Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником
5 клас
Українська мова
Мета: ознайомити учнів з поняттями «лексика», «лексичне значення слова», «лексикологія»; навчити п’ятикласників пояснювати лексичне та граматичне значення слів, користуватися тлумачним словником; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, творчі здібності учнів; виховувати в них любов до рідного слова, до природи.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: ноутбук, презентація «Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником», словники.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
1) Організаційний момент
2) Оголошення теми та мети уроку ( слайд 1)
ІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1) Розповідь учителя:
Пепі Довгапанчоха вирішила написати своєму татусеві листа й розповісти про те, як одного ранку їй довелося побувати в лісі. Ось що в неї вийшло (Слайд 2):
«Коли я вийшла з дому, було ще темно. Поки дійшла до лісу, сонце майже піднялося. А як увійшла у ліс і зайшла на галявину, стало зовсім видно. Було дуже красиво».
Пепі сподобалося те, що вона написала. А от її подружка Аніка сказала, що за таку писанину їхня з братиком учителька більше трійки не поставила б. Потім прочитала напам’ять уривок із твору М. Коцюбинського «Ранок у лісі». (Слайд 3):
«Аж ось ринуло від сходу ясне проміння, мов руки, простяглося до лісу, обняло його, засипало самоцвітами, золотими смугами впало на синю від роси траву на галявині».
Пепі дуже засмутилась: «У мене ніколи так не вийде».
2) Вправа «Мікрофон»:
Чому так? У чому різниця цих двох творів? Чого не вистачає у творі Пепі? (Учні вказують на недоліки у першому творі повторення тих самих слів (форм), бідність мови, відсутність образності.) У чому секрет краси художнього слова?
Висновок. Звичайно, у майстрів слова дуже багато секретів, але найголовніший – вони знають безліч слів і вміють ними користуватись.
3) Розповідь учителя:
У нашій мові сотні тисяч слів – неозорий океан. І все оце багатство складає лексику української мови. Слова живуть у словниках (найбільший з них складається з 11 томів). Лексика – це не купа різних слів, а поєднання їх груп: синоніми, антоніми, омоніми, однозначні та багатозначні слова. І всі ці види слів вивчає наука лексикологія (в перекладі з грецької означає – наука про слово).
4) Завдання проблемного характеру ( Слайд 5)
Одного разу Пепі дуже довго шукала кукарямбу: перевернула все в домі, переглянула всі товари в магазині, перепитала всіх знайомих, але так і не знайшла. Поясніть, чому?
Висновок. Не кожне поєднання звуків є словом. Бо слово повинно щось означати. А те, що слово означає, і є лексичне значення слова.
5) Завдання проблемного характеру
Здається, все просто. А насправді – не зовсім. От ви всі знаєте, що означає слово дерево. А от коли друзі спитали Пепі, скільки дерев росте біля її дому, вона була дуже здивована: «Як скільки дерев? Там росте три яблуні, дві сливи, вишня і дві берези. Хіба можна додавати сливи до беріз? Це теж саме, що додавати монети до цукерок». Поясніть Пепі, чому і яблуні, і груші, і берези - це дерева. Які їх спільні ознаки?
6) Робота з підручником Вправа 538. (Пепі вирішила, що вже знає , як пояснити лексичне значення слів.) А як пояснити слово «смарагдовий»? Хто допоможе Пепі? Слід звернутися до тлумачного словника.
7) Робота з тлумачним словником
Учитель пояснює правила користування словником. Учні виписують значення слова смарагдовий.
8) Поетична п’ятихвилинка
Послухати вірш Д. Білоуса «Клумачний словник», визначити його головну думку, виписати слова, на які звертає увагу автор, та їх лексичне значення ( Слайд 7)
Тарасик набігавсь, примчав із двора,
Уже й за уроки сідати пора.
Ось віршика вивчив, задачі зробив.
В щоденник заглянув – тривогу забив
Гласить неодмінний шкільний записник:
«Принести до школи клумачний словник».
Завдання у класі він сам записав.
А що за словник то – і досі не взнав.
Прибіг до бабусі, що прала рушник:
Та, мабуть, що носять його в клумаку!
В нас,– каже, – в будинку письменник живе.
Піди ти до нього – у нього книжки.
Він знає й розкаже про всі словники.
Ну що ж, як розради немає ніде,
В квартиру поета Тарасик іде.
Ось дзвонить, заходить:
Клумачного дайте мені словника.
Поет усміхнувся:
Клумачного, – каже, – в природі нема.
Клумачний …то, мабуть, почулось… пробач,
Бо той, хто тлумачить, той зветься – тлумач
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних – тлумачний словник.
Тарасику, світла твоя голова,
Ану, зустрічав ти, наприклад, слова:
Красуля, красоля? Словник розгорни –
І зразу побачиш, що значать вони:
Красуля – красуня, красоля – цвіток.
І тут же: краснуха – хвороба діток.
Вивчатимеш мову: слова – в голові,
Любов до них – в серці, в самому єстві.
То, значить, для слів не потрібний клумак!
9) Редагування тексту (робота в парах)
Пепі уявила, що вона знає вже достатньо, і написала такий текст (Слайд 8):
Ми мовчки лежати у високий трава на узлісся, на самий берег озеро. Над ми глибокий неозорий небо, на який не видно ні хмаринка.
10) Редагування тексту (усно) (Слайд 10)
Ох ця Пепі! Вона написала ще один текст і знову з помилками.
Тихо шепочуть верхушки дерев. А кусти мовчать, бо до низу вітерець не достає. Трава і грамочку не ворухнеться. І вода в озері, кажеться, застила.
ІІІ. Закріплення матеріалу
За поданими значеннями записати слова у стовпчик. З перших літер прочитати початок речення «…мене, як друга».
Ключ (Слайд 12): Ліс зустрів мене, як друга.
ІV. Підсумок уроку
1. Виступ учениці від імені Пепі про те, що зрозуміла на уроці.
2. Оцінки
V. Домашнє завдання (Слайд 13)
- підготувати усне повідомлення про лексику, лексичне значення слова;
- за ключовою фразою останньої вправи скласти віршик, твір-мініатюру або 5-6 речень (на вибір учнів)
VІ. Цікавинка (Слайди 14-16)
1. Кросворди теж містять лексичне значення слів, за якими треба відгадати слова
Розгадайте кросворд, і тоді в першому стовпчику по вертикалі можна буде прочитати назву мовного терміна:
1. Ледача людина.
2. Швидкий поїзд, автобус.
З. Вид усної народної творчості.
4. Головне місто держави.
б. Яка буква «ображається» за те, що її не пишуть на початку слів.
б. Судно, у якому врятувався Ной.
7. Особа, яка написала твір.
2. Акровірш як вид загадки (а отже, спосіб пояснення лексичного значення слова)
Загадка з розгадкою
Розтина блакить гостроголова,
Аж до зір готова досягти.
Космонавтики вона основа,
Екіпаж споряджено – лети.
Тут, у вірші, й відповідь готова,
А тобі – лишається знайти.
Д. Білоус.
Що за птиця?
Між людьми, як пташка, в'ється,
У людей і їсть, і п'є.
Ходить старець, просить, гнеться,
А у неї всюди є. Л. Глібов.