Мультимедійний урок для 8 класу на тему "Односкладні речення як частини складного речення"

Про матеріал

Урок дає можливості поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі.

Перегляд файлу

Тема уроку. Односкладні речення як частини складного речення.

Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, розвивати вміння аналізувати складні речення, до складу яких входять умовно односкладні речення, моделювати складні речення з різними частинами відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; спонукати виявляти ініціативність і самостійність, сприяти самореалізації творчого мислення; виховувати патріотичне ставлення до рідної землі.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

                                   Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Формування позитивної установки та опора на субєктний досвід

  • Відео про Україну.
  • Вступне слово вчителя.

Батьківщина – це земля, на якій народилися ми, наші батьки, діди й прадіди. Це рідне місто, домівка, стежина, якою йдемо до школи, калина під вікном, це мамина колискова пісня й бабусина казка. Кожна людина найбільше любить той край, де народився й живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Із знання свого родоводу, історії рідного краю починається людина. Епіграфом нашого уроку будуть слова О.Кониського:

Боже великий, єдиний!

Нам Україну храни!

В чистій любові до краю

Ти нас, Боже, зрости.

Тож своїми знаннями, працею, здобутками  будемо славити рідний край,свій народ і його мелодійну мову.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Синтаксичний розбір речень (учні самостійно на дошці)

Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.

Прийди до серця, Україно, благослови добром мене.

 

  1. Бесіда. (Методом бесіди з’ясувати рівень засвоєння теоретичного матеріалу про односкладні речення).
    1. Які речення називаються односкладними? (Односкладні речення – це такі речення, у яких граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка), другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий).
    2. На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена? (Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні речення поділяються на називні та дієслівні).
    3. На які типи поділяються прості односкладні дієслівні речення? (Особові – означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові; безособові).
    4. Які речення називаються означено-особовими, неозначено-особовими? Чим виражається в них головний член речення? Наведіть приклади.
    5. Які особливості узагальнено-особових речень?
  1. Чим може бути виражений головний член у безособовому реченні?
  2. Як розрізнити називні речення й двоскладні? Свою думку аргументуйте

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.  Цілевизначення та планування.

  Сьогодні  на уроці ми поглибимо знання про односкладні речення.  В цьому нам допоможе проблемне запитання.

Проблемне запитання

  • Яке значення односкладного речення в українській мові?
  • А тепер кожен з вас сформулює власну мету і запише на робочих листах.

Від сьогоднішнього уроку я очікую…..

Під час уроку я буду уважним, наполегливим, старанним, тому що…

 

 ІV. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу

Мовознавці тривалий час працювали над синтаксисом простого речення. Тож і ми проведемо своє дослідження.

 

  • Лінгвістичне дослідження.

Прочитайте.

  • Визначте стиль і тип мовлення, головну думку тексту. Які мовні засоби характерні для художнього стилю?   Визначте граматичні основи та типи речень.

Рідна Україна! Захоплююсь твоїми краєвидами. Милуюся річками та озерами,  містами. А в неповторних містах нас зустрічають хлібом-сіллю. Старовинний Львів. Золотоверхий Чернігів. Нам пощастило. Дивишся на цю красу – і легко стає на душі, і радість проситься в серце.

 

  • Яке  значення для розкриття основної думки мають односкладні речення? Яка їхня стилістична роль?
  • Чим відрізняється останнє речення? Побудуйте відповідь за схемою: на мою думку… - тому що… - отже…
  • Пригадаймо, яке речення називається складним. За допомогою чого можуть зєднуватися частини складного речення?
  • Які розділові знаки ставляться в складному реченні?
  • Прочитайте матеріал підручника (с.165). Зробіть висновок про вживання односкладних речень як частин складного речення.
  • Виконати вправу 283. Робота в парах. Перепишіть, підкресліть граматичні основи речень. Визначте частини складних речень, які  є  односкладними реченнями. Назвіть  види цих односкладних речень. ( по 2 речення).

V. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування  умінь  і навичок

  • Дослідження-моделювання (робота в парах).

Змоделювати  речення, поєднавши їх частини. Визначити, які частини складних речень є умовно односкладними. Указати їх вид.

1.В дитинстві відкриваєш                                              1… бо ми  просимо за Україну,

    материк, за рідну матір.

2.Прийми, Боже, молитву                                             2… поки не будем любити її.

  своїх дітей,                                                        

3.Забудеш рідний край –                                               3… як захищають рідний край.

 

4. І в  Україні не буде вкраїнців,                     4…котрий назветься потім         

                                                                                    Батьківщина.

5.Рідну пісню треба захищати так,                 5…твоє коріння всохне.

  • У яких складних реченнях умовно  односкладними реченнями виражені обидві частини.
  • Спробуйте перебудувати односкладні речення у двоскладні. Зробіть висновок про стилістичну функцію односкладних речень. ( Використання цих синтаксичних конструкцій у мовленні  створює динамічність висловлення, а також сприяє уникненню невдалого повторення тих самих членів речення, виражених займенниками).
  • Творче конструювання. Робота в малих групах (по 2 парти)

За поданими початками скласти складні речення так, щоб друга частина була:

а)  двоскладним реченням;

б) односкладним реченням.

 

 

Зразок

  де пахне вялою травою, квітами.

Лежу на городі,  а навколо немає ні душі.

  і  сонце світить високо.

 

  1. Любіть Україну…   2. Україно, живи для краси…

3.Люблю пісні рідного краю.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Повернення до проблемного запитання
  • Учні продовжують речення. Написати у вигляді твору-мініатюри підсумки сьогоднішнього уроку, використовуючи односкладні прості речення та складні речення, до складу яких входять односкладні. « Я зміг…»
  • На уроці дізналися, що…
  • Вважаю, що ця тема важлива, бо…
  • Я знаю…
  • Я вмію…
  • Найбільший мій успіх – це…
  • На наступному уроці я хочу…
  • Мені було важко …
  • Оцінювання (у таблиці)

VІІ. Домашнє завдання ( на вибір).

  1. Підготувати статтю для шкільного сайту «Любіть Україну…», використовуючи односкладні речення (за бажанням, додати мультимедійну презентацію).
  2. Виконати вправу 285. Переписати, поставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи. Визначити вид односкладних речень, що є частинами складних.
  3. Повторити матеріал до контрольної роботи.

 

Ми сьогодні зробили ще один маленький крок до  розуміння значення Батьківщини для кожного з нас. Нам безмежно дорога наша рідна земля. Її не охопити думкою й уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А у ваших душах я помітила багато чистоти, щирості й тепла. Давайте повернемось до епіграфа нашого уроку, згадаємо слова О.Кониського й попросимо разом  щастя  для нас і всього українського народу.

      

   А  закінчити наш урок я б хотіла піснею  у виконанні Ніни Матвієнко.

(звучить пісня «Квітка-душа»).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
3302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку