Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день.

Про матеріал
Мета: 1.Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; 2.Сприяти зміцненню навичок правопису прислівникових сполучень окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; 3.Формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівникові сполучення з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі прислівникових сполучень; 4.Розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу семикласників до видатних особистостей світового масштабу.
Перегляд файлу

Тема: Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день.

Мета:

1.Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників;

2.Сприяти зміцненню навичок правопису прислівникових сполучень окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;

3.Формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прислівникові сполучення з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі прислівникових сполучень;

4.Розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу привернути увагу семикласників до видатних особистостей світового масштабу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1.Перевірка домашнього завдання.

2.Бліц-опитування.

  • Назвіть основні правила правопису прислівників.
  • За допомогою чого творяться прислівники?
  • Коли прислівники писатимуться разом?
  • Які прислівники пишуться через дефіс?
  • Що є умовами написання прислівників окремо?

3. Випишіть прислівники з хмаринки.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу.

Написання прислівникових словосполучень.

1.Складні прислівники, утворені за допомогою прийменника по від порядкових числівників: по-пе́рше, по-дру́ге, по-тре́тє й т. д.

2.Неозначені складні прислівники з часткамибудь-, -будь, -небудь, казна-, -то, хтозна-: аби́-то, бу́дь-де, бу́дь-коли, бу́дь-куди, де-не́будь, де́сь-то, ка́зна-де, ка́зна-коли, коли́-будь, коли-не́будь, куди́-будь, куди-не́будь, та́к-то, хто́зна-як, як-не́будь.

3.Складні прислівники, утворені з двох прислівників: вряди́-годи́, десь-і́нде, десь-і́нколи, сяк-та́к та ін.

4.Складні прислівники, утворені повторенням слова або основи без службових слів або зі службовими словами між ними: будь-що-бу́дь, віч-на́-віч,всього́-на́-всього, дале́ко-дале́ко, де-не-де́, коли́-не-коли́, ле́две-ле́две, ось-о́сь, пліч-о́-пліч, хоч-не-хо́ч, як-не-я́к.

5.Словосполуки, що мають значення прислівників і складаються з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників:

від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в один, раз у раз, рік у рік, час від часу.

6. Складні прислівники, утворені сполученням прийменника з прислівником:

віднині, відтепер, донині, дотепер, забагато, задовго, занадто, набагато, навічно, надалі, надовго, назавжди, назовсім, наскрізь, насправді, невтямки, негаразд, отак, отам, отут, підтюпцем, повсюди, подекуди, позавчора, позаторік, потроху, утричі, якнайкраще.

7. Складні прислівники, утворені сполученням часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як- із будь-якою частиною мови:

абикуди, абияк, аніскільки, анітелень, анітрохи, анічичирк, аніяк; дедалі, деінде, деколи, декуди; чимало; щовечора, щогодини, щодалі, щоденно, щодня, щодуху, щомісяця, щомога, щонайбільше, щонайдовше, щонайдужче, щонайкраще, щонайменше, щонайширше й т. д., щоночі, щоправда, щораз, щоразу, щороку, щосили, щохвилини (але: дарма що, поки що, тільки що, хіба що, чи що); якомога, якось і якось (з різними значеннями), якраз, якнайбільше, якнайдужче, якнайдовше й под.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Розподільний диктант

Запишіть прислівники у три колонки відповідно до їх правопису:1) разом, 2) через дефіс; 3) окремо.

Віч/на/віч, зо/зла, на/щастя, не/до/ладу, по/маленьку, в/осно­вному, на/відмінно, у/решті/решт, один/одним, більш/менш, де/далі, по/людське, одним/єдине, сяк/так, що/правда, не/до/вподоби, всього/на/всього, по/троху, без/кінця/краю, без/вісти, по/перше, у/двох, по/дідовому.

2. Запишіть правильно прислівники, вилучаючи скісну риску. Назвіть орфограму.

День/у/день, раз/по/раз, ніч/крізь/ніч, раз/від/разу, раз/за/разом, день/ при/дні, від/ранку/до/вечора, з/боку/на/бік, з/дня/на/день, з/роду/в/рід, з/кінця/в/кінець, один/по/одному, один/за/одним.

 

 

 

 

1. Далеко (далеко) Дніпро геть (геть) собі розкинувся.

 

2. Світ по (новому) відкривати, поете, обов'язок твій.

 

3. Пливе твій голос солов'їний (у)даль немеркнучу століть.

 

4. Всі дні моєї подорожі я був віч (на) (віч) із народом.

 

5. З (дня) (на) (день) ждали в село землемірів.

3.Прочитайте речення. Розкрийте дужки, записавши слова: а - через дефіс, б - разом, в – окремо.

 

 

 

 

 

 

 

4.Лінгвістична гра «Знайди прислівник» .

- Я читаю складні слова, ви, почувши прислівник, плескаєте в долоні

Академік-фізик, по-сусідськи, альфа-промені, бозна-як, буро-зелені, будь-як, давним-давно, п’ять-шість, десь-колись, білий-білий, ходив-ходив, часто-густо, де-небудь, великий-превеликий, англо-український, де-небудь, якось-то, міні-футбол, по-твоєму.

5.Творче конструювання

Від прикметників утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Пояснити правило правопису прислівників.(1 група - 1-3 сл., 2 група - 4-6сл., 3 група – 7-9сл.)

Зразок:батьківський – по-батьківському, по-батьківськи

Дідівський, материнський, братський, богатирський, командирський, європейський, дитячий, іспанський, український,

Прислівники, утворені від виділених прикметників, увести в речення.

6.Пояснювальний диктант.

Списати, розкриваючи дужки. Визначте синтаксичну роль прислівників. Виділіть орфограму «Дефіс у прислівниках».

 Тяжко(важко) умирати у чужому краю. Без ворогів можна як(небудь) в світі прожити ( Т.Шевченко). Вряди(годи) по верхів’ях дерев пролітав вітер. Почуття відчуженості хтозна(де) й поділося. Птахи затихали і сідали на м’які гніздечка, гріючи свої худенькі від роботи тільця пахучим, ласкавим, (по)материнськи ніжним теплом розігрітої за день землі (Гр.Тютюнник). Осінь – це життя, що гомонить (по)своєму примхливо (Г.Кривда).

 

7. Спишіть уривок із вірша В. Сосюри. Підкресліть прислівники. Напишіть над ними розряд. Чи є серед них складні? Обгрунтуйте відповідь.

Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання.

В день такий розцвітає весна на землі

І земля убирається зрання…

Дише тихо і легко в синяву вона,

Простягає до зір свої руки…

В день такий на землі розцвітає весна

І тремтить од солодкої муки…

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

  • Чи можете ви з упевненістю сказати, що ніколи не припуститесь помилок у написанні прислівників?
  • Можливо, треба повторити деякі правила?

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

  • Виконайте вправу з підручника.
  • Складіть повідомлення в науковому стилі про Червону книгу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дідківська Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бакуменко Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
22408
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку