Конспект уроку "Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником"

Про матеріал
Конспект уроку "Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником" (5 клас, українська мова).
Перегляд файлу

Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником

5 клас

Українська мова

Мета: ознайомити учнів з поняттями «лексика», «лексичне значення слова»,   «лексикологія»; навчити п’ятикласників пояснювати лексичне та граматичне значення слів, користуватися тлумачним словником; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, творчі здібності  учнів;  виховувати в них любов до   рідного слова, до природи.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Обладнання:   ноутбук, презентація «Лексичне  значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником», словники.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності  учнів

1) Організаційний момент

2) Оголошення теми та мети уроку ( слайд 1)

ІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

1) Розповідь учителя:

Пепі Довгапанчоха вирішила написати своєму татусеві листа й розповісти про те, як одного ранку їй довелося побувати в лісі. Ось що в неї вийшло (Слайд 2):

«Коли я вийшла з дому, було ще темно. Поки дійшла до лісу, сонце майже піднялося. А як увійшла у ліс і зайшла на галявину, стало зовсім видно. Було дуже красиво».

Пепі сподобалося те, що вона написала. А от її подружка Аніка сказала, що за таку писанину їхня з братиком учителька більше трійки не поставила б. Потім прочитала напам’ять уривок із твору М. Коцюбинського «Ранок у лісі». (Слайд 3):

«Аж ось ринуло від сходу ясне проміння, мов руки, простяглося до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси траву на галявині».

Пепі дуже засмутилась: «У мене ніколи так не вийде».

2) Вправа «Мікрофон»:

Чому так? У чому різниця цих двох творів? Чого не вистачає у творі  Пепі? (Учні вказують на недоліки у першому творі повторення тих самих слів (форм), бідність мови, відсутність образності.) У чому секрет краси художнього слова?

Висновок.  Звичайно, у майстрів слова дуже багато секретів, але найголовніший – вони знають безліч слів і вміють ними користуватись.

3) Розповідь учителя:

У нашій мові сотні тисяч слів – неозорий океан. І все оце багатство складає лексику української мови. Слова живуть у словниках (найбільший з них складається з 11 томів). Лексика – це не купа різних слів, а поєднання їх груп: синоніми, антоніми, омоніми,  однозначні та багатозначні слова. І всі ці види слів вивчає наука лексикологія (в перекладі з грецької означає –  наука про слово).

  •   А Пепі вже зобразила схему «Лексика та її склад» (Слайд 4)

4) Завдання проблемного характеру ( Слайд 5)

Одного разу Пепі дуже довго шукала кукарямбу: перевернула все в домі, переглянула всі товари в магазині, перепитала всіх знайомих, але так і не знайшла. Поясніть,  чому?

Висновок. Не кожне поєднання звуків є словом. Бо слово повинно щось означати. А те, що слово означає, і є лексичне значення слова.

5) Завдання проблемного характеру

Здається, все просто. А насправді – не зовсім. От ви всі знаєте, що означає слово дерево. А от коли друзі спитали Пепі, скільки дерев росте біля її дому, вона була дуже здивована: «Як скільки дерев? Там росте три яблуні, дві сливи, вишня і дві берези. Хіба можна додавати сливи до беріз? Це теж саме, що додавати монети до цукерок». Поясніть Пепі, чому і яблуні, і груші, і берези - це дерева. Які їх спільні ознаки?

  •   Пепі вже зрозуміла і малюнок намалювала. (Слайд 6)
  •   Що хотіла сказати Пепі, намалювавши окуляри пана Нельсона і їх частини? (Лексичне значення складають загальні і головні ознаки предмета, явища або поняття)

6) Робота з підручником Вправа 538. (Пепі вирішила, що вже знає , як пояснити лексичне значення слів.) А як пояснити слово «смарагдовий»? Хто допоможе Пепі? Слід звернутися до тлумачного словника.

7) Робота з тлумачним  словником

Учитель пояснює правила користування словником. Учні виписують значення слова смарагдовий.

  •   Як називається словник? Клумачний? – не зрозуміла Пепі.

8) Поетична п’ятихвилинка

Послухати  вірш Д. Білоуса «Клумачний словник», визначити його  головну думку, виписати слова, на які звертає увагу автор, та їх лексичне значення ( Слайд 7)

Тарасик набігавсь, примчав із двора,

Уже й за уроки сідати пора.

Ось віршика вивчив, задачі зробив.

В щоденник заглянув – тривогу забив

Гласить неодмінний шкільний записник:

«Принести до школи клумачний словник».

Завдання у класі він сам записав.

А що за словник то – і досі не взнав.

Прибіг до бабусі, що прала рушник:

  •          А що таке, – каже, – клумачний словник?
  •          Клумачний? – бабуся на те хлопчаку, –

Та, мабуть, що носять його в клумаку!

В нас,– каже, – в будинку письменник живе.

Піди ти до нього – у нього книжки.

Він знає й розкаже про всі словники.

Ну що ж, як розради немає ніде,

В квартиру поета Тарасик іде.

Ось дзвонить, заходить:

  •          Будь ласка, – гука, –

Клумачного дайте мені словника.

Поет усміхнувся:

  •          Ти просиш дарма:

Клумачного, – каже, – в природі нема.

Клумачний …то, мабуть, почулось… пробач,

Бо той, хто тлумачить, той зветься – тлумач

Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних – тлумачний словник.

Тарасику, світла твоя голова,

Ану, зустрічав ти, наприклад, слова:

Красуля, красоля? Словник розгорни –

І зразу побачиш,  що значать вони:

Красуля красуня, красоля цвіток.

І тут же: краснуха хвороба діток.

Вивчатимеш мову: слова в голові,

Любов до них в серці, в самому єстві.

  •          Слова в голові? - розсміявся хлопчик,

 То, значить, для слів не потрібний клумак!

  • Зробити синтаксичний розбір останнього речення, пояснити пунктограми.

9) Редагування тексту (робота в парах)

Пепі уявила, що вона знає вже достатньо, і написала такий текст (Слайд 8):

Ми мовчки лежати у високий трава на узлісся, на самий берег озеро. Над ми глибокий неозорий небо, на який не видно ні хмаринка.

  •   Що ж не врахувала Пепі? (Граматичне значення слів).
  •   Що таке граматичне значення (Значення сукупності однакових по формі слів).
  •   Як називаються таки помилки? (Граматичні - г).
  •   Записати текст правильно.
  •   Пепі вже все зрозуміла і навіть зобразила на малюнку ( Слайд 9)
  •   Що вона хотіла сказати своїм малюнком? (Що королеви Лексика і Граматика нерозлучні, як невіддільні граматичне і лексичне значення слів).

10)  Редагування тексту (усно) (Слайд 10)

Ох ця Пепі! Вона написала ще один текст і знову з помилками.

Тихо шепочуть верхушки дерев. А кусти мовчать, бо до низу вітерець не достає. Трава і грамочку не ворухнеться. І вода в озері,  кажеться,  застила.

  •   Прочитати  відредаговані речення.
  •   Які це помилки? (Лексичні - л).

ІІІ. Закріплення матеріалу

  1. Вправа з ключем ( Слайд 11)

За поданими значеннями  записати слова у стовпчик. З перших літер прочитати початок  речення «…мене, як друга».             

  1. Звір породи котячих, цар звірів. (Лев)
  2. Рухатись, пересуватись без допомоги транспортних засобів. (Іти)
  3. Скошена й висушена трава, що йде на корм худобі. (Сіно)
  4. Найхолодніша пора року. (Зима)
  5. Ящик з отвором, куди під час виборів опускають бюлетені. (Урна)
  6. Предмет меблів, що являє собою широку горизонтальну дошку на чотирьох високих ніжках. (Стіл)
  7. Стан скорботи з приводу чиєїсь смерті або іншої трагічної події. (Траур)
  8. Гострим предметом щось розділяти на частини або подрібнювати. (Різати)
  9. Взірець досконалості.   (Ідеал)
  10.                     Чемодан, ручна скринька.   (Валіза)

Ключ (Слайд 12):  Ліс зустрів мене,  як друга.

ІV. Підсумок уроку

1. Виступ учениці від імені Пепі про те, що зрозуміла на уроці.

2. Оцінки

V.  Домашнє завдання (Слайд 13)

- підготувати усне повідомлення про лексику, лексичне значення слова;

- за ключовою фразою останньої вправи скласти віршик, твір-мініатюру або 5-6 речень (на вибір учнів)

 VІ. Цікавинка (Слайди 14-16)

1. Кросворди теж містять лексичне значення слів, за якими треба відгадати слова

Розгадайте кросворд, і тоді в першому стовпчику по вертикалі можна буде прочитати назву мовного терміна:

1. Ледача людина.

2. Швидкий поїзд, автобус.

З. Вид усної народної творчості.

4. Головне місто держави.

б. Яка буква «ображається»  за те, що її не пишуть на початку слів.

б. Судно, у якому врятувався Ной.

7. Особа, яка написала твір.

2. Акровірш як вид загадки (а отже, спосіб пояснення лексичного значення слова)

Загадка з розгадкою

Розтина блакить гостроголова, 

Аж до зір готова досягти.

Космонавтики вона основа,

Екіпаж споряджено –  лети.

Тут, у вірші, й відповідь готова,

А тобі – лишається знайти.

Д. Білоус.

Що за птиця?

Між людьми, як пташка, в'ється,

У людей і їсть, і п'є.

Ходить старець, просить, гнеться,

А у неї всюди є.    Л. Глібов.

doc
Додано
3 грудня 2019
Переглядів
3020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку