МУЗЕЙНА ПЕДАГОГИКА ЯК ЗАСІБ НАЦІОНАЛЬНО_ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА
(з досвіду роботи музею Дунайської флотилії комунального позашкільного
навчального закладу Ізмаїльської міської ради «Палац дітей та юнацтва»)
Тетяна Ігнатівна Помазан,
керівник музею Дунайської флотилії
Національно-патріотичне виховання в Палаці дітей та юнацтва розглядається як цілеспрямований і свідомо здійснюваний педагогічний процес організації і стимулювання активно-творчої діяльності дітей та юнацтва, оволодіння ними знаннями про культурно-історичний досвід народу, формування в них ціннісного ставлення до Батьківщини, суспільства, самих себе та праці.
У сучасних умовах Палацу дітей та юнацтва властива функція, головною тенденцією якої є формування системи ціннісного ставлення підлітка до оточуючого світу, до самого себе та гармонійне поєднання інтересів підлітка, суспільства і держави у формуванні патріотів.
Саме тому, наша модель формування патріота – це процес становлення відповідальної особистості та формування духовно-моральних принципів.
Головна мета – створення виховного середовища, яке сприяло б становленню громадянина незалежної України з яскраво вираженими рисами патріота нашої держави. Наша модель виглядає як веселкове коло, де у центрі
Таким чином, я – це патріот своєї сім’ї, Палацу, міста, краю, країни та планети.
Музейна педагогіка є одним з ефективних засобів національно-патріотичного виховання учнівської молоді, яка сприяє формуванню цілісної особистості, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ. Основне завдання музейної педагогіки – виховання різнобічно та гармонійно розвиненої, національно свідомої, високоосвіченої життєво компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самовдосконалення.
Основними напрямами музейної діяльності у Палаці дітей та юнацтва є
Ефективними залишаються такі традиційні форми роботи:
Поряд з ними впроваджуються інноваційні форми роботи:
Особливу увагу колектив Палацу дітей та юнацтва приділяє військово-історичному музею Дунайської флотилії. Ще у 2015 році до 70-річчя Перемоги пройшло переоформлення 14 розділів музею та з’явилися нові експонати: шинель часів Другої Світової війни члена комісії міжнародного Червоного Хреста (пошуковці знайшли власника шинелі – швейцарца Альфреда Браухме); особисті листи льотчиків А.В.Вакульського та В.М. Дудніченко, мешканців Ізмаїлу (активісти музею клопотали про відкриття Почесної Дошки, яка і була встановлена на будівлі УДП); архівні документи та спогади Героя Радянського Союзу Яковлева Г.Г. (ще у 2013 році краєзнавці написали науково-дослідницьку роботу, з якою встиг ознайомитись особисто Яковлев Г.Г.); листи Леханова М.І., начальника прикордонної застави № 3 в період оборони Ізмаїлу ( пошуковці знайшли місце його поховання за зверненням його сестри Валентини Іванівни Іващенко); німецька фронтова губна гармошка та турецьке ядро (результат зустрічі з мешканцем Ізмаїлу Мазохою Іваном Івановичем). Завдяки співпраці юних краєзнавців з Ізмаїльським прикордонним загоном були встановлені імена прикордонників, які загинули під час оборони та визволення Ізмаїлу. Саме тому, у 2016 році було відкрито новий розділ: «Безпека кордону – могутність держави». Уходять із життя ветерани Другої Світової війни, але поряд з нами живуть та цінують мирне життя учасники бойових дій в Афганістані. З 2014 року з’явилися молоді ветерани, учасники АТО. У липні 2014 року в АТО загинув Момот Ігор Федорович, в минулому – командир Ізмаїльського прикордонного загону (2003-2006). У 2016 році, за підтримки ветеранів Ізмаїльського прикордонного загону, було розроблено пересувну виставку «Ігор Момот – Герой України», а у 2017 році оформлено розділ.
У 2016-2017 навчальному році Рада музею стала ініціатором серії зустрічей з прикордонниками – учасниками АТО. В музеї з’явилися нові матеріали, фотографії, записи спогадів, особисті речі. Спочатку була оформлена пересувна виставка, а у вересні відкрито ще один розділ: «Ізмаїльчани – учасники АТО».
У 2017 році члени Ради музею, вихованці гуртка «Пізнаємо рідний край», Шатиленко Михайло, Мартинова Юлія та методист ПДЮ Пастушенко Н.М. з 20 липня по 29 липня в Оршанці Черкаської області у складі делегації Одеської області взяли участь у першому Всеукраїнському вишколі «Джура-Прикордонник», який проходив на базі центру підготовки молодших спеціалістів Державної прикордонної служби імені генерал-майора Ігоря Момота. Команда Одеської області, яку очолював активіст музею ДуФ, посіла 1 місце в конкурсній програмі «Ватра», показав високий рівень знань з історії прикордонних військ та козацтва. За підсумками вишколу гуртківці підготували презентацію, з якою вже неодноразово виступали в навчальних закладах міста, на семінарі заступників директорів шкіл з навчально-виховної роботи. Фотографії, особисті речі, подяки першого в історії незалежної України вишколу «Джура-Прикордонник» поповнили фонди музею, гуртківці ініціювали створення ще одного розділу «Нащадки козацької слави».
У жовтні 2017 року відкрився ще один розділ «Пойда Інна Костянтинівна – засновник музею». Серед матеріалів – фотографії 70-90 років, літописи, перші книги відгуків, особисті речі, нагороди та відзнаки Інни Костянтинівни.
Ізмаїл – прикордонне місто, саме тому специфікою військово-патріотичної роботи в ПДЮ є взаємодія з військовими частинами: Ізмаїльським прикордонним загоном та навчально-тренувальним центром морської охорони. У тісній співпраці з військовими проходять військово-патріотичної гра «Джура», узгоджуються туристські маршрути, організовуються екскурсії, «Дні відкритих дверей», волонтерські акції, зустрічі з учасниками АТО, поповнюються фонди музею Дунайської флотилії. Щороку 9 травня в День пам’яті та примирення, присвяченого пам’яті жертв Другої світової війни, екскурсоводи музеїв, ради музеїв ПДЮ, члени клубу «Джура», штабу лідерів «Бригантина», беруть участь разом з військовими в акції «Вінок пам’яті на хвилях Дунаю». Колективи Палацу постійно виступають з концертами в частинах, вітають з різдвяними святами дітей військовослужбовців, проводять розважальні та пізнавальні програми.
Всі ці заходи сприяють
Результатом кропіткої праці стали перемоги юних екскурсоводів і дослідників у Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів «Край, в якому я живу»: екскурсовод музею Дунайської флотилії у 2018 р. – 2 місце у Всеукраїнському етапі (м. Чернігів); науково-дослідницька робота екскурсоводу музею ДуФ, Олександри Германюк, «Доля монітору «Ударний»» у грудні 2018 року визнана кращою на обласному етапі Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна».
Музею ДуФ у 2018 році підтверджено звання «Зразковий музей».
Географію відвідувачів, які познайомилися з роботою музеїю ДуФ, відображає Книга відгуків. Розвиток інформаційних технологій дає змогу ознайомитись з роботою музею на сайті Палацу: http://xt.od.ua/pro-nas/muzei/muzei-dunaiskoi-flotylii (Музей Дунайської флотилії). Музей не повинен бути просто зібранням матеріалів, мертвою виставкою фотографій і документів. Це жива, дійова сила.
Робота музею є складовою системи навчально-виховної роботи в начальних закладах міста, яка сприяє розвитку краєзнавчого руху, вихованню у молоді патріотизму та любові до України, формуванню освіченої розвиненої особистості.
Адреса музею: Палац дітей та юнацтва, проспект Суворова, 20, м. Ізмаїл, Одеської області, тел.04841 22739; pdu20@ukr.net