Дата ____/_____/_____ Клас __________
Написання слів іншомовного походження. Ознайомлення зі словником іншомовних слів
Мета: поглибити знання учнів про написання слів іншомовного походження; ознайомити зі словником іншомовних слів; розвивати орфографічну грамотність, пам’ять, уважність, збагачувати словниковий запас школярів
Очікувані результати: учні правильно пишуть слова іншомовного походження; користуються словником іншомовних слів; складають речення із засвоєними новими словами.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки
Тип уроку: комбінованіий.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— З якими словниками вам доводилось працювати? Коротко охарактеризуйте кожен із них.
Спостереження над мовним матеріалом.
Прослухайте текст. Чи є в ньому слова, запозичені з інших мов? Назвіть слова іншомовного походження.
Західна Європа: чудові автодороги, численні готелі й обладнані туристичні маршрути. Усе це зробило пам’ятники природи доступними й привабливими. Водоспадів у Європі багато, але найбільший і найвідоміший водоспад Ісландії — Хауїфосс.
(З енциклопедії)
— Чи траплялись вам у тексті слова, які б при написанні викликали труднощі?
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
1) И, і в словах іншомовного походження.
2) Подвоєння букв в іншомовних словах.
3) Ознайомлення зі словником іншомовних слів.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу С. 206-207
2) Виконання впр. 448
3. Вибірковий диктант.
Запишіть слова іншомовного походження, поясніть правопис.
Три силуети вимальовуються в тумані. (Гр. Тютюнник) Темно-зеленим муром оточили галявину пірамідальні ялини. (О. Донченко) Єгипет дихав пахощами у вікно. (Юрій Клен) Сонце з-за моря й хмарок випливало, як золотистий мандарин. (В. Сосюра) Глянь — вітрило білокриле над Ригою пливе. (Л. Горлач) До кипариса магнолія пишная чолом заквітчаним ніжно схилилася. (Леся Україна) Антарктида віддалена на тисячі кілометрів від інших частин світу. (З енциклопедії) Біля підніжжя скель, де ростуть акації, стоїть містечко Орида. (З енциклопедії) Мені фіалки віють щастям синім, в моїй душі конвалії цвітуть. (В. Сосюра) Монтевідео — одне з найкращих міст Південної Америки. (Із газети) Наданий титул давав право йому підписуватися «Вільям Шекспір, джентльмен». (Із підручника)
4. Колективна робота.
Подані поняття замініть словами іншомовного походження, поясніть орфограми. Складіть 2–3 речення з цими словами.
Вимова. Кількість примірників. Сильні, різкі звукові сигнали. Дослівний уривок з тексту, усного виступу. Поширений в Африці жуйний вид тварин. Штучний покрівельний матеріал.
Довідка. Дикція, тираж, сирена, цитата, жирафа, шифер.
5. Робота біля дошки й у зошитах.
До поданих слів іншомовного походження доберіть синоніми. Складіть речення з цими словами.
Візит, дискусія, гід, ситро.
6. Самостійна робота.
Вставте пропущені и та і, запишіть слова у два стовпчики: I — зі вставленою і; II — зі вставленою и.
Сп..дометр, бенз..н, реж..м, оф..цер, еруд..т, лог..ка, операц..я, дев..з, хр..зантема, нарц..с, к..но, ярл..к, адм..рал.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Словниковий диктант.
Запишіть слова. Підкресліть вивчені орфограми.
Директор, циклон, Дізель, дизель, вимпел, ринг, киргиз, речитатив; грип, клас, манна, піца, нетто, брутто, Джонні, алея, аннали, шосе, марокканець, пасажир, бароко, Міссурі, каса, імміграція, лібрето, Голландія.
3. Робота з картками.
