МУЗЕЙНА ПЕДАГОГИКА ЯК ЗАСІБ НАЦІОНАЛЬНО_ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА (з досвіду роботи музею Дунайської флотилії КПНЗ "Палац дітей та юнацтва")

Про матеріал
Стаття узагальнює досвід роботи з національно-патріотичного виховання музею Дунайської флотилії КПНЗ Ізмаїльської міської ради "Палац дітей та юнацтва"
Перегляд файлу

МУЗЕЙНА ПЕДАГОГИКА ЯК ЗАСІБ НАЦІОНАЛЬНО_ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

 ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА

(з досвіду роботи музею Дунайської флотилії комунального позашкільного

навчального закладу Ізмаїльської міської ради «Палац дітей та юнацтва»)

Тетяна Ігнатівна Помазан,

керівник музею Дунайської флотилії

 

Національно-патріотичне виховання в Палаці дітей та юнацтва розглядається як цілеспрямований і свідомо здійснюваний педагогічний процес організації і стимулювання активно-творчої діяльності дітей та юнацтва, оволодіння ними знаннями про культурно-історичний досвід народу, формування в них ціннісного ставлення до Батьківщини, суспільства, самих себе та праці. 

          У сучасних умовах Палацу дітей та юнацтва властива функція, головною тенденцією якої є формування системи ціннісного ставлення підлітка до оточуючого світу, до самого себе та гармонійне поєднання інтересів підлітка, суспільства і держави у формуванні патріотів.

      Саме тому, наша модель формування патріота – це процес становлення відповідальної особистості та формування духовно-моральних принципів.

        Головна мета – створення виховного середовища, яке сприяло б становленню громадянина незалежної України з яскраво вираженими рисами патріота нашої держави. Наша модель виглядає як веселкове коло, де у центрі

  • Я – особистість (фіолетовий колір) з відповідальним відношенням до самого себе;
  • Я у власній родині (синій колір) – виховання сімейних цінностей, вивчення історії власного роду, культивування кращих рис української ментальності;
  • Блакитний колір – формування особистості-патріота свого Палацу, вивчення історії закладу, традицій, досягнень, формування почуття гордості за свій Палац;
  • Зелений  - виховання любові до свого міста. Ізмаїл – чудове місто, зелене та чисте, історичне та сучасне; а ще  Ізмаїл – це прикордонне місто, яке має велике стратегічне значення та військову історію, саме тому не випадково,  гасло дитячого самоврядування «Ми в місті, з містом, для міста!»;
  • Наше Придунав’я та Одещина – сонячний багатонаціональний  край, саме тому він жовтого кольору; дуже важливо формувати толерантне ставлення до інших народів та національностей, культур і традицій та одночасно розуміння нашої єдності;
  • Формування відповідальності за свою країну допомагає  усвідомити взаємозв’язок між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
  • Відповідальне ставлення до своєї планети – це формування екологічної культури, затвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства.

       Таким чином, я – це патріот своєї сім’ї, Палацу, міста, краю, країни та планети.

       Музейна педагогіка є одним з ефективних засобів національно-патріотичного виховання учнівської молоді, яка  сприяє формуванню цілісної  особистості, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ.  Основне завдання музейної педагогіки – виховання різнобічно та гармонійно розвиненої, національно свідомої, високоосвіченої життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення.

          Основними напрямами музейної діяльності  у Палаці дітей та юнацтва є

  • культурно-освітня та науково-дослідна діяльність;
  • комплектування музейних зібрань, фондів;
  • експозиційна, видавнича, реставраційна робота;
  • організація волонтерського руху;
  • популяризація роботи музеїв.

Ефективними залишаються  такі  традиційні форми роботи:

  • зустрічі з визначними людьми, ветеранами та дітьми ветеранів Другої Світової війни;
  • екскурсії (оглядові, тематичні,), виставки, лекції;
  • вікторини, брейн-ринги;
  • пошукові експедиції, походи;
  • тематичні виставки.

  Поряд з ними впроваджуються інноваційні форми роботи:

  • соціальні та науково-дослідницькі проекти;
  • інтерактивне опитування;
  • створення мультимедійних проектів за розділами експозиції музею та  окремих тем, випуск буклетів;
  • гра-квест;
  • бінарні екскурсії;
  •  віртуальні екскурсії.

 

        Особливу увагу колектив Палацу дітей та юнацтва приділяє військово-історичному музею Дунайської флотилії. Ще у 2015 році до 70-річчя Перемоги  пройшло переоформлення 14 розділів музею та з’явилися нові експонати: шинель часів Другої Світової війни члена комісії міжнародного Червоного Хреста (пошуковці знайшли власника шинелі – швейцарца Альфреда Браухме); особисті листи льотчиків А.В.Вакульського та В.М. Дудніченко, мешканців Ізмаїлу (активісти музею клопотали про відкриття Почесної Дошки, яка і була встановлена на будівлі УДП); архівні документи та спогади Героя Радянського Союзу Яковлева Г.Г. (ще у 2013 році краєзнавці написали науково-дослідницьку роботу, з якою встиг ознайомитись особисто Яковлев Г.Г.);  листи Леханова М.І., начальника прикордонної застави № 3 в період оборони Ізмаїлу ( пошуковці знайшли місце його поховання за зверненням його сестри Валентини Іванівни Іващенко); німецька фронтова губна гармошка та турецьке ядро (результат зустрічі з мешканцем Ізмаїлу Мазохою Іваном Івановичем). Завдяки співпраці юних краєзнавців з Ізмаїльським прикордонним загоном були встановлені імена прикордонників, які загинули під час оборони та визволення Ізмаїлу.   Саме тому, у 2016 році було відкрито новий розділ: «Безпека кордону – могутність держави». Уходять із життя ветерани Другої Світової війни, але поряд з нами живуть та цінують мирне життя учасники бойових дій в Афганістані. З 2014 року з’явилися молоді ветерани,  учасники АТО.  У липні 2014 року в АТО загинув Момот Ігор Федорович, в минулому – командир Ізмаїльського прикордонного загону (2003-2006).  У 2016 році, за підтримки ветеранів Ізмаїльського прикордонного загону, було розроблено пересувну виставку «Ігор Момот – Герой України», а у 2017 році оформлено розділ.

