Мультимедiйнi засоби навчання - перспективний i високоефективний iнструмент на уроках математики

Про матеріал

Мультимедiйнi засоби навчання - перспективний i високоефективний iнструмент на уроках математики

IКТ дозволяють учневi працювати у своєму власному режимi, не створюючи дискомфорту. Використання даних технологiй в освiтньому процесi робить навчання бiльш змiстовним i видовищним, сприяє розвитку самостiйностi й творчих здiбностей учнiв, iстотно пiдвищує рiвень iндивiдуалiзацiї навчання.


Перегляд файлу

Комунальний заклад «Нікопольська середня

загальноосвітня школа I-III ступенів № 25 з поглибленим

трудовим і профільним навчанням»

 

 

 

Мультимедiйнi засоби навчання - перспективний i високоефективний iнструмент на уроках математики

 

 

 

 

 

                                                                                                   Підготувала:

учитель математики та інформатики

Калєйнік Юлія Микoлаївна

 

 

 

 

                                                       2018 p.

У сучасних умовах розвитку України перебудова системи освiти – життєво необхiдний процес. Однiєю з актуальних проблем на сучасному етапi розвитку педагогiчної теорiї та практики є активiзацiя пiзнавальної дiяльностi учнiв, адже вiд неї залежить ефективнiсть навчання: свiдоме i мiцне здобуття знань, перетворення знань у переконання, розвиток iнтересу до навчальної дiяльностi, самостiйнiсть думки та практичних дiй учнiв.

Пiзнавальна активнiсть дитини – це її внутрiшня готовнiсть до подальшої участi у процесi оволодiння знаннями, умiннями i навичками та виявлення самостiйностi й творчого пiдходу до виконання навчальних завдань. Починаючи працювати ми переконуємося в тому, що кожна дитина маленький всесвiт – неповторний, особливий, талановитий. Треба вести дiтей у шкiльне життя так, щоб перед ними вiдкривалися все новi i новi радощi, i пiзнання не перетворювалися в скучне учiння. Адже «Учень – це не посудина, яку потрiбно заповнити, а факел, який потрiбно запалити».  Сучасний педагог Л.В. Артемова справедливо зазначає: «Щоб навчання було легким i бажаним, важливо пропонувати такий змiст знань, який дитина на даному етапi розвитку своєї психiки може сприйняти найбiльш оптимально – зацiкавлено, з найменшими труднощами». Активiзацiя навчальної дiяльностi – це спонукання дiтей у процесi формування умiнь i навичок до максимальної активностi, спрямованої на свiдоме засвоєння знань, розвиток навчальних iнтересiв та самостiйностi у процесi навчання.

Суть активiзацiї навчальної дiяльностi в тому, щоб учнi активно опанували навчальний матерiал, умiли самостiйно застосовувати набутi знання на практицi. Новий пiдхiд до навчання вимагає й нового пiдходу до вчителя та органiзацiї його роботи. Учитель повинен якнайкраще органiзувати навчальний процес, щоб досягти глибокого засвоєння програмного матерiалу. Iнформацiя повинна сприйматися не лише слуховими, а й зоровими аналiзаторами.

Звичайно, стандартнi уроки передбачають використання наочностi, але вона статична (нерухома), а якiсть виконання не завжди вiдповiдає нормам. I тому, щоб не згас iнтерес до навчання, щоб розвивати пiзнавальну активнiсть, збуджувати бажання до самостiйного, свiдомого пошуку iнформацiї, необхiдно проводити уроки з використанням комп’ютерних технологiй.

Комп’ютеризоване навчання дозволяє контролювати навчальну дiяльнiсть учня з високою точнiстю й об’єктивнiстю, здiйснюючи постiйний зворотний зв’язок.

Робота з комп’ютером закликає вчителiв до створення цiкавих iгор, кросвордiв. Учень, у свою чергу, вiдчуває себе вiльно – вiн не боїться засудження вiд комп’ютера за допущену помилку та має можливiсть виправити власнi помилки, виявленi машиною. Комп’ютернi програми дають можливiсть подорожувати рiзними мiстами та країнами, використовуючи комп’ютернi вiдео фрагменти та фотографiї.

Комп’ютеризоване навчання в школi має ряд переваг:

  • учнями краще сприймається й легше запам’ятовується навчальний матерiал;
  • економне використання навчального часу;
  • iндивiдуалiзацiя навчання, визначення глибини й послiдовностi засвоєння, темпу роботи;
  • реєстрацiя даних про учня;
  • збiр та обробка статичних даних про iндивiдуальну навчальну дiяльнiсть учнiв;
  • скорочення видiв роботи, що стомлюють учня;
  • використання рiзних аудiовiзуальних засобiв навчання (графiкiв, звуку) для збагачення й мотивацiї навчання, наочного та динамiчного подання матерiалу;
  • розгалуження послiдовностi навчання на основi аналiзу помилок учня;
  • адаптацiя iснуючих навчальних матерiалiв до комп’ютеризованих умов навчання;
  • створення комфортного середовища навчання;
  • упровадження експериментальних дослiджень;
  • активiзацiя навчальної дiяльностi учня;
  • iнтенсифiкацiя навчання та пiдвищення рiвня мотивацiї;
  • формування самооцiнки учнiв та створення умов для самостiйної роботи.

Найчастiше на уроках можна застосовувати мультимедiйнi презентацiї. Це i тренажери, i уснi рахунки, логiчнi завдання.

Презентацiя несе в собi подiбний тип iнформацiї, зрозумiлий учням, формує в них пiзнавальну активнiсть, iнтерес до навчання. Мультимедiйнi презентацiї дозволяють представити навчальний i розвиваючий матерiал як систему яскравих опорних образiв, наповнених iнформацiєю в алгоритмiчному порядку. Дiти краще запам’ятовують побачене, нiж почуте.

Можливостi комп'ютера дозволяють збiльшити обсяг пропонованого для ознайомлення матерiалу. Багато вчителiв вiдзначають, що при цьому значно зростає iнтерес дiтей до знань, пiдвищується рiвень пiзнавальних можливостей.

Мультимедiйнi презентацiї  – це зручний та ефектний спосiб представлення iнформацiї за допомогою комп'ютерних програм. Вiн поєднує в собi динамiку, звук i зображення, тобто тi фактори, якi найбiльш довго утримують увагу дитини.

Застосування комп’ютерiв у навчаннi не тiльки звiльняє вчителя вiд рутинної частини органiзацiї навчального процесу, а й дає змогу створити багатий iлюстративний матерiал, поданий у найрiзноманiтнiших формах - текстовiй, графiчнiй, анiмацiйнiй. А також активiзує всi види дiяльностi учнiв: розумову, мовну, фiзичну, що прискорює процес засвоєння матерiалу. Комп'ютернi програми сприяють набуттю практичних навичок, iнтерактивнi системи тестiв аналiзують якiсть знань. Програма для створення презентацiй Microsoft Power Point є унiверсальним видом наочностi i може бути застосованою у будь-якому класi на уроцi будь-якого типу.

Найефективнiшим, на мою думку, є пiдготовка та використання презентацiй на таких етапах вивчення математики:

- на уроцi вивчення нового матерiалу у виглядi  показу слайдiв з використанням елементiв анiмацiї;

- на уроках узагальнення i систематизацiї знань з теми - у виглядi навчального посiбника, у якому розглядаються всi поняття, алгоритми, формули, дiаграми, схеми, iлюстрацiї, матерiали для контролю та самоконтролю знань;

- на уроках повторення навчального матерiалу;

- на iндивiдуальних заняттях з учнями;

- для самостiйного ознайомлення у позаурочний час;

- на нестандартних уроках (урок-казка, урок-подорож, круглий стiл, конференцiя, урок-гра «Найрозумнiший», i т.д. ).

Використовуючи комп’ютер на уроках математики, слiд пам’ятати, що комп’ютер – це лише засiб, який допомагає в навчаннi. Вiн не повинен звiльнити учня вiд роздумiв. Комп’ютер повинен звiльнити учня тiльки вiд механiчної знайомої роботи (наприклад, переписування номеру тесту та варiанта вiдповiдi) i звiльнити час для роздумiв та творчого пошуку.

Такий матерiал краще використовувати в мультимедiйному класi, демонструвати учням презентацiю з оптимальною швидкiстю, за потреби повертатись до деяких слайдiв або повторювати презентацiю декiлька разiв.

Систематичне використання презентацiй на уроках знiмає питання наочностi, дидактичного матерiалу з математики. Замiсть того, щоб витрачати невеликi шкiльнi ресурси i власнi кошти вчителя для придбання наочностi, зокрема традицiйних таблиць, плакатiв тощо, дидактичного матерiалу, можна подати їх у виглядi презентацiї.

Отже, використання комп’ютерних технологiй на уроках математики сприяють пiдвищенню пiзнавальної активностi учнiв, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матерiалу, залучення до роботи практично кожного учня, виявлення труднощiв, пiдвищення результативностi навчального процесу. 

Що слiд враховувати пiдчас створення уроку з використанням комп’ютерних технологiй.

 Видiлимо позитивнi сторони роботи з комп'ютером:

· скорочення часу вироблення технiчних навичок учнiв;

· збiльшення кiлькостi тренувальних завдань;

· досягнення оптимального темпу роботи учня;

· перетворення учня на суб'єкт навчання (так як програма вимагає вiд нього активного управлiння);

· забезпечення навчання матерiалами iз вiддалених баз даних, використовуючи засоби телекомунiкацiї;

· набуття дiалогу з програмою характеру навчальної гри, що у бiльшостi учнiв пiдвищує мотивацiю навчальної дiяльностi.

Комп'ютерна технологiя потрiбна, якщо вона дозволяє отримати такi результати навчання, якi не можна отримати без її використання. Наприклад, якщо в дев’ятому класi програма дозволяє швидко виробити технiчний навик побудови симетричних фiгур на площинi, а також побачити рух фiгур при геометричних перетвореннях – така програма потрiбна. Тому що без  комп'ютера робота буде перевантажена масою додаткових рутинних побудов i найпростiших дiй, а через велику кiлькiсть додаткових дiй важко сформувати i проконтролювати потрiбне вмiння. Але пiзнiше набутi вмiння потрiбно закрiпити реальними побудовами.

При застосуваннi електронної перевiрки знань потрiбно враховувати мiнуси комп'ютерного опитування – не прослiдковується хiд розв'язування задачi, вiдсутня можливiсть перевiрки графiчних навичок i навичок доведення. Отже, не можна вважати комп'ютернi тести переважаючою формою контролю. Однак для  багатьох учнiв робота з комп'ютерними тестами буде значно бiльш значущою, нiж при традицiйнiй формi опитування. До таких дiтей вiдносяться iнтелектуально обдарованi дiти, якi, до того ж часто вiдчувають серйознi труднощi у спiлкуваннi iз вчителем, що пов’язанi iз низьким рiвнем зв’язного мовлення.  До таких вiдносяться i невстигаючi учнi. Для них не надто складний тест на комп'ютерi може додати впевненостi в собi.

Фактори, що найбiльше впливають на побудову уроку:

· методична мета, тип уроку, (пояснення нового матерiалу, закрiплення, узагальнення матерiалу, промiжний контроль тощо);

· кiлькiсть учнiв у класi i кiлькiсть комп'ютерiв у кабiнетi;

· гiгiєнiчнi вимоги до роботи учнiв за комп'ютером;

· рiвень пiдготовки класу в навчальному планi;

· готовнiсть учнiв до нового виду навчальної дiяльностi (вiд того, наскiльки учнi добре володiють прийомами роботи з комп'ютерними програмами залежить темп i успiх уроку).

Потрiбно пам'ятати, що основна перевага, яку комп'ютер дає на уроцi, полягає в тому, що учень сам визначає темп своєї роботи з програмою. Пiд час традицiйного уроку вчитель чiтко по часу роздiляє етапи уроку i вiдводить конкретний час на розв'язування кожної задачi. При цьому деякi учнi «все  виконали, що далi?..», а iншi не встигають за вчителем. Намагання таким чином побудувати комп'ютерний урок не дасть можливостi реалiзувати основну перевагу уроку з комп'ютерною пiдтримкою. Програма повинна вступити в дiалог з кожним учнем, причому освiтнiй рiвень цього дiалогу задається  вчителем i програмою, а темп – учнем.

На уроках з комп'ютерною пiдтримкою не слiд принижувати значення традицiйного робочого зошита. При вивченнi будь-якого матерiалу за допомогою комп'ютера потрiбнi означення, правила, властивостi та теореми необхiдно записувати в зошит, як на традицiйному уроцi.

Пiд час проведення практичних занять також використовую презентацiї, проте тут є свої особливостi. Презентацiю можна демонструвати як за допомогою проектора, так i на екранах монiторiв (пiд час проведення занять у комп'ютерному класi).

Прикладне програмне забезпечення для пiдтримки навчання з математики

Беззаперечними засобами iнтенсифiкацiї навчально-виховного процесу є iнструментальнi середовища (для побудови графiкiв, малюнкiв, для створення тестiв тощо) - програми вiльного некомерцiйного використання, зiбранi мною i наведенi у Таблицi 1:

Таблиця 1

Клас

Назва

  1.                                                                                                                                                         

2-11

TestW

  1.                                                                                                                                                         

6-11

ADVANCEDgrapher (для побудови графiкiв)

  1.                                                                                                                                                         

7-11

Динамическая геометрия

  1.                                                                                                                                                         

7-11

Functor

  1.                                                                                                                                                         

6-11

Математика:5

  1.                                                                                                                                                         

7-11

Graphics

  1.                                                                                                                                                         

7-11

GrapWin

  1.                                                                                                                                                         

10-11

Poly (геом.просторовi фiгури, розгортки, ПРАВИЛЬНI МНОГОГР.)

  1.                                                                                                                                                         

7-11

Чарт

  1.                                                                                                                                                    

7-11

Flat Graph

  1.                                                                                                                                                    

7-11

Algebry

  1.                                                                                                                                                    

7-11

Discriminant

  1.                                                                                                                                                    

10-11

Gauss

  1.                                                                                                                                                    

10-11

GaussWin

  1.                                                                                                                                                    

10-11

Gorner

  1.                                                                                                                                                    

7-11

InFunction

  1.                                                                                                                                                    

5-9

Krug

  1.                                                                                                                                                    

7-9

KvadYr

  1.                                                                                                                                                    

7-9

Line (тест)

  1.                                                                                                                                                    

6-9

Sistema_koordinat

  1.                                                                                                                                                    

5-9

Калькулятор простых дробей

  1.                                                                                                                                                    

5-9

Математика-сложения обыкновенных дробей

  1.                                                                                                                                                    

5-9

Игра «Угадай-ка»

  1.                                                                                                                                                    

6-11

Гра Цифри

  1.                                                                                                                                                    

7-11

Графики

  1.                                                                                                                                                    

9

Восстановление кв. ур. по корням

  1.                                                                                                                                                    

5-11

Дiї з дробами

  1.                                                                                                                                                    

6-11

Дiї з рац. числами

  1.                                                                                                                                                    

6-9

Калькулятор дробей

  1.                                                                                                                                                    

8-11

Квадратное уравнение

  1.                                                                                                                                                    

7-9

Редактор графиков

  1.                                                                                                                                                    

5-6

Розкладання на простi множники

 

Програми-тренажери (вiльного некомерцiйного використання) формують практичнi умiння i навички учнiв застосування набутих знань У таблицi 2 наведенi математичнi тренажери.

Таблиця 2

Клас

Назва

  1.                                                                                                                                                        

5-6

Математичнi тренажери для усного рахунку

  1.                                                                                                                                                        

5-6

Iгровi програми-тренажери

  1.                                                                                                                                                        

7-11

Динамическая геометрия

  1.                                                                                                                                                        

7-11

Functor

  1.                                                                                                                                                        

6-11

Математика: 5

  1.                                                                                                                                                        

7-11

Graphics

  1.                                                                                                                                                        

7-11

GrapWin

  1.                                                                                                                                                        

10-11

Poly (геом. просторовi фiгури, розгортки, ПРАВИЛЬНI МНОГОГР.)

  1.                                                                                                                                                        

5-9

Все вычисления устно

  1.                                                                                                                                                   

7-11

Discriminant

  1.                                                                                                                                                   

7-9

Line (тест)

  1.                                                                                                                                                   

6-9

Primer6 (дiї з дес. дробами)

  1.                                                                                                                                                   

6-9

Sistema_koordinat

  1.                                                                                                                                                   

5-9

Математика – тренажер арифм. действий

  1.                                                                                                                                                   

8-9

Математика-тренажер извлечения кв.корня

  1.                                                                                                                                                   

5-9

Математика-тренажер деления

  1.                                                                                                                                                   

7-11

Математика-тренажер графиков коорд. плоскости

  1.                                                                                                                                                   

5-9

Тренажер действия с десятичными дробями

  1.                                                                                                                                                   

8-11

Тренажер по квадратным уравнениям

  1.                                                                                                                                                   

9

Арифметична прогресiя

  1.                                                                                                                                                   

7-11

Графики

  1.                                                                                                                                                   

5-11

Дiї з дробами

  1.                                                                                                                                                   

6-11

Дiї з рац. числами

  1.                                                                                                                                                   

8-11

Квадратное уравнение

  1.                                                                                                                                                   

7-9

Редактор графиков

  1.                                                                                                                                                   

5-6

Розкладання на простi множники

  1.                                                                                                                                                   

5-6

Таблиця множення

 

Отже, мультимедiйнi засоби навчання є перспективним i високоефективним iнструментом, що дозволяє надавати iнформацiю у бiльшому обсязi, нiж традицiйнi джерела iнформацiї й у тiй послiдовностi, що вiдповiдає логiцi пiзнання. Завдяки цiй технологiї можна пiдняти процес навчання на якiсно  новий рiвень.

Використання комп’ютерних технологiй на уроках математики сприяють пiдвищенню пiзнавальної активностi учнiв, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матерiалу, залучення до роботи практично кожного учня, виявлення труднощiв, пiдвищення результативностi навчального процесу.

Комп’ютер може бути використаний на рiзних етапах навчання математики, i це використання засноване насамперед на його графiчних можливостях.

Не можна вважати комп'ютернi тести переважаючою формою контролю. Однак для  багатьох учнiв робота з комп'ютерними тестами буде значно бiльш значущою, нiж при традицiйнiй формi опитування.

Таким чином, IКТ дозволяють учневi працювати у своєму власному режимi, не створюючи дискомфорту. Використання даних технологiй в освiтньому процесi робить навчання бiльш змiстовним i видовищним, сприяє розвитку самостiйностi й творчих здiбностей учнiв, iстотно пiдвищує рiвень iндивiдуалiзацiї навчання.

У процесi навчання учнi пiд керiвництвом учителя здобувають новi для них знання. Щоб викликати в учнiв пiзнавальний iнтерес до нового навчального матерiалу, потрiбно використовувати рiзноманiтнi методичнi прийоми: створення проблемної ситуацiї, прийом новизни, значущостi, динамiчностi, дослiдницький прийом та iнше. Усi вони збуджують допитливiсть, пiзнавальний iнтерес i можуть бути використанi на всiх етапах вивчення навчального матерiалу.

Головне завдання – це навчити дитину вчитися, сформувати iнструмент, без якого дитина стає невстигаючою, нездiбною. Цим iнструментом, як зазначає Сухомлинський В.О., є п’ять умiнь: вмiння спостерiгати, думати, висловлювати думку про те, що бачу, роблю, думаю, спостерiгаю, читаю, пишу.

Отже уроки доцiльно будувати так, щоб кожен учень почувався дослiдником, який самостiйно здобуває знання, має змогу зiставляти, порiвнювати, шукати i знаходити iстину, доводити висунутi гiпотези пiд час спiлкування зi своїми однокласниками та з учителем. Сучасна психологiя i педагогiка доводять, що в процесi навчання учень не просто сприймає, усвiдомлює, запам’ятовує, а й виконує складну систему розумових дiй, спрямованих на засвоєння знань.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 липня 2018
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку