Про матеріал
Народ вчить, як на світі жить. Прислів’я. Особливість змісту і побудови. Пряме і переносне значення змісту прислів’їв.
Мета : Формування предметних і ключових компетентностей (комунікативна, читацька, навчання впродовж життя, соціальна); ознайомити учнів з малими формами усної народної творчості- прислів’ями; навчити аналізувати прочитані твори; формувати вміння правильно виразно читати; розвиток зв’язного мовлення, творчого мислення, навички співпраці та культури командної роботи; виховувати повагу і любов до усної народної творчості, бажання зберегти і передати наступним поколінням нашу історію і культуру; формувати в учнів риси вихованості, культурної особистості; поглиблювати уявлення про взаємини між людьми.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Діяти активно!
Думати оперативно!
Багато читати!
Нове пізнавати!
2.АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ
-РОБОТА НАД СКОРОМОВКОЮ ( витираємо по слову)
Заболіло горло в горили –
бо горила багато говорила.
- До якого жанру належить скоромовка?
3. Вправа «Асоціативний кущ»
-Що таке усна народна творчість?
/Усна народна творчість-це те,що передавалося із вуст в уста./
- Які жанри усної народної творчості ви знаєте?
Народні казки народні пісні загадки прислів’я приказки
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
Скоромовки лічилки забавлянки мирилки небилиці
ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
- Тема уроку записана у вигляді прислів’я «Народ вчить, як на світі жить». Сьогодні ми здійснимо мандрівку до живого джерела народної мудрості. Отже, будемо говорити про малі жанри усної народної творчості – прислів’я та приказки. Навчимося їх складати, пояснювати та використовувати у своєму мовленні.
ІІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення вчителя. Перегляд відеоролику.
• Запитання по відео (діти ставлять одне одному)
- Про що можуть бути прислів’я?
- Як вони можуть звучати?
- Від чого це залежить?
2. Опрацювання вступної частини статті підручника/с.56/
а)Читання учнями хором.
б)Вправа «Запитай- відповім»( рухають по класу).
Учні ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного.
в) Відео про зміст прислів’я.
3. Мовознавча вікторина з цеглинками лего ( Сигналізують потрібним кольором слово, яке пропущене у прислів’ї).
4. Робота над усвідомленням структурної побудови прислів’їв і приказок.
• Гра «Відпочиваємо, рухаємось і шукаємо пару» (прислів’я з підручника с.57)
У кожного учня – половинка прислів’я. Завдання: їх зібрати. Двоє учнів – одне прислів’я. Пари зачитують свої прислів’я.
- Отже, прислів’я мають дві частини,що протиставляються за змістом,але утворюють одне ціле,що виражає узагальнену думку.
Приказки здебільшого містять одну частину.
• Робота над змістом прислів’я.
— Про що йдеться у поданих у підручнику прислів’ях? (Про працю, розум, освіту)
— Прочитайте прислів’я, в яких ідеться про:
- освіту, знання;
- слова;
- працю.
• Робота над формою прислів’я.
— Прочитайте найкоротше прислів’я.
— Прочитайте найдовше прислів’я.
• Вправа на розвиток техніки читання.
- Учитель читає останнє слово прислів’я, а учні швидко знаходять і читають його початок.
ВПРАВА ДЛЯ ОЧЕЙ
5. Творча робота .
• Складаємо прислів’я ( технологія «Шість цеглинок»)
• Установлюємо відповідність. ( Робота в групах)
З’єднай казку з найбільш влучно підібраним прислів’ям чи приказкою.
Казка «Кирило Кожум’яка» * Бібліотека – затишний дім для зустрічі з книгою.
Казка «Кривенька качечка» * Один – за всіх, всі – за одного.
Казка « Спляча книга» * Слухай батька й неньку, буде скрізь тобі гладенько.
Казка «Колобок» * За добро добром платять.
Казка «Ріпка» * Сила героя не в м’язах, а в серці.
ІУ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.ЕТАП РЕФЛЕКСИВНОГО АНАЛІЗУ ЗМІСТУ ПРОЧИТАНОГО
• Пошукова робота. Парна співпраця.
- Віднови деформований текст.
- Прочитайте його.
- Знайдіть та підкресліть прислів’я.
З КИМ ПОВЕДЕШСЯ, ВІД ТОГО Й НАБЕРЕШСЯ
Ці хлопці товаришували з першого класу. Разом часто готували уроки. Про них тоді казали, що одна голова добре, а дві – краще. Разом гралися, разом відвідували секцію з баскетболу. Усі казали, що вони друзі нерозлийвода.
Та ось Сергій почав уникати Данилка. І вчитися почав гірше, і нечемно поводитися з учителями та однокласниками. Данилко часто чув, як казали вдома, що чужа душа – темний ліс. І тут випадково побачив Сергійка у компанії розбишакуватих п’ятикласників. І згадав мамині слова6 « З ким поведешся, від того й наберешся». І все зрозумів. Погане товариство й хорошого чоловіка зіпсує. І сказав для себе: «Ти, Даниле, часу не гай, іди друга виручай …»
І зрозумів Сергій, що приятелів у нього тьма, а справжнього друга нема. Вибачався і червонів.
- Є каяття, та немає вороття, - сказав Данилко.
- Не той друг, хто медом маже, а хто правду каже, - подякував Сергій.
2. Підсумок уроку
- Який жанр усної народної творчості ми вивчили? Яке прислів’я вам запам’яталося ?
3. Самооцінка
Працював хто погано,хто примірно,оцініть себе,діточки,вірно.
4.Інструктаж з виконання домашнього завдання
Диференційоване завдання
- Спробуйте скласти власні прислів’я та приказки щодо школи та навчання.
Вчитель: Ви були усі старанні,
Отже,всі ви- учні гарні.
І за труд ваш на уроці
Вам подякувати хочу.
МОЛОДЦІ!