Мовознавчий турнір « Українське party»

Про матеріал
Мета: показати учням красу та багатство української мови; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі. Обладнання: конверти з прислів’ями, завдання для редакторів, фонограми пісень, відеоролик на пісню «Батьківська хата» у виконанні Н.Дерев’янко, відеоролик «Соціальна реклама української мови», ручки, папір.
Перегляд файлу

 

 

Мовознавчий турнір

« Українське party»

8-11 класи

Фаренюк Л.Д., учитель української мови

 літератури Велетенської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

Мета:  показати учням красу та багатство української мови; викликати бажання вивчати рідну мову, милуватися її красою; розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння спостерігати мовні явища; виховувати любов до рідної мови, свого народу,  рідної землі.

Обладнання:   конверти з прислів’ями,  завдання для редакторів, фонограми пісень,   відеоролик на пісню  «Батьківська хата» у виконанні Н.Деревянко, відеоролик «Соціальна реклама української мови», ручки, папір.

       Хід конкурсу

Ведучий.  Епіграфом нашого змагання пропоную взяти слова

В. Сухомлинського: «Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, …тим активніше сприймає її серце красу слова». Поети оспівали красу і багатство нашої мови, наділивши її безліччю епітетів:

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова,

Українська моя мова.

– А що говорять про нашу мову представники інших народів?

(Перегляд відеоролику «Соціальна реклама української мови»)

Ведучий. Шановні гості та дорогі діти , сьогодні у нас відбудеться мовознавчий конкурс « Українське party». Наші учасники  позмагаються у знанні рідної української мови. Але пам’ятаймо, що конкурс  – це, перш за все, гарний настрій, гостра ерудиція, юнацький неповторний гумор. Тому приготуйтеся гарно провести свій час, не шкодуйте оплесків, не скупіться на щиру усмішку.

(Кожна з команд виходить під музичний супровід)

 Вед. Отож , зустрічайте представників команди 8 класу
капітан команди :
члени команди :
Вед. Представники команди  9 класу
капітан команди :

члени команди :
Вед. Представники команди  10 класу
капітан команди :
члени команди :

Вед. Представники команди  11 класу
капітан команди :
члени команди :

Ведучий. Представляю вам вельмишановних  членів журі : ________________
  Переможе команда , яка набере найбільшу кількість балів.

Ведучий. Отже, переходимо до першого конкурсу «Знайомство». Я запрошую на сцену команди____________________________________________________

Враховується назва,  девіз,  їх чіткість виконання, відповідність тематиці конкурсу, зовнішній вигляд.

Слово журі.


Конкурс 2. Бліц-турнір «Мовне асорті»

Ведучий. Спочатку гравцям потрібно розім’ятися. Протягом 2 хв. команди відповідатимуть  на запитання, отримуючи за кожну правильну відповідь 1 бал

Запитання для  команд.

1. Слова, однакові за звучання, але різні за лексичним значенням. /Омоніми/

2. Скільки букв в алфавіті української мови? /33/

3. Опис зовнішності людини. /Портрет/

4. Дієприслівник із залежними словами. /Дієприслівниковий зворот/

5. Незмінна значуща частина слова, що стоїть після кореня. /Суфікс/

6. Розділ мовознавства, який вивчає знаки письма. /Графіка/

7.Службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника,
займенника від інших слів у словосполученні і реченні. /Прийменник/

8. Самостійна частина мови, що називає ознаку дії, ознаку предмета, ознаку іншої ознаки. /Прислівник/

9. Чуже мовлення передане дослівно , без будь-яких змін /Пряма мова/

10. Два слова, серед яких одне головне, а друге залежне. /Словосполучення/

11. Змінна частина слова. /Закінчення/

12. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання: що робить предмет? Що з ним робиться? /Дієслово/

13. Розділ науки про мову, що вивчає правильне вживання розділових знаків?/Пунктуація/

14. Рід іменника  кенгуру. /Чоловічий/

15. На які групи поділяються приголосні звуки? /Глухі й дзвінкі, тверді й м’які/

16. Застарілі слова, які вийшли з ужитку.  /Архаїзми/

17. Головні члени речення. /Підмет і присудок/

18. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? /Речення/

19. Складне речення, частини якого синтаксично рівноправні та з’єднані  сурядним сполучником. /Складносурядне/

20. Що означає діалектизм когут? /Півень/

21. Розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення.  /Синтаксис/

22. Розділ мовознавства, який вивчає правила написання слів./Орфографія/

23. Що означає фразеологізм «ніде й голці впасти»? /Тісно/

24. Що означає фразеологізм «замилювати очі»? /Обдурювати/

25. Перекладіть українською слово  «улитка». /Равлик/

26. Перекладіть українською слово  «носки». /Шкарпетки/

27. До якої частини мови відноситься слово будь-який? /Займенник/

28. Перекладіть українською слово «изюм». /Родзинки/

Слово журі.

