Розробка уроку з української мови з використанням різноманітних форм та методів роботи, спрямованих на практичне застосування отриманих знань, умінь та навичок.
Тема: «Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами».
Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах, навички застосування теоретичних знань на практиці; поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів, логічне мислення, пам'ять, увагу, вміння висловлювати власну думку; виховувати бережливе ставлення до природних надбань нашої країни, шанобливе ставлення до вивчення рідної мови.
Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
Обладнання: підручник, таблиці, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Епіграф
Нехай катраном розцвітає доля.
У ній усе: і мова, і земля, і пісня.
Г. Кривда
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Клоуз-тести
а) головні члени речення; б) другорядні члени речення;
в) однорідні члени речення
а) залежними один від одного; б) рівноправними членами речення.
а) тільки сполучникового зв’язку; б) тільки безсполучникового зв’язку;
в) сполучникового, безсполучникового, змішаного зв’язку.
а) тільки головні члени речення; б) тільки другорядні члени речення;
в) головні і другорядні члени речення.
а) поширені та непоширені; б) прості та складні;
в) односкладні та двоскладні.
а) тире; б) крапка з комою; в) кома.
Взаємоперевірка (робота в парах)
Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Лінгвістичне дослідження
(Учні читають і записують епіграф уроку в зошити)
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Пояснення вчителя з використанням таблиці «Розділові знаки при узагальнювальних словах»
VІ. Усвідомлення навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
Інтерактивна гра «Знайди слово»
Завдання: прочитати ряди слів. Виділити серед них ті, що мають загальне, об’єднуюче значення.
Робота за підручником
Виконання вправи … (усно).
Диктант з коментуванням
Завдання: записати речення. Указати однорідні члени речення та узагальнювальні слова при них. З’ясувати, якими членами речення є узагальнювальні слова.
1. Луки, гори, пишні сади – все зелене і принишкле. 2. На річці, в лісі, на полі - всюди німо, тихо. 3. І земля, і вода, і повітря – все поснуло. 4. День, вечір, ніч, ранок – все біле, все тьмяне. 5. Гори, дерева, хмари – усе таке неземне! 6. Лози, висип, кручі, ліс – усе блищить і сяє на сонці.
Пунктуаційний практикум
Завдання: поставити відповідні розділові знаки та пояснити їх.
1. У густі мряці все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи. 2. Жито, пшениця й овес – все разом поспіло й присохло. 3. За вербами кущі: калина, бузина, порічки, а то й просто верболіз. 4. Вишні, черешні, груші, сливки-угорки, тернослив, терен та дерен – усе росло густими купами. 5. Все навколо: море, і поле, і небо – велично гармонувало між собою, заспокоювало, давало розгін думкам. 6. Все бачить співець у широкім роздоллі і небо і море красу світову.
Лінгвістичне конструювання
Завдання: дібрати потрібне за змістом узагальнювальне слово.
Інтерактивна гра «Незакінчене речення» (робота в парах)
Завдання: доповніть речення однорідними членами речення.
Синтаксичний розбір речень з однорідними членами
Завдання: зробити синтаксичний розбір речень з однорідними членами.
Схема синтаксичного розбору речення з однорідними членами
Зразок усного розбору
Бадилина, пташка, кущик – усе звикає до життя в сутінках. (Є. Гуцало)
Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне; ускладнене однорідними підметами. За змістом однорідні підмети бадилина, пташка, кущик стосуються слова усе; виражені іменниками; непоширені; пов’язані між собою безсполучниковим зв’язком.
Зразок письмового розбору
Бадилина, пташка, кущик – усе звикає до життя в сутінках. (Є. Гуцало)
Речення розп., неокл., просте, двосклад., пошир., повне; усклад. однор. підмет.; стос. сл. усе; вираж імен.; непошир.; безсполучн. зв.
Індивідуальна робота
Завдання: у поданих реченнях підкреслити узагальнювальні слова двома рисками, а однорідні – однією.
1. Усе навколо: дерева, птахи, люди, сповнене весняної, пружної, нестримної сили. 2. Ранок заяснився тихий та лагідний, все навколо: і трави, і дерева, і кущі - наче замерло. 3. Все поволі зникає: море, скелі, земля. 4. Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах. 5. Усе його цікавило: дорога, ліс, окопи під лісом. 6. Все тут мовби однакове: і похилені до води вільхи, і засніжені береги.
Творче малювання
Завдання: за поданими картинами скласти речення з однорідними членами речення.
VІІ. Узагальнення та систематизація знань
Гра «Лови помилку»
Завдання: знайти помилки у схемах.
, , ,
і і ,і ,і
, , , :
- , , ,
VІІІ. Підведення підсумків уроку
Рефлексія
Інтерактивна вправа «Продовж думку»
Сьогодні на уроці я навчився (навчилася) …
VІІІ. Домашнє завдання
Параграф …, вправа … .
* З художніх творів виписати речення з однорідними членами речення, при яких є узагальнювальні слова.