Національно – патріотичне виховання на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1 класі
Національно – патріотичне виховання здобувачів освіти здійснюється на кожному уроці інтегрованого курсу «Я досліджую світ». На окремих уроках – це лише невеликі за обсягом моменти. Та під час вивчення теми «Наша Батьківщина – Україна» упродовж 9 уроків – 3 тижнів розглядаємо у 1 класі такі теми :
Як називається наша Батьківщина?
Пізнання символів держави. Які державні символи України?
Пізнання історії свого краю. Чим славиться столиця України?
Пізнання історії свого краю. Коли виникла наша держава?
Толерантне ставлення до різноманітності культур народів, які проживають в Україні. Які пам’ятки культури прикрашають Україну?
Ким славетна Україна?
Пізнання історії свого краю. Де мій рідний край? Звідки я родом?
Пізнання історії свого краю. Яким був наш край у минулому?
Толерантне ставлення до звичаїв народів, які проживають в Україні. Чим відомий мій рідний край?
Керуючись освітньою програмою, під час опрацювання цих тем кожен учитель намагається досягти таких очікуваних результатів:
Здобувачі освіти мають знати назву країни, її столицю;
мають мати уявлення про зміст символів держави, історичні пам`ятки свого краю;
виявляти зв`язки між людьми в суспільстві;
розуміти значення праці людей для добробуту країни, долучатися до корисних справ громади;
вміти орієнтується у найближчому просторі.
Кожен урок Я досліджую світ розпочинається з ранкового кола, під час якого актуальною є вправа «Побажання». Ланцюжок побажань розпочинає вчитель словами: «Я тобі бажаю мирного дня!». Діти підхоплюють і зичать: мирного дитинства, мирного неба над головою, швидкої Перемоги Україні.
Також під час проведення ранкового кола стала традиційною «Хвилина мовчання», після якої учні промовляють: «Цю хвилину мовчання ми присвячуємо усім військовим та цивільним українцям, які віддали своє життя у боротьбі за волю і незалежність України»
Працюючи на темою символи моєї держави, діти безпомилково називають кольори Державного Прапора, описують Герб і показують зашифроване слово «ВОЛЯ», співають Гімн нашої держави. Однак варто звернути увагу на символічність кольорів Прапора. У європейському трактуванні жовтий - це символ радості, щастя; блакитний – вірності, довіри , безкінечності.
Дещо важко першокласникам дається запам`ятати авторів Гімну України. Для полегшення запам`ятовування використовую в своїй роботі схематичний малюнок.
Автори Гімну України
+ инський
-а +ицький
Вивчаючи рослини – символи України, після перегляду навчального відео пропоную позмагатися в групах. За певний проміжок часу (4 – 5 хвилин) пригадати й записати якомога більше рослин – символів України, розподіливши їх на групи.
Рослини- символи України
трав`янисті кущі дерева
___________ __________ ___________
____________ ___________ ___________
_____________ ____________ _____________
Вивчаючи тему національний одяг українців, особливо цікавою для учнів виявилася робота з вивчення оберегу -українського віночка. Розповідь учителя супроводжується наочним матеріалом.
У віночок дівчата могли вплітати до 12 видів різних квіті кожна з яких символізує певні чесноти або слугує оберегом.
Мак – квітка мрій, символ родючості, краси та молодості.
Соняшник – символ відданості й вірності.
Волошка – символ людяності.
Материнка – символ материнської любові.
Лілея – дівочі чари, чистота.
Калина – краса та дівоча врода.
Ромашка – символ кохання, ніжності та вірності.
Дзвіночок – символ вдячності.
Ружа – символ віри, надії , любові.
М’ята – оберіг на здоров`я.
Безсмертник – символ здоров`я.
Цвіт вишні та яблуні – материнська відданість та любов.
Цю роботу можна продовжити інтегруючи з предметом Дизайн і технології. Пропоную виконати колективно – творчу справу – аплікацію «Квіти в українському віночку». Хлопчики допомагають «збирати» квіти для віночка- вирізають з кольорового паперу квіти, які хотіли б , щоб дівчатка «вплети» у віночок.
Чільне місце на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» посідає робота над прислів`ями. Так здобувачам освіти пропоную розтлумачити їхній зміст, назвати об`єкти живої й неживої природи, які згадуються у прислів`ї, а також вивчити напам`ять 1-2 із запропонованих прислів`їв.
• Нема на світі другої України, немає другого Дніпра.
• Без верби і калини немає України.
• Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
• Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.
• З рідної сторони і ворона мила.
• Додому і кінь жвавіше біжить.
• Грудка рідної землі дорожча за золото.
Коли вивчаємо географічне розташування України, обов`язково наголошую, що центр Європи знаходиться саме в Україні. Це засвідчує меморіал, встановлений у селищі Ділове на Закарпатті. І цей факт є одним зі свідчень того, що Україна – Європейська держава.
Завершуючи вивчення теми, пропоную кожному здобувачу освіти скласти пам`ятку “Моя географічна адреса».