 

Конкурс 3.  «Відгадай загадку»

Ведучий. Я гадаю, що всі ви полюбляєте відгадувати загадки. Українські народні загадки чудові та яскраві. Ви їх, напевно, пам’ятаєте, ще з дитинства. Тому я не буду вам загадувати дитячі загадки, а загадаю вам не зовсім дитячі, не зовсім народні, а лінгвістичні. А відгадки до моїх загадок приховані у народних казках, прислів’ях, приказках та фразеологізмах.

1. Що може вирости на городі, якщо дядько в Києві? (Бузина)

2. Його беруть за бороду і віддають йому душу. (Бог)

3. Він свистить у кишенях. (Вітер)

4. Улюблене видовище барана. (Ворота)

5. Дороговказ до Києва. (Язик)

6. Казкове житло, в яке на жаль не вписався ведмідь. (Рукавичка)

7. Птах, який приносить новини на хвості. (Сорока)

8. Тварина, яку можна зробити з мухи. (Слон)

9. Прилад для письма по воді. (Вила)

10. Музики, які грають марш під час голоду (Кишки)

11. Їх кладуть на полиці, коли нічого їсти, сушать, коли весело. (Зуби)

12. Фрукти, які ростуть на вербі. (Груші).

Поки журі підводить підсумки, в нас музична пауза. Звучить пісня  «Це моя земля» у виконанні учениці 10 класу.

Слово журі

Ведучий.

1. А зараз розпочинаємо найцікавіший, четвертий, конкурс нашого турніру «Відгадай предмет». Увага, «чорна скринь­ка»! У скриньці лежить те, що по-різному нази­вається українською й російською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього коре­ня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шаккара» й означало «пі­сок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австралії, звідти до Італії. Потім його запози­чили німці. Від німців слово потрапило до поля­ків, а вже у поляків запозичили його ми, україн­ці. Що ж у чорному ящику? (Обговорення командами варіантів відповідей)

Увага, правильна відповідь! Укра­їнською мовою — цукор, російською — сахар. В українську мову слово потрапило через поль­ську «цукер» із німецької, а німці, у свою чергу, запозичили його в італійців «цуккеро», до яких воно потрапило з Аравії «суккар». До росій­ської мови йшло коротшим шляхом: від персів до греків — «сакха-ром», а потім через Візан­тію на Русь.

2. У чорному ящику лежать два «яблука». Перше «яблуко» було завезено до Росії в XVII ст. з Голландії за наказом Петра І, а в Голландію по­трапило з Америки. Його називали «земляне», або «чортове» яблуко. Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці на­зивали його «яблуком кохання», «золотим яблу­ком». Перша згадка про це «яблуко» в Росії да­тована 1780 роком. У цей час його вирощували тільки у приватному ботанічному саду Демидова в Москві. Завдання: назвіть «яблука», що лежать у чорному ящику. (Обговорення командами варіантів відповідей)

  Увага, правильна відповідь: перше «яблуко» — картопля.

   Колись королю Франції Людовику XVI по­дарували букет квітів цієї рослини. Король прикрасив гілочкою цього цвіту свій одяг. Так кві­ти картоплі увійшли в моду. За одну гілочку цих скромних і непоказних квітів платили часом і по 10 золотих монет. Селяни почали вирощувати цю рослину спочатку як квіти на продаж, а згодом — як їжу.

   Друге «яблуко» — помідор. Чому їх назива­ли золотими, а не червоними, червонобокими яблуками? Тому, що перші помідори, привезені з Америки, були жовтими, а на сонці здавали­ся золотавими. «Золоті яблука» італійською — помідоро.

Слово журі.

Конкурс 5. «Народ скаже, як зав’яже»

Ведучий.  Прислів’я та приказки – це  мудрість народна. У них передаються спостереження людей над явищами природи й суспільного життя, вадами людського характеру та інше.

 «Закінчи прислів’я». Я називатиму першу частину прислів’я, а учасники команд повинні назвати другу частину цього прислів’я.

Мудрий не все каже, що знає, а ... (дурний не все знає, що каже)

Хто людей питає, той ... (і розум має)

Чим розумний стидається ... (тим дурень величається)

На язиці медок, а ... (в душі льодок)

Добрі діти доброго слова послухаються, а ... (лихі й ворога не бояться).

6. Книга вчить, … (як на світі жить)

7. Учення – світ, … (а невчення – тьма)

8. Не кажи гоп, … (поки не перескочиш)

9. З миру по нитці, … (голому сорочка)

10. Слово – не стріла, а … (глибше ранить)

11. Хочеш їсти калачі –… (не сиди на печі)

12.Яблуко від яблуні… (далеко не падає)

 Слово журі

Конкурс 6. Конкурс редакторів.

Ведучий. Знайдіть помилки в реченнях:

     1. Регістрація учасників форуму проводиться з дев’яти до одинадцяти

годин. 2.Не мішайте працювати в класі. 3.Відкрийте форточку! 4.Через неділю в університеті день відчинених дверей. 5. Автобус по заказу прибув воврем’я.  6. Слідуюча зупинка площа Івана Франко. 7. Осторожно, закриваю двері! 8. Пенсіонери в городському транспорті мають льготи.

 Слово журі

Конкурс 7. «У пісні життя народу»

Ведучий. Наступний конкурс присвячений українській пісні. Команди по черзі виконують фрагменти українських пісень і на рахунок «один, два, три» передають естафету наступній команді. Та команда, яка не починає співати після рахунку, вибуває з гри, отримавши 1 бал. Тобто максимальний бал – це  4, найменший – 1.

Вед. Поки журі підводить підсумки цього конкурсу, пропонуємо гру з болільниками, яка дасть можливість принести своїй команді додаткові бали. Отож, розпочинаймо! (Додаток 1)

 Слово журі.

Конкурс 6. «Поетичний»

Ведучий. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна, українець склав вірш та оповідання, в якому кожне слово починалось на одну й ту ж букву. Наприклад:

Стихли струни, стихли співи,

Срібні співи серенад,

Срібно стеляться сніжинки -

Спить самотній сад.

– Спробуймо і ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.

 

 Слово журі

Ведучий. Ось так непомітно ми дійшли до останнього конкурсу нашого вечора. Я прошу команди зробити велике коло. Всі ми знаємо, що наша Україна багатонаціональна держава. Проживають у ній і росіяни, і білоруси, і вірмени, грузини, греки – усього більше ста національностей і народностей. Тож зараз я пропоную трішки долучитися до їхньої культури, осягнувши танцювальне мистецтво. Ваше завдання виконувати ті рухи, які відповідають музичному фрагменту. Журі враховує відповідність музиці, синхронність, злагодженість команди.

 Ведучий. Поки компетентне журі підводить підсумки нашого конкурсу і визначає переможців, для всіх присутніх звучить пісня у виконанні дівчаток  8 класу «Батьківська мова».

Оголошення підсумків турніру

Ведучий.

Друзі! Летить невпинно час, 
І сторінки історія все пише. 
Можливо, там згадають і про нас, 
І кожний, впевнена, свій слід залишить. 
Навчаючись, духовно ви зростіть. 
Нехай лише на благо діє слово. 
У пам'яті найкраще збережіть 
І в серці — материнську рідну мову.

 

На цьому наш конкурс закінчено. Дякуємо всім за увагу! До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Завдання для вболівальників

Відгадати загадки.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий усій шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

                                                                     (Апостроф)

Завжди можу стать в пригоді,

Моїх порад вам не злічить.

І кажуть про мене в народі:

«Мовчить, а сто дурнів навчить».

                                                                     (Книга) 

Маленька, менша мачини,

Ні з ким не стану я боротись,

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню.

                                                                      (Крапка)

Він після речення, цитати

Вмостився, схожий на гачок.

Усіх примушу я питати,

А сам ні пари з уст – мовчок.

                                                                      (Знак питання)

Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, усім знайома.

Як вона зветься? (Кома)

Як записати слово робота п’ятьма літерами?     (праця).

Як записати в чотирьох клітинах словосполучення «суха трава»? (сіно).

З чого починається день?      (З букви «д»).

Чим ранок починається, а вечір закінчується?   (буквою «р»).

Як можна з буряка зробити бурю? (Відкинути букву «к».)

Які слова об'єднують 33 букви?

Бліц-опитування

1. Скільки всього мов на світі? (6 тисяч)

2. Які слова в українській мові є ліліпутами, тобто найменшими? (прийменники в, з, о, сполучники а, і та займенник я, частки ж, і.

3. Серед яких частин мови найбільше слів-гуліверів? ( Серед складних прикметників та іменників)

4. Яка мова світу відрізняється утворенням громіздких слів? (Німецька)

5. З якої мови прийшло до нас ім’я Олександр і що воно означає? ( З грецької, означає чоловік, який захищає)

6. Що означає ім’я Наталя? (Рідна)

7. З якої мови прийшло до нас ім’я Євген і що воно означає? ( Прийшло з грецької мови, означає благородний, шляхетний)

8. З якої мови прийшло до нас ім’я Максим і що воно означає? (Утворилось від латинського прикметника maximus «найбільший»).

9. Де і коли народилася традиція Міжнародного дня рідної мови? (21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.

 У жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні. Починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні)

 

 

 

Література

  1. Басюк, Т. Наш скарб - рідна мова / Тамара Басюк // Позашкілля. – 2010. –

№ 4. – С. 7-8 (вкладка "Тема")

[епіграф, вірші]

  1. Дмитренко, Н. У ріднім слові - цілий світ! : вікторина для учнів 7-8 класів / [Наталя Дмитренко та ін.] // Дивослово. – 2010. - № 7. – С. 26-30

[афоризми, конкурси, вікторини, вірші]

  1. Кушнір, Л. П. Барви рідного слова : [21-го лютого Міжнародний день рідної мови] / Л. П. Кушнір // Позакласний час. – 2010. - № 1. – С. 33-36

[вірші, конкурси, прислів’я]

http://urok-ua.com/movoznavchyj-turnir-dlya-uchniv-10-11-klasiv/

http://metodportal.net/node/76571

http://mmo-biblioteka.at.ua/publ/metodichna_kopilka/konkursi_igri_viktorini/movoznavchij_turnir_dlja_5_kh_klasiv/75-1-0-397

 

 

 

1

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку