Конспект уроку на тему «Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами»

Про матеріал

Розробка уроку з української мови з використанням різноманітних форм та методів роботи, спрямованих на практичне застосування отриманих знань, умінь та навичок.

Перегляд файлу

Тема: «Узагальнювальні слова в реченнях  з однорідними членами. Двокрапка  і  тире  при  узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами».

Мета:  поглибити знання  учнів  про однорідні  члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних  словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з  однорідними  членами  за   допомогою пунктуаційних правил; розвивати  загально-пізнавальні вміння правильно інтонувати речення  з  однорідними членами при узагальнювальних словах, навички застосування теоретичних знань на практиці; поширювати речення узагальнювальними  словами, будувати висловлювання  з  використанням  узагальнювальних  слів, логічне  мислення, пам'ять, увагу, вміння  висловлювати  власну  думку; виховувати бережливе ставлення  до  природних  надбань  нашої  країни, шанобливе ставлення до вивчення рідної мови.

Правопис: двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Обладнання: підручник, таблиці, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Епіграф

Нехай катраном розцвітає доля.

У ній усе: і мова, і земля, і пісня.

                                                Г. Кривда

І. Організаційний момент

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

    Клоуз-тести

  1. Члени речення, які відповідають на одне і те саме питання, відносяться до одного і того самого слова у реченні – це …

а) головні члени речення;                        б) другорядні члени речення;     

                               в) однорідні члени речення

  1. Однорідні члени речення є …

а) залежними один від одного;                б) рівноправними членами речення.

  1. Однорідні члени речення поєднуються за допомогою ….

а) тільки сполучникового зв’язку;          б) тільки безсполучникового зв’язку;

                      в) сполучникового, безсполучникового, змішаного зв’язку.

  1. Однорідними можуть бути …

а) тільки головні члени речення;            б) тільки другорядні члени речення;

                           в) головні і другорядні члени речення.

  1. Однорідні члени речення можуть бути

а) поширені та непоширені;                    б) прості та складні;    

                                  в) односкладні та двоскладні.

  1. Між однорідними членами речення на письмі ставиться …

а) тире;     б) крапка з комою;     в) кома.

Взаємоперевірка (робота в парах)

Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів

    Лінгвістичне дослідження

(Учні  читають і записують епіграф уроку в зошити)

  •    Порівняйте перше і друге речення епіграфа. Про що йдеться в  другому реченні?
  •    Чим друге речення відрізняється на письмі від першого речення?
  •    Чи можемо ми пояснити їх розташування?

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Пояснення  вчителя  з  використанням  таблиці  «Розділові  знаки  при узагальнювальних  словах»

 

VІ. Усвідомлення  навчального матеріалу  в  процесі виконання  практичних завдань

Інтерактивна гра «Знайди слово»

Завдання: прочитати ряди слів. Виділити серед них ті, що  мають  загальне, об’єднуюче значення.

  1. Взимку, восени, завжди, влітку, навесні.
  2. Зверху, скрізь, справа, зліва, зісподу.
  3. Орел, деркач, птахи, сова, горобець.
  4. Орати, сіяти, працювати, косити, молотити.
  5. Жоржини, мальви, квіти, чорнобривці, васильки.
  6. Клен, береза, дерева, дуб, ясен.

Робота за підручником

Виконання вправи … (усно).

Диктант з коментуванням

Завдання: записати речення. Указати однорідні члени речення  та  узагальнювальні  слова  при  них. Зясувати,  якими  членами речення є  узагальнювальні слова.

1. Луки, гори, пишні сади – все зелене і принишкле. 2. На річці, в лісі, на полі - всюди німо, тихо. 3. І земля, і вода, і повітря – все поснуло. 4.  День, вечір, ніч, ранок – все біле, все тьмяне. 5. Гори, дерева, хмари – усе таке неземне! 6. Лози, висип, кручі, ліс – усе блищить і сяє на сонці.

Пунктуаційний практикум

Завдання: поставити відповідні розділові знаки та пояснити їх.

1. У густі мряці все пропадало: небо, гори, ліси, пастухи. 2. Жито, пшениця  й овес – все  разом  поспіло  й  присохло. 3. За вербами кущі: калина, бузина, порічки, а  то й  просто  верболіз. 4. Вишні,  черешні, груші, сливки-угорки,  тернослив, терен та дерен – усе росло густими купами. 5. Все навколо: море, і поле, і небо – велично гармонувало між собою, заспокоювало, давало розгін думкам. 6. Все бачить співець  у  широкім  роздоллі  і небо  і  море  красу  світову.      