        У 2016-2017 навчальному році Рада музею стала ініціатором серії зустрічей з прикордонниками – учасниками АТО.  В музеї з’явилися нові матеріали, фотографії, записи спогадів, особисті речі. Спочатку була оформлена пересувна виставка, а у вересні відкрито ще один розділ: «Ізмаїльчани – учасники АТО».

       У 2017 році члени Ради музею, вихованці гуртка «Пізнаємо рідний край», Шатиленко Михайло, Мартинова Юлія та методист ПДЮ Пастушенко Н.М. з 20 липня по 29 липня  в Оршанці Черкаської області у складі делегації Одеської області взяли участь у першому Всеукраїнському вишколі «Джура-Прикордонник», який проходив на базі центру підготовки молодших спеціалістів Державної прикордонної служби імені генерал-майора Ігоря Момота. Команда Одеської області, яку очолював активіст музею ДуФ, посіла 1 місце в конкурсній програмі «Ватра», показав високий рівень знань з історії прикордонних військ та козацтва. За підсумками вишколу гуртківці підготували презентацію, з якою вже неодноразово виступали в навчальних закладах міста, на семінарі заступників директорів шкіл з навчально-виховної роботи. Фотографії, особисті речі, подяки першого в історії незалежної України вишколу «Джура-Прикордонник» поповнили фонди музею, гуртківці ініціювали створення ще одного розділу «Нащадки козацької слави».

        У жовтні 2017 року відкрився ще один розділ «Пойда Інна Костянтинівна – засновник музею». Серед матеріалів – фотографії 70-90 років, літописи, перші книги відгуків, особисті речі, нагороди та відзнаки Інни Костянтинівни.

               Ізмаїл – прикордонне місто, саме тому специфікою військово-патріотичної роботи в ПДЮ є взаємодія з військовими частинами: Ізмаїльським прикордонним загоном та  навчально-тренувальним центром морської  охорони. У тісній співпраці з військовими проходять військово-патріотичної гра «Джура»,  узгоджуються туристські маршрути,  організовуються екскурсії, «Дні відкритих дверей», волонтерські акції, зустрічі з учасниками АТО, поповнюються фонди музею Дунайської флотилії. Щороку 9 травня в День пам’яті та примирення, присвяченого пам’яті жертв Другої світової війни, екскурсоводи музеїв, ради музеїв ПДЮ, члени клубу «Джура», штабу лідерів «Бригантина»,  беруть участь разом з військовими в акції «Вінок пам’яті на хвилях Дунаю». Колективи Палацу постійно виступають з концертами в частинах, вітають з різдвяними святами дітей військовослужбовців, проводять розважальні та пізнавальні програми.

                     Всі ці заходи сприяють

  • вивченню і роз’ясненню ідейно – теоретичних засад державної незалежності та суверенітету, ролі і місця Збройних Сил України, значення військової служби та військового обов’язку в забезпеченні територіальної цілісності держави;
  • вивченню історії Збройних Сил України, історичних та духовних джерел, пропаганді подвигів і заслуг військовослужбовців у воєнний та мирний час, життя і діяльності видатних військових і громадських діячів, борців національного руху;
  • співробітництву з державними органами влади, громадськими організаціями, засобами масової інформації з питань військово- патріотичного виховання, військово-фахової орієнтації молоді та підготовка її до служби в лавах Збройних Сил України.

    Результатом кропіткої праці стали перемоги юних екскурсоводів і дослідників у Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів «Край, в якому я живу»: екскурсовод музею Дунайської флотилії у 2018 р. – 2 місце у Всеукраїнському етапі (м. Чернігів); науково-дослідницька робота екскурсоводу музею ДуФ, Олександри Германюк, «Доля монітору «Ударний»» у грудні 2018 року визнана кращою на обласному етапі Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна».

    Музею ДуФ у 2018 році підтверджено звання «Зразковий музей».

     Географію відвідувачів, які познайомилися з роботою музеїю ДуФ,  відображає  Книга відгуків. Розвиток інформаційних технологій дає змогу ознайомитись з роботою музею на сайті Палацу: http://xt.od.ua/pro-nas/muzei/muzei-dunaiskoi-flotylii (Музей Дунайської флотилії). Музей не повинен бути просто зібранням матеріалів, мертвою виставкою фотографій і документів. Це жива, дійова сила.

    Робота музею   є складовою системи навчально-виховної роботи в начальних закладах міста, яка сприяє розвитку краєзнавчого руху, вихованню у молоді патріотизму та любові до України, формуванню освіченої розвиненої особистості.   

      Адреса музею: Палац дітей та юнацтва, проспект Суворова,  20,               м. Ізмаїл, Одеської  області,  тел.04841 22739; [email protected]

 

docx
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку