будеш дурнем. |
8. Втратив хвилину
|
|
в лісі не ходити. |
9. Голодний не доварить |
|
другий псує. |
І команда:
1. Що вивчає морфологія?
2. Що буває кількісним і порядковим?
3. Розмова двох осіб - це ...
4. Скільки звуків у слові «кущ»?
5. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків
6. Частина слова, що знаходиться перед коренем.
7. Відредагувати речення: У нас построїли гарну школу.
8. Назви час дієслова:
9. Як називається речення, в якому наявний лише один головний член?
ІІ команда:
1. Назвіть службові частини мови
2. Що таке інфінітив?
3. Слова з протилежним лексичним значенням
4. Скільки голосних в українській мові?
5. Художнє означення.
6. Головна значуща частина слова називається ...
7. Відредагувати речення: Приймати участь у змаганнях.
8. Як пишеться частка не з дієсловами?
9. Граматична основа речення — це...
_____________________________________________________________________
І команда:
Аплікація. Оренда. Інстинкт. Консультація. Університет. Календар. Абревіатура. Гумор. Аудиторія.
ІІ команда:
Реконструкція. Еміграція. Диктор. Директор. Адвокат. Антена. Імунітет. Інформація. Література.
___________________________________________________________________
1. Для мене українська мова –це….
____________________________________
2. Бути українцем – означає…
_____________________________________________________________________