Лінгвістичне  конструювання 

Завдання:  дібрати потрібне за змістом узагальнювальне слово.

  1. Ввесь степ, і лиман, і озеро, і море - … (все) закуталось  в якийсь чарівний  світ. 2. Тут  (завжди): вдень і вночі, влітку і взимку – стоїть безугавний шум, а в сонячні  години  грає  барвиста  веселка. 4. (Скрізь)  червоно:  на  небі,  і  на  узгір’ях, і  на  горі. 5. Чи  влітку, чи в осінню негоду, чи в найлютішу зимову заметіль - … (завжди) до нього могли постукати.  6. Куди не повернешся (скрізь) земля: і згори, і знизу, і праворуч, і ліворуч.

Інтерактивна гра «Незакінчене речення» (робота в парах)

Завдання: доповніть речення однорідними членами речення.

  1. Іній обліпив усе: і …, і …, і ….
  2. Усе здавалось прекрасним і простим: … і …, … і … .
  3. Узимку стоять голі дерева: …, …, … .
  4. Скрізь лежить сніг: …, …, … .

Синтаксичний розбір речень з однорідними членами 

Завдання: зробити синтаксичний розбір речень з однорідними членами.

  1. І земля, і вода, і повітря – все поснуло. (М.Коцюбинський)
  2. Наближення  зими  у  всьому  серце  чує: і в шелесті листків, і в  вітрі, і  в стежках. (В.Сосюра)
  3. Тут завжди: вдень і вночі, влітку і взимку – стоїть безугавний шум. (В.Малик)
  4. Ні спека дня, ні бурі, ні морози – ніщо не вбє мою любов живу. (В.Сосюра)

           Схема синтаксичного розбору речення з однорідними членами

  • Загальна характеристика простого речення. (за метою висловлювання, за емоційним забарвленням, за будовою, за складом граматичної основи, за наявністю другорядних членів речення, за  наявністю  необхідних  членів речення).
  • Чи ускладнене речення однорідними членами, якими саме.
  • Якого слова в реченні стосуються однорідні члени.
  • Якими частинами мови виражені однорідні члени речення.
  • Є однорідні члени поширеними (мають при собі пояснювальні слова) чи непоширені.
  •    Як поєднані між собою  однорідні  члени: сполучниковим,  безсполучниковим або змішаним зв’язком.

Зразок усного розбору

Бадилина, пташка, кущик – усе звикає до життя в сутінках. (Є. Гуцало)

Речення розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне; ускладнене однорідними підметами. За змістом однорідні підмети бадилина, пташка, кущик стосуються слова усе; виражені іменниками; непоширені; пов’язані між собою безсполучниковим зв’язком.

Зразок письмового розбору

Бадилина, пташка, кущик – усе звикає до життя в сутінках. (Є. Гуцало)

Речення розп., неокл., просте, двосклад., пошир., повне; усклад. однор. підмет.; стос. сл. усе; вираж імен.; непошир.; безсполучн. зв.

 

Індивідуальна робота

Завдання: у поданих реченнях підкреслити узагальнювальні слова двома рисками, а однорідні – однією.

1. Усе навколо: дерева, птахи, люди, сповнене весняної, пружної, нестримної сили. 2. Ранок заяснився тихий та лагідний, все навколо: і трави, і дерева, і кущі  -  наче замерло.  3. Все поволі зникає: море, скелі,  земля. 4. Чарівний  світ  пливе  переді мною:  сині води, білі піски, хати на високих берегах. 5. Усе його цікавило: дорога, ліс, окопи під лісом. 6. Все тут мовби однакове: і похилені до води вільхи, і засніжені береги.

Творче малювання

Завдання: за поданими картинами  скласти речення з однорідними членами речення.

VectorWinter012VectorWinter002 

 

 

 

IMG_0002 

 

 

 

 

 

VІІ.  Узагальнення та систематизація знань

 

Гра «Лови помилку»

Завдання: знайти помилки у схемах.

  ,    , ,

        і          і                  

        ,          ,          ,          :

        -          ,          ,          ,

VІІІ.  Підведення підсумків уроку

Рефлексія

Інтерактивна вправа «Продовж  думку»

Сьогодні на уроці я навчився (навчилася) …

VІІІ. Домашнє завдання

Параграф   …, вправа … .

* З художніх творів виписати  речення з однорідними членами речення, при яких є  узагальнювальні слова.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1.  Maksumys
    Ви молодчинка,дякую за розробку!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Химич Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Магдибор Людмила Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мендусь Тетяна Петрівна
    Дякую, цінна розробка
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
33674
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку