Урок дає можливості поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі.
Тема уроку. Односкладні речення як частини складного речення.
Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Формування позитивної установки та опора на суб’єктний досвід
Батьківщина – це земля, на якій народилися ми, наші батьки, діди й прадіди. Це рідне місто, домівка, стежина, якою йдемо до школи, калина під вікном, це мамина колискова пісня й бабусина казка. Кожна людина найбільше любить той край, де народився й живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Із знання свого родоводу, історії рідного краю починається людина. Епіграфом нашого уроку будуть слова О.Кониського:
Боже великий, єдиний!
Нам Україну храни!
В чистій любові до краю
Ти нас, Боже, зрости.
Тож своїми знаннями, працею, здобутками будемо славити рідний край,свій народ і його мелодійну мову.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Синтаксичний розбір речень (учні самостійно на дошці)
Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Прийди до серця, Україно, благослови добром мене.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Цілевизначення та планування.
Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про односкладні речення. В цьому нам допоможе проблемне запитання.
Проблемне запитання
Від сьогоднішнього уроку я очікую…..
Під час уроку я буду уважним, наполегливим, старанним, тому що…
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
Мовознавці тривалий час працювали над синтаксисом простого речення. Тож і ми проведемо своє дослідження.
Прочитайте.
Рідна Україна! Захоплююсь твоїми краєвидами. Милуюся річками та озерами, містами. А в неповторних містах нас зустрічають хлібом-сіллю. Старовинний Львів. Золотоверхий Чернігів. Нам пощастило. Дивишся на цю красу – і легко стає на душі, і радість проситься в серце.
V. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування умінь і навичок
Змоделювати речення, поєднавши їх частини. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними. Указати їх вид.
1.В дитинстві відкриваєш 1… бо ми просимо за Україну,
материк, за рідну матір.
2.Прийми, Боже, молитву 2… поки не будем любити її.
своїх дітей,
3.Забудеш рідний край – 3… як захищають рідний край.
4. І в Україні не буде вкраїнців, 4…котрий назветься потім
Батьківщина.
5.Рідну пісню треба захищати так, 5…твоє коріння всохне.
За поданими початками скласти складні речення так, щоб друга частина була:
а) двоскладним реченням;
б) односкладним реченням.
Зразок
де пахне в’ялою травою, квітами.
Лежу на городі, а навколо немає ні душі.
і сонце світить високо.
3.Люблю пісні рідного краю.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання ( на вибір).
Ми сьогодні зробили ще один маленький крок до розуміння значення Батьківщини для кожного з нас. Нам безмежно дорога наша рідна земля. Її не охопити думкою й уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А у ваших душах я помітила багато чистоти, щирості й тепла. Давайте повернемось до епіграфа нашого уроку, згадаємо слова О.Кониського й попросимо разом щастя для нас і всього українського народу.
А закінчити наш урок я б хотіла піснею у виконанні Ніни Матвієнко.
(звучить пісня «Квітка-душа»).
1