Картка 1 Поясніть лексичне значення виділених слів (у разі потреби зверніться до словника іншомовних слів) та їх правопис. Уведіть словосполучення в самостійно складені речення та запишіть. Голландський сир, швидкісна траса, письменник Шиллер, красуня Ізабелла. |
Картка 2 Поясніть лексичне значення виділених слів (у разі потреби зверніться до словника іншомовних слів) та їх правопис. Уведіть словосполучення в самостійно складені речення та запишіть. Екскурсія до Ніцци, кореспондент газети, манна небесна, відмінниця Стелла. |
Картка 3 Поясніть лексичне значення виділених слів (у разі потреби зверніться до словника іншомовних слів) та їх правопис. Уведіть словосполучення в самостійно складені речення та запишіть. Цікава новела, художник Пікассо, невелика сума, жвава Бетті. |
Картка 4 Поясніть лексичне значення виділених слів (у разі потреби зверніться до словника іншомовних слів) та їх правопис. Уведіть словосполучення в самостійно складені речення та запишіть. Гарний апетит, острів Хоккайдо, розкішна вілла, зошит Жанни. |
1) Вивчити теоретичний матеріал С. 206-207
2) Виконати впр. 455
1. Лінгвістична гра «Визбирувачі».
Випишіть слова з вивченими орфограмами в словах іншомовного походження, поясніть написання.
Міссурі — притока річки Міссісіпі, що протікає територією США. (Із підручника) Під впливом науково-технічного прогресу професія касира зазнала значних змін. (Із газети) Льюїс Керрол — англійський письменник, математик, філософ, логік, священик і фотограф. (З енциклопедії) У програмі оновлена експозиція виставки «Скарб Тибету», розповіді про подорожі Сходом. (Із газети) Індія та Пакистан — казкові, незвичайні країни. (Із газети)
Дата ____/_____/_____ Клас __________
Уроки №
Розвиток зв’язного мовлення. Усний та письмовий переказ
художнього тексту з творчим завданням
Мета: удосконалювати вміння учнів грамотно переказувати тексти, підпорядковувати їх темі та головній думці, самостійно складати план переказу; формувати вміння складати творче продовження тексту; розвивати усне й писемне мовлення
Очікувані результати: учні вміють переказувати тексти усно й письмово; визначають стиль і тип мовлення, тему й головну думку, виражальні засоби тексту; складають власне висловлювання на запропоновану тему.
Обладнання: тексти для переказу, дидактичний матеріал
Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.
Бесіда.
— Назвіть стилі мовлення. Які мовні засоби є характерними для художнього стилю?
— Які типи мовлення вам відомі?
Проблемні питання.
— Для чого ми вчимося усно й письмово переказувати тексти?
— У яких ситуаціях це вміння може знадобитись?
— Чи цікаво вам знати, що відбувається з героями твору після того, як ви перегорнули останню сторінку?
1. Читання тексту для переказу вчителем.
Собака Джан
Не раз полював я з Джаном і знав: кращого собаки мені не знайти. Де б качка не впала — піде, знайде, принесе. Чим довше ми жили з Джаном, тим більше любили один одного. Але хазяйка моя його не любила. Через це він спав не на добрій підстилці, а на подертій, брудній рядюзі. Він був дуже чистий і акуратний собака, і ця брудна рядюга йому не подобалась. Але він знав людський закон і ніколи не лягав на ліжко. Однієї ночі вдома сталося так, що я не міг заснути. Увійшов Джан. Видно, він вирішив, що я сплю, і ліг на диванчику.
Я вирішив не зганяти його вночі, а побалакати з ним як слід уранці. Тільки сонце зійшло, я прокинувся і глянув на диванчик. Але Джана там уже не було. Ще разів зо два я бачив, як він лягав на диванчик. Але ніколи не заставав його там. Такий це був розумний собака.
(150 сл.) (За М. Йогансеном)
2. Бесіда.
— До якого стилю й типу мовлення належить текст?
— Яка тема тексту та його головна думка?
— Назвіть особливості побудови тексту.
3. Лексична робота.
1) Пояснення значень незнайомих слів.
(Проводиться за питаннями учнів.)
2) Завдання учням.
Доберіть синоніми до слів чистий, спати, уранці.
Доберіть антоніми до слів любити, брудний, рано.
4. Самостійна робота учнів над складанням плану.
Орієнтовний план
1) Джан — добрий мисливець.
2) Хазяйка не любить собаку.
3) Джан спить на диванчику.
4) Розумний собака.
5. Ознайомлення з творчим завданням.
І варіант
Розкажіть про те, що сталося далі з Джаном та його господарем.
ІІ варіант
Коротко розкажіть про цікавий випадок зі своєю улюбленою твариною.
6. Повторне читання тексту для переказу вчителем.
7. Підготовка учнів до усного й письмового переказу, виконання творчого завдання.
8. Написання переказу в чистовиках.
9. Опитування декількох учнів.
Текст 2
1. Читання тексту для переказу вчителем.
Ці дивовижні озера
По всій нашій планеті серед полів та лугів, лісових масивів та гірських хребтів розкидані блакитні плями різних розмірів і форми. Це озера.
Виникли вони з різних причин. Видув вітер заглибину, вимила вода улоговину, розпанахав льодовик западину або гірський обвал перегородив долину річки — ось і утворилася в такому зниженні рельєфу водойма.
Усього у світі близько п’яти мільйонів озер, але найбільше — у Фінляндії, яку називають «країною озер». Тут їх приблизно шістдесят тисяч, і займають вони вісім відсотків усієї території.
Озера, подібно до живих організмів, народжуються, розвиваються, старіють і помирають. Але тривалість їхнього життя вимірюється сотнями й тисячами років.
У молодого озера вода чиста, прозора, прісна. З часом річки приносять в озерну западину солі, пісок, глину, мул, рештки дерев. Озеро поступово починає міліти, заростати вологолюбною рослинністю. Минає деякий час, і воно перетворюється на болото, отже, починає вмирати. Але до цілковитої смерті озера ще далеко, минуть століття, перш ніж на його місці утвориться торф’яник.
(150 сл.) (Із дитячої енциклопедії)
2. Словникова робота.
1) Поясніть лексичне значення слів лісові масиви, заглибина, улоговина, западина, рельєф.
2) Завдання учням.
Доберіть синоніми до слів розкидані, розпанахати, минати.
3. Бесіда.
— Яка тема та головна думка тексту?
— До якого стилю мовлення він належить? Доведіть свою думку.
— Як треба ставитись до водних ресурсів планети?
— Що ви знаєте про річки та озера рідного краю?
— Як допомагаєте їм зберегти свою красу?
4. Самостійна робота учнів над складанням плану.
Орієнтовний план
1) Озера — блакитні плями різних розмірів і форми.
2) З яких причин виникли озера?
3) Фінляндія — «країна озер».
4) Озера подібні до живих організмів.
5) Тривалість життя озер.
5. Ознайомлення з творчим завданням.
Складіть невелику розповідь про дива природи вашого рідного краю — річку, озеро, гори, море, ліс тощо.
6. Повторне читання тексту для переказу вчителем.
7. Підготовка учнів до усного й письмового переказу, виконання творчого завдання.
8. Написання переказу в чистовиках.
9. Опитування декількох учнів.
IV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Повторити теоретичний матеріал
2) Завершити переказ тексту
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалось…
Дата ____/_____/_____ Клас __________
Урок №
Тренувальні вправи з теми
«Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія»
Мета: поглибити, узагальнити та систематизувати вивчене учнями з теми «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія»; удосконалювати орфоепічні та орфографічні навички; розвивати вміння аналізувати мовні явища, співставляти, робити висновки
Очікувані результати: учні усвідомлюють, що вивчає фонетика, графіка, орфоепія, орфографія; застосовують на практиці здобуті знання; складають речення й мікротексти із засвоєними новими словами, фразеологізмами; виступають з усним повідомленням на певну соціокультурну тему, використовуючи виражальні засоби мови для висловлення емоційно-ціннісного ставлення до світу.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.
1. Бесіда.
— Що вивчають такі розділи науки про мову, як «Фонетика», «Орфоепія», «Графіка», «Орфографія»?
— Що вам відомо про орфограму?
2. Завдання учням.
Усно складіть лінгвістичне повідомлення про словники української мови.
Вступне слово вчителя.
1) Спишіть, вставляючи пропущені букви, поясніть правопис.
Каш..ль, потр..бувати, л..ман, л..мон, г..рой, тв..рдий, в..чоріти, р..зумний, гр..чаний, в..соченний, кр..ниця, кр..шити, м..р..жа, с..л..зень, чов..н, ч..кати.
Ключ № 1. Орфограми «Літери е, и, що позначають сумнівні ненаголошені звуки», «Літера о, що позначає сумнівний ненаголошений голосний», «Літера е в сполуках -ере-, -еле-», «Літера и в сполуках -ри-, -ли-», «Літера е, що позначає сумнівний ненаголошений голосний, який за зміни форми слова випадає (випадний [е])».
2) Виконайте звукопис слів. Чи в усіх словах при вимові приголосні звуки в середині та в кінці слів уподібнювались?
Молотьба, вокзал, рюкзак, каска, легко, гриб.
Ключ № 2. Орфограма «Літера, що позначає приголосний звук, який уподібнюється».
3) Утворіть прикметники від поданих слів, поясніть орфограму. Складіть з утвореними словами словосполучення.
Проїзд, користь, масло, радість, тиждень, область, контраст, піст, швидкість, кістка, щастя.
Ключ № 3. Орфограма «Спрощення в групах приголосних».
4) Перепишіть, вставляючи пропущені літери.
Зайця бубном не встр..лиш. (Нар. творч.) Життя б..рем мов на бігу ми. (В. Сосюра) Хто прудко гонить, той голову зл..мить. (Нар. творч.) Гуде вітер вельми в полі, гуде, ліс л..має. (В. Забіла) Над оз..рцем журавель споважніло в академічній задумі ступав. (Б. Олійник)
Ключ № 4. Орфограми «Літери о — і, е — і, є — ї в коренях і суфіксах слів», «Літери о — а в коренях дієслів», «Літери е — і в коренях дієслів», «Літери е — и в коренях дієслів».
5) Спишіть, вставляючи пропущені літери. Із двома-трьома словами складіть речення.
Ж..втий, ш..вчик, щ..ка, ч..рнило, звеч..ра, г..ря, ч..танка, ж..натий, х..мерний, х..ст, щ..ра, ш..ти, ж..рсть, повеч..ряти, ч..ртополох, ч..рствий, печ..во, пташ..ний.
— Як ви розумієте фразеологізм ч..рстве серце? Складіть із ним речення.
Ключ № 5. Орфограми «Літери е — о після ж, ч, ш, щ у коренях слів», «Літери и — і після ж, ч, ш, щ та г, к, х у коренях слів».
6) Складіть речення зі словами багатир, богатир, калач, гарячий. Поясніть правопис цих слів.
Ключ № 6. Орфограма «Літери а — о в коренях слів».
7) Запишіть слова у два стовпчики: I — з апострофом; II — з м’яким знаком.
Дьоготь, кльош, П’ємонт, портьєра, двох’ярусний, верф’ю, тьмяний, прем’єр, погляньте, в’юн, вітерець, Лук’янович, торф’яний, Нью-Йорк, ательє, к’янті, учительчин, різьбяр.
Ключ № 7. Орфограми «М’який знак», «Буквосполуки йо, ьо», «Апостроф», «Подвоєні літери», «Літери и — і в іншомовних словах».
|
Картка 2 Перекладіть слова та речення з російської мови українською. Підкресліть вивчені орфограми. Хэллоуин, хоккей, гигиена, Рим. Шоссе было сухо, прекрасное апрельское солнце сильно грело. (А. Чехов) |
Картка 3 Перекладіть слова та речення з російської мови українською. Підкресліть вивчені орфограми. Троллейбус, аккуратно, пианиссимо, жюри. Перед террасой красовалась продолговатая клумба. (И. Тургенев) |
Картка 4 Перекладіть слова та речення з російської мови українською. Підкресліть вивчені орфограми. Аллея, брошюра, Греция, брутто. Призводить эффект — их наслаждение. (М. Лермонтов) |
Заключне слово вчителя.
Отже, сім замків відімкнуто успішно! Перед нами — пункт пропуску до наступної країни — контрольна робота.