Учні на уроці зможуть узагальнити та систематизувати знання про відокремлені
члени речення; сформувать вміння застосовувати здобуті знання
на практиці; розвиватимуть логічне й творче мислення;
стійку увагу; вчитимуться любові до при-
роди.
ТЕМА. Узагальнення й систематизація вивченого про відокремлені
члени речення ( 8 клас )
МЕТА. Узагальнити та систематизувати знання учнів про відокремлені
члени речення; формувати вміння застосовувати здобуті знання
на практиці; розвивати логічне й творче мислення;
стійку увагу; виховувати любов і бережливе ставлення до при-
роди.
ТИП УРОКУ. Урок узагальнення й систематизації знань.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ. Урок - книга знань.
ЕПІГРАФ.
Люблю весну,
та хто її не любить …
В. Сосюра
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент . З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
Вступне слово вчителя.
Уявіть собі,любі діти,що наш урок—книга знань. Гортаючи сторінки цієї не-
звичайної книги,ви повторите і узагальните вивчене із теми «Відокремлені
члени речення».
Епіграфом уроку будуть слова із поезії Володимира Сосюри:
Люблю весну,
та хто її не любить…
Любов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов’язані з понят-
тям «батьківщини».Калина під вікном, дзвінке джерело недалеко лісу,
терпкий запах конвалії –це також наш духовний світ, з яким ми вирушали чи маємо вирушати в життя.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1 СТОРІНКА « ТЕОРЕТИЧНА»
У вас на парті є завдання тестового характеру. Уважно прочитайте питан-
ня і виберіть варіанти відповідей. Успіху вам!
ТЕСТ
1.Відокремленими називаються члени речення,які
а) виділяються інтонацією;
б) виражають додаткове повідомлення або доповнюють основне твердже-
ння у реченні;
в) виділяються розділовими знаками на письмі.
2.Відокремленими членами речення можуть бути
а) усі члени речення;
б) тільки головні члени речення;
в) тільки другорядні члени речення.
3.На письмі відокремлені члени речення виділяються
а) комами;
б) тире;
в) комами або тире.
4. У якому рядку правильно поставлені розділові знаки:
а) Степ оповитий тишею дихав пахощами.
б) Україна наша Батьківщина є для кожного рідною ласкавою матір’ю.
в) Мандрувала загадкова весна,сонячна,вітряна.
**Запишіть останнє речення, поясніть пунктограму.
2 СТОРІНКА «КАЗКА НА МОВНИЙ ЛАД»
Випереджувальне завдання.
Написати твір на лінгвістичну тему в художньому стилі. У творі розкрити значення відокремлених членів речення в усному мовленні та розповісти про особливості пунктуації при них.
3 СТОРІНКА « УВАЖНА»
Складіть цифровий ряд речень з відокремленими членами, послуговуючись
кодом.
КОД: 1. –відокремлене означення;
2.- відокремлена прикладка;
3.- відокремлений додаток;
4.- відокремлена обставина;
5.- уточнюючі.
А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.В прозорому повітрі почепився перший срібний дзвоник весни-крихітний жайворонок.Посеред неба, над са-
мою головою,ніжно золотилися хмари.Мандрувала загадкова весна, соняч-
на, вітряна.Повіяв легенький вітерець, струшуючи з листу неопалі краплі.
(КОД – 3 2 5 1 4 )
4 СТОРІНКА « ПРАКТИЧНА»
1завдання Робота з картками ( 1 учень працює біля дошки і виконує синтаксичний розбір останнього речення).Поставте розділові знаки.
Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники.
Захід погас не розгорівшись. Непорушно стоять дерева загорнені у сутінь.
2 завдання Робота з підручником .
5 СТОРІНКА « ГРА НА ЛІТЕРАТУРНИЙ ЛАД»
Здається,прийшов час відпочити. Це не просто гра. Ви будете читати пре-
красні вірші, у кожному з них автор від усього серця говорив про своє
захоплення красою довкілля.
Ваше завдання: хто автор поетичних рядків?
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну,
То знов таємно- тихо шепотіла.
Опівночі айстри в саду розцвіли…
Умились росою,вінки одягли,
І стали рожевого ранку чекать,
І в райдугу барвів життя убирать…
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють…
днем красна,
що ти нам, весно, принесла?
щоб родилося житечко…
Підсумок вчителя.
А чи можна не любити рідну землю!? За вікном- молода, ніжна, святкова і чиста весна. Блакитними очима дивиться нам у душу вона
і- надихає на творчість.
6 СТОРІНКА «ТВОРЧА» (музичний супровід)
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як
відокремлені члени речення:
…весна- талановита чарівниця;
…напоєна пахощами трав і квітів;
…синє небо,глибоке, бездонне…
пишно зацвітаючи…
6 СТОРІНКА «ПІДСУМОК»
Оголошення і мотивація оцінок.
Домашнє завдання.
Повторити за підручником тему «Відокремлені члени речення»
Виписати 4 речення з відокремленими членами із підручника лі-
тератури для 8 класу .